Forum > Färdiga produktioner

Dividend feat Marruschka - Mörker (vis-versionen!!!)

(1/18) > >>

Dividend:
LÅTNAMN: Mörker
ARTIST/GRUPP: Dividend ft Marrruscka
GENRE: klassiskt arrangemang med folkmusikkänsla
LÅTLÄNGD: 4:51
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: Marruscka på sång.
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
STATUS : v3.0mix

Dividend speaks: Detta är min första orkestrala låt som gjordes 2005. Det blev Jessica som fick äran (med den gamla texten som har sina förtjänster den med) (Lite gollum-stuk om ni minns). Men Maria gjorde superduper-tolkning av mina visa och text.

Den ursprungliga versionen handlar allergoriskt om pyskisk sjukom. Det finns hemska kapitel i vår historia där man trott att psykos beror på demoner och besatthet. Det var därför de dödade huvudperson i den. Jag fick sen en idé att göra andra version, som är positiv i andra versen. Som motvikt, och det blev den version som föreligger.

Men jag tror jag ska byta lyrik till den ursprungla! (Den var bättre)

--------------------------------------------------------
Den föreliggande versionen:

Det är så här att jag gärna vill ha hjälp från t ex Roger (med soloviolinen och flöjten) tills jag fått tag i Elenas inspelning av fiolspåret, då EWQL inte är så bra på solostråk. Realismen menar jag då.

Den orkestrala versionen hittar ni här under, och den NYA VISVERSIONEN (jobbar ju på en skiva med visor) hittar ni två inlägg nedanför :D
Vad anses. Vilken är bäst? Och maria sjunger ju skitbra som vanligt! :)

djonas:
Skönt stycke! Vacker sång. Pompöst. Helt enkelt jäkligt bra. :)
Mvh / djonas

Dividend:
Oj! Ett svar! trodde ingen svarade för de redan hade kommenterat på gamla studio, nya studio, eller så.... :)

Jäkligt bra? Tack skall du ha :D

----------------------------------

Här är visversionen, med en annan text i vers 2. Jag är poeten  :rolleyes:

Vers 1:

JAg stod vid en brusande älv och stenar
glänste av vattendroppars fejd
allra högast av magiska under jag beskåda
då fem små älvor spann sin sejd

förtrollad av mörkret
de drog mig ned
i djupet ned
och jag famnade livets sista låga
då minne och sinne de förvred

vers2:
Vi sprang längs en porlande bäck och grenar
grönskande i middagsssolens sken
där vi hittade en skatt under våta (blanka) stenar
en skatt, med gyllene blå sken

förtrollad av ljuset
det drog mig opp
på höjden opp
och jag kände av livets (gnistrande) låga
med dig på högsta klippans topp

tsmalmbe:
Mixmässigt: Mycket tjock mellanregister, vilket dränker Jess när hon sjunger lite lägre, och dessutom gör det låten lite tung att lyssna, åtminstone i lurar. Lite essig är sången också. Körerna skulle kunna vara mixade betydligt bredare tycker jag, varför är alla stämmor i mitten? Vid 3:09 kommer det ny "vers" där sången är betydligt högre än tidigare, kanske en anna take eller så? Men värt att korrigera kanske.

Vissa toner tar slut väldigt abrupt, lite mera decay skulle ge mera realism och mjukare sound.

Jag vet inte om jag nånsin hört nånting från den här genren... vad är det för genre? Progressiv folksymfoni?

Dividend:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 05.03.2007, 14:54:16 ---Mixmässigt: Mycket tjock mellanregister, vilket dränker Jess när hon sjunger lite lägre, och dessutom gör det låten lite tung att lyssna, åtminstone i lurar. Lite essig är sången också. Körerna skulle kunna vara mixade betydligt bredare tycker jag, varför är alla stämmor i mitten? Vid 3:09 kommer det ny "vers" där sången är betydligt högre än tidigare, kanske en anna take eller så? Men värt att korrigera kanske.

Vissa toner tar slut väldigt abrupt, lite mera decay skulle ge mera realism och mjukare sound.

--- Slut citat ---

Tack så mycket för konstruktiv kommentar!!
Har skrivit ut din kommentar ovan, och skall kolla på det när jag har tid.
Vad menas med att sången är essig?

--- Citera ---Jag vet inte om jag nånsin hört nånting från den här genren... vad är det för genre? Progressiv folksymfoni?

--- Slut citat ---

hehe. en symfoni är det inte, progressivt inte heller (tycker jag)... Det är väl en sång med folkmusikkänsla spelad med orkester.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion