Kontrollrummet

Gränsfejd - Brandskatt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här kommer andra (av fyra) spår till vår kommande platta.

Tror den är klar att slutmixas. Tips inför det tages emot tacksamt.
« Senast ändrad: 22.05.2014, 00:06:16 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitsnygg mix och ljudbild och väldigt läckra gitarrer!
Gillar däremot inte den "krystade" och lite ansträngda sången.
Den låter också lite förskjuten åt vänster i mixen...
Kanske kunde basen höjas ett snäpp..?
Trumintrot blir lite långdraget, kunde nog halveras.
Lägg gärna upp texten så är det lättare att följa med.
/Asti
« Senast ändrad: 18.04.2014, 18:53:00 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tungt! Tycker sången fungerar men balansera in det i mitten. Låt höger-ekot finnas i motsvarande mängd till vänster och centrera leaden.
Skönt lir!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skitsnygg mix och ljudbild och väldigt läckra gitarrer!
Gillar däremot inte den "krystade" och lite ansträngda sången.
Den låter också lite förskjuten åt vänster i mixen...
Kanske kunde basen höjas ett snäpp..?
Trumintrot blir lite långdraget, kunde nog halveras.
Lägg gärna upp texten så är det lättare att följa med.
/Asti
Nej, den sångstilen kan nog kanske vara irriterande för några.  :D
Bra där om sångmixen. Missat det och ska fixa till i slutmix. Svårt med basen, har brottats med det lite och jobbigt att få till en bra balans mellan bastrumma och elbas. Ganska krävande ljudbild. Ser över det också.

Tungt! Tycker sången fungerar men balansera in det i mitten. Låt höger-ekot finnas i motsvarande mängd till vänster och centrera leaden.
Skönt lir!
Yepp. Sången noterad.





Någon mer?


Utloggad JRole

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Utöver det som redan är nämnt så är det väl inte så mycket att anmärka på. Kanske vidga stereobilden något, och jag skulle tro att mixen skulle må bra av att försöka separera basen och lägga den under kaggen faktiskt. Kanske till och med duplicera den och lägga en ovanför och en under, det är något jag skulle ha gjort i alla fall!

Intressant låt! Jag ska ge den några lyssningar till & se om jag kan komma på något mer.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En upppiffad hårdrockande Nordman
Snygg produktion
välspelade gitarrer
Kulsprutetrumman blir lite jobbig (för en gammal man)
Sången ligger helt till vänster i min lyssning - skulle vilja ha in den i centrum - kanske något ansträngt röstläge?
även huvudguran tycker jag skulle kunna flyttas in lite
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Håller med cykeln jag...
Nordman med hårdrocksvarning.
Kulsprutan säkert ett modernt och välfunnet grepp men som även en hörapparatsmässig gubbe som jag har lit svårt för.
Annars är ju prodden på topp som alltid när det gäller dina alster. Rösten funkar också bra tycka jag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Denna typ av storvulenhet (nordrock??) i låten är inte riktigt min melodi. Nordman har nämnts och jag kan hålla med.
Kompetent gjort både instrumentalt och mixmässigt - tycker dock inte om hur sången ligger i mixen.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Håller med ovanstående.
Sångaren låter lite skitnödig, inte så konstigt, det handlar väl om krig nångång på medeltiden. Visby?
Annars bra gjort vad gäller instrument, något tjatiga trumvirvlar kanske.


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Svensk text absolut xtra ++ från mig för det   B) Kaggen o basen e lite osynlig ..guragnugg blir lixom inte så mycket effekt det borde bli.. Ja sången e inte fel igentligen.. riktigt bra!..MEN Jag skulle nog prövat att sätta om den ändå" o sjungt liiite mer med magen som man säger o använt stödet lixom mera o inte bara halsen som nu..då blir det lätt nödighet..som nu redan nämnst :lol: Rock on"


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den börjar pampigt och skotskt - harmonierna gillas - sedan går det som nämnts over till Nordman med kulspruterock - men jo jag tycker det funkar även med rösten som sjungits på det här sättet för att det passar låten - det är ju ingen jazzdänga direkt typ I did it my way. Var rösten ligger i det krigiska startfältet tycker jag är lite ointressant jag hör den både i höger och vänster öra men mindre i mitten och vet inte om den skulle vinna på att hamna där faktiskt. Lyssnar i jobblurar så jag har inget vettigt mixtips att komma med.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Utöver det som redan är nämnt så är det väl inte så mycket att anmärka på. Kanske vidga stereobilden något, och jag skulle tro att mixen skulle må bra av att försöka separera basen och lägga den under kaggen faktiskt. Kanske till och med duplicera den och lägga en ovanför och en under, det är något jag skulle ha gjort i alla fall!
Intressant låt! Jag ska ge den några lyssningar till & se om jag kan komma på något mer.
Bra tips. Ja bastrumma tar plats och det ska den göra. Ska testa att separera de mer åt.

En upppiffad hårdrockande Nordman
Snygg produktion
välspelade gitarrer
Kulsprutetrumman blir lite jobbig (för en gammal man)
Sången ligger helt till vänster i min lyssning - skulle vilja ha in den i centrum - kanske något ansträngt röstläge?
även huvudguran tycker jag skulle kunna flyttas in lite
Tack. Krig är jobbigt och tanken är att arret ska spegla det. Fixat sången. Kommer höras i nästa mix.

Håller med cykeln jag...
Nordman med hårdrocksvarning.
Kulsprutan säkert ett modernt och välfunnet grepp men som även en hörapparatsmässig gubbe som jag har lit svårt för.
Annars är ju prodden på topp som alltid när det gäller dina alster. Rösten funkar också bra tycka jag.
Hårdsrocksvarning bara? Hade hoppas på att det lät hårdrock med all önskvärd tydlighet.  :D
Vi hade nog snarare Sabaton och Raubtier i tanken än Nordman, men det får gå det med.  :)
Tnx!

Denna typ av storvulenhet (nordrock??) i låten är inte riktigt min melodi. Nordman har nämnts och jag kan hålla med.
Kompetent gjort både instrumentalt och mixmässigt - tycker dock inte om hur sången ligger i mixen.
/G
Sången kommer fixas. Tnx!

Håller med ovanstående.
Sångaren låter lite skitnödig, inte så konstigt, det handlar väl om krig nångång på medeltiden. Visby?
Annars bra gjort vad gäller instrument, något tjatiga trumvirvlar kanske.
Gränsfejd gör låtar och Fagered/Flabäck strax söder om Mölndal/Göteborg. Har kortat av trumintrot till hälften.

Svensk text absolut xtra ++ från mig för det   B) Kaggen o basen e lite osynlig ..guragnugg blir lixom inte så mycket effekt det borde bli.. Ja sången e inte fel igentligen.. riktigt bra!..MEN Jag skulle nog prövat att sätta om den ändå" o sjungt liiite mer med magen som man säger o använt stödet lixom mera o inte bara halsen som nu..då blir det lätt nödighet..som nu redan nämnst :lol: Rock on"
Ja, det blir lite naknare på svenska. Känns rätt i detta band där innehållet i texterna är viktigt.
Ska som sagt försöka separera bastrumma och elbas bättre för ökad tydlighet.

Den börjar pampigt och skotskt - harmonierna gillas - sedan går det som nämnts over till Nordman med kulspruterock - men jo jag tycker det funkar även med rösten som sjungits på det här sättet för att det passar låten - det är ju ingen jazzdänga direkt typ I did it my way. Var rösten ligger i det krigiska startfältet tycker jag är lite ointressant jag hör den både i höger och vänster öra men mindre i mitten och vet inte om den skulle vinna på att hamna där faktiskt. Lyssnar i jobblurar så jag har inget vettigt mixtips att komma med.
Helt rätt analys. Det är fullt medvetet sjungt på detta sätt. Han kan sjunga på annat sätt också, men vi gillade det så här.
Jo, såklart leadsången ska vara i mitten. Det var jag som hade råkat panorera ut en ADT-effekt helt åt sidan på det spåret.


Tack så mycket för hjälpen. Snart kommer plattan!
 :D


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Länk funkar inte här heller.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den har varit på rehab. Nu finns finalmix längst upp. Snart kommer plattan.

Det har hänt massor i låten. Massa kör, nya gitarrer, mm. Och ny mix.
Har gått snabbkurs hos bandkollegan som kan det här på riktigt. Låter riktigt bra nu tycker jag. Tycker ni?