Kontrollrummet

(flyttad) The Tremendous Three - Chasing Rainbows

gäst · 48 · 10338

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lazarus

  • Gäst
Hej

Då var The Tremendous Three redo för ännu ett musikaliskt hittepå.
Denna gången med referenser till 80-tal, 70-tal och 1600-tal ?!? (sicken blandning)

Ett stort antal spår gör det svårt att sätta nivåerna mellan dom olika instrumenten.
Har vi lyckats? Skall partier tas bort, läggas till, förlängas, förkortas. Ös på med förslag bara.

Låtidé och text: Eddi

Klaviaturer och sång: Eddi
Kör: MaxB
Trummor, gitarrer, vissa klaviaturer: Lazarus

Mvh
TTT - genom Lazarus
« Senast ändrad: 28.04.2014, 23:54:39 by Lazarus »


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Har inte hunnit lyssna så noggrant... men rytmiken gillas, den är riktigt nice. Fick direkt en känsla av Africa Toto - men bara sådär precis i inledningen (konstigt vad man kan förknippa med olika saker).

Snyggt och jag gillar!

/Palm


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite black sabbath över inledningen. Sen när sången kommer in, så låter det vanlig rock. Inte jätteintressant musik (för mig). Men gillar hantverket och kompositionen tar några intressanta vändningar. Gillas!

Mixen sitter också? (Lyssnar i mina philips och de är bättre än man tror, men inte så bra att jag är säker att min lyssnign motsvarar den generella :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt med riktigt snygg refräng!
Fin mix, men kanske något dov ljudbild.
Reagerade på att sången kommer in lite sent vid 65/66 sekunder.
Tyckte först leadsången var lite låg, men vid andra lyssningen och
lite högre volym kom den fram bättre.
Skönt stick! Den "basiga", distade elgitarren i slutet av vändorna kan nog höjas en aning.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tyckte också vid en första lyssning att sången var lite för låg men upplevde inte det vid kommande lyssningar.











Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tyckte också vid en första lyssning att sången var lite för låg men upplevde inte det vid kommande lyssningar.


Alla måste alltså lyssna minst två ggr innan man får kommentera :lol:









Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har lyssnat 2ggr nu! När får jag vara med och leka? :D (Jag raderar förra inlägget och inväntar order. Ay ay sir!)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lyssnat 2ggr nu! När får jag vara med och leka? :D (Jag raderar förra inlägget och inväntar order. Ay ay sir!)
Ja nu går det bra att tycka till :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Lazarus

  • Gäst
Halloj

Tack för lyssningar och tyckerier.

Där kan nog vara en del "bumlighet" i bastrumman som kan rättas till.
Den sega ingången på sången i andra versen skall även den få en översyn.

Reviderad version kommer.....


Med vänlig hälsning
Lazarus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vi borde ha ett samlingsnamn för såna här låtar på KR

Tillräckligt bra för att inte ha någon ändring att föreslå
Ofta lyssnad på - gärna fler ggr av lyssnaren
Dock inte världsklass
Egentligen värd ett omdöme men risk för axelklapp  -  då avstår man - kanske

TODE är ju padda på engelska - så det här är en riktig padd-låt :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi borde ha ett samlingsnamn för såna här låtar på KR

Tillräckligt bra för att inte ha någon ändring att föreslå
Ofta lyssnad på - gärna fler ggr av lyssnaren
Dock inte världsklass
Egentligen värd ett omdöme men risk för axelklapp  -  då avstår man - kanske

TODE är ju padda på engelska - så det här är en riktig padd-låt :lol:

Jag har kontaktat Peter Hägerstrand i Finland för att illustrera din idé med en annan padd-låt, som heter Paddvägen, en riktig höjdarpadda i dettta sammanhang, om man frågar mig!
Annars associeras ordet padda numera med någon form av dator, om jag inte är helt oinformerad.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön närvarosång o crisp :D...behöver vässa gurorna lite så stinger dom lite mer i beatet ..nu är dom dova o ligger i rummet bredvid.. annars skön låt! Rock on"


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rosannatrummor kan ju aldrig vara fel. Grymt lirat!

Tycker att ni kan jobba lite mer på sången. Så det "limmar" bättre och surar mindre. Både lead och kör. Går kanske några tonsteg för lågt för Eddi egentligen för att vara riktigt bekväm?

Kopierad sång på Eddi i refrängen? Hör säkert till och är genomtänkt i mina öron låter det lite som en "tupp i halsen" på "in the dark".

Bra, bra låt! Gör klar!  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön närvarosång o crisp :D...behöver vässa gurorna lite så stinger dom lite mer i beatet ..nu är dom dova o ligger i rummet bredvid.. annars skön låt! Rock on"
Inte lika crispigt som i Nothing I can do men det är ju lite mer komp i den här om man säger så :) Håller med om gurorna bägge två tycker jag ska upp lite. Tack för tyck Marsall :D

Rosannatrummor kan ju aldrig vara fel. Grymt lirat!

Tycker att ni kan jobba lite mer på sången. Så det "limmar" bättre och surar mindre. Både lead och kör. Går kanske några tonsteg för lågt för Eddi egentligen för att vara riktigt bekväm?

Kopierad sång på Eddi i refrängen? Hör säkert till och är genomtänkt i mina öron låter det lite som en "tupp i halsen" på "in the dark".

Bra, bra låt! Gör klar!  :D

Rosanna var helt klart vår ledstjärna med detta, har det gjorts någon sådan här låt sedan 1982 kan man undra, nu finns det en i alla fall. Ska kolla efter tupp i halsen men det var nog bara att jag ville hålla tonen kort, lite för kort kanske. Kul att du gillar låten. Tack för tyck Wernis :D

Edit: Kollat efter tuppar men hör varken tuppar, hönor eller ägg ett jäkligt kort dark bara men k:et går fram och visst ligger låten på nedre delen av rösten men nån fler ton finns att ge under det så njä sången leaden ska vara ok.Om inte grabbarna grabbs säger nåt annat förstås :D
"What if" på andra versen är jag lite sen med men det fixar Lazarus
« Senast ändrad: 22.04.2014, 02:21:35 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kollat efter tuppar men hör varken tuppar, hönor eller ägg ett jäkligt kort dark bara men k:et går fram och visst ligger låten på nedre delen av rösten men nån fler ton finns att ge under det så njä sången leaden ska vara ok.Om inte grabbarna grabbs säger nåt annat förstås :D
"What if" på andra versen är jag lite sen med men det fixar Lazarus

Tuppangivelser: 109, 233, 262 (på ordet in)

Är det kopierad sång eller en feature du väljer att lägga in i sången. Tycker inte det behöver vara fel, vill jag förtydliga. Du sjunger ju på ett sätt som förlåter lite skavanker. Alltså en tilltalande klang i rösten (som undertecknad saknar tex.) där en den falskheter funkar ändå. Typ Springsteen, Hellström etc...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kollat efter tuppar men hör varken tuppar, hönor eller ägg ett jäkligt kort dark bara men k:et går fram och visst ligger låten på nedre delen av rösten men nån fler ton finns att ge under det så njä sången leaden ska vara ok.Om inte grabbarna grabbs säger nåt annat förstås :D
"What if" på andra versen är jag lite sen med men det fixar Lazarus

Tuppangivelser: 109, 233, 262 (på ordet in)

Är det kopierad sång eller en feature du väljer att lägga in i sången. Tycker inte det behöver vara fel, vill jag förtydliga. Du sjunger ju på ett sätt som förlåter lite skavanker. Alltså en tilltalande klang i rösten (som undertecknad saknar tex.) där en den falskheter funkar ändå. Typ Springsteen, Hellström etc...
Aha det är ju en feature som även Bowie körde med, faktiskt något som händer utan planering från min sida - men någon tupp är det inte. Tack för tupp-angivelserna ändå :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sicken medveten tupp!
Jag gillar den här melodin i refrängen - och det där är en liten personlig sväng i melodin.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
En något tillfixad version ligger nu i trådhuvudet.

Det förekom lite diskussioner huruvida sången var för låg eller ej. Jag "rörvärme" + lite mer kompressor och höjde den lite grand. Den känns nog jämnare nu.

Jag använde Flex-funktionen i Logic för att justera ett tiotal otightheter på sångspåret.

Trumspåret fick sig en sista genomgång (några pyttesmå detaljer som stört mig).

Gitarrerna vässades till något.

Vad säger vi? Blev den något bättre tycker ni?

Mvh
T.T.T (genom Lazarus)



Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jepp - det blev bättre !!!
*Skön låt  :wub:

mvh

Edit; höjj Eddi´s sångspår !!!
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Många godbitar i denna. Musikalisk mosaik. Hör nog mer Jeff Lynne och Tears for Fears (refrängen!) än Toto i denna. Skitsnygga melodier och synthsolot är jag direkt avundsjuk på. Väldigt snyggt ljud på denna (vad är det?) och trummorna är rena drömmen. 1600-talsinslaget funkar också. Låter proffsigt om er! Applause!
Hittar inget att klaga på förutom......................













......baram: Lite dov ljud generellt men skarpa ess på sången. Tog mig friheten att eq:a lite...

« Senast ändrad: 24.04.2014, 00:08:55 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Lazarus

  • Gäst
Många godbitar i denna. Musikalisk mosaik. Hör nog mer Jeff Lynne och Tears for Fears (refrängen!) än Toto i denna. Skitsnygga melodier och synthsolot är jag direkt avundsjuk på. Väldigt snyggt ljud på denna (vad är det?) och trummorna är rena drömmen. 1600-talsinslaget funkar också. Låter proffsigt om er! Applause!
Hittar inget att klaga på förutom......................













......baram: Lite dov ljud generellt men skarpa ess på sången. Tog mig friheten att eq:a lite...



Halloj och tack för input EQ.
Synthsolot är det Eddi som står för. Ljudet kommer däremot från mitt Omnispherebibliotek.

Vad gäller trummorna så är det mitt Roland set som jag styr BFD2 med. Möjligheterna vad gäller olika sound i BFD2 är oändliga tycker jag.

Jag blir lite kluven när det gäller din eq-variant. Det mesta blev för vasst och hårt. Däremot lyfte det trummorna tycker jag. Jag kommer därför att spetsa till dom vid nästa version.

Med vänlig hälsning
Lazarus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo det var en snabbmastering med mina favvopresets och lite hårdare limitering. Håller med dig att en del blev vassare, ssk Eddis essande. Knepigt när man inte har de enskilda spåren.

 Tror du kan trycka upp upp transienterna i trummorna något, dresser på Eddi och räta upp några otajtheter. En sån här pass bra låt skall bara ha bästa kostymen!  :D

Edit: min dator håller sig levande fortfarande.  :blink:
« Senast ändrad: 24.04.2014, 11:14:21 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skitbra låt!
Gillar de små pianolicksen som kommer vid några tillfällen
Det enda jag eg vill ha annorlunda är refrängen.
Riktigt bra refräng är det och här vill jag ha mer sång, högre vœlym på rösten kanske dubblering - lägre vol på instrument och mindre av dem, lite för många saker som pågår - Fokus på sången och refrängmelodin!

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ros: Gillad den här låten skarp. Efter första lyssningen tom, brukar ta ett par varv till innan 25 öring trillar ned för mig men det här satt direkt. Den lätt stökiga mixen låter helt rätt hos mig. Och snälla, eq'a inte upp diskanten. Du lirar trummorna Lazarus? Sitter skitbra. Tänkte berömma den som proggat trummorna innan jag hajade att det var för bra för att vara midi.
Ris: Lite väl fet blinkning åt ToTo hållet. Tycker den här kan står bra som sig själv utan toto markörerna (synt soundet etc). Stråk breaket... nja, tappade tempot liksom.
Men iallafall ett av det trevligaste spåren på länge på KR.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo det var en snabbmastering med mina favvopresets och lite hårdare limitering. Håller med dig att en del blev vassare, ssk Eddis essande. Knepigt när man inte har de enskilda spåren.

 Tror du kan trycka upp upp transienterna i trummorna något, dresser på Eddi och räta upp några otajtheter. En sån här pass bra låt skall bara ha bästa kostymen!  :D

Edit: min dator håller sig levande fortfarande.  :blink:
Jag tyckte din mix piggade upp alstret men Lazarus har nog rätt - han kan det där bättre - i alla fall kul att du gillar harmisar och melodier och syntsolot det gläder mig.
Tack för tyck och fix EQ :D

Skitbra låt!
Gillar de små pianolicksen som kommer vid några tillfällen
Det enda jag eg vill ha annorlunda är refrängen.
Riktigt bra refräng är det och här vill jag ha mer sång, högre vœlym på rösten kanske dubblering - lägre vol på instrument och mindre av dem, lite för många saker som pågår - Fokus på sången och refrängmelodin!


Kul att du gillar Cykeln - ev. mixändring enligt ditt förslag får Lazarus ta i övervägande.
Tack för lyss och tyck Cykeln :D

Ros: Gillad den här låten skarp. Efter första lyssningen tom, brukar ta ett par varv till innan 25 öring trillar ned för mig men det här satt direkt. Den lätt stökiga mixen låter helt rätt hos mig. Och snälla, eq'a inte upp diskanten. Du lirar trummorna Lazarus? Sitter skitbra. Tänkte berömma den som proggat trummorna innan jag hajade att det var för bra för att vara midi.
Ris: Lite väl fet blinkning åt ToTo hållet. Tycker den här kan står bra som sig själv utan toto markörerna (synt soundet etc). Stråk breaket... nja, tappade tempot liksom.
Men iallafall ett av det trevligaste spåren på länge på KR.
Lite svårt att runda Toto när vi (jag) hade Rosanna som utgångsinspiration att sedan Lazarus levererar underbara trummor enligt det mönstret gör det ju inte enklare. Syntsolot var ursprungligen ett 70´s lead som det heter i biblioteket, men Lazarus valde att modernisera lite. Stråkbrejket var något jag knåpat ihop med enbart violiner och den där synten och lät helt annorlunda - där valde Lazarus att göra 1700-tal istället och tja kanske borde just det partiet inte vara med alls - ett brejk blev det i alla fall B)

Skojsigt att du gillar låten Bribedant :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: vilken kul bild Lazarus har fixat till på The Tremendous Three



Vadå vi schitziga?

Såg den just på vår Soundcloudsida
https://soundcloud.com/tremendous-three
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Lazarus

  • Gäst
Hejsan och tack för ytterligare lyssningar och kommentarer :wub:

Cykeln: Högre sång har testats men lite av det stökiga "wall of sound"-känslan försvann då. I det här fallet gäller inte Less is more :)

Bribedant: Jag kommer nog att testa att spetsa till trummorna, bara lite grand i alla fall. Trummorna är mycket riktigt lirade "på riktigt". Trummor är väl inte mitt huvudinstrument egentligen men det var det jag en gång i tiden spelade i band så det är nog det jag fått mest övning i. Kul att det uppskattas!
Jo, flirtandet med Toto kanske gick över styr men det blev snabbt en kul grej i låten. Jag var inte 100% övertygad om att stråkpartiet var en bra idé från början men det tog inte många lyssningar innan det kändes som ett naturligt sätt att skaka om lyssnaren med.

Tack ännu en gång för lyss och tyck.

Med vänlig hälsning
Lazarus


Lazarus

  • Gäst
:lol: vilken kul bild Lazarus har fixat till på The Tremendous Three



Vadå vi schitziga?

Såg den just på vår Soundcloudsida
https://soundcloud.com/tremendous-three

Visst var den fin!? och porträttlik!? Vem är vem? det är frågan.

Med vänlig hälsning
Lazarus


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt, men det känns kanske som versen ligger 2-3 tonsteg för lågt för Tremendous-Eddi.
Lite murrigt som några varit inne på, tror det är basen som är för bred och tjyyvar energi och uppmärksamhet, prova att gröpa ur den lite !
Snygga Instrumentalinsattser över lag..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med cykeln, skitbra... B) men slipa mer på sången och kören i refrängen, som i och för sig är kanon, just därför att den är så bra.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt, men det känns kanske som versen ligger 2-3 tonsteg för lågt för Tremendous-Eddi.
Lite murrigt som några varit inne på, tror det är basen som är för bred och tjyyvar energi och uppmärksamhet, prova att gröpa ur den lite !
Snygga Instrumentalinsattser över lag..
Nä det ska låta så om rösten - sjunger jag högre så passar ju inte musiken :wacko:

Håller med cykeln, skitbra... B) men slipa mer på sången och kören i refrängen, som i och för sig är kanon, just därför att den är så bra.  :)
/Roffe H
Kören är kanon men kanske ska fram mer eller tja vad vet jag :wacko:

Värdelös feedback på era inlägg - jag vet men nu är det fredaaaaag!!!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra låt, men det känns kanske som versen ligger 2-3 tonsteg för lågt för Tremendous-Eddi.
Lite murrigt som några varit inne på, tror det är basen som är för bred och tjyyvar energi och uppmärksamhet, prova att gröpa ur den lite !
Snygga Instrumentalinsattser över lag..
Nä det ska låta så om rösten - sjunger jag högre så passar ju inte musiken :wacko:

Håller med cykeln, skitbra... B) men slipa mer på sången och kören i refrängen, som i och för sig är kanon, just därför att den är så bra.  :)
/Roffe H
Kören är kanon men kanske ska fram mer eller tja vad vet jag :wacko:

Värdelös feedback på era inlägg - jag vet men nu är det fredaaaaag!!!

Det händer ibland att körer vill fronta och överösta alla hela tiden. Men ibland får de backa till förmån för det övriga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Trummorna har nu spetsas till. Det är egentligen det enda som gjorts sedan sist.

Man skulle kunna lägga mer tid och energi på leadsången men samtidigt tycker jag att Eddis oputsade sångstil funkar hela vägen. Vad säger Eddi och MaxB?

Mvh
Lazarus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spelaren funkar inte i min mac däremot kunde jag ladda ner låten till iTunes :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker ni kan tajta till den.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves