Det blir lite fruktlöst att komma med rekommendationer, eller hjälpa dig välja mellan PC/MAC och Cubase/Logic eller annan DAW enbart pga hur "bra" dom är. Alla tycker sin egen setup är bäst. Men lyssna inte på folk som helt förbehållslöst ropar "MAC e bäst" / "Pc e bäst" osv, för det är total BS. Ingen av plattformarna är bättre än den andra och i princip sitter det samma saker under huven.
Fördelen med MAC är ju den självklara att det bara finns en tillverkare dvs Apple, så hård och mjukvara är redan optimerat för varandra. Men gör du lite efterforskingar så får du en PC med samma kraft och som är lika "stabil" som en dito MAC för endast 2/3 av priset, ibland mindre. Men det kräver ju lite efterforskingar nu när inte Frost finns längre som hade koll (man kan ju alltid prova att fråga Peter Benisch som Ägde Frost på hans FB-sida om han har några rekommendationer), men jag tror det finns gott om hjälp att få på nätet i olika forum, studios mm.
Min egen erfarenhet som har varit runt och spelat in i mången studios från amatör till proffsnivå, är att dom studios som varit PC/Cubase baserade är dom som funkat mest smärtfritt med minst strul, detta är säkert en slump och skillnaden är marginell. Själv sitter jag på en Frost-dator med Cubase7 (7.5 är nertankat men inte installerat än) som rullar på sitt fjärde år nu, helt utan strul (förutom några gamla korrupta projekt som fått Cubase att hänga sig, men det är inte datorns eller Cubase fel, utan gamla hårddiskars fel som fanns innan jag köpte min Frost)
När det kommer till DAW så finns det inget som är bättre än den andra där heller, utan det handlar om arbetsflöde. Jag t.ex som kört Cubase sen Atari-tiden och kan det mer eller mindre utantill har ett snabbt workflow och ser ingen anledning what so ever att byta. Det Storpotäten säger här om dålig loophantering, vet jag inte vad han menar, jag jobbar med loopar jämt och ständigt och tycker hanteringen är sjukt smidig, men det handlar ju än en gång om vad man är van vid.
Vad är min slutsats av denna harrang då. Jo, du som vad jag förstår kör PC och Cubase, bör nog fortsätta med det. Kör du MAC och Logic så fortsätt med det. Finns ingen som helst anledning att börja lära sig ett nytt OS och DAW, det är en massa onödig tid man kan ägna åt att vara kreativ istället.
När det sen gäller Ljudkort så är det ju svårt. Men med dina behov så klarar du dig utmärkt på USB-baserat. Kolla noga vad du själv har för krav på ingångar/utgångar, DSP, utseende, hörlursförstärkare, preamps mm så hittar du iaf i vilket segment du ska leta, välj sen ett som har lite mer prestanda än det söker så har man att växa i.
Lycka till! ( och som jag sagt till dig tidigare, lägga av är inget alternativ

)