Kontrollrummet

Nya inspelningsgrejor - vad välja i nuläget?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag kommer nog uppgradera maskin snart också. Jag sneglar på imac. En ny imac har i princip samma prestanda jag har idag, och jag får trådlöst vilket jag var korkad nog att inte ta till förra macen... med trådlöst så kan jag styra logic från ipad i rummet bredvid, plus att skärmen är grymt bra, och det spar kablage och plats i studion.
Personligen föredrar jag Mac OS i jämförelse med de PC-maskiner jag körde musik på förut, men jag tror som Jonnerstone att bägge systemen kan vara lika stabila. För en ifånanvändare finns ju såklart fördelar med Mac och apple-ID.
En liten passus om priser. Har man råd tycker jag man inte skall köpa en så billig maskin man hittar. Bra hårdvara, inte den nyaste och snabbaste kanske, lönar sig i längden. Med tanke på vad många lägger ut på aluminiumfälgar till bilen eller köksbänkar eller vad det nu må vara, så är några tusen extra riktigt billigt med tanke på vad timkostnaden blir efter ett par år som studiodator.
Ett ljudkort med bra preamps och flera ingångar hade jag satsat på. Saffire har jag nu och det funkar bra, men det finns ju givetvis en uppsjö. Jag tror att USB-korten duger till det mesta idag.
Jag har kört ProTools, och Logic mest. Testat Cuubase som jag inte kom överens med, och reaper lite.
Logic gillar jag, men ProTools har blivit fantastiskt mycket bättre med senare versioner. Cubase och Logic är nog ungefär lika kompetenta.
Reaper finns ju alltid med som ett riktigt bra alternativ, samt Reason som nu är en komplett daw, och har ett väldigt intuitivt gränssnitt där man kan dra kablar mellan enheter.
tja. my 2 cents :)
Jag har kikat på en iMac och det är ju en väldigt snygg, tyst och kompakt dator.
Men tillsammans med det UAD Apollo Twin ljudkort jag kollade hamnar man runt 20000 för dator + ljudkort.
Ska man sen installera nya Cubase fullversionen sticker det upp till ca 25000...
Tror också man ska satsa på ett ljudkort med riktigt bra pre-amps. Frågan är hur pass bra och användbara de
inbyggda DSP-pluggar är , som man hittar i ljudkort som t.ex UAD Apollo. RME ska ju ha högkvalitativa ljudkort,
både interna och externa. Har sneglat på deras Babyface-modell bl.a.
Går man på Inet-lösningen som bjurte och drloop tipsade om kan man säkert komma ner 10000 i pris.
Jag är inget vidare på att plocka ihop en dator själv, vill helst ha det så komplett som möjligt från leverantören.
Testade Logic för länge sedan när det gick att köra på PC och när jag sedan gick över till Cubase tyckte jag också dom
var rätt likvärdiga... Har också testat Reason för ett antal år sedan när det inte ingick audioinspelningsmöjligheter
och dom har ju ett snyggt användargränssnitt. Men jag fick intrycket att dom i första hand vänder sig till "synth-nissar".
ProTools och Reaper har jag aldrig använt och dom jag pratat med rekommenderar Logic före ProTools till Mac.
Tack för dina tankar och erfarenheter!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Men ASTI !!!

 "INET-lösningen" innebär ju att Dom sätter ihop den åt dig för den ringa summan av 790 Balubas..  :mellow:
Vad du ska ha för delar kan vi nog med våra ihopslagna skarpa Hjärnor  :huh: bråka ihop åt dig.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Men ASTI !!!

 "INET-lösningen" innebär ju att Dom sätter ihop den åt dig för den ringa summan av 790 Balubas..  :mellow:
Vad du ska ha för delar kan vi nog med våra ihopslagna skarpa Hjärnor  :huh: bråka ihop åt dig.. ;)
Tror du man kan få den monterad och skickad till Vetlanda?
Eller måste man hämta upp den i någon av deras butiker..?
Inget större problem iofs.
Är jättetacksam för hjälpen du erbjuder och väljer jag INET kommer jag säkert att
ställa en del dumma frågor!  ;)
Tack för det!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Valet av inspelningsprogram är klurigt.
Jag har gjort flera byten och jobbat i många olika DAW.
Pro Tools, Cubase, Logic, Tracktion, Reason, Live, Reaper.
Utvärderat Sonar, Studio One, FL Studio, jag kan ha missat någon.

I början tittade jag på vilka funktioner jag tyckte mig behöva, då låg Logic, Cubase, Pro Tools och Sonar bra till.
Men efter att ransakat mig själv hur det kändes att jobba i olika DAW så bestämde jag mig för att strunta i funktioner och gå på hur lätt det var att jobba i ett program.
Så då har jag valt att köra Tracktion och Reason. Dessa två ger minst motstånd när jag skriver musik och gör jobbet mycket roligare än i andra DAWs, gäller för mig alltså.
Jag vill skapa musik och inte känna mig som en tekniker i vit rock som letar efter inställningar i massvis av fönster.
Reaper har jag för att i den går att att batchscripta.

Reason är numer en fullvärdig DAW. Absolut inte bara för syntnissar, busenkelt att förstå om man förstår hur det är att jobba analogt med mixer och bandare. För mig är audiodelen i Reason kanske den mest avgörande faktorn varför jag använder Reason. Tex busenkel audiokvantisering, bra för mig som är kass på att lira gura. Realtidstimestretch på alla kanaler gör att man kan byta tempo på en låt utan att knäcka ryggen med meck, ja listan kan göras lång varför jag väljer Reason.
Tracktion har jag ingen kunskap om alls! Att Reason var mest för "synth-nissar" var intrycket jag fick när jag testade den för sisådär 8-10 år sedan!
Den nya versionen med audio-möjligheter kan jag inget om. Men den låter ju bra med realtidstimestretch osv... Vad är förresten "batchscripta"?
Håller med om att det viktiga är att det ska vara lättjobbat, att man kan koncentrera sig på musiken och inte fastna i teknikaliteter...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
UADs ljudkort är coola. Jag har kört med DSP burkar och nu för tiden funkar dom mest som hårdvarulås. Bara UAD och Pro Tools kör med DSP och pluggar.
Datorkraften är inga problem idag så avlastningen är lika med noll.
Är du inte ute efter en specifik plugg från UAD så skulle jag struntat i deras interface med DSP.

Vad det gäller pluggar och hur bra dessa är jämfört med tex riktig hårdvara Jag har testkört Reasons mixer som är en kopia på en SSL mixer och riktig hårdvara och Reason är så nära att det kan kvitta om jag kört hårt eller Reason. :)

Både ADDA och preampar är så bra idag att det nästan är omöjligt att höra skillnad på svindyrt och hyggliga budget ADDA samt preamps.
Jag skulle inte fokusera på dessa med andra ord utan köpt nåt som gör större skillnad som tex en ny mick istället. Eller varför inte en ny gitarr! :)
Nej, jag tror inte datorkraften blir något problem för min del, då jag sällan kommer upp i mer än 12-15 spår
och inte använder så många krävande pluggar. Men man vill ju samtidigt ha något att växa i och ny mjukvara
ställer allt större krav. Ärligt talat vet jag inte hur bra och hur användbara dom inbyggda "DSP-pluggarna" i
UAD-kortet är. Har mest lyssnat på en säljare som jag handlat tidigare av och har förtroende för.
Vad gäller RAM-minne bör man väl satsa på minst 8Gb med expansionsmöjligheter..? Eller kanske 16 direkt?
Samma säljare sa att min nuvarande mick (Röde NT2A) skulle låta betydligt bättre genom UAD-kortet tack vare
dess pre-amps. Men visst, jag har väl också funderat på en bättre mick...
Jag är fantastiskt nöjd med min akustiska gitarr, en Martin D28. Har bara spelat på en som jag tyckte var bättre
och då var det också en Martin, denna gång en D42, som jag testade i Los Angeles och kunde köpt för ca 26000 där! :wacko:
Här kostar den närmre 40000....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Lärorika inlägg härligt..
Hopas det går bra att peta in en fråga i brasan"..
Har ni någe bra mictips..studiomic.. Den Astis röde har jag hört mycket om..Finns det nån supertyst o ännu bättre ..?
 :D

edit ..som inte kräver såå mycket för att funka bra också..brusfriare  :D..Får väl kosta lite men inte kallingarna kanske men..några papp går fint :D
« Senast ändrad: 18.04.2014, 10:55:30 by Marsall »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Men ASTI !!!

 "INET-lösningen" innebär ju att Dom sätter ihop den åt dig för den ringa summan av 790 Balubas..  :mellow:
Vad du ska ha för delar kan vi nog med våra ihopslagna skarpa Hjärnor  :huh: bråka ihop åt dig.. ;)
Tror du man kan få den monterad och skickad till Vetlanda?
Eller måste man hämta upp den i någon av deras butiker..?
Inget större problem iofs.
Är jättetacksam för hjälpen du erbjuder och väljer jag INET kommer jag säkert att
ställa en del dumma frågor!  ;)
Tack för det!

Fick den levererad till vårat lokala postombud (Konsum) inga probl. Visst lite frakt lades det på priset, typ under 100 kr.
Super dator som tuffar på som ett Expresslok och tyst är den oxo..  :)

PS. dom hade tom. instrulerat Operativet åt mig.. :o

Så här såg min beställning ut..

*****************************************************************************************************************


2012-10-09


Frakt & eventuella avgifter:
99 kr

Totalt, inkl. moms:
12 654 kr

Asus P8Z77-V DELUXE                                                             1 948 kr          Moderkort
2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s                               879 kr          Hård-disk
SSD 240GB Intel 520 OEM                                                        1 979 kr          SSD Hård-Disk
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)                                       2 719 kr          CPU
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP                     742 kr           Ram-minne
Antec Performance One P280 USB 3.0 Svart                                   990 kr           Data Lådan.
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär                          769 kr           Nät del
DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM                                            199 kr           DVD
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1                          913 kr           Operativ
Byggnation och test av dator med valfria                                       799 kr           SlitOSläp
Noctua NH-U9B SE2                                                                   438 kr           Fläkt
Firewire 2-portar PCIe + Kabel                                                     180 kr           FirreWirre kort


Frakt & eventuella avgifter:                                                          99 kr            Transport

Totalt, inkl. moms:                                                                12 654 kr             Tråkigheten

**************************************************************

Detta var ju iof. sig för 1 o 1/2 år sedan, så priserna stämmer nog inte 100% och en del grejjer har säkert utgått..
Men som måttstock funkar det kanske och så ser du vad som behövs..
« Senast ändrad: 18.04.2014, 14:41:49 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Men ASTI !!!

 "INET-lösningen" innebär ju att Dom sätter ihop den åt dig för den ringa summan av 790 Balubas..  :mellow:
Vad du ska ha för delar kan vi nog med våra ihopslagna skarpa Hjärnor  :huh: bråka ihop åt dig.. ;)
Tror du man kan få den monterad och skickad till Vetlanda?
Eller måste man hämta upp den i någon av deras butiker..?
Inget större problem iofs.
Är jättetacksam för hjälpen du erbjuder och väljer jag INET kommer jag säkert att
ställa en del dumma frågor!  ;)
Tack för det!

Fick den levererad till vårat lokala postombud (Konsum) inga probl. Visst lite frakt lades det på priset, typ under 100 kr.
Super dator som tuffar på som ett Expresslok och tyst är den oxo..  :)

PS. dom hade tom. instrulerat Operativet åt mig.. :o

Så här såg min beställning ut..

*****************************************************************************************************************


2012-10-09


Frakt & eventuella avgifter:
99 kr

Totalt, inkl. moms:
12 654 kr

Asus P8Z77-V DELUXE                                                             1 948 kr
2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s                               879 kr
SSD 240GB Intel 520 OEM                                                        1 979 kr
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)                                       2 719 kr
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP                     742 kr
Antec Performance One P280 USB 3.0 Svart                                   990 kr
be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär                          769 kr
DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM                                            199 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1                          913 kr
Byggnation och test av dator med valfria                                       799 kr
Noctua NH-U9B SE2                                                                   438 kr
Firewire 2-portar PCIe + Kabel                                                     180 kr


Frakt & eventuella avgifter:                                                          99 kr

Totalt, inkl. moms:                                                                12 654 kr

**************************************************************

Detta var ju iof. sig för 1 o 1/2 år sedan, så priserna stämmer nog inte 100% och en del grejjer har säkert utgått..
Men som måttstock funkar det kanske och så ser du vad som behövs..
Tack för utförlig spec!
Förstår inte vad alla komponenter är, men kan förstås googla på det!  :)
Har du installerat ett internt RME-ljudkort i denna eller kör du med externt?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag postade tidigare i tråden en alldeles ny dator som går att köpa idag.
6 714 spänn går den på.
Och den funkar med interna ljudkort PCIe som typ RME korten.

Spec:

ASUS Z87-A + Intel Core i5-4670K
Artikelnummer: 177230
   st à   2890 kr     


   
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 CPU-Kylare -...
Artikelnummer: 103542
   st à   169 kr     


   
Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W
Artikelnummer: 167606
   st à   629 kr     


   
Corsair Vengeance Low Profile 8GB DDR3 PC3-1280...
Artikelnummer: 137727
   st à   739 kr     


   
Fractal Design Define R4 Pearl Black (Ej PSU)
Artikelnummer: 157920
   st à   889 kr     


   
Microsoft Windows 8.1 64-bit OEM Svensk
Artikelnummer: 182977
   st à   849 kr     


   
Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB (Cache ...
Artikelnummer: 146723
   st à   549 kr     
Ja, tack för det!
Ska titta närmre på komponenterna i din och bjurtes spec!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fyllde på i min lista vad dom olika grunkemojjsen har för funktioner.. B)

Och just det: Jag monterade själv in ett 'internt' RME kort ja..
« Senast ändrad: 18.04.2014, 14:48:38 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Mindre brus än det här går inte.
http://www.lewitt-audio.com/LCT-550/

Tack loopen! Vad går den på..?  Är i jämtländska skogen nu fö tillfället har dålig datorsufning... skall man slå till.på den .är det även supermicarnasns jaguar "då slår jag till io beställer ikväll... tack än en ggr :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fyllde på i min lista vad dom olika grunkemojjsen har för funktioner.. B)

Och just det: Jag monterade själv in ett 'internt' RME kort ja..
Tack Bjurte ,nu slipper jag googla!  :)
/Asti t.f. Komponentforskare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkte på det om du byter från PC till MAC kommer ju en en hel del av samplingsbiblioteket och plugins inte att fungera. Detta var en stor anledning för mig att hålla kvar vid PC.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tänkte på det om du byter från PC till MAC kommer ju en en hel del av samplingsbiblioteket och plugins inte att fungera. Detta var en stor anledning för mig att hålla kvar vid PC.
Vissa äldre bibliotek kommer jag att tappa, men vad jag förstår ska det inte
vara något problem med dom viktigaste - EWQL SO, Superior Drummer och Alicia´s keys.
(Stråkar, trummor och piano)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är ju bra! Pluggarna då? Kanske har alla via Cubase?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves