Kontrollrummet

Nya inspelningsgrejor - vad välja i nuläget?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Min inspelningsutrustning består av en stationär PC i XP-miljö med ett internt ljudkort
som nu sjunger på sista versen. Skulle kanske kunna läggas upp under färdiga demon... :rolleyes:
Om man ska satsa på en ny dator i nuläget -  vad rekommenderar ni?
Har tittat lite på en stationär Mac med ett UAD Apollo Twin ljudkort, som verkar bra.
Ska man satsa på Thunderbolt eller USB? Firewire verkar vara helt ute..
Cubase får man ju en fullversion nu för ca 4500. Andra mer prisvärda förslag?
Vill gärna ha lite tips på dator + ljudkort i första hand, men är även tacksam för idéer
om sequencerprogram, behov av extern mixer, DSP-effekter etc.
Jag är ensam vid inspelningarna (förutom CPG förstås  :)), så jag behöver inte många
in- och utgångar. Spelar i huvudsak in via mikrofon (sång och akustisk gitarr), men
använder vst-pluggar för trummor, stråkar och piano. Ingår en bra wave-editor i nya Cubase?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
VAFALLS !!
Har CPG rånat Vetlanda Banken måne ??
Och Taliban Datta ??
Raka vägen till Zing-Zing..

   /Öfverkonstapel BigMac
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
VAFALLS !!
Har CPG rånat Vetlanda Banken måne ??
Och Taliban Datta ??
Raka vägen till Zing-Zing..
   /Öfverkonstapel BigMac

Jupp Bjurt di har visst filosofiska funderingar!
Jag kommer i alla fall inte lämna min kära gamla WinXP med Cubase VST32 ver 5
     /MacB
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
VAFALLS !!
Har CPG rånat Vetlanda Banken måne ??
Och Taliban Datta ??
Raka vägen till Zing-Zing..

   /Öfverkonstapel BigMac
:lol:
Låter det så extravagant?
Kan nog tänka mig att sträcka mig upp till 20-25000 för en bra kombo av
stationär dator, ljudkort och sequencerprogram.
Men kan man hitta något bra alternativ för mindre pengar är det givetvis att föredra.  :)
/Asti t.f. Krösus
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad STORPOTÄTEN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Har kollat demos på mängder av program och tycker att Cubase verkar va det som är mest komplett, med bra inbygda syntar bl a. Det som är dåligt är loophanteringen som tyx va samma som i Cubase 4 som var den varianten jag senast ägde. Riktigt omständigt jämfört med många andra program.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
VAFALLS !!
Har CPG rånat Vetlanda Banken måne ??
Och Taliban Datta ??
Raka vägen till Zing-Zing..
   /Öfverkonstapel BigMac

Jupp Bjurt di har visst filosofiska funderingar!
Jag kommer i alla fall inte lämna min kära gamla WinXP med Cubase VST32 ver 5
     /MacB
Men RAM-minnet räcker inte längre till i XP-miljön! Du får ju in max ca 3,5 Gbyte adresserbart utrymme i arbetsminnet!
Min dator kraschar bara jag laddar in Superior Drummer tillsammans med t.ex EWQL Symphonic Orchestra Gold i Cubase... :wacko:
/Asti t.f. Crash Test Dummy
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Skulle säga:

Macbook Pro
Apogee-ljudkort - http://www.apogeedigital.com/products/duet-2 (Det jag kör mest)
Logic
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men RAM-minnet räcker inte längre till i XP-miljön! Du får ju in max ca 3,5 Gbyte adresserbart utrymme i arbetsminnet!
Min dator kraschar bara jag laddar in Superior Drummer tillsammans med t.ex EWQL Symphonic Orchestra Gold i Cubase... :wacko:
/Asti t.f. Crash Test Dummy

Ja, jag är tvungen att rätta munnen efter matsäcken och det är oftast inte ett problem.
Men jag tror det är den dåliga processorn som hindrar mig från att använda många samtidiga plug-in. Då får jag göra wave av t.ex. pianot innan jag arbetar vidare med nån annan mjukvarusynt. Och såna där moderna stora orkesterbibliotek är inte att tänka på för mig. Jag får använda externa ljudmoduler och laborera, men har inte behövt använda såna särskilt mycket...
« Senast ändrad: 15.04.2014, 13:02:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En grej jag retade mig på mycket vid bytet PC-Mac (fortfarande Cubase) var att alla de gratis Plug-Ins som fanns endast fanns för PC. Nu kan man ju visserligen göra om sin Mac till en PC men jag vet inte om det hjälper när det gäller plug-in.
Freddy föreslår MacbookPro och alternativet till det kan väl vara nya Macminin som jag tror är billigare - i det läget skulle jag överväga en Logic också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det blir lite fruktlöst att komma med rekommendationer, eller hjälpa dig välja mellan PC/MAC och Cubase/Logic eller annan DAW enbart pga hur "bra" dom är. Alla tycker sin egen setup är bäst. Men lyssna inte på folk som helt förbehållslöst ropar "MAC e bäst" / "Pc e bäst" osv, för det är total BS. Ingen av plattformarna är bättre än den andra och i princip sitter det samma saker under huven.
Fördelen med MAC är ju den självklara att det bara finns en tillverkare dvs Apple, så hård och mjukvara är redan optimerat för varandra. Men gör du lite efterforskingar så får du en PC med samma kraft och som är lika "stabil" som en dito MAC för endast 2/3 av priset, ibland mindre. Men det kräver ju lite efterforskingar nu när inte Frost finns längre som hade koll (man kan ju alltid prova att fråga Peter Benisch som Ägde Frost på hans FB-sida om han har några rekommendationer), men jag tror det finns gott om hjälp att få på nätet i olika forum, studios mm.
Min egen erfarenhet som har varit runt och spelat in i mången studios från amatör till proffsnivå, är att dom studios som varit PC/Cubase baserade är dom som funkat mest smärtfritt med minst strul, detta är säkert en slump och skillnaden är marginell. Själv sitter jag på en Frost-dator med Cubase7 (7.5 är nertankat men inte installerat än) som rullar på sitt fjärde år nu, helt utan strul (förutom några gamla korrupta projekt som fått Cubase att hänga sig, men det är inte datorns eller Cubase fel, utan gamla hårddiskars fel som fanns innan jag köpte min Frost)

När det kommer till DAW så finns det inget som är bättre än den andra där heller, utan det handlar om arbetsflöde. Jag t.ex som kört Cubase sen Atari-tiden och kan det mer eller mindre utantill har ett snabbt workflow och ser ingen anledning what so ever att byta. Det Storpotäten säger här om dålig loophantering, vet jag inte vad han menar, jag jobbar med loopar jämt och ständigt och tycker hanteringen är sjukt smidig, men det handlar ju än en gång om vad man är van vid.
Vad är min slutsats av denna harrang då. Jo, du som vad jag förstår kör PC och Cubase, bör nog fortsätta med det. Kör du MAC och Logic så fortsätt med det. Finns ingen som helst anledning att börja lära sig ett nytt OS och DAW, det är en massa onödig tid man kan ägna åt att vara kreativ istället.

När det sen gäller Ljudkort så är det ju svårt. Men med dina behov så klarar du dig utmärkt på USB-baserat. Kolla noga vad du själv har för krav på ingångar/utgångar, DSP, utseende, hörlursförstärkare, preamps mm så hittar du iaf i vilket segment du ska leta, välj sen ett som har lite mer prestanda än det söker så har man att växa i.

Lycka till! ( och som jag sagt till dig tidigare, lägga av är inget alternativ   :))
« Senast ändrad: 15.04.2014, 14:40:47 by jonnerstone »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Beställ fina delar till en Tipp-Topp PC på INET, så bygger dom ihop den åt dig för 790 balubas...
Då kommer du hamna på max 12-13 loppor sedan lägger du runt 5 laxar på ett PCIe Ljukort.
så kan du köpa nya Kobajjs för 4.5 Bananas... :blink:

 /Kärt Barn med många namn.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Det blir lite fruktlöst att komma med rekommendationer, eller hjälpa dig välja mellan PC/MAC och Cubase/Logic eller annan DAW enbart pga hur "bra" dom är. Alla tycker sin egen setup är bäst. Men lyssna inte på folk som helt förbehållslöst ropar "MAC e bäst" / "Pc e bäst" osv, för det är total BS. Ingen av plattformarna är bättre än den andra och i princip sitter det samma saker under huven.
Fördelen med MAC är ju den självklara att det bara finns en tillverkare dvs Apple, så hård och mjukvara är redan optimerat för varandra. Men gör du lite efterforskingar så får du en PC med samma kraft och som är lika "stabil" som en dito MAC för endast 2/3 av priset, ibland mindre. Men det kräver ju lite efterforskingar nu när inte Frost finns längre som hade koll (man kan ju alltid prova att fråga Peter Benisch som Ägde Frost på hans FB-sida om han har några rekommendationer), men jag tror det finns gott om hjälp att få på nätet i olika forum, studios mm.
Min egen erfarenhet som har varit runt och spelat in i mången studios från amatör till proffsnivå, är att dom studios som varit PC/Cubase baserade är dom som funkat mest smärtfritt med minst strul, detta är säkert en slump och skillnaden är marginell. Själv sitter jag på en Frost-dator med Cubase7 (7.5 är nertankat men inte installerat än) som rullar på sitt fjärde år nu, helt utan strul (förutom några gamla korrupta projekt som fått Cubase att hänga sig, men det är inte datorns eller Cubase fel, utan gamla hårddiskars fel som fanns innan jag köpte min Frost)

När det kommer till DAW så finns det inget som är bättre än den andra där heller, utan det handlar om arbetsflöde. Jag t.ex som kört Cubase sen Atari-tiden och kan det mer eller mindre utantill har ett snabbt workflow och ser ingen anledning what so ever att byta. Det Storpotäten säger här om dålig loophantering, vet jag inte vad han menar, jag jobbar med loopar jämt och ständigt och tycker hanteringen är sjukt smidig, men det handlar ju än en gång om vad man är van vid.
Vad är min slutsats av denna harrang då. Jo, du som vad jag förstår kör PC och Cubase, bör nog fortsätta med det. Kör du MAC och Logic så fortsätt med det. Finns ingen som helst anledning att börja lära sig ett nytt OS och DAW, det är en massa onödig tid man kan ägna åt att vara kreativ istället.

När det sen gäller Ljudkort så är det ju svårt. Men med dina behov så klarar du dig utmärkt på USB-baserat. Kolla noga vad du själv har för krav på ingångar/utgångar, DSP, utseende, hörlursförstärkare, preamps mm så hittar du iaf i vilket segment du ska leta, välj sen ett som har lite mer prestanda än det söker så har man att växa i.

Lycka till! ( och som jag sagt till dig tidigare, lägga av är inget alternativ   :))

Shit vad du svamlar, du kunde skrivit en mening istället :)
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det blir lite fruktlöst att komma med rekommendationer, eller hjälpa dig välja mellan PC/MAC och Cubase/Logic eller annan DAW enbart pga hur "bra" dom är. Alla tycker sin egen setup är bäst. Men lyssna inte på folk som helt förbehållslöst ropar "MAC e bäst" / "Pc e bäst" osv, för det är total BS. Ingen av plattformarna är bättre än den andra och i princip sitter det samma saker under huven.
Fördelen med MAC är ju den självklara att det bara finns en tillverkare dvs Apple, så hård och mjukvara är redan optimerat för varandra. Men gör du lite efterforskingar så får du en PC med samma kraft och som är lika "stabil" som en dito MAC för endast 2/3 av priset, ibland mindre. Men det kräver ju lite efterforskingar nu när inte Frost finns längre som hade koll (man kan ju alltid prova att fråga Peter Benisch som Ägde Frost på hans FB-sida om han har några rekommendationer), men jag tror det finns gott om hjälp att få på nätet i olika forum, studios mm.
Min egen erfarenhet som har varit runt och spelat in i mången studios från amatör till proffsnivå, är att dom studios som varit PC/Cubase baserade är dom som funkat mest smärtfritt med minst strul, detta är säkert en slump och skillnaden är marginell. Själv sitter jag på en Frost-dator med Cubase7 (7.5 är nertankat men inte installerat än) som rullar på sitt fjärde år nu, helt utan strul (förutom några gamla korrupta projekt som fått Cubase att hänga sig, men det är inte datorns eller Cubase fel, utan gamla hårddiskars fel som fanns innan jag köpte min Frost)

När det kommer till DAW så finns det inget som är bättre än den andra där heller, utan det handlar om arbetsflöde. Jag t.ex som kört Cubase sen Atari-tiden och kan det mer eller mindre utantill har ett snabbt workflow och ser ingen anledning what so ever att byta. Det Storpotäten säger här om dålig loophantering, vet jag inte vad han menar, jag jobbar med loopar jämt och ständigt och tycker hanteringen är sjukt smidig, men det handlar ju än en gång om vad man är van vid.
Vad är min slutsats av denna harrang då. Jo, du som vad jag förstår kör PC och Cubase, bör nog fortsätta med det. Kör du MAC och Logic så fortsätt med det. Finns ingen som helst anledning att börja lära sig ett nytt OS och DAW, det är en massa onödig tid man kan ägna åt att vara kreativ istället.

När det sen gäller Ljudkort så är det ju svårt. Men med dina behov så klarar du dig utmärkt på USB-baserat. Kolla noga vad du själv har för krav på ingångar/utgångar, DSP, utseende, hörlursförstärkare, preamps mm så hittar du iaf i vilket segment du ska leta, välj sen ett som har lite mer prestanda än det söker så har man att växa i.

Lycka till! ( och som jag sagt till dig tidigare, lägga av är inget alternativ   :))

Shit vad du svamlar, du kunde skrivit en mening istället :)

Ha ha, jag vet, mitt ok här i livet.......sorry  :unsure:   :D
« Senast ändrad: 15.04.2014, 15:56:44 by jonnerstone »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack för era tips och erfarenheter! Värdesätter det extra eftersom ni vet
vad jag sysslar med för musik och förstår antagligen mina behov bättre än en säljare!
Förstår att ni inte kan peka ut en viss produkt och säga att det är det här jag ska köpa!
Men om jag väger samman era tips och synpunkter bör jag få en bättre överblick
och kan åtminstone välja bort det som inte är så bra.
Tror väl att det vore enklast för mig att köra vidare i Cubase-miljö, däremot
är jag mer osäker på om jag ska välja Mac eller PC! Frågan är hur svårt det är
att anpassa sig till Mac... Man blir ju inte direkt smartare med åren... :D
Mina söner jobbar med mulimedia/film och tycker jag ska välja Mac som dom.
Dom menar att installationer av nya program är enklare och virus inget problem.
Man kan nog komma undan lite billigare med en PC, som ni påpekar, vilket är ett plus för den...
Känns väl som att man begränsar sig mer i Mac-miljö, om man vill byta ut någon komponent längre fram.
En sak jag glömde ta upp i trådhuvudet: Idag använder jag en extern mixer, som jag bl.a. kopplar POD:en till
och signalen från mixern går sedan till ljudkortet. Gör ni så också eller använder ni bara mjukvarumixer och kopplar
era externa enheter direkt till ljudkortet?
/Asti
« Senast ändrad: 15.04.2014, 18:53:35 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mixer använder jag inte. Känns mest som ytterligare en bruskälla. Visst, det kanske kan vara bekvämt att ha allt inkopplat, men tycker inte det är så jobbigt att byta kabel in till ljudkortet. Eller välj ett ljudkort med många ingångar så kan allt vara inkopplat.

Mac eller PC. Vet int.  :unsure:

Ska du gå macspåret så får Logic bli mitt stalltips. Mycket för pengarna. Ca 1500 spänn med massa instrument och pluggar.

Min Mac vill autokorrigera macspåret till magsåret.  :lol:



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mixer använder jag inte. Känns mest som ytterligare en bruskälla. Visst, det kanske kan vara bekvämt att ha allt inkopplat, men tycker inte det är så jobbigt att byta kabel in till ljudkortet. Eller välj ett ljudkort med många ingångar så kan allt vara inkopplat.
Mac eller PC. Vet int.  :unsure:
Ska du gå macspåret så får Logic bli mitt stalltips. Mycket för pengarna. Ca 1500 spänn med massa instrument och pluggar.
Min Mac vill autokorrigera macspåret till magsåret.  :lol:
Ja, jag misstänker att min mixer försämrar ljudet i viss mån!
Om ljudkortet innehåller preamp för mikrofon behöver jag inte den externa enheten och min reverb/delay-burk
kan ju ersättas med mjukvarudito. Då skulle jag bara behöva en ingång från POD:en och en mikrofoningång,
och ändå inte behöva koppla om kablar.
Får du en fullversion av Logic för 1500?? Cubase har ju annars en Artist-version för ca 2500, som också kunde vara ett alternativ...
Låter som att autokorrigeraren har dåliga erfarenheter av Mac!  :)
Tack för dina tankar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mixer använder jag inte. Känns mest som ytterligare en bruskälla. Visst, det kanske kan vara bekvämt att ha allt inkopplat

Jag använder en extern ruskälla för att jag  tycker det är bekvämt att ha flera grejer inkopplade samtidigt, så det räcker att dra upp ett skjutreglage för det jag vill spela in. Antar därmed att jag inte optimerar på samma sätt som andra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Man kanske inte märker det där extra bruset isolerat. Men 20-30 audiospår senare gör man gör man möjligen det....
« Senast ändrad: 15.04.2014, 20:20:13 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mixer använder jag inte. Känns mest som ytterligare en bruskälla. Visst, det kanske kan vara bekvämt att ha allt inkopplat

Jag använder en extern ruskälla för att jag  tycker det är bekvämt att ha flera grejer inkopplade samtidigt, så det räcker att dra upp ett skjutreglage för det jag vill spela in. Antar därmed att jag inte optimerar på samma sätt som andra.
Jag brukar använda Systembolaget som extern ruskälla:)
Nej, skämt åsido - jag gör som du, använder en mixer till vilken jag kopplat POD,
reverb/delay, preamp m.m. och låter sedan mixerns utsignal gå till ljudkortet.
Men jag hoppas komma från denna extra ev "störningskälla" i nästa studiouppsättning.
Om man har en högkvalitativ extern mixer kanske det iofs inte spelar så stor roll...?
/Asti
« Senast ändrad: 15.04.2014, 20:34:14 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Man kanske inte märker det där extra bruset isolerat. Men 20-30 audiospår senare gör man gör man möjligen det....
Troligen är det så ja!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Såg precis att en snubbe säljer en frostdator:

http://forum.studio.se/index.php/topic/106077-studiodator-frost-acm-snoemachine/#entry1555594
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Loopen har rätt..
Jag har plockat ihop mina 2 senaste Datorer hos INET http://www.inet.se/?gclid=CNKJyKCw5L0CFWHncgodyjoAQg
Och låtit dom sätta ihop dom ca:790 riksdaler gick monteringen på.
Vi kan hjälpa med vad du behöver för prylar..
Sedan har jag RME kortet han hänvisade till som jag tycker är det bästa jag någonsin ägt.
Kör POD:en rätt in i ingångarna utan Mixer emellan...
POD:en dubblerar även som Micpre dom få gånger Mic:en åker fram... :o
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad STORPOTÄTEN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Varför ska man lägga en massa pengar på en dator när man klarar sej bra med en standard-pc för 4 000:-?


Lazarus

  • Gäst
Varför ska man lägga en massa pengar på en dator när man klarar sej bra med en standard-pc för 4 000:-?

Hur vet du det?   ;)

Att ni blev så jävla intresserade.

Vad gör du då gör musik då?

Inte så mycket. Har ingen DAW.


Utloggad STORPOTÄTEN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Har en HP som är 2,5 år och ett Sonar X1 som jag köpte då. Så länge programmet funkade var datorn fullt tillräcklig Sen har det varit massor av problem med programmet och nu funkar det inte alls. Datorn är det ingta problem med dock. Tror att motsvarande dator kostar ca 4 000 ny nu.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad STORPOTÄTEN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Ok, men för demos räcker det med en dator för 4 000, eller hur?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ok, men för demos räcker det med en dator för 4 000, eller hur?
Menar du demo-daw?
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tack drloop, Freddy, bjurte och övriga för detaljerad och nyttig info!
Nu har jag fått lite mer att fundera över!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad STORPOTÄTEN

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Tack drloop, Freddy, bjurte och övriga för detaljerad och nyttig info!
Nu har jag fått lite mer att fundera över!  :)
/Asti

Varsågod.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack drloop, Freddy, bjurte och övriga för detaljerad och nyttig info!
Nu har jag fått lite mer att fundera över!  :)
/Asti
Varsågod.

Det var så lite så!   :P
Inte heller jag har något vettigt att komma med, i samband med de tankar Asti har nu.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä Asti lägg ner istället det är ingen idé att fortsätta du har redan gjort ditt bästa CPG har slitit sitt hår men du har istället följt den småländska kulturhistorien och vägrat förnya dig - du är slut som musiker - som idéskapare - som sångare-

INTE

Tvärtom du blir bara bättre och bättre så som Emu säger att lägga av är inget alternativ - låt oss få ta del av dina surt förvärvade pensionspengar i form av ny härlig Asti-musik :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag kommer nog uppgradera maskin snart också. Jag sneglar på imac. En ny imac har i princip samma prestanda jag har idag, och jag får trådlöst vilket jag var korkad nog att inte ta till förra macen... med trådlöst så kan jag styra logic från ipad i rummet bredvid, plus att skärmen är grymt bra, och det spar kablage och plats i studion.

Personligen föredrar jag Mac OS i jämförelse med de PC-maskiner jag körde musik på förut, men jag tror som Jonnerstone att bägge systemen kan vara lika stabila. För en ifånanvändare finns ju såklart fördelar med Mac och apple-ID.


En liten passus om priser. Har man råd tycker jag man inte skall köpa en så billig maskin man hittar. Bra hårdvara, inte den nyaste och snabbaste kanske, lönar sig i längden. Med tanke på vad många lägger ut på aluminiumfälgar till bilen eller köksbänkar eller vad det nu må vara, så är några tusen extra riktigt billigt med tanke på vad timkostnaden blir efter ett par år som studiodator.

Ett ljudkort med bra preamps och flera ingångar hade jag satsat på. Saffire har jag nu och det funkar bra, men det finns ju givetvis en uppsjö. Jag tror att USB-korten duger till det mesta idag.

Jag har kört ProTools, och Logic mest. Testat Cuubase som jag inte kom överens med, och reaper lite.

Logic gillar jag, men ProTools har blivit fantastiskt mycket bättre med senare versioner. Cubase och Logic är nog ungefär lika kompetenta.

Reaper finns ju alltid med som ett riktigt bra alternativ, samt Reason som nu är en komplett daw, och har ett väldigt intuitivt gränssnitt där man kan dra kablar mellan enheter.



tja. my 2 cents :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kör ju bara midi, så egentligen skulle jag kunna göra all musik med nån midi-app på telefonen (finns för android). Lite långsamt gick det på första försöket, men går nog att träna upp sig.

Borde vara en "lätt" utbyggnad att tillåta laddning av VSTi och RTAS och vad de andra heter :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nä Asti lägg ner istället det är ingen idé att fortsätta du har redan gjort ditt bästa CPG har slitit sitt hår men du har istället följt den småländska kulturhistorien och vägrat förnya dig - du är slut som musiker - som idéskapare - som sångare-

INTE

Tvärtom du blir bara bättre och bättre så som Emu säger att lägga av är inget alternativ - låt oss få ta del av dina surt förvärvade pensionspengar i form av ny härlig Asti-musik :D
Så länge det är roligt vill man ju förstås hålla på, särskilt
när man får så här uppmuntrande ord på vägen.  :)
Vi får se vad det blir...jag har fått många värdefulla tips i den här tråden.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten