Kontrollrummet

They say that I am foolish-91:an

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Brukar några gånger per år träffa mina gamla spelkompisar från sextiotalets tonår. Då är det nostalgimusik som gäller och jag brukar mellan träffarna greja ihop några snuttar från denna tidsanda. Ambitionen är att vi ska lira låtarna tillsammans som vi gjorde förr men tyvärr och tragiskt är dom inte i samma skick som förr så oftast blir det blir jag själv som får stå för spelandet. Den här låten hade jag med mej nu i helgen då vi träffades. Enkel och okomplicerad gubbrock!

Låtnamn: They say that I am foolish
Artist/grupp: 91:an
Genre: Gammal rock
Kompositör: 91:an
Inspelningsår: 2014
Format: mp3


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra gubbrock och säkert svår att hänga med på efter några öl :lol:
Jag har aningens problem med att uppfatta leadsången i första halvan vet inte om öronen vande sig eller om du rattat in en klarare stämma i slutet. Ska ta en lyss med studielurarna senare också.
I alla fall bra låt skönt gung men man är väl gubbig :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra gubbrock och säkert svår att hänga med på efter några öl :lol:
Jag har aningens problem med att uppfatta leadsången i första halvan vet inte om öronen vande sig eller om du rattat in en klarare stämma i slutet. Ska ta en lyss med studielurarna senare också.
I alla fall bra låt skönt gung men man är väl gubbig :D

Hanteringen av rösten är skön, låter snyggt tidstypisk!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En lyssning senare
Basen tar stor plats och det ska den göra i den här låten bra lirat men den dödar baskaggen och lite av din röst tycker jag. Så mina 5 cent är att EQ:a upp baskaggen något och höj din leadsång ett snäpp - väldigt bra lirat och sjunget allting.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låten var ju inte ämnad läggas upp på KR så jag har inte rattat särskilt noga efter inspelande ska erkännas. Har inte tänkt på om baskaggen hörs. :unsure:
Här var det tänkt att låta tidstypiskt så trumval blev retro och ned med volymen på det. Sången spelade jag in flera gånger men dubbad kändes inte tidigt sextiotal så det tog jag bort. Borde då dragit upp volymen på kvarvarande stämman. Sista versen sjöng jag om senare vilket kan göra att den blev lite tydligare/starkare.

Fan, det är ju kul att få synpunkter och tips, inte så dumt att slänga upp något här ibland i alla fall. :)  Jag ska ratta vidare på den innan jag sparar den för gott!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja vad kul att du la upp låten  :)

Svängigt som bara den,jag gillar det här.Äkta spelglädje helt klart.

Hos mig låter det bra i monitorerna,kanske något hög basvolym och lite avsaknad av baskagge som Eddi var inne på.Men det är små korrigeringar som gäller tycker jag.

Riktigt svängig låt och kul att höra en låt från dig igen..Låt dom komma nu i en strid ström  :)

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skönt!! men vocals ligger alldeles för rent o fint i mixen, skulle vilja ha lite skit (dist, saturation etc) :P
Riktigt fint när körerna kommer in!  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har för mig att sången mixades betydligt tydligare på sextiotalet om det ska vara mallen. Reagerade inte på frånvarande baskagge egentligen. Kan nog vara tidstypiskt.



Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig gubbrock, gungar och svänger skönt!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Soundet påminner mig om Beatles Hamburg-period.
Men jag tycker lead-sången ska upp minst ett snäpp! Kanske
också lite Lennon-reverb/delay på den...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det var boogie voogie på högsta :D Tror den skulle gå långt i det där programmet som gick på TV för några år sen ! kom ej ihåg namnet  :o..Men det var olika dansband som tävlade iaf..


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Ja vad kul att du la upp låten  :)

Svängigt som bara den,jag gillar det här.Äkta spelglädje helt klart.

Hos mig låter det bra i monitorerna,kanske något hög basvolym och lite avsaknad av baskagge som Eddi var inne på.Men det är små korrigeringar som gäller tycker jag.

Riktigt svängig låt och kul att höra en låt från dig igen..Låt dom komma nu i en strid ström  :)

Mike

Ja, det är kul med gamla enkla låtar när jag och gamla kompisarna träffas. Jag mixar med lurar och då låter det inte likadant i monitorer. Denna gång glömde jag kolla med högtalarlyssning och så blev det lite fel i volymer. Strid ström av nya låtar kanske är att ta i men det kommer periodvis. Dock är det mesta i nostalgigenrer.

Skönt!! men vocals ligger alldeles för rent o fint i mixen, skulle vilja ha lite skit (dist, saturation etc) :P
Riktigt fint när körerna kommer in!  :wub:

Enda effekt på sången är pingpongeko. Kan man ha dist på sång? Saturation har jag aldrig använt mej av. Får kolla upp vad det är. :huh:

Har för mig att sången mixades betydligt tydligare på sextiotalet om det ska vara mallen. Reagerade inte på frånvarande baskagge egentligen. Kan nog vara tidstypiskt.

Javisst ska sången upp, baskaggen får jag också kolla närmare på.


Härlig gubbrock, gungar och svänger skönt!  :)
/Roffe H

Det var ambitionen!  :)

Snyggt! Soundet påminner mig om Beatles Hamburg-period.
Men jag tycker lead-sången ska upp minst ett snäpp! Kanske
också lite Lennon-reverb/delay på den...
/Asti

Jag växte upp med Beatles så det är nog inte helt fel att influenserna kommer därifrån! Lennon-reverb var väl badrumseko på senare tid men i början på 60-talet var det väl mer plåteko?
Tack alla som tagit sig tid att lyssna och för goda råd!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det finns en fri plugg som heter ADT som sägs vara gjord för Lennon eller snarare vilket jag tror för att efterlikna Lennons röst. Han har liksom Sting och några andra en mkt speciell "kick" i rösten som få kan få fram. ADT styr gärna sången till höger en del så man får kontra med balansen om du skulle hitta och köra den pluggen. Å andra sidan så tycker jag att din röst redan har det där lite speciella för den här genren så någon extra plugg behövs nog inte.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det finns en fri plugg som heter ADT som sägs vara gjord för Lennon eller snarare vilket jag tror för att efterlikna Lennons röst. Han har liksom Sting och några andra en mkt speciell "kick" i rösten som få kan få fram. ADT styr gärna sången till höger en del så man får kontra med balansen om du skulle hitta och köra den pluggen. Å andra sidan så tycker jag att din röst redan har det där lite speciella för den här genren så någon extra plugg behövs nog inte.
Fantastiskt att det finns sådana pluggar. Vore även rätt häftigt med en Elvisplugg eller Sinatraplug  :P Jag är glad att det finns pitch correct att ta till när det inte blir som man önskar.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det här torde vara bra fyllemusik om man är ett gäng (och då är jag mycket yngre än dig, 28 år. Fick aldrig uppleva den era då sådan här musik sålde)

Jag tycker det är bra. Hade inte köpt en hel skiva, men själva låten diggas stenhårt :)

Banal och härlig text :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det här torde vara bra fyllemusik om man är ett gäng (och då är jag mycket yngre än dig, 28 år. Fick aldrig uppleva den era då sådan här musik sålde)

Jag tycker det är bra. Hade inte köpt en hel skiva, men själva låten diggas stenhårt :)

Banal och härlig text :D
Ja, för vi som kliver in i pensionsåldern är denna genren i glada gubbars lag skitkul. Då, när vi var i 15-årsåldern hade vi i stort sett hembyggda högtalare, gammal utjänt radioapparat som vi kopplade elbasen till och sen var det bara spelglädje hemma i garaget!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härligt ju!

Känns som nånting jag diggade till som liten, gillar tongångarna här :P

Din röst borde mejslas ut mer, kanske bara en höjning av volymen?

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Coolt -snyggt gjort allting!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Länge sen man hörde något från dig. Kul! Svänger bra. Bra trycka i elgurorna. Snyggt trumspel. Bra arrad och det är bara 6:an i slutackordet som fattas för det absolut tidstypiska. Som något från Lennons Rock 'n Roll-platta från -75 (där han f ö var tvungen att spela in några Chuck Berry-låtar pga av den påstådda stölden till Come Together). Bra bugglåt alla gånger! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Länge sen man hörde något från dig. Kul! Svänger bra. Bra trycka i elgurorna. Snyggt trumspel. Bra arrad och det är bara 6:an i slutackordet som fattas för det absolut tidstypiska. Som något från Lennons Rock 'n Roll-platta från -75 (där han f ö var tvungen att spela in några Chuck Berry-låtar pga av den påstådda stölden till Come Together). Bra bugglåt alla gånger! 
Det är nog för att jag mest gör gubbmusik numera för oss i gamla gänget, som jag inte hörs på KR numera.  :D
Inget har utelämnats från det tidstypiska - ena gitarren spelar en 6:a i slutackordet! Och jag lirar bas på en nyinköpt Höffner!  :lol:
Vilken Chuck Berrylåt var det Come Together skulle vara tagen från? Visst låter den som hämtad från gamla rocklåtar, men dom lät ju alla likadant (så även min).

Tack Plinka och Marruschkka för lyssning och komments! 


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillar inte när gitarren följer basen i nergången, för där blir det dansbandsvarning!
Annars perfekt Liverpool Cavern anno 1962! Suveränt!
Du sjunger som i ett av de där otaliga mer eller mindre begåvade banden från den perioden, typ Swinging blue jeans, etc. Perfekt!
Tycker det inte är sk gubbrock utan mer en kärleksfull tolkning av när 60-tals popen verkligen exploderade.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag skulle lägga till att liten dos av Stray Cats också finns med
Kul låt och gott spel och sång!
Tycker dock att sången skulle upp en smula i volym.
Om det ska vara engelskt ca 62 så kanske det borde vara monomixat?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Gillar inte när gitarren följer basen i nergången, för där blir det dansbandsvarning!
Annars perfekt Liverpool Cavern anno 1962! Suveränt!
Du sjunger som i ett av de där otaliga mer eller mindre begåvade banden från den perioden, typ Swinging blue jeans, etc. Perfekt!
Tycker det inte är sk gubbrock utan mer en kärleksfull tolkning av när 60-tals popen verkligen exploderade.
Det var väl ganska vanligt att gitarr följde bas på tidiga 60-talet. Lyssnar inte ofta på dansbandsmusik men det är möjligt det är likadant där.  :)
 "kärleksfull tolkning" tack för det, låter bättre!  :D
Jag skulle lägga till att liten dos av Stray Cats också finns med
Kul låt och gott spel och sång!
Tycker dock att sången skulle upp en smula i volym.
Om det ska vara engelskt ca 62 så kanske det borde vara monomixat?
Bra idé med monomixat, ska prova det också i min slutversion där också sången ska upp ett snäpp.