Kontrollrummet

Asti - Bilderbok (slutversion)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Men vid varje enskild tidpunkt finns det bara vissa svar
Om man väljer ett finns stunden efter lika många kvar

Imponerande text som sagt. Filosofisk, metafysisk och det finns säkert fler benämningar på det intelligenta i denna. Att sammanfatta som du gör i de två sista (citerade) raderna vittnar om eftertänksamhet, skarpsinne och originalitet. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Men vid varje enskild tidpunkt finns det bara vissa svar
Om man väljer ett finns stunden efter lika många kvar

Imponerande text som sagt. Filosofisk, metafysisk och det finns säkert fler benämningar på det intelligenta i denna. Att sammanfatta som du gör i de två sista (citerade) raderna vittnar om eftertänksamhet, skarpsinne och originalitet. 
Blev väldigt glad för att du uppskattar texten!
Den här gången ansträngde jag mig lite extra för att försöka uttrycka några funderingar.
Tack för dina tankar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnat. Hittar inget att såga på. Snyggt! Och bra text.

 :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnat. Hittar inget att såga på. Snyggt! Och bra text.

 :)
Tack! Roligt att du också gillar texten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
jo, riktigt bra text är det
MEN den riktiga höjdaren i denna tycker jag är det instrumentala partiet
som verkligen strålar och gnistrar med sin lite folkmusikaktiga klang - ruskigt bra!
Även den sista beatlestonade avslutningen är maffe!

Låter helt klar
Skulle jag säga något är ev att låta första delen av sista versen ha ännu naknare arr - kanske bara stråkar
men det är bara om jag försöker hitta något ..
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
jo, riktigt bra text är det
MEN den riktiga höjdaren i denna tycker jag är det instrumentala partiet
som verkligen strålar och gnistrar med sin lite folkmusikaktiga klang - ruskigt bra!
Även den sista beatlestonade avslutningen är maffe!

Låter helt klar
Skulle jag säga något är ev att låta första delen av sista versen ha ännu naknare arr - kanske bara stråkar
men det är bara om jag försöker hitta något ..
Skönt att få ett bra omdöme om texten från en ordkonstnär som du!  :)
Roligt att du tycker instrumentalpartiet är bra! Du nämner inget om vasst gitarrljud där...
Har funderat på att ändra sista delen ungefär som du är inne på...
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Musik och text, flawless!  :D kan fan inte hitta nåt att klanka på. Reverb? Inget jag reagerar på och då är jag ändå reverballergiker. Som alltid ett knivskarpt sound. Bra prylar i signal kedjan antar jag. Möjligen lite för mycket energi i diskanten. Men totalt sett får jag säga som farsan när han tar en nubbe -Usch vad gott.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Asti, detta är en av dina starkaste texter (!!!) i ett intressant och bra arr och i en mix som sitter.
Kan inte bli annat än bra  :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Musik och text, flawless!  :D kan fan inte hitta nåt att klanka på. Reverb? Inget jag reagerar på och då är jag ändå reverballergiker. Som alltid ett knivskarpt sound. Bra prylar i signal kedjan antar jag. Möjligen lite för mycket energi i diskanten. Men totalt sett får jag säga som farsan när han tar en nubbe -Usch vad gott.
Du nämner inte heller något vasst gitarrljud i instrumentalpartiet! Eller kanske är det vad du menar med
"lite för mycket energi i diskanten"? Några har nämnt det och jag tycker nog själv också att det kanske är aningen vasst... :unsure:
Nej, det är inte mycket reverb på sången här och knappast något alls på de akustiska gitarrerna.
Signalkedjan består av en Röde NT2-A mick, en Focusrite Trakkmaster preamp, en Behringer voice processor
där jag använder tube emulation på både sång och akustiskt plock, samt ett M-Audio delta 44 ljudkort.
Elgitarrer och bas kör jag genom en POD X3. Trummor är Superior drummer och pianot Alicia´s keys.
För reverb använder jag mjukvara (Lexicon). Så det är inga nya, dyra grejer precis, speciellt inte vad
gäller audio-delen med mick, preamp, voice processor och ljudkort. Dom är i snitt säkert 10 år gamla.
Tack för feedback och roligt att du gillar både musik och text!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Asti, detta är en av dina starkaste texter (!!!) i ett intressant och bra arr och i en mix som sitter.
Kan inte bli annat än bra  :wub:

mvh
Tack för det och speciellt kul att du gillar texten!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ja, det låter bra om dina gamla grejer, inkörda. Hur blir då med den ev nya utrustningen? Annorlunda? Nu har du ett eget sound som låter homogent.
Bra att kunna få till till en melodi till en text, mycket tänkvärd, som är lite som prosa!
I lurar hörs det att dubbningarna inte sitter riktigt 100. Jag hade nog velat skippa dom (eller tajta till dom) och ha en andrastämma som kommer in senare, vilken den nu gör också.
Låten är rätt snarlik dina andra vad gäller harmoniken, beprövat men väl fungerande.
Snyggt!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Musik och text, flawless!  :D kan fan inte hitta nåt att klanka på. Reverb? Inget jag reagerar på och då är jag ändå reverballergiker. Som alltid ett knivskarpt sound. Bra prylar i signal kedjan antar jag. Möjligen lite för mycket energi i diskanten. Men totalt sett får jag säga som farsan när han tar en nubbe -Usch vad gott.
Du nämner inte heller något vasst gitarrljud i instrumentalpartiet! Eller kanske är det vad du menar med
"lite för mycket energi i diskanten"? Några har nämnt det och jag tycker nog själv också att det kanske är aningen vasst... :unsure:
Nej, det är inte mycket reverb på sången här och knappast något alls på de akustiska gitarrerna.
Signalkedjan består av en Röde NT2-A mick, en Focusrite Trakkmaster preamp, en Behringer voice processor
där jag använder tube emulation på både sång och akustiskt plock, samt ett M-Audio delta 44 ljudkort.
Elgitarrer och bas kör jag genom en POD X3. Trummor är Superior drummer och pianot Alicia´s keys.
För reverb använder jag mjukvara (Lexicon). Så det är inga nya, dyra grejer precis, speciellt inte vad
gäller audio-delen med mick, preamp, voice processor och ljudkort. Dom är i snitt säkert 10 år gamla.
Tack för feedback och roligt att du gillar både musik och text!  :)
/Asti


Tja något gör du ju rätt då du i mitt tycke har bland de bästa proddar man kan höra på KR. Röde och Focusrite är ju inte helt fel som en början till bra sound antar jag.

Rätt intressant detta med tonal balans. Generellt sätt så upplever jag mycket av det man hör här på kr men även nyproddade kommersiella spår som för diskant rika. Tekniken finns ju på ett helt annat sätt än för 30 år sedan och högre låter ju alltid bättre, så varför inte eq'a på i 10khz bandet. Visst, det blir briljant och ett sound med "air" men drar man på lite mer volym så blir det, åtminstone för mig, tokmycket diskant på för hög volym. Olidligt. Det här är naturligtvis en subjektiv upplevelse men jag kan lira 70tals plattor överförda till CD på mycket högre volym och njuta av det, än modern musik. Men om det är en "re-mastrad" gammal platta så brukar det skita sig igen. Någon har varit och pillat på en eq och tyckt det blev bättre med en rejäl höjning av typ, 10khz bandet. Plus att man lägger en limiter på den gamla originalinspelningen och mosar alla dynamiknyanser med högre total volym. Som ju alltid är bättre, borde alltså sälja bättre också. Har ett par skräckexempel på detta på CD. Producenten ska ha spöstraff och yrkesförbud.

Dina proddar upplever jag ofta som diskantrika. De har "air" som de säger på utrikiska. Men det är odistad och snygg diskant du har till skillnad från diskant (övertoner) från halvbra och överstyrda prylar. På den här låten kan jag inte peka ut något enskilt instrument/sång som vasst eller "diskantig". Det är summasummarum som har lite för mycket av det goda i toppen. Det låter väldigt snygg men jag vill inte lira låten speciellt högt. Den låter inte lika bra då för mig.

Tog mig friheten att tanka hem ditt spår, lägga upp den i Cubase och i blindo rulla av diskanten i tills det funkade på alla volymer för mig. Vid 8khz hade jag rullat av med 7db med en flack "high shelf". Blev faktiskt lite förvånad.
Men det kanske bara är jag och mina 50+ öron  :(
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
"Tog mig friheten att tanka hem ditt spår, lägga upp den i Cubase och i blindo rulla av diskanten i tills det funkade på alla volymer för mig. Vid 8khz hade jag rullat av med 7db med en flack "high shelf". Blev faktiskt lite förvånad."

Det där fattade inte jag riktigt går det att utveckla lite Bridebant?

Ursäkta Asti för OT här om det nu är det, KR är ju världens bästa musiklärobok.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, det låter bra om dina gamla grejer, inkörda. Hur blir då med den ev nya utrustningen? Annorlunda? Nu har du ett eget sound som låter homogent.
Bra att kunna få till till en melodi till en text, mycket tänkvärd, som är lite som prosa!
I lurar hörs det att dubbningarna inte sitter riktigt 100. Jag hade nog velat skippa dom (eller tajta till dom) och ha en andrastämma som kommer in senare, vilken den nu gör också.
Låten är rätt snarlik dina andra vad gäller harmoniken, beprövat men väl fungerande.
Snyggt!
Har ingen aning om hur en ny inspelningsmiljö skulle forma ljudet, men det är ju
möjligt att jag kommer att låta lite annorlunda. Förhoppningsvis till det bättre i så fall.  :)
Här, som nästan alltid, skriver jag texten efter att jag gjort musiken.
Prosa är nog att ta i, men roligt om du finner den tänkvärd.
Du har rätt ang dubbningen. Den är inte 100% tight, men tillräckligt tycker jag.
Kanske orkar jag synka det ytterligare något...
Jo, här är det inga udda harmoniföljder, utan tänkt att vara lite repetitivt och möjligen suggestivt
för att skapa en viss stämning.
Tack för dina tankar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Musik och text, flawless!  :D kan fan inte hitta nåt att klanka på. Reverb? Inget jag reagerar på och då är jag ändå reverballergiker. Som alltid ett knivskarpt sound. Bra prylar i signal kedjan antar jag. Möjligen lite för mycket energi i diskanten. Men totalt sett får jag säga som farsan när han tar en nubbe -Usch vad gott.
Du nämner inte heller något vasst gitarrljud i instrumentalpartiet! Eller kanske är det vad du menar med
"lite för mycket energi i diskanten"? Några har nämnt det och jag tycker nog själv också att det kanske är aningen vasst... :unsure:
Nej, det är inte mycket reverb på sången här och knappast något alls på de akustiska gitarrerna.
Signalkedjan består av en Röde NT2-A mick, en Focusrite Trakkmaster preamp, en Behringer voice processor
där jag använder tube emulation på både sång och akustiskt plock, samt ett M-Audio delta 44 ljudkort.
Elgitarrer och bas kör jag genom en POD X3. Trummor är Superior drummer och pianot Alicia´s keys.
För reverb använder jag mjukvara (Lexicon). Så det är inga nya, dyra grejer precis, speciellt inte vad
gäller audio-delen med mick, preamp, voice processor och ljudkort. Dom är i snitt säkert 10 år gamla.
Tack för feedback och roligt att du gillar både musik och text!  :)
/Asti


Tja något gör du ju rätt då du i mitt tycke har bland de bästa proddar man kan höra på KR. Röde och Focusrite är ju inte helt fel som en början till bra sound antar jag.
Rätt intressant detta med tonal balans. Generellt sätt så upplever jag mycket av det man hör här på kr men även nyproddade kommersiella spår som för diskant rika. Tekniken finns ju på ett helt annat sätt än för 30 år sedan och högre låter ju alltid bättre, så varför inte eq'a på i 10khz bandet. Visst, det blir briljant och ett sound med "air" men drar man på lite mer volym så blir det, åtminstone för mig, tokmycket diskant på för hög volym. Olidligt. Det här är naturligtvis en subjektiv upplevelse men jag kan lira 70tals plattor överförda till CD på mycket högre volym och njuta av det, än modern musik. Men om det är en "re-mastrad" gammal platta så brukar det skita sig igen. Någon har varit och pillat på en eq och tyckt det blev bättre med en rejäl höjning av typ, 10khz bandet. Plus att man lägger en limiter på den gamla originalinspelningen och mosar alla dynamiknyanser med högre total volym. Som ju alltid är bättre, borde alltså sälja bättre också. Har ett par skräckexempel på detta på CD. Producenten ska ha spöstraff och yrkesförbud.
Dina proddar upplever jag ofta som diskantrika. De har "air" som de säger på utrikiska. Men det är odistad och snygg diskant du har till skillnad från diskant (övertoner) från halvbra och överstyrda prylar. På den här låten kan jag inte peka ut något enskilt instrument/sång som vasst eller "diskantig". Det är summasummarum som har lite för mycket av det goda i toppen. Det låter väldigt snygg men jag vill inte lira låten speciellt högt. Den låter inte lika bra då för mig.
Tog mig friheten att tanka hem ditt spår, lägga upp den i Cubase och i blindo rulla av diskanten i tills det funkade på alla volymer för mig. Vid 8khz hade jag rullat av med 7db med en flack "high shelf". Blev faktiskt lite förvånad.
Men det kanske bara är jag och mina 50+ öron  :(
Jag är inte särskilt bra på att mixa och mastra, utan jag lyssnar mig fram till en i mitt tycke bra ljudbild genom
att använda lite eq och de-esser, men inte mycket mer... Är däremot alltid noga med att inspelningen i sig blir bra.
Tror som du säger att Röde micken och Focusrite pre-ampen är bra komponenter,men ljudkortet Delta 44 är nog lite åldersstiget..?
Roligt att du lägger energi på min låt, men hänger inte med riktigt på vad du gjort!  :)
Menar du att du sänkte 7db vid 8kHz? Hur stort frekvensområde runt 8 kHz? Vad innebär "flack high shelf"?
Det kanske inte funkar på mina 60+ öron.  :)
Tack för att du tar dig tid att fördjupa dina tankar och tester!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Tog mig friheten att tanka hem ditt spår, lägga upp den i Cubase och i blindo rulla av diskanten i tills det funkade på alla volymer för mig. Vid 8khz hade jag rullat av med 7db med en flack "high shelf". Blev faktiskt lite förvånad."

Det där fattade inte jag riktigt går det att utveckla lite Bridebant?

Ursäkta Asti för OT här om det nu är det, KR är ju världens bästa musiklärobok.
Absolut inte OT! Enbart tacksam för idéer och tips!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har gjort en version med ett mindre arr i slutdelen, men är osäker på om detta
är bättre, så jag lägger det inte i trådhuvudet ännu....

Är denna versionen bättre? (Har dessutom höjt basen och volymen/dynamiken i instrumentalpartiet)

https://app.box.com/s/q1jk3l7owuuzgefvbzw7
« Senast ändrad: 23.04.2014, 21:31:19 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det här borde kanske ha en egen tråd. Känns lite OT i en demolåt tråd.
Hi shelf eq på just den här låten som det lät bäst för mig.

Det var alltså inte meningen att ställa den här fina låten och snygga prodden till svars för resten av musikbranschens tillkortakommanden i ljudmässig filosofi. Just detta med balans bas/mellan/diskant har blivit aktuellt för mig sedan jag gick från passiva fetingar till högtalare till pyttesmå jäkla närfältare. Närfältarna är inte gjorda för att spela "lite högre". Det har gjort att jag får ta ett varv till med en mix i hörlurar och ofta rattar jag bort en del över 8-10khz med lite högre volym i lurarna. Närfältarna ska bort nu och ersättas av högtalare som har ett större register. Någon som vill köpa ett par lätt begagnade Tannoy Reveal 501A billigt  ;)


Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här borde kanske ha en egen tråd. Känns lite OT i en demolåt tråd.
Hi shelf eq på just den här låten som det lät bäst för mig.

Det var alltså inte meningen att ställa den här fina låten och snygga prodden till svars för resten av musikbranschens tillkortakommanden i ljudmässig filosofi. Just detta med balans bas/mellan/diskant har blivit aktuellt för mig sedan jag gick från passiva fetingar till högtalare till pyttesmå jäkla närfältare. Närfältarna är inte gjorda för att spela "lite högre". Det har gjort att jag får ta ett varv till med en mix i hörlurar och ofta rattar jag bort en del över 8-10khz med lite högre volym i lurarna. Närfältarna ska bort nu och ersättas av högtalare som har ett större register. Någon som vill köpa ett par lätt begagnade Tannoy Reveal 501A billigt  ;)
Ingen fara, men om intresse finns för vidare diskussion om detta är det nog
bättre om en separat tråd skapas!
Tack för klargörande av "Vid 8khz hade jag rullat av med 7db med en flack high shelf"!  :)
Ska pröva detta!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vore tacksam för någon kommentar om den nya versionen ska ersätta den gamla
innan jag slänger upp den här under färdiga... :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnar på senaste versionen,så ja-la bra Peter.

Jag tycker ljudbilden är helt okej,lite diskantrik ja..Läste om resonemanget ovan.

Mera en masteringsfråga för att passa in i ett tänkt album mot andra alster tror jag.

Riktigt bra låt detta.

Mike


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jo, den nya versionen är bättre, men har inte bara fördelar. Tillbakagången i arrets intensitet funkar och lyfter fram sången och texten som den ska, men samtidigt hörs det tydligare att det är programmerade stråkar. Det är inte dåligt, och definitivt bättre än jag skulle gjort det, men det är helt enkelt så dj..kla svårt att programmera trovärdiga stråkar :wacko:. Och, tyvärr, är det inget som bättre samplingsbibliotek löser, det måste till mer kunskap om hur riktiga stråkmusiker spelar just dom fraserna...
Men, med det invägt är ändå den nya versionen bättre. :)

Men trummorna låter så bra! Är dom programmerade är det fantastiskt bra gjort! Vilket samplingsbibliotek? Eller är det inspelade riktiga trummor?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnar på senaste och tänker som morgonte troligen tänker - då hör jag vad han menar. Stråket borde upp i volym och få mer reverb - att få det att "låta riktigt" känns som overkill vi vet ju att det inte är det och sätter måttstocken efter det sas. De inledningsvisa gitarrerna - acken elguran och basen borde också få mer reverb för att passa mer till rösten som är lagom tempererad - tycker jag. Om du sedan kör med en stereowidener på mastern lite försiktigt så blir det jämnare alltihop och en större upplevelse - tror jag då. :unsure:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnar på senaste versionen,så ja-la bra Peter.
Jag tycker ljudbilden är helt okej,lite diskantrik ja..Läste om resonemanget ovan.
Mera en masteringsfråga för att passa in i ett tänkt album mot andra alster tror jag.
Riktigt bra låt detta.
Mike
Vad kul att du tycker det är bra!
Ja, det kanske går att mastra bort det vassa i ljudbilden...
Tack för dina tankar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jo, den nya versionen är bättre, men har inte bara fördelar. Tillbakagången i arrets intensitet funkar och lyfter fram sången och texten som den ska, men samtidigt hörs det tydligare att det är programmerade stråkar. Det är inte dåligt, och definitivt bättre än jag skulle gjort det, men det är helt enkelt så dj..kla svårt att programmera trovärdiga stråkar :wacko:. Och, tyvärr, är det inget som bättre samplingsbibliotek löser, det måste till mer kunskap om hur riktiga stråkmusiker spelar just dom fraserna...
Men, med det invägt är ändå den nya versionen bättre. :)
Men trummorna låter så bra! Är dom programmerade är det fantastiskt bra gjort! Vilket samplingsbibliotek? Eller är det inspelade riktiga trummor?
Du har säkert helt rätt vad gäller stråkarna! Man kan för lite om hur det ska programmeras.
Men bra att jag fick en synpunkt vad gäller vilken version som är att föredra!  :)
Trummorna är från Superior Drummer. Jag har endast gjort smärre justeringar i valda patterns.
Därefter har jag bouncat spåret till ett audiospår och lagt på lite reverb. Men det är mest för att
datorn inte klarar att köra flera pluggar samtidigt.
Tack för din uppföljning av låten! 1 - 0 till den nya versionen!  B)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnar på senaste och tänker som morgonte troligen tänker - då hör jag vad han menar. Stråket borde upp i volym och få mer reverb - att få det att "låta riktigt" känns som overkill vi vet ju att det inte är det och sätter måttstocken efter det sas. De inledningsvisa gitarrerna - acken elguran och basen borde också få mer reverb för att passa mer till rösten som är lagom tempererad - tycker jag. Om du sedan kör med en stereowidener på mastern lite försiktigt så blir det jämnare alltihop och en större upplevelse - tror jag då. :unsure:
Ja, kanske ska stråkarna upp en aning i volym..? Mer reverb är jag däremot lite tveksam till.
Dom har rätt mycket reverb som default i EWQL Symphonic Orchestra.
Ville ha de akustiska gitarrerna nära och torra och för att inte ljudbilden skulle "drunkna" i reverb.
Elbasen borde kanske ha lite mer reverb ja! Har egentligen väldigt lite reverb på sången.
Vet inte hur jag får till en stereo-widener på mastern.  :) Brukar aldrig lägga effekter på mastern.
Tack för tankar och tips! Ska kolla det där med stereo-widener!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Datorn vill inte längre, så jag lägger över den i befintligt skick under färdiga.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Precis så där ska slutet vara!
Nu är det ju si och så med det realistiska i stråkljudet men så är det ju bara - inget att göra
Men man hör ändå hur det kan låta med riktiga stråkar.
Nu hör jag också skuggor av Mike Oldfield i solodelen - Bra bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Precis så där ska slutet vara!
Nu är det ju si och så med det realistiska i stråkljudet men så är det ju bara - inget att göra
Men man hör ändå hur det kan låta med riktiga stråkar.
Nu hör jag också skuggor av Mike Oldfield i solodelen - Bra bra!
Skönt att vi är överens om arret i slutdelen!  :)
Ja, tyvärr hittade jag inga mer realistiska stråkar i mitt EWQL-bibliotek.
Går säkert att få dom att låta bättre om man vet hur man ska skruva...
Jaså du lyckades hitta Mike Oldfield i instrumentalpartiet? Det har jag inget emot!  B)
Tack för din uppföljning!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten