Kontrollrummet

Hur lägga effekter i Cubase 7,5?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag uppdaterade för en tid sen till Cubase 7,5. När jag hade Cubase 5 och skulle lägga på exempelvis reverb på sång skapade jag en group-schannel där jag la reverb i dess insert. I sångspårens "Send" valde jag Group channel 1 och kunde dra i reglaget i inspektorn hur mycket av reverb jag ville ha på varje sångkanal. Ska det inte fungera så i Cubase 7,5? Jag hör inget reverb alls, vad gör jag för fel? Jag provade i stället göra ett Fx-spår men det blev ingen skillnad.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja visst det är ju så man gör i 5:an mkt intresserad av svaret då jag inte vet lösningen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag uppdaterade för en tid sen till Cubase 7,5. När jag hade Cubase 5 och skulle lägga på exempelvis reverb på sång skapade jag en group-schannel där jag la reverb i dess insert. I sångspårens "Send" valde jag Group channel 1 och kunde dra i reglaget i inspektorn hur mycket av reverb jag ville ha på varje sångkanal. Ska det inte fungera så i Cubase 7,5? Jag hör inget reverb alls, vad gör jag för fel? Jag provade i stället göra ett Fx-spår men det blev ingen skillnad.
Effekt på Group channel? Varför använder du inte cubase fx channels för send effekter? Kanske det du behöver göra i 7.5 för att det ska funka. Gissar bara, är kvar i 5.1 Cubase.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag uppdaterade för en tid sen till Cubase 7,5. När jag hade Cubase 5 och skulle lägga på exempelvis reverb på sång skapade jag en group-schannel där jag la reverb i dess insert. I sångspårens "Send" valde jag Group channel 1 och kunde dra i reglaget i inspektorn hur mycket av reverb jag ville ha på varje sångkanal. Ska det inte fungera så i Cubase 7,5? Jag hör inget reverb alls, vad gör jag för fel? Jag provade i stället göra ett Fx-spår men det blev ingen skillnad.
Effekt på Group channel? Varför använder du inte cubase fx channels för send effekter? Kanske det du behöver göra i 7.5 för att det ska funka. Gissar bara, är kvar i 5.1 Cubase.
Jo men han hade ju testat med FX-channels och det funkade inte heller.... märkligt nog - för det gör det ju i femman. Det låter som om Janne behöver gå ut på nätet till Steinberg forum för att finna en lösning.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Slarvläst av mig. Protip, RTFM  ;)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag startar ett gruppspår för exempelvis körer.Lägger alla effekter(kompressor,eq,reverb etc..) jag vill ha på kören på det spåret.
Sedan så "adresserar" jag varje enskilt kör spår dit..

Du kör ju med samma kort som mig,ur44 - man kan ju också använda de inbyggda effekterna där..
Jag gillar dock inte det utan vill ha rena signaler in för efterbearbetning,men det är väl lite hur man vill jobba.

Kanske blev du lite klokare..Jag gick från c5 till c7 och det är lite skillnad kan man säga.Manualen funkar att ta till mellan varven,eller supporten - men dom börjar bli less på mig :)

Mike


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag startar ett gruppspår för exempelvis körer.Lägger alla effekter(kompressor,eq,reverb etc..) jag vill ha på kören på det spåret.
Sedan så "adresserar" jag varje enskilt kör spår dit..

Du kör ju med samma kort som mig,ur44 - man kan ju också använda de inbyggda effekterna där..
Jag gillar dock inte det utan vill ha rena signaler in för efterbearbetning,men det är väl lite hur man vill jobba.

Kanske blev du lite klokare..Jag gick från c5 till c7 och det är lite skillnad kan man säga.Manualen funkar att ta till mellan varven,eller supporten - men dom börjar bli less på mig :)

Mike
Supporten kontaktade jag tidigare i en annan fråga om audiowarp med hitpoints men fick aldrig något svar.

Men du menar att i Cubase 7 har du en groupchannel med effekter i dess insertlista och i varje enskilt sångspårs Send sätter du denna groupchannel? Det är så jag gjort men det är som om det inte kommer fram dit. Lägger jag delay/reverb på sångspårets Insert istället hörs ju inte det rena originalet samtidigt . Jag får nog plöja i manualen och se vad jag missat.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag startar ett gruppspår för exempelvis körer.Lägger alla effekter(kompressor,eq,reverb etc..) jag vill ha på kören på det spåret.
Sedan så "adresserar" jag varje enskilt kör spår dit..

Du kör ju med samma kort som mig,ur44 - man kan ju också använda de inbyggda effekterna där..
Jag gillar dock inte det utan vill ha rena signaler in för efterbearbetning,men det är väl lite hur man vill jobba.

Kanske blev du lite klokare..Jag gick från c5 till c7 och det är lite skillnad kan man säga.Manualen funkar att ta till mellan varven,eller supporten - men dom börjar bli less på mig :)

Mike
Supporten kontaktade jag tidigare i en annan fråga om audiowarp med hitpoints men fick aldrig något svar.

Men du menar att i Cubase 7 har du en groupchannel med effekter i dess insertlista och i varje enskilt sångspårs Send sätter du denna groupchannel? Det är så jag gjort men det är som om det inte kommer fram dit. Lägger jag delay/reverb på sångspårets Insert istället hörs ju inte det rena originalet samtidigt . Jag får nog plöja i manualen och se vad jag missat.

Precis,så gör jag.Konstigt att det inte fungerar för dig..Vi pratar väl om wave filer?
På midit gör man ju som vanligt på respektive instrument längre ned där instrumentet ligger,alltså inte på spåret..

Jag hade en del problem med routningen men löste det via manualen,stereo/mono etc..
Mixerbordet är ju en annan väg att gå..Jag har bara sneglat på det.Groupchannel varianten funkar för det mesta perfekt för mig..

Har du testat att lägga effekter direkt på spåret typ en sång/gura tagning?

Jonnerstone har annars bra koll på C7,han blir mitt tips på hur du skall få ordning på din setup,maila honom..

MIke


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Pinsamt, jag missade helt enkelt trycka på "Aktivera".  :wub:

Så är det om det är för långa perioder mellan spelningarna i lilla hemstudion. Nu ska jag fortsätta leta varför det ibland inte fungerar när jag vill tajta ett gitarrspel genom att flytta hitpointarna till taktstrecken. Går jag in i Audiowarp syns inte hitpointstrianglarna och då kan jag ju inte flytta dem. :unsure:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är skönt att hitta enkla lösningar till sånt som krånglat.
Jag hade en motsvarande situation, där jag inte såg nån insignal i Cubase då jag skulle spela in sång eller gitarr.
Lösningen kom då jag hittade ett kryss i rutan för insignal via Line in i Windows. Bara ta bort krysset så fungerade det igen.
Undrar vem som har satt dit det?  :unsure:
« Senast ändrad: 13.04.2014, 10:45:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Ja, det brukar sätta myror i huvudet på en när något man gjort tidigare inte plötsligt fungerar. Det kan vara en uppdatering eller nåt som gjort att en inställning man haft tidigare är ändrad. När det dessutom kan gå ett halvår eller mer tills nästa gång jag gjort en låt och ska spela in så hittar jag inte funktioner eller glömt saker som gör arbetet lättare. Tråden här på forumet med tips i Cubase tycker jag därför är värdefull.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra att det löste sig.

Det är ju lite nytt i C7 jämfört med tidigare versioner..

Då inväntar vi en 91:an låt så småningom :)

Mike


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Bra att det löste sig.

Det är ju lite nytt i C7 jämfört med tidigare versioner..

Då inväntar vi en 91:an låt så småningom :)

Mike
Haha, det är bara gammal rock'n roll. Låten är färdig och det fattades bara lite rymdklang. Hade KR-festivalens nästa tema haft gammal rock som tema skulle låten platsa.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra att det löste sig.

Det är ju lite nytt i C7 jämfört med tidigare versioner..

Då inväntar vi en 91:an låt så småningom :)

Mike
Haha, det är bara gammal rock'n roll. Låten är färdig och det fattades bara lite rymdklang. Hade KR-festivalens nästa tema haft gammal rock som tema skulle låten platsa.

Kör låten på demosidan så vi får lyssna,det uppskattas  :)

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller med HM
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med Max
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Håller med Max
Uj uj, det är vad jag kallar grupptryck  :D

Får hoppas jag minns hur man gör för att lägga upp där, var ett tag sen. Jag gör ett försök ikväll.