Kontrollrummet

Datavirus i orginalskivorna till Kontakt2 enligt avast.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
När jag skulle öppna ett projekt jag jobbat på i ett par dagar i Sonar får jag nu ett virusmeddelande från Avast!Antivirus som säger att jag har fått en trojan (detta händer när Kontakt2 är på väg att öppnas). Jag lägger visruset i karantän tar bort Kontakt2 och ominstallerar hela pluggen från originalskivorna. När installationsprogrammet når den del då .dll-filerna ska kopieras dyker virusmeddelandet upp igen! - Jag kan således inte installera Kontakt2. Vad ska jag göra?

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med detta problem?

Tack på förhand.
« Senast ändrad: 13.08.2007, 00:46:33 by Zyan »
www.akoume.com


DåligtGehör

  • Gäst
Har du sökt på nätet far and fair. Kan det inte vara virusprogrammet som får för sig att det något suspekt - utan att det är det det - vilket inte är något unikt. Då hjälper det inte hur många gånger du installer om samma filer.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Troligvis falskt alarm. Kontakta Native och Virusskydd tillverkaren. Native är förmodligen
inte inblandade, men det har hänt att virus har hittat sig ner på installationsskivor.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Det verkar som om det är Avast! antivirus som spökar. Jag tog bort virusskyddet och installerade Kontakt2 igen. Därefter gjorde jag en viruskoll med Pandas webbaserade virusscanner. Det hittade inga virus (ett par spyware dock). Kontakt fungerar bra nu.

Måste jag byta antivirusprogram möjligtvis?
www.akoume.com


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Maila till både Avast och NI - och förklara problemet, så kan de säkert klura ut det tillsammans.
Det är ju lite pinsamt både för Avast och för NI att ett normalt program triggar en virusdödare, så båda borde ha intresse av att åtgärda det...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Det är säkert Avast som överreagerar! Själv så brukar jag inte käka penicilin om jag inte är orolig för en infektion i kroppen.. Med det menar jag.
På min Windowsburk med XP så har jag 2 partioner. 1 partion gjord för musikskapande och en annan för Internetaktiviteter. När datorn starar så frågar den vad jag vill göra.. "1. Vill du vara Internetuppkopplad?" eller " 2. Vill du skapa musik?".

Väljer jag alternativ 2 i bootmamangern så startas datorn med minimalt antal services i gång.. Inget antivirus (Penicilin) eller brandvägg.. Minimalt med uppdateringar från Microsoft.. Inte ens servcicepack 2 för XP. Anledningen är att partionen inte ens har stöd för nätverk... Bara mina känsliga musikprogram har den.. Iof så har jag stöd att nå en gemensam partion för båda partionerna om jag skulle vilja uppgradera eller installera nåt.

Partion 1 har däremot både brandvägg och antivirus.. För den har också nätverksstöd. Vill ja ha hem nya VST eller uppgraderingar för mina musikprogarm så laddar jag hem dom här.. Vilket kan nås från andra partionen.. Hoppas du hänger med hur jag konfigurerat min burk.. Jag vill alltså ha max prestanda på den partion jag jobbar med musik i från.. Men max säkerhet också.. Ett enkelt val då jag startar datorn helt enkelt.. ;)

I min MAC-burk är det helt annat.. Där är jag både Internetuppkopplad och har mina musikprogram samtiidgt (även om jag även där har möjlighet att ha 2 olika partioner).. Men å andra sidan är inte MAC OS X och Win XP jämförbart på samma dag ;)




Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...och jag kör utan virusdödare i min PC och kör allt på samma Windows-installation, utan en massa krångel med dubbla installationer eller andra specialare. Office, enstaka spel, Internet och allt annat - och så musik förstås. Funkar hur bra som helst - och jag har inte haft något virus på min maskin under hela tiden jag har kört PC (har kollat sporadiskt med online-viruscheck - och någon gång genom att tillfälligt installera en virusdödare, för att genast avinstallera igen...), vilket handlar om ca 10 år (det var ungefär 10 år sedan jag bytte till PC från Atari... ;)). Brandvägg har jag förstås - tidigare enbart mjukvara, men numera även hårdvarubrandvägg - så behöver inte mjukvarubrandväggen jobba med annat än mailattachments...
Sedan håller jag mig helt till originalprogram - och utsätter mig alltså inte för uppenbara risker... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jo, jag kör också med originalprogram. Hårdvarubrandvägg säger du? Det kanske vore något att satsa på. Förhoppningsvis kommer jag att få hem min nya monster-DAW nästa vecka och jag har funderat på hur jag ska hålla den ren från virus samtidigt som jag vill kunna uppdatera mjukvara och pluggar (jag har lite på freeware scenen när det gäll pluggar och en hel del verkar vara väldigt bra faktiskt). Min första idé var att helt enkelt inte ha den uppkopplad mot internet över huvud taget och således kunna skippa antivirusprogram. Det faller lite på att jag fortfarande behöver ladda ned uppdateringar osv.

En annan lösning vore kanske att koppla den dedikerade musikmaskinen via nätverk till min internetdator (jag har två visserligen - en laptop och en stationär) - i sådant fall, skulle det vara bra att köra en hårdvarubrandvägg mellan internetdatorn och musikmaskinen?

Allehanda idéer och synpunkter är hjärtligt välkommna!

edit: Jag är också i behov av att ta emot och skicka filer av blandad storlek på ett smidigt vis (ex: mp3, wav, aiff, mpg, mov etc).
« Senast ändrad: 12.08.2007, 19:51:46 by Giannis »
www.akoume.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Trodde det handla om att ladda in en virussynth i kontakt 2  :lol:

Jag förtydligar rubriken så ingen annan gör samma misstag.


Utloggad tsmalmbe

En annan lösning vore kanske att koppla den dedikerade musikmaskinen via nätverk till min internetdator (jag har två visserligen - en laptop och en stationär) - i sådant fall, skulle det vara bra att köra en hårdvarubrandvägg mellan internetdatorn och musikmaskinen?
[/quote]

Jag har helt enkelt regler i brandmuren för hurudan internetaccess musikdatorn har. Men mellan apparater i det interna nätet har jag inga begränsingar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
En annan lösning vore kanske att koppla den dedikerade musikmaskinen via nätverk till min internetdator (jag har två visserligen - en laptop och en stationär) - i sådant fall, skulle det vara bra att köra en hårdvarubrandvägg mellan internetdatorn och musikmaskinen?

Jag har helt enkelt regler i brandmuren för hurudan internetaccess musikdatorn har. Men mellan apparater i det interna nätet har jag inga begränsingar.
[/quote]
Smart, men jag har inte ens nätkortet, acrobat eller några andra icke musikapplikationer installerat på min musikdator och startar så mycket fortare. Har en annan hd i samma burk med alla dessa grejer installerade.

Fast det ger komplikationer med program som måste laddas in via internet, tex line6edit som går via line6 moneky, så din metod är säkert bättre men kräver mer kunskap.