Kontrollrummet

Metal-trummor

gäst · 27 · 9246

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
I höst/vinter ska jag spela in lite live-trummor, det rör sig om hårdrock/metal. Trumljudet är ganska viktigt och jag vet inte alls vart jag ska börja. Till att börja med ska jag köpa ett ljudkort med minimum fyra mickingångar, så att man i alla fall klarar virvel+baskagge+två överhäng. Men vad är det viktigaste att tänka på? och hur mycket kan jag "fixa" efteråt i datorn?
Räcker det med överhäng eller är det så att man bör micka upp alla pukor också? (tror det är tre stycken).

Jag har bara spelat in trummor en gång förut, då blev det ett ganska "naturligt"-sound och inte direkt något som tar sig igenom feta väggar med metal-gitarrer. Trummorna låter ganska bra live, men jag ska be honom ta och stämma dom ordentligt när det börjar närma sig.

Behöver man använda nån kompressor/limiter under själva inspelningen eller är det bättre att lägga på sånt efteråt? Funderar eventuellt att använda drumagogg eller liknande för att få en samplad kagge/virvel, tankar? erfarenheter?

EQ? vilka frekvenser bör beskäras? Självklart beror det väl på inspelningen överlag, men lite gudielines vore inte fel!

Eftersom jag har dåligt med mickar så ska jag försöka låna dessa. Det kanske finns någon i uppsala som har bra mickar som funkar till truminspelning att låna ut? självklart mot ersättning. Annars hade jag tänkt höra med estrad som verkar vara den enda musikaffären i stan som fortfarande hyr ut grejer.


Jag har förstått att inspelning av trummor är en hel vetenskap, men ge mig en hjälpande hand, vad man ska tänka på, tips, idéer osv...

Tack för mig! /Freddy
« Senast ändrad: 12.08.2007, 20:18:32 by freddy »


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
De flesta hårdrockare skulle nog föredra fler individuella kanaler för trummor. Om du inte har mickar till tomsen så blir du tvungen att jobba mer med OH-mickarna - något som vanligtvis passar bättre i annan slags musik än hårdrock. Det beror inte på att jag har spelat in hårdrockstrummor särskilt mycket som jag kan detta utan snarare på att jag snackat med musikpolare som lirat hårdrock.

Inte mycket till hjälp kanske men förhoppningsvis ett litet bidrag...Ett ljudkort med fler ingångar d.v.s. skulle göra en hårdrockstrummis mer rättvisa.
www.akoume.com


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Håller med Giannis. Det är petigt med pukor i metal. Du kommer nog vilja ha närmickar på dessa också. Jag tror att 6 ingångar är ett minimum (kick, snare, hängpukor, golvpuka och överhäng). Kan hända hängpukorna behöver separata mickar (det blir totalt sju stycken) men du kan testa att gruppa de på en och samma ingång.
Se till att få så lite cymbaler som möjligt i närmickarna, speciellt om du tänker trigga dem. Lyssna ordentligt i överhänget att stereobilden känns balanserad. Det är svårare att mixa om virveln låter väldigt starkt i ena äverhänget och baskaggen i den andra.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag har precis gjort det du ska göra om några månader, dvs spelat in döds/blacktrummor.

Jag har ett M-audio Delta 1010LT med 10 ingångar, och det var på gränsen till för lite.

jag känner att du trots allt fattat läget, för att trummorna ska kunna komma igenom fetmangelgitarrer och growl från helvetet på ett tydligt och snyggt sätt, så bör du närmicka allting.

själv hade jag inte problem med mikrofoner, utan snarare med ingångar i ljudkortet men lyckades trixa fram så att 11 kanaler blev 10, med hjälp av en extern mixer varifrån jag skickade in 3 pukor, förpannade och skickade ut på 2 stereospår.

ska ni göra en seriös produktion, så bör du skaffa dig ett kort med MINST 10 ingångar, ett 10-tal mikrofoner, med hög separation(heldst hyper-njure) för närmickning av alla ljudkällor.

När det gäller mixandet av grejerna brukar jag anse att man inte ska behöva göra någonting i efterhand, förutom lite volymkorrigering. Allt annat är brist på förberedelser. Stäm trummorna riktigt bra, prova med olika mikrofonpositioner

Om det är i behov av mycket kompressorer, så bör du säga till trummisen att spela med mindre dynamik(dvs jämnare ljudnivå) osv.

Sedan är utrustning självklart en faktor som påverkar behovet av efterredigering, och det är ju svårt att komma ifrån.

Men ju mindre efterredigering, destå bättre, annars tycker jag generellt du bör ta dig en titt på området 300-800 hz när det gäller de flesta trummor, där jag anser att det inte finns mycket trevlig information när det gäller metal trummor.

En annan metod för hög sepparation är att lowcutta överhängen/cymbalmikrofonerna vid runt 800 hz, och komprimera väldigt mycket för att få en jämn ljudnivå på cymbaler/hihat.

Själv har jag inte hunnit börja redigera/mixa min inspelning än, men det kommer låta skiva - det vet jag redan nu B)


freddy

  • Gäst
Mycket intressanta inlägg, uppskattas verkligen! Tack för att ni tar er tiden.

Klart man vill ha så bra ljud som möjligt och jag ska väl göra mitt bästa men man känner sig väldigt "lost". Sen om man blandar in flera mikrofoner så blir det kanske mycket mer att tänka på. Jag kommer nog ha svårt att avgöra exakt vad som kommer låta bra antar jag, eftersom man trots allt är en rookie på detta. Men visst ska jag se över att använda fler mickar, det vore optimalt antar jag.

Hur viktigt är det med nya, fräscha skinn? Ha i åtanke att det är hobbyprojekt (dock seriöst), med tajt budget.

Vilka positioner är bra att utgå ifrån? under/över pukor? Ska överhängen vara inriktade mot cymbalerna rakt uppifrån? eller? 

Sist jag spelade in, dock endast med tre mickar, så blev cymbalerna väldigt fräsiga, svårt att höra egentliga slag, utan mer som ett enda frässsss. Det vill man gärna undvika.

Sen hade jag mer en inspelnings-teknisk fråga, hur brukar ni göra när ni spelar in trummor?
Spelar ni in endast en tagning? Jag funderade på att kanske ta minst två tagningar per låt för att sedan kunna mixa mellan dessa om det behövs. Det rör sig om ganska teknisk musik och självklart spelas den till metronome. Anledningen till att jag tänker på detta sätt är att inspelningen kommer ske under väldigt begränsad tid. Trummorna till 7-8 låtar ska spelas in under en helg, som det ser ut nu. Så jag vill vara så förberedd som möjligt, det är som sagt ett tag kvar. Men jag gillar att ha lite koll på läget :)

Sen vill man kanske ha en hyfsad attack i baskaggen? För att höra anslagen tydligt. Hur gör man för att få lite tick-ljud? Är det mikrofonen eller placeringen eller efterarbete som ger detta?

Som sagt så vill jag nog få så bra ljud som möjligt på dom vanliga trummorna, undviker gärna att försöka jobba med "efter-triggning" som jag kallar det. Men det är en väg att gå om inte resultatet blir som önskat. Värt ett försök i alla fall.
 
Vad rekommenderar ni för kort? Det ska vara ett externt som funkar för helst både mac/pc. Många ingångar är ett plus ;) Ska användas till inspelning av trummor, keys, sång, gitarr, bas mestadels :)

Någon som vet vad det kan kosta att hyra tio trum-mikrofoner inklusive fästen/stativ under 3-4 dagar? 

Osse:
Lowcutta överhänget? Ursäkta, jag behöver förtydliga lite. :)
Menar du att jag ska beskära dom lägre frekvenserna som du anger för att få bort annat än cymbaler/hihat och samtidigt komprimera resultatet? ...det låter som en bra idé. Förutsatt att jag förstod dig rätt...
« Senast ändrad: 13.08.2007, 00:54:42 by freddy »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
helt rätt förstått!!!! ledsen för otydligheten :lol:

Egentligen utgår allt ifrån din egen medhörning, och förmåga att höra vad som låter bra/dåligt.

ett dåligt trumsett kommer vara svårt att få att låta bra i mixen, skit in = skit ut är ett välbekant begrepp som det ligger mycket sanning i.

när det gäller skinn så är jag inte helt säker, dock är detta beroende på vilket trumljud ni eftersträvar, ifall ni ska ha enkel skinn(embassador) eller dubbelskin(pin-stripe) på trummorna. Enkelskinn bidrar till mer klang och "ljud" medans pin-stripe mer är en dov "klonk", sen beror det självklart på stämningen av trummorna också.

Sätt dig en dag och försök få något vettigt akustiskt ljud ur trummorna, fungerar inte det bör du fundera över att byta trumskinn, till någon sort beroende på vad du eftersträvar för ljud.

När det gäller klick ljud i baskaggen finns det några välkända och beprövade knep som gör att du slipper boosta mellan 3-6 khz så förbannat. om du har en tyg/mjuk klubba bör du byta till antingen trä eller plast, sen om du ändå inte tycker det blir tillräckligt så kan du tejpa på 5-kronor på trummskinnet vid anslagsytan.

När det gäller mickning av trummorna, så tycker jag att du ska förlita dig helt till din hörsel för att dels få en djupare förståelse i konsten att spela in trummor, dels träna dina öron och dels gå din egen väg i stället för att lyssna på alla 5 miljarder åsikter, för när det gäller ljudinspelning så finns inget "rätt" eller "fel", jag kom på mig själv med att älska en vrålpeakande baskagge med +30 db boost i klick registret, så där sprack myten om "rätt" och "fel".  B)

MEN, för att kunna förlita dig på din hörsel så måste du veta exakt hur dina högtalare/hörlurar låter, för att inte bli förvirrad när det låter helt annorlunda i någon "bra" anläggning sedan. skaffa dig några låtar som du använder som referensmusik, lyssna på dessa i ett stort antal anläggningar, så att du får dig en bild av hur det ska låta, och sen lyssna på det i din anläggning så kanske du får dig en lite bättre bild över hur din lyssning beter sig.

När det gäller inspelningsteknik så varierar det nog väldigt mycket, beroende på musikstil/musiker.

Vi tog allt som allt ungefär 3500 omtagningar på 8 låtar, så det blir träningsverk bara av att sitta vid datorn och trycka på "play/pause".

Räkna med att allt kommer ta 2-3 gånger så lång tid som det gör, så har du tidsmarginalen på din sida.

När det gäller ljudkort, är det helt beroende på budget...


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag kanske tar upp lite saker som redan sagts men ändå... Så här ser jag på det:

1: Kittet ska vara så bra som möjligt. Se till att stämma alla skinn (och gärna fräscha skinn) bra. Med den typen av musik vill man helst slippa sjung i trummorna eftersom det smetar ut ljudbilden och gör att man förlorar tydlighet. Vissa sätter tejpbitar på skinnen. Jag har testat tejpbitar med mynt under, tejpbitar med papper under osv för att få rätt mängd dämpning. Vissa kit har redan muffar man kan spänna dit. Trasmattor i kaggen är en klassiker och nästan ett måste.

2: Många mickar kommer antagligen behövas, precis som det diskuterats redan... Själv tycker jag en över- och en undermick på virveln ofta kompletterar varandra i sökande efter det rätta ljudet, liksom en frontmick på baskaggen för lite extra klipp. (och se alltid till att vända polariteten på ena micken när du mickar från två håll!!!) Det finns som sagt tusen olika sätt att micka varje trumma... Men ett tips är att sikta med mickarna mot anslagsplatsen (oftast mitten av trumman). Då får man mer av trumljudet och kan lättare få bort ovälkommet läck. Ett tips jag fick från en gammal räv är att alltid slänga dit en extra mikrofon på något "fult" ställe, exempelvis ovanför baskaggen, riktad mot virvelns kant. Denna kan man sedan leka med, gejta och komprimera hårt, kanske dista, och sedan blanda subtilt med resten. Kan ge en speciell klang som skiljer ut trummorna från resten. Släng gärna också in en front of kit-mik, exempelvis en hyfsat brett upptagande stormembranssak ett par meter framför baskaggen.

3: Lär dig kompressorns alla finesser. Attackvärdet är kritiskt för att få fram det där riktiga klippet.

4: Eftersom ni kör med klick, var inte rädd för att göra flera tagningar eller tagningar bara av partier som inte blev bra. Jag gillar egentligen bättre det "äkta", med få mickar, inget klick, inga klipp men man får alltid anpassa metoderna efter vilka som spelar!

5: Testa med trigg. Nära på all metal har triggtrummor på något sätt, ofta blandat med originalljudet.

6: Kolla fasen mellan mickar och flytta ljudspår i tid. Faskontroll kan hjälpa till att få fram bra klipp i alla instrument. Zooma in på ljudspåren och se hur mycket peakarna för bastrumman skiljer sig i tid. Det handlar förstås om någon millisekund. Flytta spåret för perfekt timing.

7: Överhänget är svårast. Egentligen finns två vägar att gå, cymbalmickning eller att få med allt. Har man gott om kanaler kan man blanda förstås... Experimentera, om du har tid, med olika placeringar. Själv föredrar jag nog att inte sikta så mycket på cymbalerna. De flesta trummisar slår alldeles för hårt på cymbaler jämfört med resten av trummorna vilket lätt ger en grötig ljudbild efter varje slag. Cymbalerna kommer alltså antagligen gå igenom ändå. Många verkar gilla att slänga på bandmikrofoner på cymbalerna för en fin avrundad klang men det kanske är lite utanför vad som är möjligt för dig. (är trummisen mottaglig för kritik och allmänt resonabel, prata gärna med honom om cymbalerna... Ibland är det tyvärr lika svårt som att kritisera en falsksjungande sångare.)

8: Osse pratade extrem EQ, något jag skulle undvika, men för all del testa. Tänk dock på att all vanlig EQ ställer till det i fasen och kan ge effekter man inte vill ha. Hellre än EQ, satsa på mikplacering. Grunderna är de samma vad man än mickar upp: Rakt framifrån och nära = mycket bas. Behöver du mer mellanregister? Testa att lägga lite dist på en send-kanal och skicka lite trummor till den istället för att för en extrem boost. Generellt EQ-vett är: ta bort hellre än boosta, ha ett brett Q-värde när du måste boosta.

9: Ljudkortstips... Som sagt baserat på budget och hur många kanaler du behöver. Motu 24i/o är 24 prisvärda kanaler. Kanske inte vinner några pris i finesser eller bästa ljudet men gör det den ska. Dock på linenivå så du behöver preamps eller mixerbord också för att få nåt kräm ur mickarna. Själv är jag sugen på ett par Lynx Aurora men då går man upp lite i pris... Det är en djungel där ute.

10: När du mixar, mixa alltid trummorna tillsammans med framför allt basen och gärna resten också. Allt måste få plats. Man kan ratta in skitfeta bastrummeljudet som sedan försvinner helt när man lägger in basen och gitarrerna. Tänker man på det från början sparar man mycket slit! Tänk också på att få med sången i ett tidigt skede av mixen. Ofta glöms den lite bort och görs sist och får då ingen plats.

11: Lycka till!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag kanske tar upp lite saker som redan sagts men ändå... Så här ser jag på det:

1: Kittet ska vara så bra som möjligt. Se till att stämma alla skinn (och gärna fräscha skinn) bra. Med den typen av musik vill man helst slippa sjung i trummorna eftersom det smetar ut ljudbilden och gör att man förlorar tydlighet. Vissa sätter tejpbitar på skinnen. Jag har testat tejpbitar med mynt under, tejpbitar med papper under osv för att få rätt mängd dämpning. Vissa kit har redan muffar man kan spänna dit. Trasmattor i kaggen är en klassiker och nästan ett måste.

2: Många mickar kommer antagligen behövas, precis som det diskuterats redan... Själv tycker jag en över- och en undermick på virveln ofta kompletterar varandra i sökande efter det rätta ljudet, liksom en frontmick på baskaggen för lite extra klipp. (och se alltid till att vända polariteten på ena micken när du mickar från två håll!!!) Det finns som sagt tusen olika sätt att micka varje trumma... Men ett tips är att sikta med mickarna mot anslagsplatsen (oftast mitten av trumman). Då får man mer av trumljudet och kan lättare få bort ovälkommet läck. Ett tips jag fick från en gammal räv är att alltid slänga dit en extra mikrofon på något "fult" ställe, exempelvis ovanför baskaggen, riktad mot virvelns kant. Denna kan man sedan leka med, gejta och komprimera hårt, kanske dista, och sedan blanda subtilt med resten. Kan ge en speciell klang som skiljer ut trummorna från resten. Släng gärna också in en front of kit-mik, exempelvis en hyfsat brett upptagande stormembranssak ett par meter framför baskaggen.

3: Lär dig kompressorns alla finesser. Attackvärdet är kritiskt för att få fram det där riktiga klippet.

4: Eftersom ni kör med klick, var inte rädd för att göra flera tagningar eller tagningar bara av partier som inte blev bra. Jag gillar egentligen bättre det "äkta", med få mickar, inget klick, inga klipp men man får alltid anpassa metoderna efter vilka som spelar!

5: Testa med trigg. Nära på all metal har triggtrummor på något sätt, ofta blandat med originalljudet.

6: Kolla fasen mellan mickar och flytta ljudspår i tid. Faskontroll kan hjälpa till att få fram bra klipp i alla instrument. Zooma in på ljudspåren och se hur mycket peakarna för bastrumman skiljer sig i tid. Det handlar förstås om någon millisekund. Flytta spåret för perfekt timing.

7: Överhänget är svårast. Egentligen finns två vägar att gå, cymbalmickning eller att få med allt. Har man gott om kanaler kan man blanda förstås... Experimentera, om du har tid, med olika placeringar. Själv föredrar jag nog att inte sikta så mycket på cymbalerna. De flesta trummisar slår alldeles för hårt på cymbaler jämfört med resten av trummorna vilket lätt ger en grötig ljudbild efter varje slag. Cymbalerna kommer alltså antagligen gå igenom ändå. Många verkar gilla att slänga på bandmikrofoner på cymbalerna för en fin avrundad klang men det kanske är lite utanför vad som är möjligt för dig. (är trummisen mottaglig för kritik och allmänt resonabel, prata gärna med honom om cymbalerna... Ibland är det tyvärr lika svårt som att kritisera en falsksjungande sångare.)

8: Osse pratade extrem EQ, något jag skulle undvika, men för all del testa. Tänk dock på att all vanlig EQ ställer till det i fasen och kan ge effekter man inte vill ha. Hellre än EQ, satsa på mikplacering. Grunderna är de samma vad man än mickar upp: Rakt framifrån och nära = mycket bas. Behöver du mer mellanregister? Testa att lägga lite dist på en send-kanal och skicka lite trummor till den istället för att för en extrem boost. Generellt EQ-vett är: ta bort hellre än boosta, ha ett brett Q-värde när du måste boosta.

9: Ljudkortstips... Som sagt baserat på budget och hur många kanaler du behöver. Motu 24i/o är 24 prisvärda kanaler. Kanske inte vinner några pris i finesser eller bästa ljudet men gör det den ska. Dock på linenivå så du behöver preamps eller mixerbord också för att få nåt kräm ur mickarna. Själv är jag sugen på ett par Lynx Aurora men då går man upp lite i pris... Det är en djungel där ute.

10: När du mixar, mixa alltid trummorna tillsammans med framför allt basen och gärna resten också. Allt måste få plats. Man kan ratta in skitfeta bastrummeljudet som sedan försvinner helt när man lägger in basen och gitarrerna. Tänker man på det från början sparar man mycket slit! Tänk också på att få med sången i ett tidigt skede av mixen. Ofta glöms den lite bort och görs sist och får då ingen plats.

11: Lycka till!

nu tror jag du missförstod lite. Jag står, precis som du, för så lite efter-equalisering som möjlig.

Men jag ville bara ge en liten illustration för att jag tycker att det finns för många "rätt" och "fel" när det gäller inspelning/mixning, och vill att freddy ska få upp den egna kreativa sidan runt inspelning/mixning  B) tycker du att det låter bra, så är det bra. punkt slut.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Jag hade en idé om att skaffa en Zoom H-4 för inspelning av metaltrummor. Stereomickarna som överhäng och sen SM57 till virvel och kanske Beta 58 (fick tips om den iaf) till bastrumma. Det är tänkt till ett band som ska spela in gratis så det är självklart att det inte kommer låta In Flames-proffsigt om det, men det kan vara värt ett försök om man inte vill lägga 10'000 på ett ljudkort och lika mycket på tio mikrofoner.


Utloggad tsmalmbe

HomoNeophilus & Osse: era inlägg förevigades i Wikin.

[wiki=Uppmickning_av_trumset]Uppmickning av trumset[/wiki]
« Senast ändrad: 13.08.2007, 23:47:53 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
HomoNeophilus & Osse: era inlägg förevigades i Wikin.

[wiki=Uppmickning_av_trumset]Uppmickning av trumset[/wiki]

jaså, vilket förtroende man får :P


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Osse: Jag förstod det! Ville bara varna lite extra och visa varför man bör vara försiktig. Men självklart ska man inte vara rädd för att experimentera!

Tsmalmbe: Åhå, kul att man kan bidra!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


freddy

  • Gäst
Nu ska jag fråga lite om trummor igen.

Jag skulle vilja veta lite mer vad ni kör med för effekter direkt vid inspelningen, om ni använder något alls. Alltid lite kompressor på samtliga mickar eller? Kan ni i sådant fall ge ett bra "grundvärdes-inställning" t.ex kompressorn på virveln, så man har något att utgå ifrån? Eller är detta helt omöjligt? Jag har hört att det är svårt att ge några regler, men något börjar ni väl ifrån? Någon grund?

Jag har förstått att man inte kommer undan utan att micka upp trummorna individuellt när det gäller den lite mer extrema skolan, därför kommer jag ta denna approach som ni rekommenderade.

Triggning nämdes också. Hur pass svårt är detta egentligen, vad kostar det och vad rekommenderas egentligen? Mycket av banden jag lyssnar på triggar baskaggen vet jag, så kanske ska man försöka sig på detta.

Hur bra funkar realtids-trigg vs efter-trigg? (i.e: drumagog...). Jag hade en tanke att man gör ett försök att få till kaggen på vanligt vis, sen kanske man kan ersätta den i efterhand om man känner att man inte "får till det". Tokig tanke?

Det var allt för stunden. Rock on! /Freddy


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Själv har jag mickat upp mitt egna kit en gång, gick åt 1 mick på baskaggen, 2 på virvel, 1 per tomtom tillsammans 3 st, + OH alltså 8 st, nästa gång vill jag också ha en mikrofon vid slag ytan på baskaggen, o metal används ju också ofta extra mikrofoner som ambiens och skillda mickar fö hihat och ride.

Vet ej om de hjälpte men hoppas att du har någon användning för detta.


freddy

  • Gäst
Själv har jag mickat upp mitt egna kit en gång, gick åt 1 mick på baskaggen, 2 på virvel, 1 per tomtom tillsammans 3 st, + OH alltså 8 st, nästa gång vill jag också ha en mikrofon vid slag ytan på baskaggen, o metal används ju också ofta extra mikrofoner som ambiens och skillda mickar fö hihat och ride.

Vet ej om de hjälpte men hoppas att du har någon användning för detta.


All information som ges inom detta ämne är nyttig, jag är väldigt intresserad. Tack för att du tog dig tid och svarade.


Utloggad tsmalmbe

Lätt komprimering för att få bättre nivåer eller för att få lite djupare sound eller klick. MEN lätt. Resten hittar du sedan i mixen. Gate, tidigare trodde jag at hårdvarugate var bra, men med tanke på VST-gatens kvalitet i dagens läge så skulle jag inte satsa på bra gater vid inspelning (nej, jag menar nu inte behringer autocom gate, utan riktig gate). Har du tillgång till en 2-kanalers channelstrip skulle jag lägga den på virveln (2 mickar), och leka lite med komprimering och eq redan vid inspelning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Lätt komprimering för att få bättre nivåer eller för att få lite djupare sound eller klick. MEN lätt. Resten hittar du sedan i mixen. Gate, tidigare trodde jag at hårdvarugate var bra, men med tanke på VST-gatens kvalitet i dagens läge så skulle jag inte satsa på bra gater vid inspelning (nej, jag menar nu inte behringer autocom gate, utan riktig gate). Har du tillgång till en 2-kanalers channelstrip skulle jag lägga den på virveln (2 mickar), och leka lite med komprimering och eq redan vid inspelning.


Nu ska vi se, mycket intressant läsning detta. Kan du ge ett ungefärligt exempel på vad du menar med "lätt komprimering"? När övergår lätt till något annat? Sen var det ett konstigt begrepp som du gärna får förklara: "2-kanalers channelstrip"?




Utloggad tsmalmbe

Lätt: så det tuggar kring mellan -2dB och 0dB.

[wiki=Channelstrip]Channelstrip[/wiki]
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Hurdan metal är de btw? alltså närmare genre, beror ju lite på vad man vill ha för ljud också så jag kanske skulle kunna ge någo mera tips.


freddy

  • Gäst
Hurdan metal är de btw? alltså närmare genre, beror ju lite på vad man vill ha för ljud också så jag kanske skulle kunna ge någo mera tips.

Alright... låter lovande. Vi kan börja med detta:

Bandet ligger nog stilmässigt i progressiv hårdrock/metal. ( www.myspace.com/handsoffateofficial ) Ungefär liknande ljudbild som på det som redan finns på myspace. Andra referenser är väl: Dream theater, symphony x....
Btw, inte jag som har producerat de befintliga låtarna, dom är inspelade i en studio här i uppsala. Men nu vill jag försöka själv...

Symphony x vet jag att dom triggar en hel del, även DT på deras platta "images and words". Men jag vet inte om vi behöver det med HoF. Kanske inte lättaste trumljuden att rigga dock, gäller att sätta ribban högt :D




freddy

  • Gäst
Lätt: så det tuggar kring mellan -2dB och 0dB.

[wiki=Channelstrip]Channelstrip[/wiki]

tack mannen


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Hörde på er demo , lät riktigt bra.

alltså som jag tidigare sa så 2 mickar på baskaggen en vid beattern för ett fint klick och en bra attack, och en annan vid resonans skinnets hål.
Du frågade om skinn och sa att dream theater var en influens, så då fungerar Remos Coated Powerstroke 3 som slag skin på bas kaggen, som resonans en ambassador.
Coated Emperor på slag ytan och clear ambassador under på alla tom toms, virveln fungerar bra med Emperor x som slag yta och ambassador snare side under
Dedär skinnen fungerar i 99% av metal musik.


freddy

  • Gäst
Alrighty, bra inputs alla. Schyst att ni berättar för mig hur det ligger till. Jag trodde inte att typen av trumskinn spelade så stor roll, haha jag känner mig verkligen som bambi på hal is. Men det blir bättre tack vare er.

När det gäller mickar då? Jag är väl ute efter budget mikrofoner som funkar som dom ska. Nu sitter jag enbart på en SM58, brukar den användas till något när det gäller trummor? Sen har jag funderat på ett sådant JJLabs budgetkit, mest för att komma igång och sedan byta ut allt eftersom jag blir bättre. Är det en tokig tanke tycker ni?
Vad rekommenderas för mickar för baskagge? Överhäng? pukor?

Jag antar att man verkligen får det man betalar för och att trumidealen jag har inte kan uppnås utan att man spenderar en årslön på mickar... Men kom gärna med förslag. I värsta fall kanske man kan försöka låna lite i början.

Tacksam för alla svar som sagt, ni gör ett bra jobb :D


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
sm 58 kan användas på virveln, hellre sm57 dock.
På baskaggen är akg d112 ett klassiskt val som inte riktigt kan gå fel, vid beattern fungerar en sm57 ganska bra.
de andra vet jag int så mycket om , Beyerdynamics opus 67 och 87 bra.
Bättre får man ju alltid med mera cash :)




Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Så stor skillnad är det inte på 57 och 58.
Båda kan funka till pukor, virvel och till och med baskagge.
 
För botten i baskaggen, testa en stormembrans kondensatormick.
Arbetar på XLN Audio


freddy

  • Gäst
Så stor skillnad är det inte på 57 och 58.
Båda kan funka till pukor, virvel och till och med baskagge.
 
För botten i baskaggen, testa en stormembrans kondensatormick.

trevligt, man får testa sig fram lite helt enkel. Har du några andra rekommendationer när det gäller budget-mikrofoner?


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
när du talade om budget så kom jag ihåg att hägge sa att Behringer C2 som overhead fungerar o de kostar typ 60e i t butiken