Kontrollrummet

Dividend med Plinka, Marre och Eddi - Vårens bal (Dance of Spring)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det första pianot i början e nu klockers i volym.. Sen håller jag med Eddie lite hög kör.... Men bra tillskott i låten! .. som även gillas i övrigt :)!! 


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En av dina absolut bästa Div och det säger jag inte bara för att jag var med i kören. Kul att du lät det lekfulla pianot få överleva hela vägen - väldigt bra harmoniserat och intrumenterat rakt igenom.
Lite kritik då:
Lite hög velocity på pianot vid 204 och en stund samt hela körpartiet aningens för starkt i förhållande till resten.

Inte en chans att jag öppnar projektet igen på åtminstone 3 dagar. Men du har kanske rätt att kören ska sänkas 2db. Nu får den vila i nåt dygn.

Folk kan ju skriva sin åsikter om det och andra tokigheter som inte vi har en aning om, :)
Roligt att du tycker det är en av de bättre. Det är en väldigt snygg melodi och även melodins kontrasubjekt (som ni sjunger) jag tycker vi alla har förvaltat den ursprungliga idén jäkligt bra. Vissa har t o m mixat och sjungit stämmor :D
Jag är jättenöjd. Men vi ser om 3 dagar. Låt folk såga vidare en stund :)

Det första pianot i början e nu klockers i volym.. Sen håller jag med Eddie lite hög kör.... Men bra tillskott i låten! .. som även gillas i övrigt :)!! 

Finemang att pianot fick godkänt! Ok, hög kör tycker du också! :) Den ska ju vara i centrum i finalen men det kanske är nån decibel för mycket då.. Jag lyssnar inte förrän om 3 dagar igen.
3 är det magiska talet. Distans och man kan samla på sig en lista med andra saker som fixas. NOLL chans att jag startar upp projektet ikväll

TACK till er båda för likes och att ni sa det där om kören. Vad tycker andra här?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En av dina absolut bästa Div och det säger jag inte bara för att jag var med i kören. Kul att du lät det lekfulla pianot få överleva hela vägen - väldigt bra harmoniserat och intrumenterat rakt igenom.
Lite kritik då:
Lite hög velocity på pianot vid 204 och en stund samt hela körpartiet aningens för starkt i förhållande till resten.



Agree, för mig känns det här stycket som det bästa Per har gjort, vilken melodi och dynamiken mellan alla instrument :wub: Sen har jag en stor svaghet för orkestrerade stycken där man får sjunga mitt i musiken, bland alla läckra instrument. Plinka har gjort en underbar text, lagt fina stämmor som jag och Eddi svarat upp till och just nu är jag bara lycklig över resultatet, det blev som en värdig skolavslutningspsalm av det sekulära slaget :rolleyes: Men- det är alltid bra att låta musiken få landa lite, detta är fortfarande ny-gjort, kanske ska kören ner lite, trots allt.
Vad säjer ni andra?

Tack för musiken Per, och Plinka: formidabel text, sång och  så fin inblandning i mixeriet, underbart :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att höra hela körer där på slutet. Skön melodi, sköna instrumentljud och strålande dynamik.
Imponerande! Och slutet  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra jobbat av dig också Maria, av oss alla 4. Och precis som du säger så samlar vi på oss negativ kritik några dagar. Och tar paus från den några dagar. Sen kan vi lyssna med fräscha öron.

Max: Jävligt roligt att du gillar och blev impad :) Skrev nån annanstans att jag upplever våren som mer och mer "Imponerande" för varje vår som passerar. Kul att jag lyckades förmedla den känslan (Fast egentligen är det Marre, Eddi och Plinkas kör som framförallt bidrar till mäktigheten, så det är bra jobbat - riktigt bra - av alla inblandade. :D)

Inblandade är också folk som Asti, Marsall m fl (allihop faktiskt) som gett bra konstruktiv kritik. Tack till hela KR!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Eddi: För det första, tack för dina supersnygga stämmor! :D För det andra, jag håller med, detta är en av Pers allra bästa <3 .
Som sagt vi tar oss en ny vända med projektet om ett par dagar, så får vi se. Samtidigt var det eg precis det jag ville med stora kören på slutet, att den skulle byggas upp och bli nästan enorm till sist ;)

Marsall: Samma till dig då, vi ser över mixen snart igen, samlar på oss kritik inför sista putset. Men som sagt, slutkören ville jag bygga upp just så här, så att den blir totalt maxad mot slutet...men möjligen kan jag tänka mig att sänka pytte :D

Marre: Desamma till dig, underbart samarbete alla :wub:

MaxB: TACK Max B! Du verkar förstå grejen, hihi ;) Jag älskar också det här med dynamik, och framför allt i ett sånt här stycke! Det var så jag ville bygga upp stora slutkören  :D

----
Som sagt, vi har suttit ganska intensivt i några dagar och jobbat kring detta projekt, så vi kanske behöver vila öronen ett par dagar.
Grymt roligt samarbetsprojekt iaf och utsökt arrangerad orkester av Div, nu är den fulländad!
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig vårkänsla! "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge". Snyggt jobbat av alla inblandade.  :wub:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Var lite skeptisk tidigare mot en kör till detta stycke, som jag tyckte
var perfekt som det var. Men jag fick tji, den sitter kanonfint och
låter riktigt mäktigt i slutet! Grattis alla inblandade!
Det här skulle jag vilja höra i Berwaldhallen på valborgsmässoafton!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för den Roffe :) Skönt att höra.

Detta är ju "sekulär psalm 2" och den följer i strukturen en viss modell eller "form". Jag fick idén att arra om "psalm 1" (från 2008) med orkester som här (20 solister) och med kör.
Kort om tänket (och formen jag vill använda för att bygga ut "psalm 1" är som följer: Jag inleder med folkmusikmelodi (subjektet). ovanpå lägger jag sen olika kontrasubjekt (stämmor som låter bra tillsammans med subjektet om man lägger rakt ovanpå. Det hela utmynner med att ett kontrasubjekt avslutar (Det är körmelodin).
Sen är det en del annat också, men ovanstående är det viktiga.

Skriver mest ner det här för min egen skull för jag kom på det nu :D Ska kolla på första psalmen om den kan byggas ut på nåt liknande vis!
« Senast ändrad: 17.04.2014, 13:19:52 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Var lite skeptisk tidigare mot en kör till detta stycke, som jag tyckte
var perfekt som det var. Men jag fick tji, den sitter kanonfint och
låter riktigt mäktigt i slutet! Grattis alla inblandade!
Det här skulle jag vilja höra i Berwaldhallen på valborgsmässoafton!
/Asti

Vad roligt att du hade fel! :) Jag kan skicka den till Berwaldhallen om du ger mig lite stålar för det :)
Allvarligt så kanske jag skulle vara mer aktiv på att skapa intresse för min musik. Skickar den här till Berwaldhallen. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Var lite skeptisk tidigare mot en kör till detta stycke, som jag tyckte
var perfekt som det var. Men jag fick tji, den sitter kanonfint och
låter riktigt mäktigt i slutet! Grattis alla inblandade!
Det här skulle jag vilja höra i Berwaldhallen på valborgsmässoafton!
/Asti

Vad roligt att du hade fel! :) Jag kan skicka den till Berwaldhallen om du ger mig lite stålar för det :)
Allvarligt så kanske jag skulle vara mer aktiv på att skapa intresse för min musik. Skickar den här till Berwaldhallen. :)
Ja, den här musiken tycker jag absolut borde spridas långt utanför Kontrollrummet!
Har du varit i kontakt med något skivbolag nå´n gång? Lägger du ut på andra forum också, t.ex Studio?
Finns det förresten speciella forum för musikskapare som sysslar med klassisk musik/orkestrala verk?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, den här musiken tycker jag absolut borde spridas långt utanför Kontrollrummet!
Har du varit i kontakt med något skivbolag nå´n gång? Lägger du ut på andra forum också, t.ex Studio?
Finns det förresten speciella forum för musikskapare som sysslar med klassisk musik/orkestrala verk?

Jag skickade till 4 personer inblandade i produktion på Berwardhallen nu, kort beskrivning och soundcloud-länk och bifogade även mp3:an.

Nej, jag lägger inte ut nånstans, förutom soundcloud där jag har några saker. Det finns sådana forum, men de är mer teoretiskt inriktade och man får sällan särskilt mycket respons på demos (varken kunnig eller okunnig sådan).
KR är min enda kanal, s a s.


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Alltså det är väldigt fyrkantigt hur instrumenten "spelas". Det är inget större fel på musiken men det blir ändå konstigt den skulle inte spelas inte så där på riktigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
i en låda gör sig ingen Harmonisnurra bra :D

Jag tror jag reviderar min uppfattning det kanske inte är för hög volym på kördelen men kanske för mycket reverb?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Jag tror jag reviderar min uppfattning det kanske inte är för hög volym på kördelen men kanske för mycket reverb?

Kan vara så! Vi eftersträvade kyrkokänsla i reverbet, men jag märkte också att i viss lyssning så kan det kännas väl mycket kanske?
Jag ska nog lyssna runt på några olika anläggningar... :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Känner inte för att svara pga att fyrkantighet kopplar jag till geometri och inte musik som är fullt spelbar.

Ha en bra kväll Sven!
« Senast ändrad: 17.04.2014, 19:42:30 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är inte ofta man hör den här sortens musik på forumet. Det är ju väldigt avancerat att få orkestrala instrument att låta så naturligt men här har det lyckats väldigt bra! Bra dynamisk mix med stämsång och allt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för din tid 91an. Kul att du uppskattade realismen. Det krävs mer än att bara tanka in instrumentet (t ex fiol), mixning av dynamik (en starkt spelad fiol, låter inte klangmässigt som en som spelas med lätt stråke) Och man måste studera dels hur proffs på skiva låter och gärna kolla midi-filer där upphovsmannen lyckats få det att låta bra.

Med fiol t ex sjunker i regel dynamisk nivå till låg nivå, precis innan nästa not (legato) spelas upp. Cello funkar på ett annat sätt. Och horn på sitt sätt.

Tack för din lyssning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack för din tid 91an. Kul att du uppskattade realismen. Det krävs mer än att bara tanka in instrumentet (t ex fiol), mixning av dynamik (en starkt spelad fiol, låter inte klangmässigt som en som spelas med lätt stråke) Och man måste studera dels hur proffs på skiva låter och gärna kolla midi-filer där upphovsmannen lyckats få det att låta bra.

Med fiol t ex sjunker i regel dynamisk nivå till låg nivå, precis innan nästa not (legato) spelas upp. Cello funkar på ett annat sätt. Och horn på sitt sätt.

Tack för din lyssning!
Precis som du säger, det är inte bara att spela fiol på "pianot". Man får i stort sett justera i varje midinot för att få det låta naturligt och byter man ut fiolen mot en annan fiol så får man pilla om på nytt i noterna. Det tar tid men är roligt, speciellt när det blir bra, som i Vårens bal  :) 


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oerhört smittande melodi, och ovanligt lättillgänglig från dig..
Hur mäktigt som helst när kören kommer in, kanske att det skulle ransoneras en uns på reverbet, men inte förmycket..   :)
Snyggt jobbat alla..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint! Pampigt och smäktande med jättesnygga melodier. Lyssnar medan jag blickar ut genom det oputsade fönstret där gräset blir allt grönare och trastarna parar sig. Frågan är om det som sker utanför fönstret illustrerar musiken eller tvärtom? Spelar igen roll, passar jättebra till varandra. Bravo! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det är inte ofta man hör den här sortens musik på forumet. Det är ju väldigt avancerat att få orkestrala instrument att låta så naturligt men här har det lyckats väldigt bra! Bra dynamisk mix med stämsång och allt.
Här ligger ett stort arbete bakom, det råkar jag veta, för nu sover han som en stock, inget liv där inte :lol:

Oerhört smittande melodi, och ovanligt lättillgänglig från dig..
Hur mäktigt som helst när kören kommer in, kanske att det skulle ransoneras en uns på reverbet, men inte förmycket..   :)
Snyggt jobbat alla..
Då mannen ifråga icke är närvarande så svarar jag att han tycker det är trevligt att du uppskattar hans melodi, för det sa han innan han somnade in i dvalan, tack och bock :D
Fint! Pampigt och smäktande med jättesnygga melodier. Lyssnar medan jag blickar ut genom det oputsade fönstret där gräset blir allt grönare och trastarna parar sig. Frågan är om det som sker utanför fönstret illustrerar musiken eller tvärtom? Spelar igen roll, passar jättebra till varandra. Bravo! 

Visst är det så, nu är mannen sovande men han hann kommentera hur mycket han uppskattar din liknelse här, fint :wub:

Jag själv tackar så mycket så länge å allas vägnar, underbart stycke att vara med i :rolleyes:

Plinka: nu har jag lyssnat ett antal gånger; kanske pytte ner i reverb  på finalkören...testa!


/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag läggde upp Plinkas åttonde "master", där verbet på kören fixats. Det går fram vad som sjungs mycket bättre nu. Därav denna bump.

(Byter ut versionen på soundcloud också ikväll.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter bra om denna...  :wub:
Men är det inte för mycket pedal (sustain) på pianot i början ?????
Nej, jag vet inte, det låter bra i a f......
Det här verket efterlämnar välmående rysningar....



mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack alla för lyssningar och kommentarer som fört verket framåt, nu känner vi oss nöjda och belåtna även vad gäller reverb och volymer :) Det är ett nöje att man fått vara del i detta, tycker att Per gjort ett enastående verk här!

Låter bra om denna...  :wub:
Men är det inte för mycket pedal (sustain) på pianot i början ?????
Nej, jag vet inte, det låter bra i a f......
Det här verket efterlämnar välmående rysningar....



mvh
Enligt mig(som eg är helt novis) så är pianots sustain i början perfekt ;)
Underbart om verket efterlämnar välmående rysningar! Det gör det för mig med -när jag sätter på det i stora anläggningen och sluter ögonen befinner jag mig i en vacker kyrkosal och kan bara njuta  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Mycket njutbart verk!
Passar bra en dag som denna när det knakar av vår i värmen
Fina teman som väver in i varandra på ett naturligt sätt
Lite klanger man känner sedan tidigare verk och några nya
Du har lämnat det kinesiska och kommit ut på den stora amerikanska prärien :)
Maffig avslutning - både finstämt och pampigt!
Plinkas text hittar våren så där precis!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjenis Cykeln! Alltid kul att läsa dina tankar! Amerikanska prärien dock? :D Jo kanske det, håller själv fast i den som en del i den nyskapade genren "sekulär kyrkomusik" :D

Dessutom kul att du godkände stycket förstås :) Håller med om Plinkas text, den är "enkel" och det kontrasterar skönt mot det storvulna arret (som dock bara kompar och får finna sig i det) på den här låten. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Sen till festen!
Förstår till viss del Svens kritik om fyrkantighet. Pianospelet låter ganska självspelande långa stunder, och man anar programmering bakom allt utom sången. Det här är inte sämre programmerad än något annat du gjort, snarare tvärtom, men på något vis blir det tydligare med mänskliga stämmor inblandade. Vet inte om du använder humanisering, men det kanske kan få det hela mindre statiskt?

Pluggarna låter riktigt, riktigt bra. Oj, vilken skillnad mot dina gamla EW-grejer. Älskar oboen och hornet. Trumpeten låter också riktigt bra, men tycker inte den smälter in bland de övriga. För frasig och jazzig, tycker en klassisk trumpet ska ha mera klang.

Stråket är ju mycket bättre än ditt gamla, men det är ändå din svagaste länk nu. Lass fixar inte riktigt legatospelet, och det är sura toner här och var i samplingarna.

Kören sjunger och låter jättefint!  :wub:
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
OJ,här har det hänt massor..Läste ju på fejjan att ni höll på med körer å grejer,men hos mig är glömskans hav djupt..

Det här är det toppklass på.Jag hittar en sak då jag lyssnat både i monitorer och lurarna,när kören sjunger tycker jag musiken ligger lite högt i volym..En pytte sänkning där så texten tydliggörs så skulle jag hjula av glädje  :wub: Kanske gå ned på ett fåtal instrument där eller nåt,ja jag vet inte..Det enklaste hade varit att sänka musiken en par db.

Om ingen annan tycker som mig och du är nöjd så strunta i min notering.Detta är sjukt bra både ljudmässigt(instrumenten) och kompositörsmässigt.Kören är ju helt underbar,vilken skillnad det blir med flera röster.

Det här är bra på riktigt Per,tack för detta.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Rattlesnake: Jag håller inte med om stråket. Kan vara så att det inte färdigmixat på några ställen dock (jag hör själv att det är sämre där när jag lyssnar på mp3an) men inte överlag.
Tack för lyssning!

Hmike: Alltid kul när du gillar HMike. Orkar Plinka göra en mix till (?), för du kan nog ha rätt om det :) Att orkestern är lite hög på slutet. Fast i mina lurar går texten fram.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Mycket vackert stycke!

Gillar hur du får till passagerna. De flyter in i varandra på ett snyggt sätt.
Bra dynamik och vackra "våriga" toner. Jag har inget att invända på.

Gött jobbat!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra efter att inte ha hört stycket på länge. Vilket drag! Redan tidigt i de lugnare delarna är det fullt av aktivitet och ändå harmoniskt och lugnt. Gillar kombon med dovt bleckblås som avlöses av trumpet (kornett?).

Sen på finalen är det skönt då rösterna kommer in och bidrar!
« Senast ändrad: 24.08.2014, 22:34:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för den Max. Uppföljaren kommer snart!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Den lirar inte på paddan men det kanske är ett format som den inte fixar?