Kontrollrummet

Dividend med Plinka, Marre och Eddi - Vårens bal (Dance of Spring)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN:  Vårens bal (Dance of Spring)
ARTIST/GRUPP: Dividend med Plinka, Marre och Eddi
GENRE: Folkmusik med klassiska element
LÅTLÄNGD: 5:30
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: Plinka, Dividend
EV. MEDVERKANDE: Eddi, Marrrusckka på kören. OCh plinka förstås.
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Fixat reverb MASTER 8. Färdig för all framtid.

Det här är min "sekulära psalm nr 2" (1:an är från 2008 o går i liknande stil). (Jag gillar att numrera saker :D Tanken är att det ska bli ett kortare album sekulär folkmusik i kyrklig stil.)

 Detta har varit ett av de roligare samarbeten jag haft på KR nånsin och resultatet känns väldigt nära helt komplett. Jag lägger över på¨färdiga :) Har ni klagomål så skriv ändå, småfix kan man alltid göra. Ett nöje att samarbeta med di andra. De levererar allihop milt uttryckt mer än man förtjänar :)

Kompositionen är min.
Kören består av Plinka, Eddi och MArruschkka. De har fått full frihet att lägga stämmor hur de än vill :D
Kören o bakgrund (dvs mastern, mp3an nedan) mixades ihop av PLinka. Det ligger två spår (manlig, kvinnlig) samplad kör i bakgrunden i finalen, ganska tysta. De är överflödiga.
Orkestern består av knappt 20 solister, realismen överstiger vida den som Ewql so Gold skulle ge. Stycket var från början min övning nr 22 i kontrapunkt :D Med minimalistisk harmonik men stor variation melodiskt och vertikalt. Tror att huvuddelen av stycket vandrar runt poppigt (som Tokai skulle uttrycka det) på C Am F C. Dm är också med.


För den intresserade ingår följande pLuggar:
LA strings (3 fioler, 2 cello, 1 altfiol, 1 basfiol)
Sample modeling (3 horn, 1 trumpet, 1 trombon, 1 klarinett) Borde nästan slängt in en tuba också :)
Berlin Woodwinds (1 oboe, 1 fagott) flöjt skulle kunna ha fått plats också.
Pianot är Alicia's keys

Och pukorna är faktiskt - trots allt - EWQL :D

Texten som sjungs i finalen är skriven av Plinka och lyder:

Skog och dal
i ljusgrön dräkt
i vårens bal
som livet väckt

Sippor små
i stora hav
vita, blå
som jorden gav

Fågelsång
och fjärilsdans
Ljuset som
ger livet en chans

Du min vän
jag håller kär
Kyss och känn
att våren är här!

--------------
F ö hittade jag Eddis harmonisnurra idag när jag städade ur några lådor. :) TAck till er som följt den här låten :) /Per
« Senast ändrad: 22.04.2014, 12:31:01 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den här var mycket spännande och dramatisk (på ett avslappnande vis), det händer mycket i den.
Men inget krockar och allt sitter ihop..Jag finner denna mycket intressant att lyssna på.
Ett mycket bra jobb , både musikaliskt och mixningsmässigt... :)
Nope-har inget dåligt att ta upp, men jag kommer att lyssna på den här fler gånger inatt och lyssna mer detaljerat....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ingen idé att jag säger att jag gillar det muntra pianot i början för du tar alltid bort det vartefter låten utvecklas så det säger jag inget om - men hör jag en äkta fiol i det här också?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag siktar på pianots återkomst och då i trestämmig kontrapunkt istället för bara två. I finalen också.

Sen får vi inte glömma körerna som tjejerna håller på med. Kan bli kul det här.

Fiolen är LA strings. Som vanligt. Elena hade nog spelat den rätt lätt, proffs som hon är. Det är inga konstiga artikulationer eller nåt, jag har ju bara jobbat några timmar ikväll med den. Allt är arco eller snabba staccaton.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Detta gillas, ser fram emot att lyssna mer med körer och fler stämmor. Spännande.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Lätt och effektivt,, men samtidigt nära och kallande!

Tar inte många sekunder innan jag sitter här och trallar med! Da da da daaa trallalaallalaaa,, (Inte alla som kan komponera musik som får lyssnaren att direkt nappa!)

Ger omgående mersmak


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Snyggt! Nu vet jag inte vad kontrapunkt betyder, så jag nöjer mig med att säga att det är grymt bra gjort. Snyggt stycke och väldigt bra stråkar!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kontrapunkt,, ja hur förklarar man det? Flera melodier med sin egna takt och rythmik som i sig är fristående, men som tillsammans bildar stämmor?
« Senast ändrad: 26.03.2014, 14:37:38 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svarar alla sen, glömde pxm igår också hehe. Kontrapunkt är flera stämmor samtidigt, som INTE har samma rytmik (samma notlängd). Det är alltså mer avancerat än att bara lägga en över eller understämma på en existerande melodi. I vissa mångstämmiga fugor av Bach är det extremt avancerad komposition inblandad.

stämma = melodi.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tack för att ni hjälper en gammal rockfarbror att förstå :D
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar melodin som pianot spelar och hur det efterhand byggs upp med utsvävningar runt denna!
Jag föredrar oftast dom här små arren runt ett piano framför större orkesterverk.
Fint med dynamikförändringarna och ändras inte även tempot? Låter så i mittpartiet.
Vid ett par tillfällen får jag för mig att violinen inte träffar tonen direkt utan liksom får "sega sig" upp,
som t.ex vid 111-112 sekunder...? Är det meningen eller hör jag fel...?
Som vanligt förundras jag över hur fin ton och realistiskt spel du får i pianot.
Blir intressant att följa utvecklingen av denna och körerna som kommer till!
/Asti
« Senast ändrad: 26.03.2014, 15:42:28 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Moaaahaaa
Är det inte

lite hårt över lag kan jag tycka helst fiolen som ligger lite väl skarpt mot det andra
Inget som tar tag i mig direkt i melodin

är lite trött i skallen dock

mer penta så :)

mys kram Tony
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar när du gör klassiskt i lite popstuk (förståss! :D), där man tydligt hör de olika ackordbytena. Här får jag en del irländska vibbar.
Här behövs förutom ev sång också nåt rytmiskt, nåt percussivt av nåt slag.
Tjusigt Per!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kompet från pianot fram till 32 önskar jag skulle låta bättre. Nu känns det som från ett midipiano i mono och i ett annat rum är stråkinstrumenten.
Vid 57-58 utför fiolen en drill jag aldrig hört i verkligheten från en fiol.
Vid 85-89 låter det som att velocitie är för hög på pianots högerhand men kanske är det så att högerhanden spelar oktaver, samtidigt som vänsterhanden spelar kompet?
Jag gillar inte fiolen vid 108 till 112, låter som fejk med de sneda tonerna. Har aldrig hört en violinist spela på det viset.

Tja, det var mina iakttagelser.
« Senast ändrad: 29.03.2014, 23:30:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Trodde ju redan att du sålt dina violiner, tackolov så finns dom kvar! :D
En glad kvartett eller kvintett som kommer att stråla bara du slipat färdigt. Enda som jag vill såga på e violinen i början, den har alltför långsam tremolo som götr att den inte verkar naturlig. Ja si det e små saker det petas på här, så se till att det fixas!
Kul att du fortsätter med det klassiska, kör hårt! :)


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjosan!

Hör inget omedelbart negativt i laptopen :) Möjligen att stråken kunde ha ett mindre träigt ljud och mer, uhm. symfoniskt? :S

typ mindre knätofs och mer vivaldi.

Skall bli intressant med sång!

I princip helt värdelös feedback detta, men så blir det om man inte hittar något att gnälla på LOL
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Allmän info: Har jobbat som ett svin på den här i natt, men lägger inte upp ny verre förrän vi har körerna färdiga :)

Tack till er som följer låten!
Per

Den här var mycket spännande och dramatisk (på ett avslappnande vis), det händer mycket i den.
Men inget krockar och allt sitter ihop..Jag finner denna mycket intressant att lyssna på.
Ett mycket bra jobb , både musikaliskt och mixningsmässigt... :)
Nope-har inget dåligt att ta upp, men jag kommer att lyssna på den här fler gånger inatt och lyssna mer detaljerat....

Skönt att ursprungsidén gillades! :) Tack för din lyssning och återlyssningarna på natten! :D

Tjosan!

Hör inget omedelbart negativt i laptopen :) Möjligen att stråken kunde ha ett mindre träigt ljud och mer, uhm. symfoniskt? :S

typ mindre knätofs och mer vivaldi.

Skall bli intressant med sång!

I princip helt värdelös feedback detta, men så blir det om man inte hittar något att gnälla på LOL

Ja va fan skrev du den här skiten för? :D "mer vivaldi", ja kanske det. Vangelis tänker jag på. :) Fiolen tror jag är fixad nu.

Tjou Per!
Trodde ju redan att du sålt dina violiner, tackolov så finns dom kvar! :D
En glad kvartett eller kvintett som kommer att stråla bara du slipat färdigt. Enda som jag vill såga på e violinen i början, den har alltför långsam tremolo som götr att den inte verkar naturlig. Ja si det e små saker det petas på här, så se till att det fixas!
Kul att du fortsätter med det klassiska, kör hårt! :)

Jag står för mina egna fioler :D Det är cello som inleder tror jag? Jag tycker den låter realistisk och definitivt tremolo? Men violinen som kommer sen, har jag försökt fixa den :)

Kompet från pianot fram till 32 önskar jag skulle låta bättre. Nu känns det som från ett midipiano i mono och i ett annat rum är stråkinstrumenten.
Vid 57-58 utför fiolen en drill jag aldrig hört i verkligheten från en fiol.
Vid 85-89 låter det som att velocitie är för hög på pianots högerhand men kanske är det så att högerhanden spelar oktaver, samtidigt som vänsterhanden spelar kompet?
Jag gillar inte fiolen vid 108 till 112, låter som fejk med de sneda tonerna. Har aldrig hört en violinist spela på det viset.

Tja, det var mina iakttagelser.

Tack för iakttagelserna! :) Har nog fixat det mesta av det där. Men ska gå igenom din lista när jag plockar upp projektet igen under kvällen :D
Tack!

Jag gillar när du gör klassiskt i lite popstuk (förståss! :D), där man tydligt hör de olika ackordbytena. Här får jag en del irländska vibbar.
Här behövs förutom ev sång också nåt rytmiskt, nåt percussivt av nåt slag.
Tjusigt Per!

Ja det här är verkligen poppig (därför referensen till vangelis, men det kanske bara är jag som får det? :) ) Det kommer körer och det kommer kanske pukor UTIFALL det inte är - too much.

Tack för din lyssning! :)

Moaaahaaa
Är det inte

lite hårt över lag kan jag tycka helst fiolen som ligger lite väl skarpt mot det andra
Inget som tar tag i mig direkt i melodin

är lite trött i skallen dock

mer penta så :)


Tack för lyssning. Trötthet - inte bra :D Fiolen tror jag är fixad nu om vi alla snackar om samma ställe!

Gillar melodin som pianot spelar och hur det efterhand byggs upp med utsvävningar runt denna!
Jag föredrar oftast dom här små arren runt ett piano framför större orkesterverk.
Fint med dynamikförändringarna och ändras inte även tempot? Låter så i mittpartiet.
Vid ett par tillfällen får jag för mig att violinen inte träffar tonen direkt utan liksom får "sega sig" upp,
som t.ex vid 111-112 sekunder...? Är det meningen eller hör jag fel...?
Som vanligt förundras jag över hur fin ton och realistiskt spel du får i pianot.
Blir intressant att följa utvecklingen av denna och körerna som kommer till!
/Asti
Tack för din lyssning och utvecklandet av tankar. Ska gå igenom det du skrivit när jag öppnar projektet igen, ikväll.
Ja, det är nog ett misslyckat glissando :) Det funkar ibland för realismens skull med glidningar men ska inte göra det för mycket!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kontrapunkt,, ja hur förklarar man det? Flera melodier med sin egna takt och rythmik som i sig är fristående, men som tillsammans bildar stämmor?

Exakt :)

Lätt och effektivt,, men samtidigt nära och kallande!

Tar inte många sekunder innan jag sitter här och trallar med! Da da da daaa trallalaallalaaa,, (Inte alla som kan komponera musik som får lyssnaren att direkt nappa!)

Ger omgående mersmak

Kul! Tack för berömmet! :)

Snyggt! Nu vet jag inte vad kontrapunkt betyder, så jag nöjer mig med att säga att det är grymt bra gjort. Snyggt stycke och väldigt bra stråkar!

Jätteroligt att du tycker så! :)

Detta gillas, ser fram emot att lyssna mer med körer och fler stämmor. Spännande.  :)
/Roffe H

Yes, det kommer en ganska utbyggd version med körer och allt sen, men ändå under 6 minuter (ibland blir det ju som folk vet saker som är 12 min och olyssningsbara av den anledningen!) Inte så i detta fall.

Tack för tankar och lyssning!

Och tack till allihop för hörlurarna ni har eller vad ni spelade upp med! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Ett härligt litet stycke, på två ställen skulle jag vilja dra runt lite bland midiplupparna, de blev lite för många för nära
Sen vill jag ha lite lite mera reverb. Kommer att bli riktigt bra det där

Sett ur ljuset endast en kväll så är det fantastiskt skickligt producerat på så kort tid. Riktigt bra!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för det Altsaxen!

Frågan är om det är tempot eller om det verkligen är för många? :D (Har dragit ned tempot lite där det verkade passa)

Slänger upp ny version när körfolket gjort sitt, vilket blir efter jag har fixat statisk bpm på de ställen där det ska sjungas.

:)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Fortfarande på tok för fyrkantigt dessvärre. Kämpa vidare nu funkar det inte så bra.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är samma version.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Då lär det förbli fyrkantigt om du inte ens försöker.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det har du alldeles rätt i, förstås.

Detta är vAd i trådhuvudet, jag har arbetat mig fram till vFa. Arrar om och inväntar kören (som har oändligt med tid på sig).
« Senast ändrad: 11.04.2014, 13:19:47 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION 12/4 :) Finns i trådhuvudet.

Det är bara soloinstrument i den här nu. Kör finns inte än. Men det kommer väl :)

Fritt fram att klaga :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fin komposition Per.Sitter och tittar ut genom fönstret där snön i en mera flytande form så sakteliga segar sig ned mot älven och havet..Vår med andra ord..

Fint stycke,hänförs av ljuden och låten,riktigt vackert detta.Körer,nja jag tycker den står fint på egna ben.

Tack för musiken per,det här var riktigt bra.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul att du tycker det låter bra så långt. Ur min lista över saker att tillföra:

Det behövs en fiol och en viola TILL. För maffigheten Tuba?
tillbaka med lätta pukor på sista 8-16 takterna
bort med kontrapunkten första gången pianot spelar temat
fixa nivåer på träblåset

Så har vi kören då, men där har jag fullt förtroende för Elinca som är "körledare" :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
På tal om o bli glad :) Jag vart på ännu bättre humör nu efter denna lyss.. bra arr o ljudbild ...Skall det va nåt jag skall i mitt tycke förbättra är det att pianot i början e lite bakom allting när den spelar sina fina figurer alltså liiite lågt.... Pianot i slutet i lagom volym.. ser i fram emot lite körer mm  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Är väldigt förtjust i melodin och det flyhänta pianospelet!
Fin variation i tempo, arr och dynamik! Snyggt när trumpeten kommer in vid ca 150 sek.
Den låter väldigt realistisk där tycker jag. Klarinetten/oboen sitter fint också.
I slutet tycker jag pukorna blir lite "mullriga" i mina högtalare. Kanske kunde dom
sänkas en liten aning. En violin känns också lite stark i slutdelen, på gränsen till dist.
Helheten är imponerande och väldigt njutbar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för musiken, snyggt. Kanske ligger det något i vad Asti skrev om slutdelen. Ser fram mot kören.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jätteskönt stycke det här och som vanligt lyckas du få till ett riktigt skönt pianospel, trots att allt är programmerat.
Gillar hur temat upprepar sig genom stycket och hos olika instrument.
Me, Myself & I


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Ibland känns det som stämmorna spelar olika låtar, ingen helhet. Men sen går det också över till en bra symbios i vissa stunder, det är då, när det harmoniskt känns som alla instrument spelar tillsammans trots att dom spelar olika stämmor det verkligen låter bra.
Så ibland känns stämmorna lite vilsna, men när det klaffar så blir det sjukt bra. 
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny verre kommer upp under kvällen MED körer)
Tack till er som följer denna!

Först:
Freddy: Ja, det är från början min Övning i kontrapunkt nr 20 ca :D så visst finns det några nits. Tack för dina tankar.

Jätteskönt stycke det här och som vanligt lyckas du få till ett riktigt skönt pianospel, trots att allt är programmerat.
Gillar hur temat upprepar sig genom stycket och hos olika instrument.

Vissa delar är spelade, fast allt ritas in eftersom det går snabbare (för mig). Lättare bl a för att harmoniken är ibland rätt komplicerad vertikalt. Kul att du gillar det!

På tal om o bli glad :) Jag vart på ännu bättre humör nu efter denna lyss.. bra arr o ljudbild ...Skall det va nåt jag skall i mitt tycke förbättra är det att pianot i början e lite bakom allting när den spelar sina fina figurer alltså liiite lågt.... Pianot i slutet i lagom volym.. ser i fram emot lite körer mm  :D

Roligt att du blev glad. Lydde ditt råd och höjde pianot i början.
(Verre kommer upp under kvällen MED körer)

Tack för musiken, snyggt. Kanske ligger det något i vad Asti skrev om slutdelen. Ser fram mot kören.  :)
/Roffe H

Vi får se. Tack för din lyswsning :) Kören kommer under kvällen! :)

Är väldigt förtjust i melodin och det flyhänta pianospelet!
Fin variation i tempo, arr och dynamik! Snyggt när trumpeten kommer in vid ca 150 sek.
Den låter väldigt realistisk där tycker jag. Klarinetten/oboen sitter fint också.
I slutet tycker jag pukorna blir lite "mullriga" i mina högtalare. Kanske kunde dom
sänkas en liten aning. En violin känns också lite stark i slutdelen, på gränsen till dist.
Helheten är imponerande och väldigt njutbar!
/Asti

Tack för lyssning och kul att du blev impad! :) HAr fixat ned pukorna till mer realistiska nivåer. (Pukbankaren spelade bl a ackord (triader) med bara två pinnar :D )


Öh, ingen av nämnda ändringar (eller kör) eller annan förbättring finns att finna i den här tråden. Nya verren tankas upp ikväll! :)
« Senast ändrad: 15.04.2014, 13:06:29 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN:  Vårens bal (Dance of Spring)
ARTIST/GRUPP: Dividend med Plinka, Marre och Eddi
GENRE: Folkmusik med klassiska element
LÅTLÄNGD: 5:30
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: Plinka, Dividend
EV. MEDVERKANDE: Eddi, Marrrusckka på kören. OCh plinka förstås.
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Det här är min "sekulära psalm nr 2" (1:an är från 2008 o går i liknande stil). (Jag gillar att numrera saker :D Tanken är att det ska bli ett kortare album sekulär folkmusik i kyrklig stil.)

 Detta har varit ett av de roligare samarbeten jag haft på KR nånsin och resultatet känns väldigt nära helt komplett. Jag lägger över på¨färdiga :) Har ni klagomål så skriv ändå, småfix kan man alltid göra. Ett nöje att samarbeta med di andra. De levererar allihop milt uttryckt mer än man förtjänar :)

Kompositionen är min.
Kören består av Plinka, Eddi och MArruschkka. De har fått full frihet att lägga stämmor hur de än vill :D
Kören o bakgrund (dvs mastern, mp3an nedan) mixades ihop av PLinka. Det ligger två spår (manlig, kvinnlig) samplad kör i bakgrunden i finalen, ganska tysta. De är överflödiga.
Orkestern består av knappt 20 solister, realismen överstiger vida den som Ewql so Gold skulle ge. Stycket var från början min övning nr 22 i kontrapunkt :D Med minimalistisk harmonik men stor variation melodiskt och vertikalt. Tror att huvuddelen av stycket vandrar runt poppigt (som Tokai skulle uttrycka det) på C Am F C. Dm är också med.


För den intresserade ingår följande pLuggar:
LA strings (3 fioler, 2 cello, 1 altfiol, 1 basfiol)
Sample modeling (3 horn, 1 trumpet, 1 trombon, 1 klarinett) Borde nästan slängt in en tuba också :)
Berlin Woodwinds (1 oboe, 1 fagott) flöjt skulle kunna ha fått plats också.
Pianot är Alicia's keys

Och pukorna är faktiskt - trots allt - EWQL :D

Texten som sjungs i finalen är skriven av Plinka och lyder:

Skog och dal
i ljusgrön dräkt
i vårens bal
som livet väckt

Sippor små
i stora hav
vita, blå
som jorden gav

Fågelsång
och fjärilsdans
Ljuset som
ger livet en chans

Du min vän
jag håller kär
Kyss och känn
att våren är här!

--------------
F ö hittade jag Eddis harmonisnurra idag när jag städade ur några lådor. :) Vårvisan ligger i första inlägget! TAck till er som följt den här låten :) /Per
« Senast ändrad: 16.04.2014, 18:09:08 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En av dina absolut bästa Div och det säger jag inte bara för att jag var med i kören. Kul att du lät det lekfulla pianot få överleva hela vägen - väldigt bra harmoniserat och intrumenterat rakt igenom.
Lite kritik då:
Lite hög velocity på pianot vid 204 och en stund samt hela körpartiet aningens för starkt i förhållande till resten.

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se