Forum > Färdiga produktioner
Dividend med Plinka, Marre och Eddi - Vårens bal (Dance of Spring)
Kornstad:
Jätteskönt stycke det här och som vanligt lyckas du få till ett riktigt skönt pianospel, trots att allt är programmerat.
Gillar hur temat upprepar sig genom stycket och hos olika instrument.
Freddy:
Ibland känns det som stämmorna spelar olika låtar, ingen helhet. Men sen går det också över till en bra symbios i vissa stunder, det är då, när det harmoniskt känns som alla instrument spelar tillsammans trots att dom spelar olika stämmor det verkligen låter bra.
Så ibland känns stämmorna lite vilsna, men när det klaffar så blir det sjukt bra.
Dividend:
Ny verre kommer upp under kvällen MED körer)
Tack till er som följer denna!
Först:
Freddy: Ja, det är från början min Övning i kontrapunkt nr 20 ca :D så visst finns det några nits. Tack för dina tankar.
--- Citat från: Kornstad skrivet 15.04.2014, 00:04:40 ---Jätteskönt stycke det här och som vanligt lyckas du få till ett riktigt skönt pianospel, trots att allt är programmerat.
Gillar hur temat upprepar sig genom stycket och hos olika instrument.
--- Slut citat ---
Vissa delar är spelade, fast allt ritas in eftersom det går snabbare (för mig). Lättare bl a för att harmoniken är ibland rätt komplicerad vertikalt. Kul att du gillar det!
--- Citat från: Marsall skrivet 14.04.2014, 14:20:47 ---På tal om o bli glad :) Jag vart på ännu bättre humör nu efter denna lyss.. bra arr o ljudbild ...Skall det va nåt jag skall i mitt tycke förbättra är det att pianot i början e lite bakom allting när den spelar sina fina figurer alltså liiite lågt.... Pianot i slutet i lagom volym.. ser i fram emot lite körer mm :D
--- Slut citat ---
Roligt att du blev glad. Lydde ditt råd och höjde pianot i början.
(Verre kommer upp under kvällen MED körer)
--- Citat från: Roffe H skrivet 14.04.2014, 18:30:27 ---Tack för musiken, snyggt. Kanske ligger det något i vad Asti skrev om slutdelen. Ser fram mot kören. :)
/Roffe H
--- Slut citat ---
Vi får se. Tack för din lyswsning :) Kören kommer under kvällen! :)
--- Citat från: Asti skrivet 14.04.2014, 16:41:56 ---Är väldigt förtjust i melodin och det flyhänta pianospelet!
Fin variation i tempo, arr och dynamik! Snyggt när trumpeten kommer in vid ca 150 sek.
Den låter väldigt realistisk där tycker jag. Klarinetten/oboen sitter fint också.
I slutet tycker jag pukorna blir lite "mullriga" i mina högtalare. Kanske kunde dom
sänkas en liten aning. En violin känns också lite stark i slutdelen, på gränsen till dist.
Helheten är imponerande och väldigt njutbar!
/Asti
--- Slut citat ---
Tack för lyssning och kul att du blev impad! :) HAr fixat ned pukorna till mer realistiska nivåer. (Pukbankaren spelade bl a ackord (triader) med bara två pinnar :D )
Öh, ingen av nämnda ändringar (eller kör) eller annan förbättring finns att finna i den här tråden. Nya verren tankas upp ikväll! :)
Dividend:
LÅTNAMN: Vårens bal (Dance of Spring)
ARTIST/GRUPP: Dividend med Plinka, Marre och Eddi
GENRE: Folkmusik med klassiska element
LÅTLÄNGD: 5:30
KOMPOSITÖR: Dividend
PRODUCENT: Plinka, Dividend
EV. MEDVERKANDE: Eddi, Marrrusckka på kören. OCh plinka förstås.
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3
Det här är min "sekulära psalm nr 2" (1:an är från 2008 o går i liknande stil). (Jag gillar att numrera saker :D Tanken är att det ska bli ett kortare album sekulär folkmusik i kyrklig stil.)
Detta har varit ett av de roligare samarbeten jag haft på KR nånsin och resultatet känns väldigt nära helt komplett. Jag lägger över på¨färdiga :) Har ni klagomål så skriv ändå, småfix kan man alltid göra. Ett nöje att samarbeta med di andra. De levererar allihop milt uttryckt mer än man förtjänar :)
Kompositionen är min.
Kören består av Plinka, Eddi och MArruschkka. De har fått full frihet att lägga stämmor hur de än vill :D
Kören o bakgrund (dvs mastern, mp3an nedan) mixades ihop av PLinka. Det ligger två spår (manlig, kvinnlig) samplad kör i bakgrunden i finalen, ganska tysta. De är överflödiga.
Orkestern består av knappt 20 solister, realismen överstiger vida den som Ewql so Gold skulle ge. Stycket var från början min övning nr 22 i kontrapunkt :D Med minimalistisk harmonik men stor variation melodiskt och vertikalt. Tror att huvuddelen av stycket vandrar runt poppigt (som Tokai skulle uttrycka det) på C Am F C. Dm är också med.
För den intresserade ingår följande pLuggar:
LA strings (3 fioler, 2 cello, 1 altfiol, 1 basfiol)
Sample modeling (3 horn, 1 trumpet, 1 trombon, 1 klarinett) Borde nästan slängt in en tuba också :)
Berlin Woodwinds (1 oboe, 1 fagott) flöjt skulle kunna ha fått plats också.
Pianot är Alicia's keys
Och pukorna är faktiskt - trots allt - EWQL :D
Texten som sjungs i finalen är skriven av Plinka och lyder:
Skog och dal
i ljusgrön dräkt
i vårens bal
som livet väckt
Sippor små
i stora hav
vita, blå
som jorden gav
Fågelsång
och fjärilsdans
Ljuset som
ger livet en chans
Du min vän
jag håller kär
Kyss och känn
att våren är här!
--------------
F ö hittade jag Eddis harmonisnurra idag när jag städade ur några lådor. :) Vårvisan ligger i första inlägget! TAck till er som följt den här låten :) /Per
Eddi:
En av dina absolut bästa Div och det säger jag inte bara för att jag var med i kören. Kul att du lät det lekfulla pianot få överleva hela vägen - väldigt bra harmoniserat och intrumenterat rakt igenom.
Lite kritik då:
Lite hög velocity på pianot vid 204 och en stund samt hela körpartiet aningens för starkt i förhållande till resten.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida