Kontrollrummet

Harmonica mike,Josse - Woow you make me blue

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Woow you make me blue
Artist:Hm,Josse
Kompositör:Hm,Josse
Text:Hm
Ev,medv: Josse på -57:as telecaster å Hm på övrigt ljud och oljud
Låtlängd:3.20 min
Genre:Blårocks blått
Kuriosa:Nytt ljudkort
Väder:Jo tack våren närmar sig så sakteliga
Tillverknings år:Nådens år 2014 i mars månad

###########################

Hej gott folk.
Fått ordning på mina nya prylar så Josse å jag lirade in en stänkare.Texten handlar om en filur som konverserar med sin dryckesflaska och får svar..
Mixat i lurar så jag har inte riktigt full koll på mixen..Ni gör ju givetvis som vanligt,dvs -
sågar ned Norrlandsfurorna och tycker till om vad ni vill.

Lyrics

                       Woow you make me blue.

I was travelin´alone down the road,with a bottle in my hand
tryin´to wash away my sins but Lord they were shiver in the wind
I hear myself sayin´to you:
Woow you make me blue woow you make me blue


://:Your manner for the kids to go silent
made them dream of a bear ://:
for every bottle that you poured in the stream
for every line that broke your dream
I will write a song

solo

Cheers to the thieves
Cheers to the blues
Cheers to the one that walk a mile in my shoes
Cheers for the dream
Cheers for the mean
Can´t you see the bottom let me hear you scream

://Your manner..://
Yes I can fill you,thrill you and chill you
but in the end you know I´ll drill you

If yo´re chosin´the devil,to ride along with your way
you better give him that last bottle so he can help you to sing:
I hear myself sayin´to you:
woow you make me blue....


Mike
« Senast ändrad: 21.03.2014, 08:38:36 by Harmonica mike »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skitbra! Goa trummor och bas, låter analogt (och det är ju bra väl?) Snygga gitarrprylar till höger och vänster. Och sången tiptopp förståss! Har väl inga problem med att överstämman ligger lite ensam i bland.
Mellanpartiet är riktigt läckert, bryter av bra, men partiet "for every bottle... your dream" vill jag helst inte att pukorna fortsätter, utan nåt annat, kanske att det stannar upp med breaks och utklingande ackord? Svårt att förklara i ord.
Vad är det för ljudkort?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
hatten av för en suverän mix och ett toppen spel. Sången övertygar också. Är det du ensam som gjort det här kan jag bara gratulera!

Edit: Nu ser jag att ni är två. Trevligt samarbete!
« Senast ändrad: 20.03.2014, 22:38:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Snyggt! Jag har inget annat att tillägga, kanon helt enkelt!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Javisst luftig o fin låt o mix.. kan inte fylla i nåt mer än vad andra sagt kanoners! :).. Vill man göra den tuffare typ Mustang Sally" så på med kraftiga (kvinno ala gospel).. körer i slutet ..Men det behövs absolut inte!! ..den e gottpåse som den är.. Men kunde inte hålla mig från o tipsa,,  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
EZ Vintage hör jag - passar utmärkt till en sån här låt. Förutom att låten är bra finns många saker att lyfta fram som perfekta. Josses guraspel fantastiskt, ditt munspel så himla bra med rätt vibrato och placering i mixen, din sång förstås där stämmorna är extra plus. Funderar på att ladda hem den här som mixguide i Cubase precis så här ska det låta om en bra låt. Texten förstår jag mig dock inte på om jag ska komma med någon invändning vadå björn? Men det finns säkert en bra förklaring :lol:
Tänk vad ett nytt ljudkort kan göra........
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou HM!
VAd finns det att tillägga, gamla goda Mike med sin super pipa bättre än nånsin. Snyggt arrat o lirat. Enda som jag kan tänka mig att såga på är kompet, det låter lixåm lite för snällt, kanske kompgurorna kunde vässas aningen, lite för cleana nu. Och så e orgeln lite blygt på gång, up me den på rätta ställen.

Bra jobbet, gillas!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är jätteskön blues Mike. Och texten (som jag tolkar den) är jättebra.

Wright stavas dock write :D

Har inget vettigt att komma på med vad gäller övrigt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Wright stavas dock write :D

He must be right 'bout this write - right...uhh?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Om man så har varit borta i tio år..så skriver alla vänliga själar ändå.Ni är bara bäst boys,jag skall lyssna lite på er också idag men först svara här  :wub:

Staffan:
Stort tack Staffan.Basen,min warvick körd genom en ny manick innan ljudkortet.På mina tio sista alster så har jag brottats med basljudet.Muffligt och oidentifierat.Svår rattat, i princip omöjligt.Tonen saknade brillians och skärpa.
Denna löste problemet: http://www.emusic.se/product/23228/Eden-WTDI
Ljudkortet kanske bidrog med en liten bit också: http://www.emusic.se/product/25669/Steinberg-UR44
Trummorna är eazy drummer blueskitet/Levin.Sedan har jag hittat en ny leksak - Supercharger..NI:s kompressor.
Gratis och franko för nån månad sedan(tror det var Eddi som tipsade om den),vet inte om det erbjudandet finns kvar dock..
Helt klart en point på pukorna.Jag byter lite karaktär på sången och pukorna dundrar på..Jag skall kika på det,stort tack.

Maxb:
Tack Max.Josse,min gamla vapendragare/kompis från livetiden spelar alla gitarrer.Jag spelar det andra,förutom några miditrumloopar som jag modifierat på keys.Jo det kommer mer från oss vad det lider..

Macke:
Thanx man..

Marsall:
Tack så mycket.Ja jag var inne på blås och körer men mera rättvist att hålla det bluesigt då basgången har lite av Wilson P:s gamla dänga helt klart.Inget jag tänkte på då jag totade ihop embryot dock..

Eddi:
Got ya Eddi :) det är inte vintage,det är bluesexp. och trumsettet Levin..Kul att du gillar den,det värmer.
Ja jag satt ett par timmar med mixen,kul att du tycker det funkar.En bra ren ton/signal in är mer än 90% av mixeriet.Sedan så effekterar man och panorerar lite.En snutt eq på det och voilá.
Texten ja,lite metaforer och lite reflekterande över törst,beasts och allsköns elände som följer i alkoholismens fotspår - vilket barn ofast får med sig genom livet i form av drömmar..Oftast så skriver man inte vad låttexter egentligen handlar om(om man inte är poet)men jag tyckte det lite kryptiska behövde en vidare förklaring.Bäst är den egna tolkningen för lyssnaren.Men jag tänkte att ni kanske skulle tänka - nu har drevet gått för HM - Vilket således inte är fallet  :D
Både ljudkort och den lilla basmanicken jag köpte var perfa..Kolla i tråden nya prylar så ser du vad det är eller i mitt svar till Tokai/Staffan här i tråden.Stort tack Eddi,shit det blev en avhandling det här.

Johan:
Hola suomi eller olka hyvvä eller hur det nu stavas där på andra sidan östersjön..Jag skall lyssna på dina låtar,kul att se dig här igen Johan.
Komp gurorna,de var lite renare innan sista putsen..Mera dist,ja då måste jag checka lite med Josse.Jag tycker det är helfräckt med "halvrena" kompguror och ett riktigt taggtrådssound på solot..Men kanske liite till då,vi kollar.Orgeln,jag kör den via Halion sonic(Cubase),och alla orgel ljuden låter skumt där.Förutom kyrkorglarna,men det hade nog inte passat här :D Höll ned volymen för att få det där morrandet/tuggandet i botten,de låter inte bra om man drar på.Jag skall kika runt lite efter en läcker hammond plugg..
Rösten..Ja jag håller mig från rökningen,fem år snart och det gjorde susen.Whsikeyn däremot kan jag inte hålla mig från - Whsikeyn  :lol: vilket roligt stavfel.Kul att du gillade den Johan,det värmer gott.

Per:
Du är en klippa på engelska Per,och korrigeringar uppskattas.Många år sedan denne åldrade herre satt på skolbänken..Komvux 1888 typ..Skall fixa stavfelet,kul att du gillar låten och texten,det värmer gott.

Max:
Per är grym på engelska språket,perfekt för oss alla  :wub:

####################################

Till alla vänliga själar:
Stort tack för kommentarerna från Josse och mig,det värmer gott här i norr.Våren har gjort tidig entré men idag har det snöat en decimeter - så nu blev det vinter igen..hå hå ja ja..

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt bluesgung och underbar känsla i sången av Hmike!
Läckra, cleana gitarrer, vilket känns skönt att höra ibland som kontrast
till alla distade. Gillar speciellt övergången till och själva partiet "Your manner...".
Tycker basen är lite för hög i mixen och skulle gärna vilja ha fram orgeln lite mer...
Skön lyssning!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kan bara hålla med alla föregående "skrivare". Kanonbra, här sågas ingenting. Läcker låt, bra framfört och finurlig text.
Gillar t ex: (citat) "If yo´re chosin´the devil,to ride along with your way you better give him that last bottle so he can help you to sing"    :wub:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se:

Peter:
Tack,det värmde gott.Lyssnat på pukorna,helt rätt observerat Peter.Jag skippar pukorna och kör baskaggen solo på sista takterna där sången byter karaktär före versen.Tror det räcker då gurorna har det just där.
Skall sänka basen också lite,baskaggen dundrar på lite friskt så det är nog en combo av det du hör..Hörde det i bilen igår.Skruvar upp orgeln lite till också..Bra och mycket konstruktiv kommentar Peter,det uppskattas.

Roffe:
Thanx man..Ja,just det text partiet blev det lite live justering på då jag tappade text bladet..Improviserade dit det du hör i låten nu.. " so you can fool him to sing"Men grundtanken var exakt som du citerade.
Fixar till det hela i texten ovan..

John Isak:
Jo jag spelar bas..Tog ett tag innan jag klurade ut vem du var men nu har jag löst det,kikar in i din nya tråd till veckan :) Hinner inte nu,super fint väder i norr..

######################

Bra och givande kommentarer boys,kanon..KR och dess medlemmar är bara bäst.

Mike


Utloggad Henric

Bra låt med mycket bra sång!

Ljudet är bra, kanske går det att trycka på orgeln här och var! Läste att du brottats med basljudet, byta strängar kanske?
Jag reagerar inte speciellt på denna iaf!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Henric:
Thanx man..Skall "färdig ställa" denna i veckan.Drar upp orgeln lite då jag öppnar mixen.

Här låter inte basen så pjåkigt efter att jag körde en eq i kedjan före ljudkortet.Men strängarna är ju en klassiker så..Jag skall ta mig de fyra milen till musikaffären och köpa ett set nya då tillfälle ges..

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
skönt och tidstroget sound, trummornas rumssound får det att låta live.
Härligt gung.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte