Kontrollrummet

Pedaler !!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blev rätt nyligen biten av pedal-sjukan :)
Underbart med gedigna pedaler av olika slag, underbara leksaker.
Har tidigare alltid köpt multipedaler bara. Men det är så klart mer charmigt på detta sätt.

Jag har byggt upp ett pedalbort, men får fixa bilder senare.

Har noterat att jag använder chorus för sällan (även på distgitarrer), samt att jag är lite feg i mina effekter. Mycket har jag svårt att hitta användning för (musikalisk användning). När känner ni t.ex. att ni behöver en phaserpedal? (behöver motivera denna pedal om det ska bli något inköp :D )
bara å snöa in på eddi soundet phaserpedalen är på  :D

Hm... det har jag aldrig tänkt på men det kanske är så - jag är ingen materialsportare letar bara ett sound som passar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Blev rätt nyligen biten av pedal-sjukan :)
Underbart med gedigna pedaler av olika slag, underbara leksaker.
Har tidigare alltid köpt multipedaler bara. Men det är så klart mer charmigt på detta sätt.

Jag har byggt upp ett pedalbort, men får fixa bilder senare.

Har noterat att jag använder chorus för sällan (även på distgitarrer), samt att jag är lite feg i mina effekter. Mycket har jag svårt att hitta användning för (musikalisk användning). När känner ni t.ex. att ni behöver en phaserpedal? (behöver motivera denna pedal om det ska bli något inköp :D )
bara å snöa in på eddi soundet phaserpedalen är på  :D
Phaser tycker jag är rätt skönt att ha på i solon. Extrema inställningar är svårt att hitta nåt vettigt användningsområde för, men en subtilt inställd Phaser kan man nästan ha på konstant.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om jag nu ska sälla mig till gänget så minns jag hur en 16-årig MaxB hörde nån låt och fick veta att det är MXR Phaser som gäller för det soundet.
Han (MaxB) liftade till Stockholm och gick in i en musikaffär vid odenplan och frågade efter en phaser. Eftersom MXR var dyrare och MaxB redan på den tiden var kraftigt präglad av sin far, valde han att köpa en billigare Ibanez Phaser, som också såldes i affären. Den tänkte han sen klona men gav upp då han skruvat isär den och sett alla ingående komponenter. Det var lite mer komponenter än trissor i några förstärkarsteg, på kretskortet i den pedalen.
Gillade soundet och använde det gärna men sen har andra sagt att man hört sig trött på phaser-ljudet så jag har knappt använt det, samma utveckling som mellotronljudet rönt, efter Wernborgs försiktiga och korrekta tillrättavisningar.  :lol:
« Senast ändrad: 11.03.2014, 15:53:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om jag nu ska sälla mig till gänget så minns jag hur en 16-årig MaxB hörde nån låt och fick veta att det är MXR Phaser som gäller för det soundet.
Han (MaxB) liftade till Stockholm och gick in i en musikaffär vid odenplan och frågade efter en phaser. Eftersom MXR var dyrare och MaxB redan på den tiden var kraftigt präglad av sin far, valde han att köpa en billigare Ibanez Phaser, som också såldes i affären. Den tänkte han sen klona men gav upp då han skruvat isär den och sett alla ingående komponenter. Det var lite mer komponenter än trissor i några förstärkarsteg, på kretskortet i den pedalen.
Gillade soundet och använde det gärna men sen har andra sagt att man hört sig trött på phaser-ljudet så jag har knappt använt det, samma utveckling som mellotronljudet rönt, efter Wernborgs försiktiga och korrekta tillrättavisningar.  :lol:
Trevlig historia. Om du ska svara på frågan (Freddys) istället, vilken låt var det du hade hört då du skaffade phasern?
« Senast ändrad: 11.03.2014, 19:14:34 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om jag nu ska sälla mig till gänget så minns jag hur en 16-årig MaxB hörde nån låt och fick veta att det är MXR Phaser som gäller för det soundet.
Han (MaxB) liftade till Stockholm och gick in i en musikaffär vid odenplan och frågade efter en phaser. Eftersom MXR var dyrare och MaxB redan på den tiden var kraftigt präglad av sin far, valde han att köpa en billigare Ibanez Phaser, som också såldes i affären. Den tänkte han sen klona men gav upp då han skruvat isär den och sett alla ingående komponenter. Det var lite mer komponenter än trissor i några förstärkarsteg, på kretskortet i den pedalen.
Gillade soundet och använde det gärna men sen har andra sagt att man hört sig trött på phaser-ljudet så jag har knappt använt det, samma utveckling som mellotronljudet rönt, efter Wernborgs försiktiga och korrekta tillrättavisningar.  :lol:
Trevlig historia. Om du ska svara på frågan (Freddys) istället, vilken låt var det du hade hört då du skaffade phasern?

Kan det ha varit Nazareths Love hurts? kanske.... ska kolla
Ja, det kan ha varit den som styrde mig in i phaser-missbruket...  B)

Kör han med en ebow i solot?
På konserten på Grönan har jag för mig att han använde sån där wah-wah man styr med munnen och en plastslang som sitter på mikrofonstativet.
« Senast ändrad: 11.03.2014, 20:14:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
sån där wah-wah man styr med munnen och en plastslang som sitter på mikrofonstativet.
Talk box. En sådan horde man ha.  :D
Byggde en sån en gång av en gammal transistorradio. Funkade bra.


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Jag blandar friskt men brukar köra pedaler i studion och rackad multi med kontroller live för att slippa ölspill på dyrgriparna.


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Pedaler är härliga saker. Gärna med lite brus också. Jag onanerar lite över min samling... :)

Själv kör jag gärna min Gibson SG 61 Reissue (eller Telecastern, ev. Stratan eller Gibson Les Paul) in i en Soul Preacher kompressor, Big Muff eller Tone Bender som fuzz, en Small Stone Phaser, Schaller tremolo, en Vox Wah eller Dunlop Zakk Wylde Wah på det. Sist ett HolyGrail verb och in i min Orange OR 120 och ut i Marshall 1960 4x12:a. Man känner nästan ökenvinden från Palm Desert blåsandes genom håret... STONER!!!

Ska det skapas död så blir det min Viper (stämd i B) genom en HM-2 och in i min Marshall JCM 900 SL-X 50W topp och sen in i 4x12:an.

Allt fångas med fördel med en MD421:a och/eller Golden Age R1.

Är det mer retrorock eller liknande lite mjukare tongångar så kan det bli tal om Orange Tiny Terror genom Orange 1x12:an...

Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla