Kontrollrummet

equality - Inte för mig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Text och musik av hög kvalitet  (som vanligt)
En text med ett angeläget budskap som också är väl skriven är sällsynt - här finns det
Musik som har den där kombinationen av enkelhet/självklarhet parat med det egna och lite oväntade - här finns det
Gillar den varma rösten
Elpianots figur som kryddar melodin så bra
Det blir ett gott gung när guran kommer in i vers 2
Stickets gitarrsplel och pinosolot glimrar i mina öron
Känslan musikaliskt är bossa-pop/jazz - eller ... kanske lite av Zombies She's Not There
Hursomhelst hurbrasomhelst!
Det är väl bara några av trumljuden som inte når samma klass
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
cykeln: She's not there är en härlig låt och jag hör likheten nu. Kul att du tycker det funkar med bryten. Skulle vilja ha lite annat trumstuk men kommer inte längre med detta just nu. Tack för uppmuntran och bra synpunkter!
MaxB: Tack!  :)
« Senast ändrad: 13.02.2008, 01:31:29 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad BasTore

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Det här var roligt att lyssna på! Sången söker sig lite i början för att hitta rätt tilltal. Kommer igen bra efter några takter. Rolig ljudbild.
Mitt största problem är att jag tycker att refrängen sänker den musikaliska nivån. Melodiskt känns den tråkigare och kompet känns stolpigt på refrängen mycket tack vare "walking-basen".
Tycker att den sköna versen förtjänar en bättre refräng.
Annars gillar jag mycket av instrumentspelet och det stundtals lite knasiga arret. LIte otajt i kompet men upplever inte det som så stort problem i sammanhanget. För att släppas på platta så behövs det ett tajtare spel.
Wurlitzer är alltid ett plus i en låt!
Totalupplevelsen är mycket positiv och det känns befriande lättsamt och eget.
bra jobbat.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En angelägen låt som inte känns helt färdig. Det är ju ett ämne som är viktigt, och det är svårt att få politisk mening i sina texter utan att det blir partipolitik. Men jag tycker du lyckats riktigt bra där. Fast du hade glömt att skriva ut hela texten - halva sista versen saknas.  ;)

Det är ett skönt sound och det låter proffsigt om hela produktionen. Harmonierna i refrängen är gudomliga, och stämmorna som kommer in andra gången är skitbra. Hör ett litet stäm-eko på ordet "våren" på sista ref som kanske låter lite sådär... Men i övrigt - kalas.

Jag har lyssnat på båda versionerna. I den första kommer nog budskapet fram tydligare, man lyssnar mer på texten än på detaljerna i musiken. Trumversionen är lite roligare då den bygger upp låten bättre, men har som nackdel att den utelämnar basen väl mycket i första versen. Trummorna blir för avancerade och uppmärksamhetskrävande för min smak, blir osäker om de öht behövs. (Jan Johanssons "Jazz på svenska" har jag alltid gillat bättre än Jazz på ryska, pga avsaknaden av trummor. Misstänker att dessa två skivor är bekanta?) Men å andra sidan finns det något som gör att trummorna lyfter låten också, och det är precis i slutet och sista slagen. Ett sparsmakat trumspel kanske skulle passa?
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
BasTore: Tack för jättebra synpunkter. Håller med dig om otajtheterna men frågan är om du lyssnade på den trumlösa versionen? Tyckte ändå jag kunde få bort en hel del sånt i versionen med trummor (den med medisapelaren). Antar att du är bassist och det skulle kanske vara icke-walking i refrängen iaf där inte trummorna är med? Problemet själv tycker jag är att låten känns lite stötig i framtoningen och jag vet inte vad det beror på? Längre toner på basen? Plockad gitarr?
Rattlesnake: Tackar! Kul att du gillar refrängen! Där har ni lite olika uppfattning. Ser att jag missade halva sista versen nu. Sorry! Skulle också sjungit: "när tiden släckt våra bloss" isf "släckt ut" funkar bättre rytmiskt. Sånt där som man kommer på alldeles för sent. Stäm-ekot? Njae, kunde väl lämnat den luckan kanske. Ville ha lite delay-effekt. Kul att stämmorna funkar annars. Basen blir för mycket solo i första versen menar du? Ville ha trummorna i refrängen lite avvikande men iövrigt? Hmm... Gillar Jazz på Svenska bättre Ryska också och det kan vara pga att trummorna sabbar "ryssen" men spelar han inte bättre på den förra? Jag menar det är sånt himla flyt i improvisationsdelarna som jag inte hör på den andra. Eller ligger tonspråket närmare ens eget pga kulturtillhörighet? Jag vet inte men det är milstolpe i svensk musikhistoria. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub:  åh va bra det här var!! Eller ÄR!!  :D  Nu är det dags för mig att sluta skriva att detta inte är min genre.. jag gillar det alldeles för mycket så nu är det bara att inse att jag vidgat mina musikaliska vyer rejält sedan jag tittade in på detta forum för första gången tidigt i somras!

-ska lyssna igen nu  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Bra jobbat det här, riktigt bra låt.
Snyggt arrat, alla instrument kommer fram bra och pianot låter riktigt läckert!
Skönt gung/rytm låten igenom.




Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Åsa:  ^_^ Tackar. Jättekul att du gillar detta!
max: Tackar särskilt! Skönt att den verkar klar i dina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Denna versionen gillar jag mer :).  Just upplägget där du bygger upp den mer och mer för ett klimax i ett riktigt snyggt pianosolo tycker jag blir kanon.
Det enda är väl att jag inte tycker sången är lika känslosam och flyter så bra som den brukar men det bara den första minuten sedan hittar du hem enligt mig. Det är nog vissa betoningar jag hade velat ha lite mer mjuka som tex "skog", "blod", "billig". Är jag petig eller är jag petig ;).
Jättefin musik och text.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller inte med stajo faktiskt. gillar de aningen vassare betoningarna. skapar en mild känsla av allvar.


KOmmer tillbaka till denna låt eq -som så ofta med din musik. jättefint
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
 :o  jaja, hoppar in på denna verre...

Mycket bra låt, och snygg/bra text och arr!

Sitter på jobbet med lapptopp högtalare ... återkommer när jag kommer hem och kan lyssna bätte


//D
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
har redan kommenterat låten men  läste texten nu och den var också väldigt bra, gillar texter som säger något utan att det blir nödrim och klyschor.

har haft en svacka i mitt progg lyssnande men nu blev jag sugen att lyssna igen och jobba vidare med mitt progg cover projekt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
stajo: Kul att du tycker den blev bättre! Tja orden blev betonade med nån slags indignation. Kul att den funkar i nuvarande tappning.
emulator: Tanks a  lot!  :D
david.roennlund: Tackar särskilt!  :)
sixties: Kul att den inspirerade till progglyssning och ett jättetack för låtarna. Har en längre resa på fredag och hinner jag lyssna mer sammanhängande.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
stajo: Kul att du tycker den blev bättre! Tja orden blev betonade med nån slags indignation. Kul att den funkar i nuvarande tappning.
Ok så länge det finns en mening med allt så får jag väl köpa det, då har du ditt på det torra så att säga ;)
Annars kan man väl tänka sig att man på ett mjukt sätt kan framföra något ytterst syrligt och det då får en ännu större effekt... iofs då kanske det går en del helt omärkt förbi :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
...Annars kan man väl tänka sig att man på ett mjukt sätt kan framföra något ytterst syrligt och det då får en ännu större effekt...

En mycket kunnig person tyckte i ett annat forum att jag hade alldeles för lite "attityd" i mitt sätt att gala. Kanske det som spökar något. Ligger mycket i vad du skriver och jag är en ganska stillsam och tillbakadragen typ annars.  :rolleyes: :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta är absolut inte min musikstil, men ag kan inte låta bli att lyssna på hela låten, pga det är jäkligt mysigt lirat, jäkligt mysig låt överhuvudtaget.... Harmonierna är underbara

Och mkt känsla i hela arret..

Sketabra jobbat!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se