Forum > Färdiga produktioner

equality - Inte för mig

<< < (5/11) > >>

equality:

--- Citat från: tsmalmbe skrivet 16.08.2007, 13:05:06 ---Ditt metronomspår har kommit med. Tzipp-tzipp-tzipp-tzipp. Virveln låter lite unket, det skulle få vara mera levande till denna genre tycker jag.
Låten tycker jag är ganska spännande. Inte något jag kanske skulle veta att jag vill lyssna på, men varför inte när du serverar det så här.

--- Slut citat ---

Tsmalmbe, tack för pålitlig feedback! Det är faktiskt min högerfot som tjoffar i vardagsrumsparketten. Men det är ju bra att den går som en metronom. Får lägga en filt där nästa gång. Virvelljudet? Ja, använde AD:s standardinställning... Säger du att det är unket stämmer nog det, jag är ingen kännare alls på detta område. Kanske spelar den för mycket? Kul att du kan tänka dig att lyssna på något sånt hät iaf. Bockar!

DåligtGehör:
Först som sist så tycker jag att det är en fin låtidé! Glöm aldrig det som Frodenkvist sa. Med detta sagt så över till de hårda orden...

Lyssnar först på den trumlösa versionen. Det känns rätt snabbt att problemen ligger i rytmiken och fraseringar/betoningar. Har dock svårt att avgöra var det börjar och var det slutar. Upplever det som att det missas lite här och var och sammantaget så blir det för mycket. Det svåra är att om man inte får till det på det ena så påverkar det det andra och sen sitter man med en rätt svår "röra" att reda ut. Det jag tycker du skall göra är att rensa bort och kolla vad som verkligen fungerar. En svängig men ändå stabil grund. Annars så är nog risken stor att man anpassar sig till felen istället för att man blir fri i att sätta sången och diverse ornametik. En sak jag hoppas du inte gör är att försöka dölja problemen bakom ett tungt och fast trumkomp. Låten är värd mer än så.

Mest är det pianot som jag stör mig på. det känns väl orytmiskt och ställer till det. Nu kanske det är rätt bra under det men jag är inte säker. Så en version utan piano hade varit bra.

Om pianot: Idémässigt så är jag med på introt. Under vers så är det först reletivt återhållsamt i sin kompfigur - som jag inte är övertygad om är den bästa för låten - men under refräng så blir det plottrigt och strukturlöst.

Gitarr och Bas: Jag försöker här tänka bort pianot. Jag tycker låten skall funka och kännas riktigt bra även utan att man lägger på trummor. På något sätt tycker jag bas och gitarr låter bra och ändå inte. Gitarren är rätt dominant och basen har ungefär samma rytmik och betoningar. Om man överdriver för att understryka så känns det lite som nu gungar vi hit och nästan över kanten och sen gungar vi dit och blir kvar där osv. medan det hela tiden tappar styrfart. Lite för starka betoningar vissa dlag på gitarren och kanske även hålls det ut för länge på vissa drag. Tror på lite snärtigare komp.

Har lyssnat på trummorna och känner mig tvådelad till dem. Själva grundkompet känns knasigt men jag gillar att du har jazzigt virvellir även om det är för mycket trix och tics för denna låt. Figuren på riden känns fel. Alldeles för tung och skumt lagd baskagge.

Sång: Bitvis väldigt bra frasering men också ställen där det saknas energi och övertygelse. Tror du behöver få till det andra innan du kan sätta den definitiva sången.

equality:
DG: Du är baske mig den mest oegennyttige, ambitiöse och bland de mest kunniga demoresencenter jag någonsin träffat på. En stor ELOGE för alla de läs- och tänkvärda synpunkter du skämt bort oss med genom åren!! Tycker också du verkar vara lättare att ha att göra med än Frodenkvist  :P även om du här ger mig stora problem. Riv ner skiten och gör om alltihop alltså :unsure: ? Jag är iaf glad att det inte gitarrens funktion i låten du stör dig mest på eftersom jag i dagsläget inte tror att jag orkar lägga om denna. Pianot har jag lättare att förstå att det finns problem och under verserna är det faktiskt en Wurlitzer som jag tänkte skulle brodera kring sångstroferna och dess ljud tycker jag krockar mindre med gitarr än piano. Jag lägger gärna upp en klavitiaturfri version om du orkar lyssna även på denna. Jag skall se över figurerna under vers och refräng och solot ÄR otajt det är även jag medveten om. Ofta är det bra att låta en låt vila några veckor för att sedan med mer fräscha öron ta upp den på nytt och lyssna efter oegentligheter. Basen har jag haft en del tevksamheter till särskilt där den blir mer walking men gitarren som sagt, funkar inte den? Trummorna skall läggas om, det har en bussig kille lovat. Stajo tyckte att skillnaden mellan vers och refräng skulle markeras tydligare och det kanske är i linje med dina synpunkter som jag än en gång bockar djupt inför.
Självklart skulle jag vilja att ett gäng duktiga musiker spelade med...  :rolleyes: När man gör allt själv och inte är tillräckligt begåvad är det svårt att förutse hur instrumenten kommer att låta tillsammans: Det finns en risk att de spelar för mycket, med för liten lyhördhet för övriga instrument och med felaktig frasering. Det finns alltid en kompromiss hur man vill att det skall låta i sitt eget huvud och hur det slutgiltiga resultatet blir och man vill ha kontroll men kompromissen borde ju vara som minst om man får hjälp av riktiga musiker...? 

Dividend:
TJa, denna har jag ju missat, eller det har jag inte alls. Jag kommenterade med en hoolabandoola kommentar ovan? SKall man behöva sitta inloggad 24h om dygnet? De produktiva postar så många låtar.
Vilket är bättre än vad det är dåligt förstås, men ändå.

Men allvarligt, vad är det här för fjantig vänstertext? :D

Jag vill att du postar texten. Den låter väldigt djup, så man får analysera litegrann....

DåligtGehör:
Jag menar inte att gitarren behöver ändras om på ett "genomgripande" sätt men att jag tror att den skulle kunna vara lite mindre gumptung på vissa noter/slag/drag hur man nu skall utrycka det. Mest upplever jag det som lite för starka betoningar men kanske även att du något litet skulle korta av vissa drag/noter. Inte utan betoningar men lite mer jämnt över lag än det är nu. Ja ett något mer jämnt flyt/flow är vad jag är ute efter i själva grundkompet. Önskar att jag kunde vara mer precis men det är allt jag förmår förvärvarande.

Visst är det kul med ett bra solo. En bra krydda. Men hellre att du lägger krutet på grunden och sången och låter solot bero så länge. Det är roligare att lyssna på en välgjord ofärdig sak med utrymme för fantasin och ännu inte gjorda insatser än en låt med alla saker på plats fast det inte sitter som det borde. Sen kan man ju antyda åt vilket håll man är på väg, ungefär hur man önskar att det skall låta men stanna där tills man har rätt "snubbar" att tillgå. Som en minnesanteckning. Så kommer jag att tvingas göra med många saker.

ps. posta inte texten för du får du säkert mycket kritik från vår kinavän

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion