Kontrollrummet

MIkrofon med mjukt ljud

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Konstig titel kanske men jag håller på med en soulplatta tillsammans med en sångerska som har en väldigt kraftfull röst. Problemet är att mina båda mikrofoner får henne att låta hård i mellanregistret. Hur jag än skruvar och vilka pluggar jag än använder så är grundljudet inte så mjukt som jag skulle vilja ha det. Tror nu faktiskt att jag måste införskaffa en mikrofon som ger ett mjukare ljud, främst i mellanregistret. Några tips eller ideér på mikrofon som är mjuk som silke.  :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En bandmick, som exempelvis Audio-Technica AT4080, AEA R84 eller Royer Labs R-121, skulle nog göra susen. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Funderade just på bandmickar. Men det är lite dyrt. Finns inga lite billigare varianter? T ex golden age?   :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Visst finns Golden Age också - men de är inte lika bra.
På de dyrare bandmickarna finns en mjuk och fin diskant att skruva fram om man behöver. I de billiga finns den inte alls, typ...
Samtidigt är Golden Age's bandmickar så billiga och så bra för sitt pris, att det nästan skulle vara spöstraff på att inte ha testat dem... ;)

Avantone CR-14 kan också vara ett alternativ.
En annan variant är ADK Odin eller Thor, som har flera möjligheter att ställa in olika färgning för att efterlikna 3 av deras tidigare modeller. Något av lägena blir lite dragning mot bandmicks-ljud.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En litet trick som jag själv använt vid ett par tillfällen på min Röde NT1000, när jag velat "muffla" till ljudet lite, är att trä över en eller ett par strumpor av varierande tjocklek. Kanske inte ger det resultat som just du är ute efter men värt att prova iaf  :-)


Utloggad tsmalmbe

Ja tyckte C414 var för vass och har varit väldigt nöjd med min TLM103 efter det. Med en bra preamp.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad pudas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Du skriver att "sångerskan har en väldigt kraftfull röst", och du vill höra en röst som är "mjuk som silke", kan det vara så att det du vill höra som inspelningstekniker inte är det som sångerska levererar?  Ingen mikrofon i värden kan få som exempel Totta Näslund att låta som Darin! :)
Annars så kan du ju experimentera med lite olika mikavstånd, har du två mikar så använd båda, en nära och en lite längre ifrån, prova några dynamiska mikar, t.e.x gamla AKG D-125 är väldigt snäll i hög-mid-diskant.
Har du tur så kanske det räcker att servera sångerskan en kopp te med honung före sångpåläggen! ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du skriver att "sångerskan har en väldigt kraftfull röst", och du vill höra en röst som är "mjuk som silke", kan det vara så att det du vill höra som inspelningstekniker inte är det som sångerska levererar?  Ingen mikrofon i värden kan få som exempel Totta Näslund att låta som Darin! :)
Annars så kan du ju experimentera med lite olika mikavstånd, har du två mikar så använd båda, en nära och en lite längre ifrån, prova några dynamiska mikar, t.e.x gamla AKG D-125 är väldigt snäll i hög-mid-diskant.
Har du tur så kanske det räcker att servera sångerskan en kopp te med honung före sångpåläggen! ;)

Jag känner igen beskrivningen från egghuvud då jag i somras arbetade med en sångerska som ibland hade enormt tryck från strupen, annars var mer soft i sången. Det var inte fråga om att hitta annan sångröst utan att tygla kraften i rösten, inspelningstekniskt. Det distade eller lät hårt på några ställen där jag hade svårt att mixa. Kanske behövs teknik från sångerskan att vända sig bort från mikrofonen en aning, då hon tar i?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Annique_ThoughYoureGone_20130627.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 12.03.2014, 13:00:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
MaxB skrev precis det jag tänkte skriva!
Jag har ingen direkt erfarenhet av olika mikrofoner utan har kört med samma skit i alla år, men jag har i alla fall hunnit experimentera en del med mikrofontekniken... :)
...och utan att alls påstå att jag kan det här området så är min första tanke att, om sångerskan har mycket kraft i framför allt mellanregistret så kanske en kompressor får jobba onödigt hårt, och de har ju en förmåga att göra en röst mer onaturlig. Så om hon inte redan gör det, så kanske ni bör träna in mictekniken, där hon vänder sig bort så fort hon ska ta i?
Plinkar på en låt...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tack för alla tips och visat intresse. Skall kanske förtydliga lite. Det handlar inte om brister i hennes sångteknik eller mixning, utan mikrofonen ger ett "hårt intryck" i över mellanregister. Kan inte förklarar det bättre än så.  :wacko:
Spelar sen ingen roll hur jag rattar eller så, utan det låter inte bra. Jag tror efter mycket mixande och fifflande att det rör sig om att mikrofonen återger den där hårdheten. Sedan hade jag lite svårt att förklara mig och tog till poetiska ordalag vilket egentligen bara ställer till det. Skall testa med strumpor och jag tror att jag skall investera i en bandmick. Tyvärr räcker inte budgeten mer än till ett par tusen men det finns ju några modeller som ligger där runt omkring.  :)
« Senast ändrad: 12.03.2014, 17:20:56 by egghuvud »


Utloggad musikundret

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Musikundret.se
Det kan inte vara så att lokalen ger "hårt intryck" i över mellanregister?

Vissa sångare kan även funka fint med en dynamisk mick typ sm58, beta58 och så vidare...


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Vet inte om följande historia kan vara till någon hjälp?
Men det hände sig så att jag körde en av sveriges ledande ljudtekniker från en konsert idag. Vi kom att prata om mikrofoner då han konkade på en tung väska innehållande just mikrofoner. Han rekommenderade Audio Technicas mikrofoner till mig. Enligt honom kostar de motsvarande mikrofonerna av andra märken upp till tre gånger så mycket. Speciellt prisade han deras stormembranmikrofoner. Men även de dynamiska för sång. Så en bra mikrofon av detta märke kostar kanske inte lika mycket som en likvärdig av annat märke? Även om de billigaste kanske inte är direkt i lågprissortimentet!  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det kan inte vara så att lokalen ger "hårt intryck" i över mellanregister?

Vissa sångare kan även funka fint med en dynamisk mick typ sm58, beta58 och så vidare...

Det brukar inte låta så när jag själv sjunger så jag tror det har med hennes röst att göra. Den är mycket kraftfull. JAg har iofs inte provat med sm58 men generellt gillar jag inte riktigt den karraktären. Utan att vara någon slags expert så tycker jag Sm58 parras bättre till rock. Men jag skall prova.  :)

Vet inte om följande historia kan vara till någon hjälp?
Men det hände sig så att jag körde en av sveriges ledande ljudtekniker från en konsert idag. Vi kom att prata om mikrofoner då han konkade på en tung väska innehållande just mikrofoner. Han rekommenderade Audio Technicas mikrofoner till mig. Enligt honom kostar de motsvarande mikrofonerna av andra märken upp till tre gånger så mycket. Speciellt prisade han deras stormembranmikrofoner. Men även de dynamiska för sång. Så en bra mikrofon av detta märke kostar kanske inte lika mycket som en likvärdig av annat märke? Även om de billigaste kanske inte är direkt i lågprissortimentet!  :rolleyes:

Skall kolla in stormembranarna. Tack fär tipset
 :)
Ibland är elementen emot en. För mig beror det på hur jag sjunger, ibland rätt in utan att jag behöver EQa. Ibland måste jag ta i hårt med EQ. Ett tips är att använda en dynamisk EQ så att man inte förlorar allt i en viss frekvens hela tiden vilket man gör mad en statisk EQ. Själv använder jag mig av en desser som jag ställer om till lägre frekvenser (jag har byggt en egen grej i Reason som gör detta på ett förträffligt sätt).  Eftersom jag kör en desser så kan jag ställa ett tröskelvärde när EQ skall börja ta och på så sätt kan jag tex skära 15db i ett smalt område tex 3khz och få det att låta snyggt.

Så är det radikala EQ grepp som skall till så hjälper det ofta inte att byta mick utan jobba på ett annat sätt.

Okej jag hör vad du säger. Jag skall testa en vända till men jag har provat med diverse pluggar och eq och ljudet är fortfarande för hårt i sin karraktär. Det svåra är nog att jag kan höra vilket frekvensområde det känns hårt men hur jag än skär så blir det inte bra. kanske har jag bara fått en hangup men jag tror att jag skall testa och spela in henne med lite olika mikrofoner och se vad det ger.

Tack för era tips och er tid iallfall.

Eggs


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Utsignalen från micken kanske blir så stark att det distar lite grann direkt på preampingången? Alltså före gainrattens elektronik. En mick med pad-knapp borde ta bort det iså fall... Eller också "padrör" såna har jag köpt två av Claes, använder dem varje dag för att ta ner starka signaler från min LA-610 limpa när det ska in i portan...

Jag tror också Audio Technicas mickar är enormt mycket för pengarna.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)