Kontrollrummet

MaxB - Det är dags att ta farväl - ny mix med slide 25/5

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Refrängen hittade jag på, på 70-talet då jag trodde jag skulle parodiera på dansbandsmusik.
2014 har jag kompletterat med några verser och jag vet att den är som en banal dansbandslåt.
Mix 2014-05-25
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DetArDagAttTaFarval_20140525.mp3[/mp3]
- Det är dags att ta farväl                  text och musik: MaxB

Jag ser tillbaka, på den tid   - som_en_gång var, men som har flytt
Du_o_jag var mycket yngre  - varje dag ett äventyr.
Nu, är jag äldre                  - har funnit trygghet i mitt liv
minns vår tid, med värme     - vi gjorde vad vi vill

Underbara dagar             - och kvällar likaså
Alla sköna sommarnätter  - i vår berså.  Jag sa då:
Allt har ett slut              - det måste vi förstå  (ligg kvar en stund)
Det har blivit dags          - jag måste faktiskt gå   (ligg kvar på E)

Det är dags att ta farväl - min älskade vän
Det har blivit sent          - och jag måste faktiskt hem
Jag har haft det bra       - hos dig, min kära vän
Men nu är det dags        - att skiljas igen

Decennier, har passerat  - sen vi träffades, vi två
Du sitter här bredvid mig - håller_min_hand, precis som då
Vi har levt för våra barn  - för oss själva, på vår gård.
Det har blivit dags          - nu måste jag gå         

Det är dags att ta farväl - min älskade vän
Det har blivit sent          - och jag måste hem igen
Jag har haft det bra       - hos dig, min kära vän
Men nu är det dags        - att skiljas igen 

- Det är dags att ta farväl                  text och musik: MaxB

             E                                             A                     E
Jag ser tillbaka, på den tid   - som_en_gång var, men som har flytt
         E                                     F#              H
Du_o_jag var mycket yngre  - varje dag ett äventyr.
E                                                   A                  E
Nu, är jag äldre                  - har funnit trygghet i mitt liv
E                                            F#              H 
minns vår tid, med värme      - vi gjorde vad vi vill

A                                         E
Underbara dagar             - och kvällar likaså
      H                           E           E7
Alla sköna sommarnätter  - i vår berså.  Jag sa då:
A                                        E                       
Allt har ett slut              - det måste vi förstå  (ligg kvar en stund)
                  E                      H                  E   
Det har blivit dags          - jag måste faktiskt gå   (ligg kvar på E)

         E                  Emaj       E7       A
Det är dags att ta farväl - min älskade vän
Am                E                         F#                H
  Det har blivit sent        - och jag måste faktiskt hem
E                       Emaj            E7              A
  Jag har haft det bra      - hos dig, min kära vän
Am                 E                    F#      H
  Men nu är det dags       - att skiljas igen

E                                           A               E
Decennier, har passerat  - sen vi träffades, vi två
    E                                             F#                    H
Du sitter här bredvid mig - håller_min_hand, precis som då
         E                                   A                  E
Vi har levt för våra barn  - för oss själva, på vår gård.
                  E                    A            E             
Det har blivit dags         - nu måste jag gå         

         E                  Emaj       E7       A
Det är dags att ta farväl - min älskade vän
Am                E                         F#             H
  Det har blivit sent        - och jag måste hem igen
E                       Emaj           E7              A
  Jag har haft det bra     - hos dig, min kära vän
Am                  E                  F#      H    (håll ut tonen, som ersätts
  Men nu är det dags      - att skiljas igen  (av en distad slidegitarr på Amaj)
Amaj               E                   Amaj              E
Amaj               E                   F#                 H 
E
« Senast ändrad: 25.05.2014, 21:31:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Livet är märkligt. Igår kväll (innan du hade lagt upp detta) fick jag en tanke om en låt med en titel väldigt lik denna. Jag spånade aldrig vidare på det utan det var något som bara kom o gick, tills jag såg o hörde din låt idag.

Telepati? Kollektivt medvetande? Ren tur? Mysterium vi aldrig får något svar på.

Jobba vidare med låten, den måste ju vara något extra om dina tankar nådde ända hit ner(upp?)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spontant kom jag att tänka på att du o Roffe skulle göra den här med Biab och gura och sax - kan bli riktigt bra tror jag
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Livet är märkligt. Igår kväll (innan du hade lagt upp detta) fick jag en tanke om en låt med en titel väldigt lik denna.
Jag spånade aldrig vidare på det utan det var något som bara kom o gick, tills jag såg o hörde din låt idag.
Telepati? Kollektivt medvetande?

Kanske telepati eller annars terapi för mig. Har nog haft låttiteln sen 70-talets slut men först nu som den kommer ut.

Spontant kom jag att tänka på att du o Roffe skulle göra den här med Biab och gura och sax - kan bli riktigt bra tror jag

Vi skulle nog kunna göra underverk med den här låten och kanske flera. Men livet är för kort och den dagliga arbetstiden på jobbet för lång för att vi ska hinna med. Däremot är jag säker på att Roffe ser en ljusnande framtid vad det gäller. Han kommer måhända få mer tid till musiken snart, den lyllosen.

Här är dagens andra session där jag spelat in separerata spår för gitarr, lead vocal samt lite kör, bas och simplaste otajta trumsen, från keyboard. Fy fabian vad sliskigt det är! 
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DetArDagAttTaFarval_v2_20140308.mp3[/mp3]

Har fortfarande ingen aning om hur jag vill arra det i slutänden... en reggae kanske...  B)
« Senast ändrad: 08.03.2014, 15:54:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjhou Maxen!
En väldigt melankolisk och sorglig låt där det kanske blir lite delade känslor då texten går kraftigt i moll och kompet kör i dur.
Fin låtidé, låt den gro vidare, och slutarret reggae... hmmm.... kanske hellre lite mastodont gurakomp, feta trummor och två verser med det snyggaste i gura soolo du kan ge oss! :)

Slänger ett PM om en stund....


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjhou Maxen!
En väldigt melankolisk och sorglig låt där det kanske blir lite delade känslor då texten går kraftigt i moll och kompet kör i dur.
Fin låtidé, låt den gro vidare, och slutarret reggae... hmmm.... kanske hellre lite mastodont gurakomp, feta trummor och två verser med det snyggaste i gura soolo du kan ge oss! :)
Slänger ett PM om en stund....
h.    johan

Borde inte bli reggae men man vet aldrig... Har gjort en låt tidigare "Förgänglighet" som har ett liknande sound som denna. Där inleds texten med: "Hej hopp min gamle vän" och även den handlar om att skiljas, kanske på grund av att döden tar vid, är en oundviklig ledsagare, redan i livet.
https://myspace.com/shivaselectronics1/music/song/forganglighet-15151750-14952935

Nu har jag arbetat därute runt stallet tills mörkret tog över. Har lyssnat några gånger i lurar där ute och hör att ackordet H på några ställen innan refrängen egentligen ska tillbaka till E innan refrängen. Det kommer jag ändra på. Och väntan innan första refrängen är lång och väntan innan andra refrängen är snabb. Ska det va så?
Och sången på slutet ska troligen ersättas av en distad slidegitarr med wah-wah.  B)
« Senast ändrad: 08.03.2014, 20:28:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjhou Maxen!
En väldigt melankolisk och sorglig låt där det kanske blir lite delade känslor då texten går kraftigt i moll och kompet kör i dur.
Fin låtidé, låt den gro vidare, och slutarret reggae... hmmm.... kanske hellre lite mastodont gurakomp, feta trummor och två verser med det snyggaste i gura soolo du kan ge oss! :)
Slänger ett PM om en stund....
h.    johan

Borde inte bli reggae men man vet aldrig... Har gjort en låt tidigare som har samma sound som denna. Där texten inleddes med: "Hej hopp min gamle vän" och även den handlar om att skiljas, kanske på grund av att döden tar vid, är en oundviklig ledsagare, redan i livet.

Nu har jag arbetat därute runt stallet tills mörkret tog över. Har lyssnat några gånger i lurar där ute och hör att ackordet H på några ställen innan refrängen egentligen ska tillbaka till E innan refrängen. Det kommer jag ändra på. Och väntan innan första refrängen är lång och väntan innan andra refrängen är snabb. Ska det va så?
Och sången på slutet ska troligen ersättas av en distad slidegitarr med wah-wah.  B)

You have PM :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Mahan!
Ska ta i beaktan även om jag själv känner jag är på spåret, med den här formen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är ju en riktig sista dansen-låt detta med tydliga dansbandsinfluenser men när man lyssnar på texten så tror jag så också ska vara, så varför inte? Jag gillar inte alls genren men om det är Max som är orkester lyssnar jag gärna ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Sliskig men bra låt  ;)

Tycker den är värd ett genomtänkt arr. Kanske en elgitarr som spelar lite fina licks och varför inte en orgel? Och upp med trummorna!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ju en riktig sista dansen-låt detta med tydliga dansbandsinfluenser men när man lyssnar på texten så tror jag så också ska vara, så varför inte? Jag gillar inte alls genren men om det är Max som är orkester lyssnar jag gärna ;)

Tja, vad ska man säga. Är inte säker på att jag gillar genren heller. Men ändå... gör jag en sån här grej. Ännu inte säker på hur soundet ska vara...

Sliskig men bra låt  ;) Tycker den är värd ett genomtänkt arr. Kanske en elgitarr som spelar lite fina licks och varför inte en orgel? Och upp med trummorna!

Jag tror på alla de här tipsen. Tror jag kommer arbeta åt det hållet. Tack för tips.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
+1 på förslagen till arret ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, du har så rätt, tiden just nu är knapp...blir bättre snart.  :lol: Gillar lyriken (är ju så svag för svenska texter) sen gör det inte så mycket om själva melodin är lite "sliskig". Tycker def. du ska jobba vidare, och kul att det är en gammal idé.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Näe Maxen, det blir förmycket "Kacka Israelsson" över detta, inget musik för oss med andra ord..
Ljud och lir oklanderligt  ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Lyssnat ett par gånger på ditt utkast. Min uppfattning av musik är att så länge den gör någon annan glad är det BRA musik. Vill låten dansa så blir det dansmusik :-)

Denna låt fick mig att tänka på "om himlen och Österlen" - mina ursprungtrakter. Danne Stråhed Wizex versionen gillas bäst men munspelet från Lasse Stefanz version. Jag tänker DIN låt men arrad och proddad som ovanstående.

Här skulle kommit en vacker bild från "nästan" Österlen från helgen. Men fick inte ditt den. Hur gör man. Behöver du för inspiration får du säga ifrån.

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
+1 på förslagen till arret ;)

Ja, om inte andra idéer dyker upp...  :P

Visst, du har så rätt, tiden just nu är knapp...blir bättre snart.  :lol: Gillar lyriken (är ju så svag för svenska texter) sen gör det inte så mycket om själva melodin är lite "sliskig". Tycker def. du ska jobba vidare, och kul att det är en gammal idé.  :)

Tiden är knapp, absolut. Jag hoppas på din gyllene framtid till sommaren!  :wub:

Näe Maxen, det blir förmycket "Kacka Israelsson" över detta, inget musik för oss med andra ord..
Ljud och lir oklanderligt  ;)


Du är visst lite fördomsfull?  :lol:

Hej hej... Lyssnat ett par gånger på ditt utkast. Min uppfattning av musik är att så länge den gör någon annan glad är det BRA musik. Vill låten dansa så blir det dansmusik :-) Denna låt fick mig att tänka på "om himlen och Österlen" - mina ursprungtrakter. Danne Stråhed Wizex versionen gillas bäst men munspelet från Lasse Stefanz version. Jag tänker DIN låt men arrad och proddad som ovanstående.

Nu börjar vi snacka! Jag tror jag ska försöka få det att låta dansband - något liknande de alternativ du ger. Har strömmat dem till mp3:or nu för att lyssna in mig. Jag ska nog använda dragspelet, munspelet eller båda... 
« Senast ändrad: 10.03.2014, 23:11:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Perfekt som sista låten med dansbandet på folkets hus:) Den här typen av låtar kastar mej tillbaka till 70-talets uppväxt med all den dansbandsmusik som morsan spelade. Håller med Palm. Smid vidare!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fina stämmor och lir... Inte helt min kopp te i alla fall. Som sista dansen på en dansbana (ute, skön sommarnatt...) skulle denna nog sitta som handsken i alla fall :)

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Perfekt som sista låten med dansbandet på folkets hus:) Den här typen av låtar kastar mej tillbaka till 70-talets uppväxt med all den dansbandsmusik som morsan spelade. Håller med Palm. Smid vidare!

Jag var också ute och dansade sista dansen på den tiden  B) Det var en spännande och utforskande tid. Många roliga minnen! Dansbandsstuk ska jag försöka få till.

Fina stämmor och lir... Inte helt min kopp te i alla fall. Som sista dansen på en dansbana (ute, skön sommarnatt...) skulle denna nog sitta som handsken i alla fall :)

Jo, jag tror på dansbandsidén
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte kommi så långt men testade ikväll intensivare akustiska, en normal med öppna ackord i tonarten E på vänster sida (missade att panorera den till vänster så den ligger i mitten...) och en på höger sida med capo på andra band så blir spelas tonarten D med öppna ackord. På så sätt kan en "dubblad" akustisk gitarr nästan låta 12-strängad, kanske...
Har även spelat in hihat och cymbal-ljud från keyboardknackande och ökat volymen på trummorna. Inget finputs där, kanske finns riktig trummis som vill hjälpa till senare?
Prövade också munspelet men vill dessutom ha med dragspelet i refrängen. Har inte hunnit ta fram det. Och de reverberade körerna som jag har i referenslyssningen har jag inte hunnit lägga ännu... Kul att experimentera.

Inspelningen ikväll 2014-03-10 är definitivt mer åt dansbandshållet, eller hur många är det som spyr åt sliskigheten?  :unsure:
(Borttagen från lyssning)
« Senast ändrad: 12.03.2014, 07:13:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Sorry, men det här funkar inte för mej, fast det är välspelat och så. Känns lite sliskigt dansband or whatever. Har ju allergi  ;)

/Marre
« Senast ändrad: 12.03.2014, 06:20:45 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är helt okej Marre, det är sliskigt värre. Tvärtemot vad Dr Hook sjöng då det begav sig, vill jag hävda att "There's NOT a big step, from the djungle to the zoo". Jag har i en morgonmix nu försökt trycka till kick och bas så det mer liknar rockballad  :P.  Har alltså mixat lite annorlunda än igår kväll och förhoppningsvis är mixen bättre. Har nu separererat gitarrerna vänster (L28) höger (R28) och lagt på de saknade mellotronstråkarna som ytterliggare kan spä på den redan uppkomna sliskigheten.
(Denna version är borttagen)
« Senast ändrad: 12.03.2014, 21:48:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Åtminståne för mig ligger det där med dansband i detta fall i melodin. Inte så mycket i mixen. Det är lite Vikingarna över det hela  :unsure:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Åtminståne för mig ligger det där med dansband i detta fall i melodin. Inte så mycket i mixen. Det är lite Vikingarna över det hela  :unsure:
// Space

Kan det lika gärna vara country med tanke på munspelat?
Lite så där vid lägerelden?  :mellow:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Här var det dansband! Javisst, den skulle sitta perfekt som sista låten i parken en ljummen sommarnatt, det är precis sådana vibbar man får. Är inte så insatt i denna genre, men allt låter välspelat och mixat. Texten passar fint in  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Du har PM!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inspelning 2014-03-11 på kvällen med ny sång på grund av ändringar i texten. Sången är nog mer åt dansbandsångar-hållet...
Har dragit ner på tidigare kramliga crashcymbaler men har inte hunnit lägga stora körer, orgel, dragspel eller distad slide ännu.
Jag hör i sången och spelstilen paralleller med en känd gammal låt men ännu är det är ingen som sagt att jag plagierat den...    :rolleyes:[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DetArDagAttTaFarval_20140311_ver4.mp3[/mp3]


Nu ska vi se vad Mahan har PM:at, spännande!
Hehe nu har jag tagit del av det mästerverket!  B)
« Senast ändrad: 12.03.2014, 22:05:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Nu svänger det....

Kvällens sista dans med MaxBz - får jag lov? :-)

Bara en snabb lysning i paddan återkommer senare.

/Palm


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En bra låt MaxB.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Munspelet gjorde susen.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat lite bättre...

Tycker det är klart dansband. Baskaggen är nog lite för tung och markant i mellan åt för changera. Men det är inget som egentligen stör mig.
Nu över till det lite jobbigare - jag tror (bara tror) att denna hade gjort sig aningens snabbare (nu blev jag jobbig) och har dessutom kanske helt fel. Testa med gitarr och känn, mitt råd.

Blev allt för mig idag

/Palm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
pxm - tack! Du missade att kommentera skräpljudet som är med i den versionen du lyssnade på. Det finns något ljud där som skulle kunna vara från handen som flyttar mellan barré-ackord men det är inte därifrån ljuden kommer utan från annat, måhända oväntat håll. Är det nån som orkar lyssna på tolkningen där jag sjunger med en ren röst, som även kan säga var missljuden kommer ifrån?  :rolleyes:

Roffe H - tack. Munspelet är där men ska spelas om och uppvägas av ett dragspel på andra sidan, tänker jag. Och kanske i refrängen eller så ska även en hammondorgel komma in.

Tycker det är klart dansband. Baskaggen är nog lite för tung och markant i mellan åt för changera. Men det är inget som egentligen stör mig.
Nu över till det lite jobbigare - jag tror (bara tror) att denna hade gjort sig aningens snabbare (nu blev jag jobbig) och har dessutom kanske helt fel. Testa med gitarr och känn, mitt råd.

Jag lyssnar på ditt råd men ändrar inte min långsamma version. Däremot är Mahan för go! Han har gjort en version som också går i 120 bpm men som det är mer driv i.
Jag har provat att sjunga med hesare röst på den men är inte säker på att jag hittar en passande melodi i alla svängar. Oavsett om jag klarar den uppgiften eller ej, tycker jag hans version är en mycket bra kandidat på hur den här låten "ska låta". Tack Mahan. Lägg gärna egna körer på den versionen om du vill.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DetArDagAttTaFarval_TheMahanWay.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 13.03.2014, 22:44:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det här är en bra version, litet tuffare...Vet inte vilken av versionerna jag gillar bäst.....
Båda är bra, fast den första har klart mer dansbandsstuk.... :)
Bra jobbat, MaxB !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här är en bra version, litet tuffare...Vet inte vilken av versionerna jag gillar bäst.....
Båda är bra, fast den första har klart mer dansbandsstuk.... :)
Bra jobbat, MaxB !!!

mvh

Mahans musikbakgrund var kul att få. Det  gick fort då jag ville lägga sången i Mahans backtrack så min sång blev bara sådär. Men den var kul att testa.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MaxB, jag har inget emot dig som person men jag klarar inte av att lyssna på det här, inte nån av versionerna.

Jag tror inte du vill veta varför, så skriver inget mer.
« Senast ändrad: 14.03.2014, 21:03:27 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882