Kontrollrummet

Roffe H - En snålblåst över landet (girighet)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: En snålblåst över landet
ARTIST/MEDVERKAN/KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: jazz
LÅTLÄNGD: 3:40
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3


Den sista låten i samlingen handlar om girighet, den är nyskriven och har dessutom varit svårast att skriva, särskilt som jag försöker hålla mig någorlunda seriös. Jag har försökt att skriva med ett stänk av sarkasm, ironi samt lite hederligt gnäll och klagan.

En snålblåst över landet (girighet)

Hela folkets järnväg har så svårt att ta sig fram
den måste gå med vinst, det är synd och skam
Spåren är så slitna att tågen spårar ur
Ingen tar nå´ t ansvar, så visst bli man sur

Blöjorna vägs noga och personalen är så få,
Man vill ju spara pengar, det är så tydligt så
Vinsten den är viktig och tillvaron e´ hård
Det e´ en skamfläck i vår äldrevård.

   Vinst i vård å´ skola, å´ vår äldreomsorg,
   Ja, girigheten härskar i mammons borg
   En snålblåst över landet, allt kan säljas ut,
   välfärden, tryggheten, läget e´ akut!
   
Stackars direktörer, de har de inte lätt
får ett avgångsvederlag, övermåttan fett
Å´  de glider vidare ty en fallskärm vecklas ut
somliga kan konsten att landa mjukt

Skolan är i kris, säg va´  beror det på
klasserna e´ för stora  å´ lärarna så få
Å´ lönerna är usla och statusen är noll
Ge dem bättre pröjs,  de´ skulle spela roll
 
   Vinst i vård å´ skola,  å´ vår  äldreomsorg…
« Senast ändrad: 07.03.2014, 18:02:58 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hittills har ingen kommenterat låten, men jag funderar på en egen justering i text och rubrik istället för "Stackars gamla Sverige" som kanske är lite högtravande. Jag provar med "En snålblåst över landet", ev. mer passande och lite poetiskt 0ch med en dubbelbottnad betydelse?  :unsure:

Ändringen nu inlagt i trådhuvudet
« Senast ändrad: 27.02.2014, 13:34:24 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker att det låter bra men pianot är kanske lite lågt (om det nu finns någon - jag tycker mig höra det i alla fall :D )
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker att det låter bra men pianot är kanske lite lågt (om det nu finns någon - jag tycker mig höra det i alla fall :D )
/G
Det finns men hörs tydligen inte då, ska kolla. :)
Vad tror du om textändringen?
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Detta lät fint! Du har verkligen fått till ett vintage sound.
Kontrabasen var väldigt bra. Spelar du kontrabas?
På något sätt får detta mig att minnas Blå Tåget.  ^_^
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjipp!
Det är bara jag igen - tycker att din rubrikändring blev till det bättre - du borde ändra rubriken i första tråden så att man ser det nya namnet även där.

Textmässigt så är det en tämligen politisk text på gammalt proggmanér - funkar bra här :D
Jag tycker det är en talande text som hänger ihop. Kul att den politiska texten framförs på annat sätt än som gammal hederlig progg :D
Nice!

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fyndig text, jag gillar den och jag  gillar musiken också.... :)
Bra jobbat, Roffe !!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys, för att ni lyssnar på en gammal sax-missbrukare.  :lol:

mixuz: Blå Tåget har jag hört live då det begav sig, ingen dålig jämförelse. Jag spelar bara sax, sjunger och körar på låten. Övrig bakgrund är BIaB  :D

Gurano: Tack för återlyssning, kommer snart en ny och bättre mix samt textändring och tydligare piano. Tjohej!  :D

pxm: Vad bra att du gillar både ord och ton, just i denna låt har ju orden lite mer tyngd och betydelse. Så bra att man kan lägga ut sin låt och få ett omdöme, då hinner man putsa lite till där det behövs.  :)
« Senast ändrad: 27.02.2014, 13:36:19 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra texteri och sång ..Väntar ja med på pianovolym..  Sax ón!  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt, drog på lite på jobbet och fick flyt i datoranvändandet. Missade att lyssna kritiskt. Känns soft och behagligt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låten är väl inte så politiskt som Blå tågets texter, dom stod ju rätt mycket till vänster. By the way, läste nyligen Blå tågets sas memoarer - intressant. Medföljde en cd. "I Guds frånvaro" är en höjdare! Fast musiken... jaja.
Roffe tar här upp flera aspekter av samhälleliga girigheter, ja det finns ju ganska många att välja på. Tycker det är en bra text. Kan väl tycka att verserna är lite lika varandra i uttryck, vore t.ex kul med ljud eller instrument som kom på de olika ämnesområderna, vården t.ex en ambulans som ljuder - ja nåt sånt kanske - eller musikaliskt gestalta?
Mysig sång som vanligt Roffe, fast jag önskar ibland lite fler uttryck, det liksom är detsamma vers efter vers., behövs bara lite egentligen, att man trycker till på nåt ord, väntar in, gör en synkop vid slutraden, osv.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Marsall: ska kolla mixen igen.  :wacko:

MaxB: Du får väl återkomma, kul att du finner det behagligt (så länge), räcker långt.  :lol:

Tokai: Tycker inte heller att den är så fasligt politisk, skriver vad jag uppfattar, hör och ser, om vad som händer i vårt avlånga land. Ska försöka se över det du nämner som "lite tradigt", får se om jag får till det, med lite mer uttryck och emfas, efter helgen. Svårt, men jag gör väl ett försök.  :unsure:

Tack alla, för lyssning och kommentarer.   :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Den här gillade jag nog mest ur din svit, skön vintage som någon sa och BIAB sköter sig bättre än på länge..
Trovärdig och bra text har du fått till oxo..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Det som fick mig att tänka på B. T. var nog diskrepansen
mellan arg text och stillsam musik. Märker det när jag återlyssnar lite på
B.T på youtube.  Ah, dessa proggare som skulle förändra världen med musik..   :wub:
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack bjurte och mixuz för tyck, kul att både text och musik funkar.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Underbart att lyssna på!

Din text är som sagt politisk, och jag håller med Gurano om att det är rätt cool att höra en proggtext i den här musikstilen. Samtidigt gör sättet du framför den på att man upplever att du mest konstaterar allt detta i en trött suck  :P , rycker på axlarna och återgår till kaffet...och så är ju vi svenskar allt som oftast, inga våldsamma demonstrationer här inte!

Arret och mixen inkl ditt vintagesound är läckert!
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och bra text! Gillar den försynta kören i verserna.
Kanske kunde t.ex en andrastämma i refrängen göra variationen
mellan vers och refräng lite större... Nu är det bara riden som förstärker
en aning känns det som. Avkopplande och tänkvärd lyssning.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning.  :)
Plinka: Visst återgår jag helst till kaffet, vid min ålder får man vara glad att man i alla fall orkar tänka, sucka och tycka.

Asti: Lade på liter stämmor i versen istället, refrängen fick vara ifred. Blev lite variation i alla fall.
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Låter jättebra! Vad är det för bas du använder?
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter jättebra! Vad är det för bas du använder?

Tack för lyss, MacTS. Det är lite "fusk" med mitt komp. Jag använder BIaB 2012 som min komporkester, spelar sax och sjunger själv. Det finns många "basar" att välja på, detta är en ackustisk jazz bas nr 443. Skulle aldrig få till det ljudet på min elbas.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt och klockren text.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Låter jättebra! Vad är det för bas du använder?

Tack för lyss, MacTS. Det är lite "fusk" med mitt komp. Jag använder BIaB 2012 som min komporkester, spelar sax och sjunger själv. Det finns många "basar" att välja på, detta är en ackustisk jazz bas nr 443. Skulle aldrig få till det ljudet på min elbas.
/Roffe H

Aha, cool. Skulle vilja kunna få till sånt ljud..men jag kör nog vidare med min vanliga bas
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag lät texten gå mig förbi och bara njöt av musiken :D

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack som F för lyssning och kommentarer.  :)

Eddi: Klockrent, ett härligt ord...

Macke: Visst är det coolt, men din egen vanliga bas duger lika bra...

Space: Det går ju precis lika bra att bara njuta...
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag lägger nu upp den som färdig demo efter att ha pillat lite med oh-kören och stämmorna. Är rätt nöjd att jag äntligen genomförde hela projektet med "dödssynderna". Låtarna finns nu att lyssna på i mina uppladdade demon för den som så önskar. Tack för all uppmuntran och goda råd under färden (den som gör mödan värd).  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Denna sitter schmäck här på KR, rentvättad jazz med "fisljummen" sax, snyggt. Vid andra lyssningen gav jag mig tid för texten och fann den väldigt aktuell även här på andra sidan viken. Fick mig att komma ihåg tiden då jag deltog i ett antal revyer och denna låt kunde säkert sättas upp på en revyscen med live sax (plus BIAB). Blev både glad o ironisk o melankolisk, blev just själv utkastad i sparbehov efter 39 tjänsteår på nacken :P
Bra jobbat Roffe, som sagt fortsätt med texter och musik om dagens huvudlösheter och dra igång en riktikt bra revy, dom besöks alltid väl!


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Denna sitter schmäck här på KR, rentvättad jazz med "fisljummen" sax, snyggt. Vid andra lyssningen gav jag mig tid för texten och fann den väldigt aktuell även här på andra sidan viken. Fick mig att komma ihåg tiden då jag deltog i ett antal revyer och denna låt kunde säkert sättas upp på en revyscen med live sax (plus BIAB). Blev både glad o ironisk o melankolisk, blev just själv utkastad i sparbehov efter 39 tjänsteår på nacken :P
Bra jobbat Roffe, som sagt fortsätt med texter och musik om dagens huvudlösheter och dra igång en riktikt bra revy, dom besöks alltid väl!


h.    johan

Tack mahan, för gillande, roligt. :D Kul att budskapet tog sig hela vägen över viken. Tråkigt att bli utslängd men hoppas er järnväg är bättre än vår i alla fall. Efter över 20 år "på scenen" och släpa på massa utrustning  :huh:, så trivs jag bäst när jag får sitta och skapa på min kammare i lugn och ro, superskönt.  :rolleyes: Och KR är ju alldeles utmärkt!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)