Tjou Josef!
Bas och basister e ju rätt komplicerade greijer och åsikter kan slängas både hit o dit, oftast e de ju smaksaker igen en gång.
Basens grunduppgift e väl att ge en ryggrad och botten åt låten och då e tanken att man följer låtens ackordgång rätt fram och rytmen koordineras med baskaggen. I din låt e de väl frågan om detta och tycker det funkar rätt bra.
Sen kan basen användas som ett orkesterelement där den både hörsa och känns, sticker ut så att säga. Då kan det vara fråga om basriff eller bas soolo. Dom kan ge låten en helt ny karaktär med både rytmiska och soundmässiga lirningar. T.ex i jazz och även funk används ofta finurliga och catchiga basgångar och riff som kan bli en del av låtmelodin, men i dessa fall bör man komma ihåg en viktig regel: DET SKA LIRAS TAJT!
Sen några tankar om mixning av bas. Som sagt ska basen ge stomme och botten åt låten men det betyder inte att man ska skruva EQ så att 100 hz dras på med + 20 dB, då lyckas man nog förstöra låten som ohjälpligt blir bumlig och svårlyssnad. Själv brukar jag genast skära bort allt under 100-150 Hz beroende på låten och med måttlig kompressor får man nog ändå en stadig bas att stöda upp låten.
Hurudant sound då? Den frågan får ju var o en själv avgöra och det beror ju åxå på vilken genre låten sitter i.
Ett sätt att få basen att "skära" sig igenom mixen e att använda fuzz ellr annan dist på den. Måttligt använt hör man inte det distade soundet i mixen men basen kommer bättre igenom.
Ibland kan det kännas att basen inte hörs tillräkligt och innan jag går till volymspakarna brukar jag testa mina öron på så sätt att jag lyssnar på den färdiga mixen och under lyssningen plockar jag bort basen helt med t.ex "mute" knappen. Om det då uppstår ett tomrum och att man klart saknar basen, och när jag sen plockar in den tillbaka hörs den vilket betyder att basen då e ganska optimalt mixad.
Detta var amatörbasistens några svamliga åsikter om basens "hemligheter", hoppas du får ut nåt vettigt av detta

Några utredande exempel med en låt jag jobbar med just nu, mycket rå mix men hoppas ideén kommer fram
UTAN BAS
ENDAST BAS O TRUMMOR:
LÅTEN MED BAS:
h. johan