Forum > Demolåtar

Hogge - Need some advice... UPPDAT: 11/4

(1/8) > >>

hogge:
Jag lever fortfarande i en mycket labil värld, och vet inte riktigt vad jag vill göra... Ena sekunden så vill jag försöka ägna mig åt lite tyngre rock, och i nästa vill jag lira lite lättare rock.. Dock blir det ingen mer pop.. Det kan jag försäkra... Men detta är ju en stil som ligger mig varmt om hjärtat också..

Nu är detta en idé som verkligen är i sin linda, så om Ni väljer att lyssna, försök då att ignorera "hitte-på-text", falsksång och ostämda gitarrer...

MEN... Jag får inte till nån vettig refräng på detta.. Har provat flera olika alternativ, men det går bara utför... Vet inte heller om det beror på mina förbannade halsproblem, eller om jag försöker yla i en tonart som absolut inte passar mig? Men oavsett vad jag gör, så blir det knas...
 :huh: :wacko: :angry:

Har Ni några förslag på en lämplig refräng, så får Ni gärna komma med tips..

[mp3=200,20,0,center]http://www.hoggez.se/2014/rocktest_2mars14.mp3[/mp3]

Uppdaterat 26/3 (tror jag att det är)... Har testat ny refräng.. Synpunkter och förslag mottages med tacksamhet..

[mp3=200,20,0,center]http://hoggez.se/2014/Rock_Mars2014_2.mp3[/mp3]

UPPDATERAD 11/4...

Jaha... Nu har jag gjort vad jag kan (tror jag?), så denna får nog bli Hoggez första engelskspråkiga singel på Spotify sedan 2010.. Detta förutsatt att jag kan hitta nån som VILL & KAN mixa den för en billig peng...

[mp3=200,20,0,center]http://www.hoggez.se/2014/I_Will_Survave.mp3[/mp3]

mahan:
tJOU hOGGE!
Kört fast i strandstenarna? Synthpoppen e ju på det sättet lätt att den valda loopen mal på tills man väljer följande. Och här i ditt fall blir det ju rätt trist i längden, lixåm samma om igen. Och det svåra med synthpopen e ju kanske det som du själv märkt att det enda som ger lite variationer e sången och den bör ju då jobbas med alldeles för djävulskt mycket för att kunna ge nåt extra åt låten. Texten, stämmorna, sång arr är inte några simpla greijor, kräver ohyggligt med tid, tålamod, och en skaplig sångteknik så att rösten inte brister under andra versen.

Tror åxå att du blitt lite bekväm och saknar aningen motivation kanske, att göra låtar bara för att man har en sjutusans utrustning lyckas inte, det vet jag enligt egen erfarenhet. Då e de bara att låta studion stå tom en tid och vänta på motivationen... den kommer nog, det är säkert. Fast ibland har jag nog övervägt att sälja hela rasket, men lyckats hålla mig i kragen så nu när min motivation sakta återkommer så kan jag ju inte skylla på utrustningen om resultatet blir bajs!

Nog med filosoferingar och tillbaks till låten. Sa  att den låter trist och upprepande så Hogge, var har vi synthsoolona, syntheffekterna, gitarrerna etc. Sätt dig ner och tänk igenom arret en gång till, vad sku kunna vara intressant för lyssnaren, hur kan man fånga lyssnarens uppmärksamhet? Bara du ger dig tid på att svara på dessa frågor ska det nog fixa sig. Ibland e det bara så att vi i dagens läge har alltför stor och måmgsidig utrustning och helt enkelt inte kan eller behärskar allt som utrustningens reklamer berättar för oss, och det kan kännas stundom rätt frustrerande.

Hur i all sin dar kunde vi göra musik för 35 år sen när det inte ens fanns CUBASE? :rolleyes:

Kör hårt Hogge, you can make it!

h.    johan

Altsax:
Det går ju att nöta skosula till det där.

Jag undrar om det inte är så att du är nykter, det är därför du tycker det låter halvdant ;)

ProducentFredrik skulle säga "Bra! Kör!"

Lägg på ett rock N roll gitarrsoulo och en läcker kördam på Oooa, Oooa så är du hemma :)
This is good shit!

Jag råkar veta med säkerhet att den här låten inspirerar en och annan saxofonist att tuta i luren :)

/Trubadurix

Roffe H:
Du har ju redan vers och refräng. "Oh I, will be on my own" funkar väl bra som refräng, sången och tonarten är helt ok. Kanske ett gitarrsolo skulle piffa upp det hela? Bra låt för övrigt.  :)
/Roffe H

hogge:

--- Citat från: mahan skrivet 05.03.2014, 22:36:46 ---tJOU hOGGE!
Kört fast i strandstenarna? Synthpoppen e ju på det sättet lätt att den valda loopen mal på tills man väljer följande. Och här i ditt fall blir det ju rätt trist i längden, lixåm samma om igen. Och det svåra med synthpopen e ju kanske det som du själv märkt att det enda som ger lite variationer e sången och den bör ju då jobbas med alldeles för djävulskt mycket för att kunna ge nåt extra åt låten. Texten, stämmorna, sång arr är inte några simpla greijor, kräver ohyggligt med tid, tålamod, och en skaplig sångteknik så att rösten inte brister under andra versen.

Tror åxå att du blitt lite bekväm och saknar aningen motivation kanske, att göra låtar bara för att man har en sjutusans utrustning lyckas inte, det vet jag enligt egen erfarenhet. Då e de bara att låta studion stå tom en tid och vänta på motivationen... den kommer nog, det är säkert. Fast ibland har jag nog övervägt att sälja hela rasket, men lyckats hålla mig i kragen så nu när min motivation sakta återkommer så kan jag ju inte skylla på utrustningen om resultatet blir bajs!

Nog med filosoferingar och tillbaks till låten. Sa  att den låter trist och upprepande så Hogge, var har vi synthsoolona, syntheffekterna, gitarrerna etc. Sätt dig ner och tänk igenom arret en gång till, vad sku kunna vara intressant för lyssnaren, hur kan man fånga lyssnarens uppmärksamhet? Bara du ger dig tid på att svara på dessa frågor ska det nog fixa sig. Ibland e det bara så att vi i dagens läge har alltför stor och måmgsidig utrustning och helt enkelt inte kan eller behärskar allt som utrustningens reklamer berättar för oss, och det kan kännas stundom rätt frustrerande.

Hur i all sin dar kunde vi göra musik för 35 år sen när det inte ens fanns CUBASE? :rolleyes:

Kör hårt Hogge, you can make it!

h.    johan

--- Slut citat ---

Tjena Mahan... Vilket svar.. Skulle jag printa ut detta så hade det gått åt fyra A4-sidor :lol:
Men det uppskattas mycket..

* Och här i ditt fall blir det ju rätt trist i längden, lixåm samma om igen
Eller hur.. Men det beror förhoppningsvis (till viss del i alla fall) att jag bara kopierat sången från vers ett till vers två.. När min hals mår lite bättre så ska jag göra ett nytt försök.. Men en vers var vad den höll för, just nu..

*Tror åxå att du blitt lite bekväm och saknar aningen motivation kanske? att göra låtar bara för att man har en sjutusans utrustning lyckas inte
Bekväm har jag alltid varit, men jag är nog mer motiverad nu än på länge..  :P
Vad utrustning anbelangar så har jag nog den sämsta utrustningen på hela KR... En gammal PC som borde ha skrotats för länge sen.. Ett begagnat ljudkort (Line 6, Toneport UX2) och en begagnad gammal skitmick - som Freddy avskyr, för övrigt - som jag köpte för 500 spänn när jag började med detta (2009)  :rolleyes:
Skulle behöva ha uppdaterat lite.. Men det får jag ta så småningom..

Tack för lyssning och Ditt omfattande svar Mahan!!

--- Citat från: Altsax skrivet 05.03.2014, 22:50:38 ---Det går ju att nöta skosula till det där.

Jag undrar om det inte är så att du är nykter, det är därför du tycker det låter halvdant ;)

ProducentFredrik skulle säga "Bra! Kör!"

Lägg på ett rock N roll gitarrsoulo och en läcker kördam på Oooa, Oooa så är du hemma :)
This is good shit!

Jag råkar veta med säkerhet att den här låten inspirerar en och annan saxofonist att tuta i luren :)

/Trubadurix

--- Slut citat ---

HAHAHA... Jag tror det kan bli bra om jag bara får "styra upp" det lite.. Jag gillar i alla fall grunden.. Men som sagt - den kräver en hel del jobb..
Är dock tveksam till att Producent-Freddy skulle säga: "Bra! Kör!"  :P

Vad det gäller saxofonist så har jag läääänge velat haft med det på nån låt.. Kanske denna kan bli rätt för det? Isåfall hör jag av mig med tiggarbrev  :rolleyes:

Tack för att Du tog Dig tid "Trubadurix"...  :D

--- Citat från: Roffe H skrivet 05.03.2014, 23:27:19 ---Du har ju redan vers och refräng. "Oh I, will be on my own" funkar väl bra som refräng, sången och tonarten är helt ok. Kanske ett gitarrsolo skulle piffa upp det hela? Bra låt för övrigt.  :)
/Roffe H

--- Slut citat ---

Tjenare Roffe... Jag vet inte?? Jag känner mig sjukt osäker på den refrängen.. Tycker inte att jag får fram en tillräckligt stark melodi... Men som sagt - jag har heller inte kunnat testa några alternativa sångslingor.. Det lät betydligt bättre i mitt huvud, än det som sen kom ut ur munnen  :blink:
Vi får se om jag kan hitta tillbaka till RÄTT sångslinga när halsen är OK igen??

Ett gitarrsolo (saxofonsolo kanske?) eller nåt annat som bryter av ska till.. Likaså får jag väl hitta på nåt annat som ger lite variation...

Tack för lyssning & kommentar...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion