Kontrollrummet

Mmmm nu känns det som hemma

gäst · 11 · 4307

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Ytterst vänligt och vist  :wub:man tackar allra ödmjukast ville liksom inte ta upp det men nog kändes det lite tomt utan en avdelning för Logic :lol:.
By the way som ni kanske kommer ihåg så harvar jag kvar på PC Logic och jag tycker att det är svårt att få till det när man ska städa basen. Lowcut och highshelwing eller vad det heter (satt igår natt och ändå kommer jag aldrig ihåg vad fan det heter :lol:) och inte highpass heller funkar nåt vidare bra tycker jag. Eller visst funkar det men antingen så hör jag inget längre eller så är det inte så effektivt det som finns på den fronten i PC Logic. Svarte tegelstenen ger inte så mycket hjälp heller det blir lite väl övergripande i den ibland har en annan bok oxå men det blir lite B resultat även om man följer dom råden. Finns det nåt tips från Macvärlden på lite modernare prisvärda grejor som eventuellt skulle kunna funka? VST pluggar funkar ganska bra även i PC versionen så man tycker att det borde kunna finnas nåt pluggaktigt på städfronten och även bra EQ givetvis. Tackar på förhand
Göran


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
FatEQ borde väl göra jobbet?
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Burnin Sven

  • Gäst
Förmodligen men jag har ingen bra koll på det verktyget, ska kolla lite i svarta maja. Har nog inte gjort det när det gäller FatEQ faktiskt när jag tänker efter, har nog bara vridit runt lite med det. Fick rådet på Studios forum för ett tag sen, meckade lite med det då men sen föll det i glömska. Tack för tipset
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Finns det verkligen inga mer tips verkar underligt är det bara för att jag kör PC Logic som man inte vill svara? Börjar kännas lite som på Studios forum hmm.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Det är nog inte jättevanligt att folk kör logic på PC, jag skulle gärna hjälpa dig, men jag kör version 7.2 och har ingen aning om hur version 5 till PC ser ut. Därav så vet jag inte riktigt hur jag ska kunna stå till assistans.

Men så länge VST funkar så kan du ju testa nyquist eq http://magnus.smartelectronix.com/ finns en bit ner på sidan. Enkel och smidig sak. Inga HP/LP filter, utan en helt parametrisk bell-eq. Hoppas du får någon nytta av den.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
låt inte pluggarna göra jobbet åt dig.. experimentera med de pluggar du redan har.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Burnin Sven

  • Gäst
Tack för tips ska testa båda. När det gäller Logic och PC versionen så är den i stort sett så vitt jag förstår ganska identisk i layouten med Mac men begränsad till 24 audiokanaler vilket räcker till mig gott och väl. Sen finns det förmodligen ganska mycket annat nytt men så vitt jag begriper inget man inte kan vara utan när man klarar sig med 24 spår audio och inte meckar så mycket med Midi och syntar. Dom flesta funktioner tror jag oxå är samma möjligt att en del snabbkomandon tillkommit eller ändrats.
Kort sagt tror inte att prisskillnaden är motiverad mot eventuell prestandaökning i alla fall inte om räknar in köp av ny plattform. Jag kan köra EZ drummer ut på 7 auxar eller vad det blir och ha ett gäng Guitarrig igång och lite effekter och sånt på diverse kanaler som man brukar ha i en vanlig låt och det tuffar på och går utan problem. Funkar alltså även med dom flesta VST pluggar som jag testat.
Göran


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Jag tror ärligt talat problemet ligger i att du inte riktigt fattat hur en EQ funkar. Eller om det är ens det du är ute efter. I logic 5 följer det med en hel radda funktionsdugliga EQ och för att städa i ett gitarrspår räcker det som kommer med utan några som helst problem.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Burnin Sven

  • Gäst
Nä det tror inte jag men det var snällt sagt av dig, ja ja icke lika falla ödets lotter som min gamla mormor sa och du blev visst helt utan. Ha det bra
Göran
« Senast ändrad: 09.03.2007, 02:55:24 by Burnin Sven »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
he e bara o fortsätta experimentera med eqarna som följer med logic.. även om en leq har ett visst soound, så kan man ju justera eqar i all oändlighet, och vilken eq som helst kan låta hur som helst!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Burnin Sven

  • Gäst
Jo så är det nog det som skiljer dom åt är väl bara layouten på dom och om dom är lätt tillgängliga på så sätt att man instinktivt även första gången man dyker på dom med en minimal tidsåtgång kan få till ett vettigt resultat. Kort sagt det är på tok för mycket att hålla reda på ändå och lära sig när det handlar om datorer och musik- skapande samt inspelningsteknik i övrigt och jag är inte så intresserad av just det området så jag vill att den biten ska vara minimal och snabbt överstökad.

En liten förtydling av hur jag ser på musikmixar är väl kanske på sin plats oxå så man kanske förstår varför jag ställer de frågor som jag gör.

Det är nog så oxå att jag har ett ljudideal som grundar sig i att det ska låta "på riktigt". Typ ställer du upp ett band i vardagsrummet så är det orealistiskt att förvänta sig att alla ljud som kommer ur orkestern hörs tydligt separerade från varandra. En gitarr låter som en gitarr gör och jag tycker inte man ska bråka med den för att den ska "få plats i mixen". Får den inte det med sitt eget grundljud ja då är det nåt fel på låten helt enkelt om det inte är en låt åt experimentalhållet förståss och man vill att den ska låta som en synt eller nåt annat skoj.
Jag formligen avskyr det där lajnade akustiska gitarrljudet till exempel. Blir heller inte imponerad av en perfekt producerad låt bara för att man kan höra allt tydligt och att productionen i övrigt är i toppklass när det gäller intsrumentinsatser,sång, inspelning mix och mastring. Jag lyssnar på låten oavsett gengre och är den kass så blir allt det där skitsamma ja helt oviktigt och lite larvigt i stället. Slå på radion eller tv:n eller för den delen Melodi festivalen så hittar ni en massa skitlåtar som "låter" svinbra när det gäller produktionen men som aldrig borde ha lämnat låtskrivarens skissbord från första början.
Göran