Kontrollrummet

Josef: TakeTwo. Hur Tänka kring bas?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
HejPåEr kära vänner!

Den här basgången tog sex timmar och det hörs verkligen inte, jag känner att jag måste ändra mitt arbetssätt
Hur brukar ni tänka / göra / arbeta, när ni lägger basgången?

Ikväll var första gången på åtta veckor jag kom i närheten av studion, så satt jag och drog i midipluppar hela kvällen :( 
Kanske dags att köpa elbas :)

Rock On!
/Josef

Uppdatering:
Kraftigt förstärkt bas, ytterligare två timmars midipluppande.

Vad brukar du använda för instrument när du lägger basslingan?  Piano? Pads? Elbas?
« Senast ändrad: 02.03.2014, 15:21:31 by Altsax »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter som mitt "hur spelar man reggae-bas"-syndrom. Jag vet inte heller här hur man spelar bas i dessa tongångar...
Men basen är så låg i volym att den inte hörs alls i mina andra hörlurar. Här kan jag skönja en bas någonstans där bakom...
« Senast ändrad: 28.02.2014, 07:47:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Du har rätt, det går inte att ha synpunkter på nått man inte hör.

Jag mixar ut en ny version

Så kan det gå när man referenslyssnar med en bra sub-bas rejält uppvriden, på ett normalt system hörs ingenting :)
Hem och ballansera :)

/SubbasJosef


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Väntar med en lyssning då :-) kör man med sub på monitorer får man se upp. Jag gör det också men man måste referens lyssna i lurar för att veta något säkert om nivån.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Exempel på bas-metod:  :rolleyes:

1) Spela in grundtonerna i ackorden, typ varje takt eller det som passar - besvära dig inte med rytm och frasering.

2) Rytm - är det trummorna som styr, följ baskaggen med basen. Har du idé på basriff får detta styra baskaggen.

3) Rinner inspirationen till, lägg om basen i en eller ett fåtal tagningar och kompletera med lite ornamentering, låt bli annars...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja basen är för anonym här - den måste framträda mera. Jag vet inte om jag hör den eller inte? Jag tycker inte att den bara ska följa baskaggen - den behöver slingra sig lite för att sticka ut/höras (eller som HasseFX säger ornamentering)
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Baskaggen?  Ahaaa !

Det måste jag prova nästa gång!

Om grundackordet är G, att då lägga ett G vid varje baskaggeslag borde gå så fort att det är klart görbart :-) Jag kommer att spara timmar på det tipset :)

Tack Gurano och Hasse!!

I huvudet ligger en ny version som i mitt tycke har en för stark bas, men då har jag ju subbasen fortfarande på och uppskruvad i stugion.


Med vilket instrument brukar ni lägga basgången?

 B) Josef


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt komp med snyggt pianospel! Om man ser detta som 4/4-dels takt (kanske ses som 2/4-dels takt enligt titeln..?):
I dom lugnare partierna, som i början skulle jag lägga långa bastoner på 1:an och
ibland även ett något kortare på 4:an, som en övergång till nästa takt. Men alltså inte använda 2:an och 3:an.
I det lite "struttigare" partiet (som efter ca 30 sek) kan man t.ex använda kortare anslag
på varje taktslag eller som föregående, men lägga till även 3:an. Det är nog ungefär så jag skulle tänka... :)
Men jag är tyvärr ingen basist... :wacko:
/Asti t.f. basist-wannabe
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
För mig ska basen bara finnas där så att den inte sticker ut eller tar över arret. Att följa baskaggen är ju klasssiskt basande. Sedan kan gärna basen få göra lite knorrar under låten om det hålls sparsamt.

Nu för tiden lägger jag oftast alltid basen med en riktig bas eftersom jag har en sådan och det är ju verkligen lätt att slänga in en bas på typ de tre varianter man har och coppa in dom där det ska vara plus en lång ton på slutet.

Om det är en mer ambient låt så duger inte riktig bas då får det bli någon syntvariant.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
på den här passar det riktigt bra att följa baskaggen och lite småskruvar nån vandring)..Då blir den luftig o fin som den nu är..Och riktig bas då.. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Josef!
Bas och basister e ju rätt komplicerade greijer och åsikter kan slängas både hit o dit, oftast e de ju smaksaker igen en gång.

Basens grunduppgift e väl att ge en ryggrad och botten åt låten och då e tanken att man följer låtens ackordgång rätt fram och rytmen koordineras med baskaggen. I din låt e de väl frågan om detta och tycker det funkar rätt bra.

Sen kan basen användas som ett orkesterelement där den både hörsa och känns, sticker ut så att säga. Då kan det vara fråga om basriff eller bas soolo. Dom kan ge låten en helt ny karaktär med både rytmiska och soundmässiga lirningar. T.ex i jazz och även funk används ofta finurliga och catchiga basgångar och riff som kan bli en del av låtmelodin, men i dessa fall bör man komma ihåg en viktig regel: DET SKA LIRAS TAJT!

Sen några tankar om mixning av bas. Som sagt ska basen ge stomme och botten åt låten men det betyder inte att man ska skruva EQ så att 100 hz dras på med + 20 dB, då lyckas man nog förstöra låten som ohjälpligt blir bumlig och svårlyssnad. Själv brukar jag genast skära bort allt under 100-150 Hz beroende på låten och med måttlig kompressor får man nog ändå en stadig bas att stöda upp låten.

Hurudant sound då? Den frågan får ju var o en själv avgöra och det beror ju åxå på vilken genre låten sitter i.
Ett sätt att få basen att "skära" sig igenom mixen e att använda fuzz ellr annan dist på den. Måttligt använt hör man inte det distade soundet i mixen men basen kommer bättre igenom.

Ibland kan det kännas att basen inte hörs tillräkligt och innan jag går till volymspakarna brukar jag testa mina öron på så sätt att jag lyssnar på den färdiga mixen och under lyssningen plockar jag bort basen helt med t.ex "mute" knappen. Om det då uppstår ett tomrum och att man klart saknar basen, och när jag sen plockar in den tillbaka hörs den vilket betyder  att basen då e  ganska optimalt mixad.

Detta var amatörbasistens några svamliga åsikter om basens "hemligheter", hoppas du får ut nåt vettigt av detta :)


Några utredande exempel med en låt jag jobbar med just nu, mycket rå mix men hoppas ideén kommer fram

UTAN BAS

ENDAST BAS O TRUMMOR:

LÅTEN MED BAS:


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Mahans bas-skola - bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med support. Väldigt illustrativt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Skolan är riktigt bra!

Kan tillägga att man bör lyssna på basen via något riktigt skit.  Dra alltså in din mix i din telefon eller pad eller vadsomhelst för skit. Basen ska höras. Kolla vilken kommersiell mix somhelst - basen hörs. Hur kan den höras? Det skall finnas övertoner. Det räcker oftast inte bara med "eq på 2k" utan det skall genereras dist. (jag använder Noveltech Character, Sonnox Inflator, Voxengo Varisaturator) men i princip vilken som helst rörsimulator kan ge bra resultat.

Det du gör medsoundet skall påverka ljudet i "stora högtalare" så lite som möjligt, men ta fram "basen" i skitgrunkor som paddar (eller auratone om man så vill).

Sade nån att de tre viktigaste sakerna är att 1) spela tight 2) spela tajt 3) spela pånytt för det är inte tillräckligt tajt ännu! ;)  Kom ihåg regeln att spela med din trummis, bastrumma-basgitarr. Ger mycket kraft.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra synpunktet, Mahan (grund-tänk) och tsmalmbe (om f4ekvwnsinnehållet) :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hmm... Foten började stampa takten här... Skitskön låt.. Kan inte ge några goda råd vad gäller bas tyvärr..
Är det Du som lirar piano??

Nu har ju jag oftast lite svårt för instrumentala alster. Vill ju ha sång, liksom.. Men när det kommer till piano, klassisk akustisk gitarr (och säckpipa), så funkar det hur bra som helst.. Då är det ren njutning ändå...
« Senast ändrad: 06.03.2014, 20:58:06 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez