Kontrollrummet

Håkan Nilsson: "Varför ska man älska den man ändå aldrig får?"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Flamingos klassiker från 1966. Håkan Nilsson: Sång, alla instrument, trummor, inspelning, mix och master. Låten heter som de flesta vet enbart "Varför", men jag drog till med hela första textraden som titel. Det här är en låt många liksom jag gillade i smyg som ung rockare, då lyssnade man annars på Hendrix o Sabbath. Men både texten o melodin satte sig som ett smäck djupt i hjärtat då, och den sitter kvar där än. Min version är lite snabbare än Flamingos. Jag kan ju inte sjunga som dom gjorde, men jag tycker mitt tempo och arrangemang är tom bättre än deras, deras version är aningen för släpig och aningen för kort. Men att få till reverb/delay som de hade på många låtar, det är nog inte lätt. Här ligger det "vocal/plate" reverb på alla kanaler utom basen, även delay på sång o gitarrkanalerna, tom på trummorna. Sen är det reverb även på delayet. För säkerhets skull är det ett "small church" reverb även på mastern. Delayet är ett TC Flashback gitarrdoseeko i tape-echo läget…
https://soundcloud.com/user7908154/varfo-r-ska-man-lska-den-man
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Riktigt svängigt. Kul med gamla låtar och visst gör du den bra. Tycker kanske att delayet på sången inte var så lyckat (lite för långt i alla fall) på gitarren funkar det.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)