Kontrollrummet

tsmalmbe - Letter Home

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Sådär, jag tackar på förhand alla de som orkar igenom detta. Vad jag mest väntar mig är kritik kring mix och lyssning i olika omgivningar, så ange gärna med vad ni lyssnar. Det som besvärar mest är sångnivåer och basnivåer och hur det låter. Själv har jag inte ens gjort referenslyssning i vardagsrummet ännu - det tog två dagar att gå igenom inspelningsråmixen och göra "nollställning & gainstaging" för att kunna börja själva mixjobbet. Låten har jag spelat in under ett år säkertligen och nu har jag beslutat att enough is enough. 120 audiospår på varandra har varit ganska mastodont att mixa på och när man kommer til lslutet låter intron fel och blir intron rätt så låter mitten bara goja och sedan är öronen redan döda och trötta. Att sådant dilemma då. Något nytt kommer jag inte att spela in kring denna, men mixningen måste bli bra helt enkelt. Den är inte det ännu, närapå.

Lite bakgrund då. Audiospår 120+, grupper 15 eller så och 4 aux (UAD Plate 140, TC Powercore VSS3, The Great British Spring, UAD Dimension D). Allting spelat in här hemma  förutom samplen som är inspelade med en Zoom H2 onsite i Ronda och La Herradura i Spanien och i Köln i Tyskland.

Instrument, in order of appearance eller nåt ditåt
- Trumset / Pearl (orkesterpukor simulerade med golvtom och dubbelmickning samt mallet)
- Akustisk gitarr
- Sång
- Spansk nylon
- Elgitarr
- Elbas
- Munspel
- Melodica
- Shakers, ägg och allt möjligt som skramlar
- Vissel och andra kroppsljud :)
- Cajon
- Klockspel (golvmodel och bordsmodell)
- Xylofon (golvmodell med "trätungor")
- Tingeltangelinsturment som jag inte vet vad som heter med en massa metallstänger som säger tingeltangel :)
- Banjolin
- Cowbell (ja!)

Publicerad mix 1.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home.mp3

[mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home.mp3[/mp3]

Publicerad mix 2.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3

[mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3[/mp3]


Publicerad mix 3.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V3.mp3

[mp3=500,60,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V3.mp3
[/mp3]




Lyriken
Introductum
===========
The darkest of them all
The darkness standing tall
The lightning of the fall
The lightning shows it all

Fighting for your land
Fighting with your hand
Trying to make a stand
Trying to make it grand

The darkest of them all
The darkness takes a fall
The lightning in the hall
That is our final call

Versum 1
===========
And we dream of a dream that a dream
a complex scheme of a theme that we leave
left behind all those doors that are yours
there behind all those whores there's a horse
on which we ride away
thank you god we are on our way
to the land where there's blood and there's hay so they say


Versum 2
===========
Now I dream
Of where we've been
Of us and them
Of a friend

And if we meet
We're on our feet
Joined in tears
Joined in fears

All we know
Is this marching row
of dying feet
An anonymous fleet

Stand up friends
Lend your hands
We're comdemned
To these lands

Versum 3
===========
We need those dreams
To survive these schemes
Play your theme
Let me hear

Versum 4
===========
Here how we roar
Cry for the lord
Up to the sky
Taking what's mine

Versum 5
===========
Down this endless pathway to the land we once called home
Down in the hole, whether friend or a foe
Find a peaceful moment for the wind to blow away
Down in the hole, with his hand or his toe
Eyes on you around the world the politicians twirl
You're in the hole, intestinal bowl
Palmtrees sway as families   pray, day after day
You're still in the hole. This goddamn hole.

Letter
===========
Hello mom
I'm writing from here
A few are dead
But we're going back
I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead

I'm back in my  hole
They're fighting hard
But life is good
It's really good
I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead

Morale is low
But you gotta go
Blow up some shit
And not get hit
I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead

You gotta work hard
Have a few kids
Good to know
That if your dead
It takes awhile
Sure takes a while
To get it done
But I dont care

I got a bullet
In my head
But it's allright
Cause I aint dead


Standchoir
=============
Take the stand
Show your hand
Pay some tribute
To my band

Use your phone
Hear me moan
That's the interest
For your loan

Stay afoot
On what we put
Route your fear
Hear my cheer

Cathedralum
==========
Ergo, draco maledicte et omnis legio diabolica, adjuramus te per Deum, vivum, per Deum, verum, per Deum  sanctum, per Deum qui sic dilexit mundum, ut Filium suum unigenitum daret, ut omnes qui credit in eum non pereat, sed habeat vitam


Finale
===========
The darkest of them all
The darkness standing tall
The lightning of the fall
The lightning shows it all

Fighting for your land
Fighting with your hand
Trying to make a stand
Trying to make it grand

The darkest of them all
The darkness takes a fall
The lightning in the hall
That is our final call



« Senast ändrad: 06.03.2014, 00:44:00 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Intressant och händelserikt. Ett djävla driv på akke-gitarren, väldigt intima sångstämmor. Måste ha bättre lyssning innan jag kan kommentera mixen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaha.. du har inte lärt dig göra korta låtar än  :lol:

Behaglig resa. Lång resa som gick fort... Intresset hölls uppe hela vägen.

Om jag nu skall hitta nåt att såga på så hade jag kanske önskat mig lite mer diskant. Sångpartiet som börjar vid 336 på KR... där låter sången annorlunda än t ex i början av låten... olika EQ kanske. Tycker kanske att sången låter lite instängd i början av låten...

Låten kräver nog ett antal lyssningar för att öppna sig helt. Som tur "håller" låten flere lyssningar. 

// Space

P.S. Efter några lyssningar stör det jag skrev om diskanten inte längre lika mycket
« Senast ändrad: 27.02.2014, 12:42:50 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Verkligen gediget och omsorgsfullt arbete bakom detta, har bara lyssning i lurar och där låter mixen kanon. Bra lir och sång, den täta stämsången i början imponerar.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag gillar dina alster tsm,du har alltid så bra ljud.

Jag hade backat på sångvolymen om jag hade mixat..

Jag har en tendens att alltid lägga sången för högt,nu mixar jag "by the book" och drar in sången från noll på en regel tills jag hör allt text och nyanser tydligt..Går jag efter det deviset så ligger din sång för högt i volym i princip genom hela låten.Jag tycker mig också höra olika volymer på den samma,så lite puts där..Stycket med munspelet och det släpigt sköna 6/8 drivet ger mig gåshud..Coolt.

Country flörten,coolt.Fräckt stycke som helhet med många infalls vinklar.Jag behöver en lyssning till under mindre stressartad form,jag måste iväg..I"ll ba back..
Hela alstret visar på mycket spelglädje som smittar av sig.Men mitt ljudkort har havererat så jag ligger lågt med skapandet tills jag har fått mitt nya..

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det här var ett riktigt spännande alster med flera delar som jag tycker mycket om. Som någon sa, det här är inte precis kort o man kan inte riktig bedöma det som en vanlig låt. Jag blir nyfiken på texten och sammanhanget mellan delarna. Utöver det kan jag hålla med om att du precis som jag har lätt att mixa vocals för hett i mixen. Tror du ska dra ned dem lite o möjligen öka tydligheten i dem något så att du därmed kan kosta på dig att dra ned dem utan att förlora hörbarhet.

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska peta i, gitarren lät en smula krystad någonstans kanske men det är så små detaljer av ett så stort verk att det är svårt att komma med något konkret.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja jag kan hålla med att det det e lite svårt att komma med nåt allmänt..Den innehåller många godsaker o växer nog mer och mer efter varje lyssning...Jag kanske skulle vilja ha en pumpande synt jämte sången och akustiska i början av låtendelen..Men det kanske e svära i kyrkan tips med så mycket riktiga instrument :D...Jag har ju blivit lite syntfrälst själv som sagt.. :D
Har inte bästa lyssning nu angående mix o ljudbild..så det lämnas

Glömde nämna bra sjunget o klurat med låtdelarna..Jag gillart :)
« Senast ändrad: 28.02.2014, 14:04:12 by Marsall »


Utloggad tsmalmbe

Tackar för kommentarerna. Vad jag nu huvudsakligen gjort är att jag gått igenom sångnivåerna och sångljudet/klarheten. Huruvida jag har gått i cirkel och kommit till samma slutresultat vete fan, men i alla fall lyckades jag hitta en bättre balans mellan mina AKG-lurar, Auratonena och Geneleccarna. Huruvida det överförs till er lyssning på ett positivt sätt vet jag inte, men hoppas det verkligen. Har också backat en hel del på basen genom att göra referenslyssning på de senaste 2 Bond-soundtrackarna tillika som jag mixade. Bara för att hitta nivån. Jag hoppas jag inta backat för mycket. Någon pumpande synth blir det inte, svordomar i kyrkan är exakt rätt denna gång. Ingen som vågar kommentera mitt trumsound (målsättning: sent 70-tal) och mitt trumlir (målsättning: träffa skinnen) :) ?

Publicerad mix 2.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3

[mp3=500,60,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V2.mp3[/mp3]


Lyriken lagd till i första inlägget också.
« Senast ändrad: 02.03.2014, 23:08:31 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Lyssnar o skriver...
Introt med acken och pukorna låter lite packat, och balansen och ljudbilden kunde må bättre av att ha tomsen mer i centrum och aningen mer reverb/air på acken. Sen blir det minus i protokollet för "maskinstämmorna" för dom gör att du sjunger alltför trävande o försiktigt. Tycker du lägger till 4 spår för stämmorna, dom ska väl rymmas bland med dom andra 140 spåren tror jag :rolleyes:
Introns trumsound e snyggt men som sagt panorera mer mot centrum, det e ju fråga om ett enskilt instrument där och inte ett trumset.

PArt 2. då. Bra munspelslir och fin stämning , sången kanske lite väl på ytan... men "maskinstämmorna".... <_<

Part 3. Äntligen nägra riktiga stämmor och dom ger helt snygga vibbar till låten. Trummorna soundar bra fast jag inte alltid får tag i takten för virveln.

Part 4. (5:36) Intressant och bra arr, visslandet sitter bra men kanske lite sticker väl mycket ut volym mässigt. Och 70-tal e det ju som gäller både med trummor och munspelet och acken. Stämmorna i bakgrunden fyller fint sin uppgift.

Part 5. (7:20) Och så reser vi till Texas, kul banjo och tillhörande "skrammelinstrument". Sångsoundet sitter bra kanske skär lite av nedre registret så att bullret minskar. Outrot här gillas med banjos och riktiga stämmor.

Part 6(10:20) Kyrkdags då.... språket e ju helt främmande för mig men antar att man handlar med varor som kanske inte e riktigt lagliga. Sen förflyttas man lite kanske överraskande snabbt till en helt annan ljudvärld...

Part 7. (11:12) Som sagt övergången e lite dålig asnebrygga men själva parten låter lovande. Om trummorna så myckat att soundet e bra men tycker att virveln inte jobbar i samma rum som resten av kompet, slå på samma rumsreverb åt den stackaren.

Part 8, Jaha, då kommer vi till havet och verkar som om resan nått sitt slut. Måste erkänna att har inte ett hum om låtens innehåll textmässigt, kanske den kunde belysa vad denna resa handlar om.

Intressant alster som e lite knepigt att kommentera pga längd och varierande innehåll men trots sina 14 minuter så håller den nog lyssnaren vaken och bara du slänger ut "maskinstämmorna" så kommer det att lyfta helhetsintrycket många snäpp, och vad det gäller mixen så kan jag väl förstä att du inte gärna skruvar på den åtminståne på ett bra tag
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vilket alster! Helt förtrollande hur du lyckats väva ihop det här  :D
Låter grymt bra, jag lyssnade på andra mixen, spännande och konstnärlig produktion, proffsigt mixad och arrad i mina öron, och en gedigen samling instrument och ljud du samlat ihop. Tummen upp, det måste tagit sin lilla stund att skapa!
Hade möjligen lite svårt att höra vad du sjöng i början där sången enligt min lyssning kunde varit liiite tydligare eq:ad.
Plinkar på en låt...


Utloggad tsmalmbe

Märkligt med pukorna i början - i den senare mixen balanserade jag upp dem i mitten (med lurar) - men ifall de upplevs som snedvridna får jag ta mig an de ännu en gång. Maskinkörerna blir vi inte av med, för tanken har just varit att få det att låta mekaniskt, opersonligt och kallt. Detta under intron alltså. Nivåerna skall tydligen finslipas fortfarande, och röstekvaliserandet är inte färdigt. Problemet är att man blir örontrött fort med detta, i början av kvällen verkar allt klart, i slutet vet man int ein eller ut huruvida nåt är tydligt eller ohörbart.

Övergångarna och åsnebryggorna - åsnebryggorna finns nog där, jag kanske får ta mig tid att öppna storyn en pytteliten bit inom kort.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Sådär. Ännu en version. Gjort om ekvaliseringen på alla röstspår. Lade till 8 nya stämmor i intron och lade lite reverb på introgitarren. Överlag balanserat om en del, elgitarrer och vissling. Hoppas att sången nu hörs och att den inte är för hög (detta har jag hoppats redan tidigare!). Klippte bort lite grejer här och där för att ge lite utrymme åt annat.

Kanske någon hör skillnad, eller så inte.

Publicerad mix 3.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60423836/Letter%20Home%20V3.mp3

Tillägg om varför virveln "går på tok" börjande vid 2:30: virveln slår på 1, bastrumman på 4 och taktarten i hela partiet är 5/4 (i början av partiet är det en cajon och en tom spelad med mallet, det fadear in trumset trumset först vid 3:20). Ni hittar takten så att ni tänker det som en haltande vals - 1-2-3 / 1-2 / 1-2-3 / 1-2 och så vidare.
« Senast ändrad: 06.03.2014, 01:01:15 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Nu sitter introt med både balanser och stämmor, bra!
Övergångarna från del till annan funkar naturligt utan "åsnebryggor"
Alla 5/4  och 17/11 och vadenuvaför takter känns åxå naturliga nu, antagligen har du jobbat med kompet en hel del.
Vet ju inte allt va du har fixat men nu var låten som ny och riktigt angenäm att lyssna på, 13 minuter och 33 sekunder kändes nästan snabba, och man hann redan vänta på fortsättningen.

Well done my son!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

I princip har jag väl lyckats balansera det lite bättre, och då inget sticker ut på väldigt dåligt sätt blir inte örat stört (och snappar kanske inte upp åsnebryggorna lika lätt då på så sätt :) ). Fixat på övergångarna där det var lite klumpigt men i princip bara balanserat och fixat fadein/out -tider och sånt. Små saker som stör leder kanske till att man märker alla små fulheter - och vice versa, om helheten inte stör så mycket märker man inte av de små fulheterna.

Redan det att sången är bättre balanserad tror jag gör en hel del åt helhetskänslan. Kanske någon annan ännu orkar lyssna.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnat på alla versioner, men kommenterar mix nr 3.

Körerna i introt låter bara konstigt. Helt onaturligt på nåt sätt. Som det vore en röst som pitchats till fler? Räcker säkert alldeles utmärkt att ha en ensam röst. Särskilt så tidigt i stycket.

Snyggt med pukorna. Funkar fint.

Kul med ovanliga taktarter. 10/8-dels takt är inte varje dag man hör!

Får omedelbart Mike Oldfield känsla av detta stycke, även om det rent musikaliskt inte har några direkta beröringspunkter. Men just approachen till musik stämmer överens med hans tidiga skivor. En man med massa akustiska instrument som gör musik som är allt annat är kommersiellt gångbar. Oldifields musik brukar också skifta i stilarna i samma stycke, men han brukade ju uppta en sida på en LP-skiva och ibland båda två. Tror att ditt stycke skulle klara av att bli 20 minuter också faktiskt. Du överexponerar inte temana alls. Tvärtom, ibland skulle jag vilja höra mer av dom.

Körerna vid 270 känns lite plojartade mer än seriösa. Tillför överstämman verkligen något?

Det där tokiga visselljudet kring 375. Är det mänskligt? Hehe, låter helknasigt och störtskönt. Låter lite som en sån där leksakstrombom/partyinstrument.

Countrydelen kring 500 piggar upp styckets i övrigt mörka känsla. Bra!! Dynamik är A och O i så här långa skapelser.

Banjolin är likt banjo ett gräsligt instrument.

Mixmässigt är det i mina öron helt perfekt. Bra balans och rent och snyggt ljud.

Blir nyfiken på hur du komponerar detta. Gör du allt först innan inspelning eller växer det fram efter hand som du producerar?


Mycket imponerad av detta verk. Bra jobbat Thomas!!




Utloggad tsmalmbe

Körerna i introt låter bara konstigt. Helt onaturligt på nåt sätt. Som det vore en röst som pitchats till fler? Räcker säkert alldeles utmärkt att ha en ensam röst. Särskilt så tidigt i stycket.
Tanken var en total overkill intro. Som låter mekanisk. Som mekaniskt infanteri. Känslolöst med storhetsvansinne.

Får omedelbart Mike Oldfield känsla av detta stycke, även om det rent musikaliskt inte har några direkta beröringspunkter. Men just approachen till musik stämmer överens med hans tidiga skivor. En man med massa akustiska instrument som gör musik som är allt annat är kommersiellt gångbar. Oldifields musik brukar också skifta i stilarna i samma stycke, men han brukade ju uppta en sida på en LP-skiva och ibland båda två. Tror att ditt stycke skulle klara av att bli 20 minuter också faktiskt. Du överexponerar inte temana alls. Tvärtom, ibland skulle jag vilja höra mer av dom.

Det är verkligen krångligt at hitta en bra melodisnutt och tänka "detta kunde bli en låt, men om jag använder det bara 15 sekunder så är det säkert värt det" :) Tack för Oldfield-omdömet. Gillar skivorna, har hela Tubular-serien.

Körerna vid 270 känns lite plojartade mer än seriösa. Tillför överstämman verkligen något?

Ja du, det vet jag inte riktigt. Jag antar du menar själva sången och inte den 20-mannade kören? Utan "leadsång" i falsett lät det som ingenting och i berättelsen är det en viktig del av introspektionen.

Det där tokiga visselljudet kring 375. Är det mänskligt? Hehe, låter helknasigt och störtskönt. Låter lite som en sån där leksakstrombom/partyinstrument.

Det är två visselspår panorerat och lite olika behandlat. Det har blivit lite av trademark att vissla, dessutom gillar jag det och möjligheterna till manipulering av ljudet.

Banjolin är likt banjo ett gräsligt instrument.

Det är ett djävulskt helvete att  arbeta med. Instrumentet är först och främst stämt som en fiol, vilket gör att man måste söka ackord på den som ens är möjligt att spela. Sen är det trångt. Greppbrädan är skitsmal. Och det finns 8 strängar - som inte vill stämma sig (rör på skruven en liten bit och strängen tappar sig). Själva stallet är en löstagbar träbit som ligger på banjokroppen. Rör den på sig tappar du intonationen - som nu inte existerar från början så what the hell. Sen har vi ljudet. Det finns absolut ingen sustain. Torrt som snus, med en massa vassa transienter. Att processera det till något som låter som toner och levande... det kräver processande minsann.

Mixmässigt är det i mina öron helt perfekt. Bra balans och rent och snyggt ljud.
Blir nyfiken på hur du komponerar detta. Gör du allt först innan inspelning eller växer det fram efter hand som du producerar?
Mycket imponerad av detta verk. Bra jobbat Thomas!!

Tack. Jag har jobbat mycket på att skaffa en bra och mångsidig ljudkedja från början till slut. Det betyder att jag inte behöver fundera på om en tagning är bra eller inte sådär tekniskt sett. Det är den alltid. Och ett bra ljud inspelat betyder att det tål eq och framförallt det viktiga med 120+ spår - det finns inte störande element som mångdubblas spår efter spår. Sen har jag ju satt ut en del tid på akustiken och tystnaden i rummet också.

Angående komposter..komponeringen. Detta har jag jobbat på ett år. Jag kastade ut skräpet som hopplöst före sommaren. Spelade in mot en råmix som jag störde mig på konstant, vilket gjorde att jag blev trött. Under tiden och under gånga året gick jag igenom andra gamla grejer jag hade, korrigerade och  spelade in och gjorde "skivomslag" och publicerade på soundcloud. Dessutom spelade jag trummor cirka 2 månader några minuter per dag - för att ens lära mig att inte träffa mikrofonerna på varannat slag. Sen studerade jag mickupptagning på trummor, gick igenom olika tekniker och producentvideon på youtube. Nu har jag hittat en par bra metoder som jag kan använda mig av. Därefter var det tid att öppna "skräpet igen".

Först skulle det ju bli en studium kring massiva körer, cajon och akustisk gitarr. Dogman från början var - gör allt för hand. Kan du inte spela, låt bli. Tillåtet att klippa och klistra, men inga elektroniska instrument. Samplen tillåtna - men spela in dem själv on-site.

Så blir det tillägg - och tillägg - mera efter mera. Pålägg på pålägg. Det som först var en övergång med akustisk blir et nylonsolo. Sen kommer kanske lite mera körer, och ett munspel. Och en melodica som spelar en stämma. Och så behövs det en elgitarr och lite ljudeffekter, och så blir det lite lekvissel i pausen som fastnar på ett spår. Hoppsansa, det enkla "cajon med akustisk -testspel.prj" blir spår efter spår till en massiv helhet. Sen då texten kommer till och berättelsen behövs det ju olika delar, ibalnd kommer texten först, ibland en ny del. Blir delen sorgesam där huvudpersonen badar i motståndarens inälvor så blir musiken därefter... blir musiken glättig countrygrej så har ju huvudpersonen tydligen höjt sin moral och väntar på nästa stridslag. Då måste texten vara glad, varför inte skriva ett brev hem så länge humöret varar?
 
« Senast ändrad: 07.03.2014, 00:01:33 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har precis lyssnat och blev rätt tagen. Så vackert, din vemodiga röst går rakt in här, ett så sorgligt episkt stycke med så många nyanser, och jag satt på helspänn för att uppfatta allting, så oerhört gediget genomarbetat :rolleyes:
För mej handlar  det här  klockrent om nåt hemskt pågående krig (typ i Syrien där civilbefolkningen jagas på flykt och skadas).
Riktigt riktigt ruggigt men också förtvivlat vackert.

Vilket jobb du lagt ner här, men budskapet går fram. Ljudbilden ska vi inte tala om, magnifik bara :wub:

Det här är det allra bästa jag hört från dig.

5/5

/Marre

D.S: funderade lite kring textraden :"Use your phone
Hear me moan
That's the interest
For your loan"

Vem åsyftas?
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad tsmalmbe

Har precis lyssnat och blev rätt tagen. Så vackert, din vemodiga röst går rakt in här, ett så sorgligt episkt stycke med så många nyanser, och jag satt på helspänn för att uppfatta allting, så oerhört gediget genomarbetat :rolleyes:
För mej handlar  det här  klockrent om nåt hemskt pågående krig (typ i Syrien där civilbefolkningen jagas på flykt och skadas).
Riktigt riktigt ruggigt men också förtvivlat vackert.

D.S: funderade lite kring textraden :"Use your phone
Hear me moan
That's the interest
For your loan"

Vem åsyftas?


Tack för lyssning och vad kan jag säga - din analys och texttolkning är ju närmast perfekt. Vi talar jo om dramatiska konflikter genom historien, Syrien var högaktuellt när texten är skriven.

Vem som åsyftas då. Kanske lite enkelspårigt, men jag har väl tänkt och åsyftat ett "lån" av kanske familj eller vänner till "maskineriet", och räntan av detta lån är inte så värst högt i dagens läge (och sen slår kyrkklockorna på köpet).

Den slutliga versionen (mastrade versionen) kommer upp på soundcloud bara jag får en "omslagsbild". Får se vad det blir, har lite planer involverande svinblod och patroner ... usch då.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Usch då, ser fram emot kommande förändringar, jag är på  :D
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag äntligen lyssnat igenom denna skiva får man ju nästan säga, med olika spår på men som hänger ihop bra.

Jag lyssnar ju i mina nya lurar (HD 380 Pro) för att kunna förstå hur musik ska låta i olika positioner i dem och här är ju din skiva en ren guldgruva - massor med saker händer hela tiden och ingenting krockar - allt går fram väldigt bra och du har fått till ett djup som är häpnadsväckande och det har inte med lurarna att göra.

Det hörs att det ligger några timmar bakom om man så säger. Låtmässigt är den till och från både spännande och rolig man undrar ju hur grabben i Texas ska kunna fixa familj med en kula i huvudet :D Jag hör en gammal favorit från 60-talet i din inledning och final The xxxx of the harvest kommer inte på nu vad xxx står för kan det vara kingdom kanske... Återkommer när jag kommer på det.

En annan sak jag undrar över är vad du använder för basmojängljud vid 320 inledning till vers fem tror jag det var.

Ja fantastiskt bra ihopsnickrat och sjunget tycker jag :D

Edit: Magna Carta, Lord of the Ages 1973, Gathering in the harvest
« Senast ändrad: 26.03.2014, 13:46:47 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Tack Eddi för trevlig analys. Jag skall kolla upp hur baskedjan ser ut vid 320, men i princip är det eq och en phaser och lite dist tror jag. Helt simpla effekter.



.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnar i PC-högtalare och då är det en skön ljudbild,
som känns balanserad och varken för vass eller dov.
Musiken är däremot inget jag går igång på, även om
det förekommer en del intressanta körinslag.
Fin mix och fantasifullt arrangemang!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten