Kontrollrummet

Rörförstärkare beter sig underligt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjo,

Jag har en Laney Class-A 30-wattare som varit med mig sedan 1992 tror jag. Har aldrig servat eller gjort något med den direkt.

Nu har hi-kanalen varit skum i x antal år, men nu börjar även lo-kanalen (som jag alltid kört mest på) bete sig märkligt den med. Det som händer är att diskanten kommer och går. Mest går. Sen känns det som att den tappat i tryck på nåt sätt också.

Är det rör-byte som gäller tror ni?

Jo, fjäderreverbet har varit tyst i många år. Är det rör i dom också eller hur funkar det?

« Senast ändrad: 25.02.2014, 21:00:07 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har en rörförstärkare som har svårt för att stå still... :rolleyes:

Skämt åsido, det kan nog vara dags för rörbyte.
« Senast ändrad: 25.02.2014, 21:03:47 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Byt rör....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan ingenting om det här, men visst finns det olika typer av rör i förstärkaren?

Försteg, slutsteg, reverb?


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan ingenting om det här, men visst finns det olika typer av rör i förstärkaren?

Försteg, slutsteg, reverb?
Jo, det finns ju hybrider med transistorförsteg och rörslutsteg, så där finns bådadera.
Rör för reverbdelen är jag mer tveksam till...
« Senast ändrad: 25.02.2014, 21:19:04 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min är en helrörs(!)förstärkare, så frågan är om jag ska byta allt som går att byta kanske. Den är ju trots allt över tjugo år gammal.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hittade följande från Laney vad de olika rören gör:

V1 : 1st Gain Stage (both drive and clean)
V2 : Drive channel
V3 : Phase splitter / inverter
V4,5,6,7 : Output tubes.

The reverb is not tube driven.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rör för all del inte reverben  :P
Fuzzbub är en som kan tänkas ha bra eller bättre koll på de här grejerna. Ett PM dit kanske...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Om du inte har bytt rör sedan -92 är det nog dags att göra det.  Då menar jag slutrören som är dom som slits mest.  Sedan torkar ju elektrolytkondensatorer ut med åren och de som sitter i nätdelen (filterkondensatorerna) kan behövas byta också. Det brukar upplevas som att stärkaren blir piggare då dessutom.

   Ang. felet att diskanten kommer och går kan dock vara något annat fel (även om jag tror att ett rörbyte kan lösa detta också).
Det kan vara en kondning eller ett motstånd som sitter i anslutning till signalvägen som klatrar. Kallödning eller liknande. 

Men börja med ett rörbyte av slutrören.  Det kan behövas justeras bias efter detta (beroende på vilken typ) och det görs lämpligen av någon som har lite koll.  :)    Vad är det för modell på den?  Kan kolla upp om det behövs biasjustering.   /Fuzz
« Senast ändrad: 25.02.2014, 23:53:28 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ok. Ja det får du gärna kolla.

Det är en Laney VC-30 112

Hittade ett schema på den ned begrep inget. Sitter inte vid datorn nu heller.

:)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det är en Class-A Förstärkare med EL-84:or och den behöver inte Bias justeras vid byte av slutrör.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det är ju katodbias på den där så skaffa 2 par matchade (2 och 2 s.a.s) så funkar det.  EL84.   Kolla med https://www.tube-town.net/ttstore/.  Har beställt där flera gånger och dom är bra och håller schyssta priser.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har en beställning från Thomann på G så jag funderar på att slå två flugor på smällen och köpa rören där med.

De har lite olika märken. Nån sa att Sovtekrör är crap. Nån annan sa nåt annat. Har ni något att tycka om det som finns på denna sida:

http://www.thomann.de/se/el84_roer.html

TAD-rören fanns ju matchade kvartetter också.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jäklar vad billigt! 4st. TAD för mindre än 600kr.  Jag hänger inte med i rördjungeln längre så jag kan varken säga bu eller bä.
Har själv hållit mig till JJ de senaste åren.    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Petade in rören idag. Hurra!! Båda kanalerna låter som de ska. Disten blev fin igen, och inget surr i Bright-läget heller.

Däremot så satt inget uppenbart löst där reverbet var inkopplat så det funkar fortfarande inte. Har dock skaffat reverb på burk så det funkar det med. Och det var ju inget fördrivet reverb så rörbyte var ju inte aktuellt här. OP-förstärkare är det väl förstärkt med då? Är det nån idé att laga det tror ni, ni som kan?



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad glad jag blir att du lyckades få kräm i grejerna!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad glad jag blir att du lyckades få kräm i grejerna!
Tack. Jag är också glad.

Nu när förstärkaren låter som den ska så hör jag hur fruktansvärt illa det låter om pedalerna när de är inkopplade med en billig oisolerad power supply för 8 pedaler. Köpa ny sådan nu också då?

Nån som har nåt tips?
« Senast ändrad: 06.03.2014, 01:03:20 by Wernborg »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra att du fick igång den igen!  :)   

Ang. reverb har jag inte hunnit kolla i schemat än men antagligen har du rätt i att det är ngn. op-amp historia där.

När det gäller powersupply skulle jag satsa på Voodoo Labs grejor.  Har bara hört positivt där.  T-rex-grejorna kan vara brummiga som fasen.  Undvik dom, är mitt tips.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
När det gäller powersupply skulle jag satsa på Voodoo Labs grejor.  Har bara hört positivt där.  T-rex-grejorna kan vara brummiga som fasen.  Undvik dom, är mitt tips.   /Fuzz

Upptäckte att när jag spelade i vardagsrummet häromdagen brummade det inte. Där inne har jag inte jordade uttag. Borde det inte vara tvärtom, att det är i de ojordade uttagen det brummar?

Det var galet var dyrt det var med isolerade power supplies förresten.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det blev ju klart bättre med nya slutrör, men tyvärr inte perfekt. Känns fortfarande lite skumt när den pressats en stund så nu är den inlämnad till Bosse Hansén i Göteborg. Han ska tydligen vara grym på sånt.

Har även beställt fix av reverbet.

Han hade gott självförtroende och utlovade att den skulle funka när jag hämtar den. Längtar redan efter mitt goa fjäderreverb igen.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
När det gäller powersupply skulle jag satsa på Voodoo Labs grejor.  Har bara hört positivt där.  T-rex-grejorna kan vara brummiga som fasen.  Undvik dom, är mitt tips.   /Fuzz

Upptäckte att när jag spelade i vardagsrummet häromdagen brummade det inte. Där inne har jag inte jordade uttag. Borde det inte vara tvärtom, att det är i de ojordade uttagen det brummar?

Det var galet var dyrt det var med isolerade power supplies förresten.

Ja alltså jag drop in jordade uttag i mitt sovrum där jag har alla grejor p.g.a. att det brummade men det hjälpte ju föga...   Tycker att det borde bli tystare med ordentlig jordning.  Funderar på om det inte är ett fuskjobb...

Det blev ju klart bättre med nya slutrör, men tyvärr inte perfekt. Känns fortfarande lite skumt när den pressats en stund så nu är den inlämnad till Bosse Hansén i Göteborg. Han ska tydligen vara grym på sånt.

Har även beställt fix av reverbet.

Han hade gott självförtroende och utlovade att den skulle funka när jag hämtar den. Längtar redan efter mitt goa fjäderreverb igen.

Det låter lovande! Ett byte av slutrör efter ett par hundra timmars spelande är inte fel men det verkar som om du dras med något annat fel dessutom men han fixar det säkert.    Du får hojta till när du vet var det var som spökade sen.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja alltså jag drop in jordade uttag i mitt sovrum där jag har alla grejor p.g.a. att det brummade men det hjälpte ju föga...   Tycker att det borde bli tystare med ordentlig jordning.  Funderar på om det inte är ett fuskjobb...
Tror inte det är fuskjobb du råkat ut för. Jag har noterat detta många gånger under åren att det nästan alltid brummar mer i jordade uttag än ojordade om man kopplar in skräp. Alltså billiga transformatorer, laptopladdare etc.

För tio år sedan spelade jag alltid in med laptop och tre laptopar i rad gick överhuvudtaget inte att köra i jordade uttag brumfritt. När jag drog ur sladden försvann alltid brummet. Gjorde även en rejält tveksam ojordad skarvsladd. (ojordad hona till ojordad europakontakt) Med denna kunde jag köra mina laptopar brumfritt och så även min Harley Benton multi Power supply idag i jordade uttag.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja alltså jag drop in jordade uttag i mitt sovrum där jag har alla grejor p.g.a. att det brummade men det hjälpte ju föga...   Tycker att det borde bli tystare med ordentlig jordning.  Funderar på om det inte är ett fuskjobb...
Tror inte det är fuskjobb du råkat ut för. Jag har noterat detta många gånger under åren att det nästan alltid brummar mer i jordade uttag än ojordade om man kopplar in skräp. Alltså billiga transformatorer, laptopladdare etc.

För tio år sedan spelade jag alltid in med laptop och tre laptopar i rad gick överhuvudtaget inte att köra i jordade uttag brumfritt. När jag drog ur sladden försvann alltid brummet. Gjorde även en rejält tveksam ojordad skarvsladd. (ojordad hona till ojordad europakontakt) Med denna kunde jag köra mina laptopar brumfritt och så även min Harley Benton multi Power supply idag i jordade uttag.

Ja du har nog rätt.  Har en hög med andra prylar i närheten, lampor o.s.v. som antagligen inducerar en massa extra brum.  Ska testa att rodda om lite i sladdjungeln vid tillfälle.  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Då är den tillbaka från verkstan. Potarna till distkanalen var trasiga. Förmodligen fått en smäll nån gång så det lät illa i många positioner. Och en spole i reverbtanken bytt.

Fick lite bannor att TAD-rören var skräp. (Ruby) borde köpt JJ som tydligen är bäst.

Men allt funkar och alla värden är som de ska.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Då är den tillbaka från verkstan. Potarna till distkanalen var trasiga. Förmodligen fått en smäll nån gång så det lät illa i många positioner. Och en spole i reverbtanken bytt.

Fick lite bannor att TAD-rören var skräp. (Ruby) borde köpt JJ som tydligen är bäst.

Men allt funkar och alla värden är som de ska.

Ok så nu är den tillbaka i gammalt slag då!  :)

  Ja för eller senare blir ju kolbanorna nerslitna och behöver bytas. Speciellt om det är kolbanepottar, vilka ju är vanligast.

Har inte koll på TAD-rören men jag har turligt nog kört med JJ länge.  :)     /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed