Kontrollrummet

Apogee AD-16x

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej!

jag är intresserad av denna A/D omvandlare, och har läst att den har 8x aes/ebu ut, går dessa att koppla till en D/A omvandlare? det står:

"Provides 8 AES/EBU XLR outputs to a DB-25 multipin connector for DA-16X and any other device that supports the Yamaha 8 channel digital I/O wiring format."

vad innebär "yamaha 8 channel digital i/o wiring format"?

Sen undrar jag lite, om man köper AD-16x med firewire interface till/från datorn, får man någon mjukvara med som routar alla i/o, eller hur fungerar den biten?

Sen lite nyfiken, vad tycker folk om denna burk? ljudmässigt?

Tack!
Ossian


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Hej Ossian.

Bara en liten undran först, ta inte illa upp. För att ha kikat in dig på ett rejält dyrt ljudkort verkar du ha rätt litet koll. Kanske att just det här ljudkortet inte är helt rätt för dig? Fast det kan det ju vara, men hur vet du det? Har du jämfört med andra? Nå, lägg frågorna åt sidan.

Yamahas format är ett sätt att koppla in AES i en 25 polig kontakt. Tyvärr finns det olika. Beskrivs till exempel i den här manualen (sida 22 eller så):
http://www.rme-audio.com/english/download/adi4dd_e.pdf
Apogee har också ritat ut hur kontakten ser ut på sin hemsida, inte fel att läsa på lite där:
http://www.apogeedigital.com/pdf/conn_diag/aes_out_16_pinout.pdf

Med firewire-kortet så dyker det upp som kanaler i ditt inspelningsprogram, Cubase eller vad du nu har. På kanalen i Cubase väljer du vilken av ingångarna som skall användas. Precis som med alla andra mångkanal-kort.
http://www.apogeedigital.com/products/xcards.php
http://www.apogeedigital.com/support/documents.php?show=xfirewire_card

Ljudmässigt finns det de som tycker mer om det och de som tycker mindre om det när man googlar lite. Jag har inte testat själv dock.

Gunnar


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Tack för svaret, och den positiva "kritiken".

Jag har letat runt i ljudkortsdjungeln väldigt länge, och konstaterat att det finns väldigt få ljudkort som uppfyller alla mina kriterier.

Firewire är ett krav
inga analoga ut(möjligtvis 2 högkvalitativa) är ett krav
många högkvalitativa analoga in är ett krav, eller möjligtvis dubbla ADAT in och betydligt billigare kort.
19" rackformat är ett krav

Anledningen är att jag inte vill lägga massa pengar på onödiga grejer som jag ändå inte kommer använda, såsom massa analoga ut, utan jag vill mixa allt mjukvarubaserat.

Då tänker jag att AD-16x tillsammans med någon bra D/A skulle fylla mina kriterier bäst av alla ljudkort jag tittat på än så länge.

Men du kanske har något annat/bättre alternativ?
« Senast ändrad: 03.08.2007, 01:57:50 by Osse »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har jobbat med AD16x via PTHD nyligen (via AES in i 192 digital interface). Kan inte säga nåt om hur den funkar via fw, men den lät och fungerade bra när vi körde den. Vad ska man säga? Det är en AD-omvandlare som gör vad den ska och i mina öron så låter det bra, vi spelade in i 24/44,1. Apogee är välkända och det är väl inte utan anledning. Det är väl mer en smaksak om man tycker nåt låter bra i omvandlarväg när man kommer upp på den här nivån?
Jag är inte speciellt erfaren vad det gäller att bedöma omvandlingskvalité, men jag hör tydlig skillnad på mitt hemljudkort, datorns inbyggda ljudkort och omvandlarna i min egna studioutrustning.

Men det du undrade var om den hade någon egen dedikerad mjukvarumixer? (eller missuppfattar jag?)
Det verkar inte framgå på hemsidan, men det känns inte som att den borde ha det eftersom det endast är en ADomvandlare och fw-kortet är tillval och då har det nog inte skrivits en programvara bara för det. De flesta kör nog den via ett annat interface och man måste även ha ett till interface som output, det vore kanske krångligt att skriva en mjukvarumixer som måste hantera olika drivers från olika tillverkare (tex om du har en annan DA än apogee), bara en tanke....

« Senast ändrad: 03.08.2007, 02:29:30 by Elof »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag har läst om en mjukvaru mixer på apogees hemsida.

om det skulle gå att routa signal till AD-16X's AES/ebu utgångar, så skulle man ju kunna koppla på en extern D/A omvandlare, oavsett modell på dessa utgångar och få välljud.

Men jag undrar ifrån första början varför AD-16X ens har några utgångar. På deras hemsida står det att dom kan kopplas till en DA-16X, men man borde väl lika gärna kunna koppla en enkel 2 kanalig D/A på en stereo ut, och skippa dom andra?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har läst om en mjukvaru mixer på apogees hemsida.

om det skulle gå att routa signal till AD-16X's AES/ebu utgångar, så skulle man ju kunna koppla på en extern D/A omvandlare, oavsett modell på dessa utgångar och få välljud.

Men jag undrar ifrån första början varför AD-16X ens har några utgångar. På deras hemsida står det att dom kan kopplas till en DA-16X, men man borde väl lika gärna kunna koppla en enkel 2 kanalig D/A på en stereo ut, och skippa dom andra?

Mjukvarumixern kanske är den som har med symphony eller den logicintegrerade ensemble att göra?

AD16x är ju en AD, inget annat. Den har endast digitala utgångar och de fungerar inte som DA utan är enbart till för att skicka den digitaliserade signalen vidare till ett interface kopplat till en dator. FW-kortet är precis som att använda en digital utgång, den digitaliserade signalen skickas via FW istället för tex AES/EBU.

Om du ska ha ljud ut ur en AD16, måste du ha en DA att först skicka in en analog signal in i den, sedan ut igen till en annan DA för att höra det du skickat in :wacko: och det är ju väldigt idiotiskt, för då har du redan en DA. Om du ska ha ut ljudet ur din DAW genom en AD16 går det alltså inte, eftersom det inte kan ta emot en redan digitaliserad signal, därav namnet A(nalog)D(digital) omvandlare. Det blev väldigt överttydligt och krångligt nu, men det är egentligen väldigt enkelt. :)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Oj, folk verkar ha fått uppfattningen om att jag är total nybörjare i ämnet.

Jag vet vad A/D och D/A är, och jag vet vad AES/EBU är

Men AD-16X har ju 16 kanaler AES/EBU ut ur en 25 pin d-sub connector, och varför skulle det inte gå att routa en signal ut ifrån datorn genom mjukvarumixern som finns till AD-16x till dessa digitala utgångar, för att sedan koppla på en D/A omvandlare och omvandla signalen till analog?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Skillnaden mellan Firewire och AES/EBU är ju att dom flesta moderna datorer i dagsläget är utrustade med firewire interface, så det är ett väldigt flexibelt system jämfört med t.ex. Aes/ebu, s/pdif, PCI och pcmcia, framförallt för att det endast behövs en enda kabel mellan ljudkort och dator.

Sedan förstår jag inte riktigt varför man skulle behöva koppla dom digitala ut till ett interface kopplat till en dator.

Om ad16x redan är kopplat till en dator, och får en digitalsignal ur mastern på ljudkortet ut på kanal 1/2 på utgångarna borde det väl fungera att koppla en da där?

Tack för bollandet förresten  B)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Skillnaden mellan Firewire och AES/EBU är ju att dom flesta moderna datorer i dagsläget är utrustade med firewire interface, så det är ett väldigt flexibelt system jämfört med t.ex. Aes/ebu, s/pdif, PCI och pcmcia, framförallt för att det endast behövs en enda kabel mellan ljudkort och dator.

Sedan förstår jag inte riktigt varför man skulle behöva koppla dom digitala ut till ett interface kopplat till en dator.

Om ad16x redan är kopplat till en dator, och får en digitalsignal ur mastern på ljudkortet ut på kanal 1/2 på utgångarna borde det väl fungera att koppla en da där?

Tack för bollandet förresten  B)

Jag har ingen aning om hur mjukvarumixern (om det finns någon) fungerar, har du nån länk?

Den har antagligen en massa digitala utgångar eftersom fw har en begränsad bandbredd och de flesta som kör AD16x behöver mer än 16 kanaler in och kör via PTHD eller andra interface.

Det finns väl ingen anledning/fördel att göra detta?
Jag bara spekulerar, men jag tror inte det går att få en digital signal tillbaka in i AD16x på något vis, inte heller via fw eftersom det är en enhet som ska användas en väg, som AD.
Kan du inte köra AD16x som just AD via fw och köpa en 2-kanals DA som går via USB tex? Det är väl också mest flexibelt att kunna ta med sig en bra DA överallt, då har du ett system som går att dela på, det blir svårare om du ska köra en DA via adat tex.


Utloggad tsmalmbe

Kan du inte köra AD16x som just AD via fw och köpa en 2-kanals DA som går via USB tex? Det är väl också mest flexibelt att kunna ta med sig en bra DA överallt, då har du ett system som går att dela på, det blir svårare om du ska köra en DA via adat tex.

ASIO tillåter väl endat att en enhet fungerar som ljudkort i gången? (flere enheter endast om drivern understöder det, som echoaudios t.ex).

Med olika tillverkare fungerar det inte.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Kan du inte köra AD16x som just AD via fw och köpa en 2-kanals DA som går via USB tex? Det är väl också mest flexibelt att kunna ta med sig en bra DA överallt, då har du ett system som går att dela på, det blir svårare om du ska köra en DA via adat tex.

ASIO tillåter väl endat att en enhet fungerar som ljudkort i gången? (flere enheter endast om drivern understöder det, som echoaudios t.ex).

Med olika tillverkare fungerar det inte.


Kanske en dum fråga men: hur går det då om man har en USBmick från samson tex? Kan man inte ha olika drivers för in- och utljud med ASIO? (det var längesen jag körde ASIO).


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nu har jag kollat lite på apogees hemsida, och Firexmix är den mjukvarubaserade mixer varifrån all routing och signalstyrning sker.

Det står att firewire kortet klarar av "16x2" (16 i, 2 o) i 96 khz i sammarbete med AD16X

Och att "The AD-16X must be in advanced routing mode to access the digital outputs".

Detta borde väl bekräfta min teori?


Utloggad tsmalmbe

Kanske en dum fråga men: hur går det då om man har en USBmick från samson tex? Kan man inte ha olika drivers för in- och utljud med ASIO? (det var längesen jag körde ASIO).

Vissa av de här mickarna har väl nånslags direktlyssning tror jag (phones out). Men ja, detta är ju ett av problemen som uppdagats i flere tidningar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Det står att firewire kortet klarar av "16x2" (16 i, 2 o) i 96 khz i sammarbete med AD16X

Och att "The AD-16X must be in advanced routing mode to access the digital outputs".

Alltså betyder det att du får 16 analoga in och två digitala ut ur AD16X?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Om jag inte är helt snurrig i skallen så är det så det står i instruktionsboken till X-firewire kortet på apogees hemsida.

Undrar om man kanske skulle skaffa sig en och installera firewire kortet...

Men vad jag uppfattat så är apogees omvandlare ganska färgande för ljudet? någon som har hört och kan förklara hur dom låter? B)

ska ju självklart provlyssna en innan jag bestämmer mig.
« Senast ändrad: 03.08.2007, 14:39:39 by Osse »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Kanske en dum fråga men: hur går det då om man har en USBmick från samson tex? Kan man inte ha olika drivers för in- och utljud med ASIO? (det var längesen jag körde ASIO).

Vissa av de här mickarna har väl nånslags direktlyssning tror jag (phones out). Men ja, detta är ju ett av problemen som uppdagats i flere tidningar.

Det finns, såvitt jag vet bara EN USB-mikrofon som har monitorlyssning och som alltså fungerar som ett komplett "ljudkort"; sE Electronics USB-2200. Alla andra har problemet med att monitorlyssningen dras med enorm latency eftersom ASIO inte fungerar med två olika ljudkort. Det är också orsaken till att de brukar kallas för "podcast"-mikrofoner...
ASIO kan dock fungera med flera likadana ljudkort eller olika från samma tillverkare - men det beror på hur duktig tillverkaren är på att skriva drivrutinerna...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Häpp. Intressant läsning den där manualen. Inte för att jag är säker på saken, men jag tror det stämmer. Dvs kortet kan omvandla 16 analog och sen in i datorn via firewire. Samt köra en AES-koppling (= 2 kanaler ljud) ut från datorn via firewire och sen ut på baksidan. Det står inte vilket par signalen dyker upp på, men det är väl antagligen första. Med lite special-lödd kontakt går det att hänga på till exempel en DAC1 och sen inte behöva nåt mer.

Men, det stora men, hur bra det fungerar sen i verkligheten har jag ingen aning om. Det har hänt förr att saker som ser bra ut på papperet bara strular i slutänden, med tappad synk och buffrar som försvinner med mera. Nå, Apogee har ju ett hyfsat varumärke så det borde kunna fixas.

Gunnar


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Prism Sound ADA-8XR med rätt optioner passar nog era önskemål.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Häpp. Intressant läsning den där manualen. Inte för att jag är säker på saken, men jag tror det stämmer. Dvs kortet kan omvandla 16 analog och sen in i datorn via firewire. Samt köra en AES-koppling (= 2 kanaler ljud) ut från datorn via firewire och sen ut på baksidan. Det står inte vilket par signalen dyker upp på, men det är väl antagligen första. Med lite special-lödd kontakt går det att hänga på till exempel en DAC1 och sen inte behöva nåt mer.

Men, det stora men, hur bra det fungerar sen i verkligheten har jag ingen aning om. Det har hänt förr att saker som ser bra ut på papperet bara strular i slutänden, med tappad synk och buffrar som försvinner med mera. Nå, Apogee har ju ett hyfsat varumärke så det borde kunna fixas.

Gunnar

Varför tror du det skulle behövas en speciallödd kabel? de flesta rena D/A omvandlarna har ju AES/ebu in.

sen förstår jag inte riktigt, antagligen är detta en lösning som Apogee har tänkt på, och det käns väl ganska konstigt att en vanlig digital-utgång skulle börja trilskas med signalerna?


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Varför tror du det skulle behövas en speciallödd kabel? de flesta rena D/A omvandlarna har ju AES/ebu in.

sen förstår jag inte riktigt, antagligen är detta en lösning som Apogee har tänkt på, och det käns väl ganska konstigt att en vanlig digital-utgång skulle börja trilskas med signalerna?

Inget konstigt, inget trilskande. Bara det att på baksidan av Apogeen är det en DB25 kontakt, och på baksidan av DAC1 är det en 3 pol XLR. Däremellan behövs kabeln.
http://en.wikipedia.org/wiki/D-subminiature
http://en.wikipedia.org/wiki/XLR

Gunnar


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
men en sån sladd ingår ju!  :P

8 st stereo AES/Ebu - 25 pin db-multipin connector.

vad jag uppfattat har apogee ett "typiskt" apogee sound, som jag inte vet hur det låter.

Är det någon vänlig själ som skulle kunna beskriva ljudet?  :wacko: ;)

Tack!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är svårt att beskriva ljud, men Apogee låter mer "musikaliskt" brukar det sägas - dvs att de färgar lite grand så att ljudet blir lite förskönat...
Inte som t ex Benchmark, där man siktar på ett så neutralt och ofärgat ljud som möjligt.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)