Kontrollrummet

Crazy. Mix nr 2, nu redan…

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Patsy Clines version är väl mest känd, men Willie Nelson skrev den. När jag setat o sjungit en stund tänkte jag ge upp, det lät som om jag var idiot… Efter en stund gick det bättre.
Det är ju inte mycket trummor i den här, men jag har spelat dem själv, manuellt, men fuskade så att jag gjorde det i tre omgångar; först vispvirveln o lite crashande, sen bara kaggen, sist trampade jag hihat. Försöker jag spela alla grejer samtidigt spricker det helt.

https://soundcloud.com/user7908154/crazy140220

Jämförde som vanligt mitt ljud med diverse andra artister. Denna låt med Lisa Nilsson är en av mina favorit, men ljudmässigt tycker jag att min låt låter bättre, tydligare i allt. Eller också är det jag som fattar fel? Någon som orkar sig på en jämförelse mellan mixarna? Min covers arr osv är ju som den är, den ska gå till en demo-cd för mitt enmansband…
http://open.spotify.com/track/4c4YI3bipx450cvXc5xcLo

 :unsure: :P :wub: B) :o
« Senast ändrad: 21.02.2014, 04:37:29 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Soundcloud är underligt som fan i kväll… Ibland går det inte att få fram låten i "nya" Soundcloud. Växlar jag till "Classic" Soundcloud funkar det bra. KOnstigt som faen…
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag gjorde om mixen direkt efter lite kommentarer i grannforumet. Den här är vad jag tror, lite mindre "hypad":

https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140221
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den där Spotify-länken till Lisa fungerar inte för mig i min Firefox-webbläsare i laptopen - kanske måste man ha betalversion av Spotify, för att den ska fungera?
EDIT: Ähh, det kom en inloggningsruta från Spotify-klienten. Efter inloggning fungerar din länk för lyssning.

Tycker din ljudbild är bra. Tänker på Jim Reeves eller så, då jag hörde din basröst, som jag gillar.
Ändå är det något i sången som inte är helt lätt, förstår det du beskriver med ord hur du tänkte ge upp, då du kämpade med sången. Patsy Clines röst är ju outstanding på många sätt så henne kan man inte gärna jämföra sig med och jag gillar Lisa Nilsson också. Bra referenser som man inte gärna kan konkurera med!  :wub:
Däremot kan du definitivt konkurrera avseende backtrack. Och jag tänkte inte ens på att du kämpat med trummorna, för mig limmade de hur bra som helst, i helheten. Inte ens en millisekund tänkte jag på trummorna på något sätt. Bra betyg från mig med andra ord, där också!
« Senast ändrad: 21.02.2014, 06:16:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vilken härlig röst du har, passar som hand i handske till denna genre. Du är på "din mammas gata", eller hur man säger, när du gör country. Kanonbra lir också. :wub:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mixen låter bra och ljudbilden är fin. Reflekterar inte alls över trummorna.
Du har en väldigt behaglig och mjuk röst och en förmåga att sjunga djupt ner i basen.
I en sådan här låt med en del rätt långa hopp mellan tonerna bör man träffa
tonen så gott som exakt, annars låter det lätt lite svajigt, vilket jag fick intrycket
av vid den första genomlyssningen. Efter ett par lyssningar till känns det inte lika påtagligt.
I slutet på "lonely" tidigt i låten tar tonen ett litet skutt upp i slutet...?
Det är inte lätt att jämföra sig med sångerskor som t.ex Lisa Nilsson, en av mina absoluta
favoriter, som har den där förmågan att träffa exakt rätt på tonen och med ett skönt vibrato
varsomhelst över tonskalan. Men jämförelsen var väl mer vad gäller bakgrundsmusiken förstår jag.
Och där tycker jag du håller bra i en jämförelse.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för tyckandet!
Lisa Nilsson är ju i samma klass som både Jim Reeves o Patsy Cline, det är inte jag, har inte deras studioresurser heller. Jämförelsen med Lisa Nilsson var med tanke på hennes mix, jag tycker det låter på gränsen till illa, hårt på nåt vis, tycker inte det passar hennes röst o låtar alls. Det man sett o hört i direktsändning i TV i tex cafeprogram eller på Skansen, det har låtit mkt bättre o mjukare. Jag frågar om samma grej på studioforum oxå (förstås ^_^) Där går meningarna isär om Lisas mix-sound, nån tycker den plattan låter skitbra, att  "våga köra med ett sånt sångljud är ett tecken på mognad" tycker Rainydays som jag tror är en mkt erfaren ljudsnubbe. Jag får för mig att de bara helt enkelt misslyckats, de har kört varenda ljudspår genom hur många pluggar som helst, samma vid mastern. För mig är det obegripligt att mixa en sån röst som hennes så långt bak i mixen. Det gör man väl punk o metal när sångaren är skitkass o gitarrbrölet är det viktigaste.
Blir lite besviken å Lisas vägnar. Vore intressant att veta hur stor del hon tar i mixandet. Hon kanske bara sjunger o går hem till sitt sen…

Signia kände till att nedanstående album med Lisa spelades in live med sång o allt i ett enda rum. Här tycker jag alla instrument låter bättre, så som det kan låta som bäst med digitalt rent ljud. Men det är samma grej med rösten här, den ligger bara aningen för svagt i mixen. Visst, hon låter ju skitbra i alla fall, men det är mkt i hennes enorma röst o uttryck man går miste om.
http://open.spotify.com/album/3oV83XtLb4MNLPkTvA7tBd
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ingen höjdar låt hos mig men du lirar och mixar som en gud.Ylet är inte så pjåkigt det heller..

Munspelet är läckert,snyggt.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ingen höjdar låt hos mig men du lirar och mixar som en gud.Ylet är inte så pjåkigt det heller..

Munspelet är läckert,snyggt.

Mike
Jag är heltorsk på de här gamla låtarna med sorgesam text om obesvarad kärlek.
Munspelet är ett A o ett Bb ur Hohners billiga sjuspels blueslåda.
Ljudet var för basigt, o sången för stark, åt somliga andra tyckare så jag fick göra om igen:
https://soundcloud.com/user7908154/crazy-140222
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)