Kontrollrummet

Pretty Old Farts + Ola - Someone for me *Ny version 2.3.2014*

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag hade en låtide och en text som jag presenterade för Calle... av iden finns inte mycket kvar längre. Kanske bra så  :P

Sången är ännu sur här och där men det fixar vi så småningom  :D

Tack till Ola för pricken på i'et, fenomenalt  ^_^

LÅTNAMN: Someone For Me
ARTIST/GRUPP: Pretty Old Farts + Ola
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 5:33
Musik: Calle
Text: Space

MEDVERKANDE:
 -Calle:  Akustisk gitarr och sång
 -Ola: Elguror
 -Mahan: Bas
- Space: Trumprogrammering och mix&fix
INSPELAD:  2014

Är det förr vasst? ... för dovt? ...eller nåt annat... låt höra :rolleyes:
[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/SOMEONE_FOR_ME_20-1-2014_3.mp3[/mp3]

Ny verre 2.3.2014
[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/SOMEONE_FOR_ME_25-2-2014_1.mp3[/mp3]

// Space
« Senast ändrad: 02.03.2014, 16:56:14 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt sound! Tycker rösten fungerar bra som PF-röst.
« Senast ändrad: 24.01.2014, 21:37:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trummorna ligger lite långt bort, speciellt när låten går igång. Fast breaken hörs + cymbaler.
Så mycket P.F. är det väl inte. Vem är Calle som sjunger, nån här på Kr?
Lustigt att det låter så finskt i det musikaliska uttrycket, vilket inte borde förvåna. Men kan inte låta bli att tro att det är ett medvetet val, eller omedvetet - att det liksom sitter i generna eller nåt. Naturligtvis också musikhistoriskt.
Bra spelat, sjunget, men för mig känns låten som att det här har jag hört massvis av gånger. Utan att få mig att frysa till (gammalt uttryck - frysa till? Men passar bra nu i detta väder. Fast det gör jag ju inte, fryser till alltså. Kanske är det bra ändå då?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
tycker att sången lutar lite åt vänster och kanske något basig

eller så är det jag  :)

tack för pricken  :) kul och få lägga lite gura

mixeriet slipper jag  :) skönt o få höra sen när det är klart.

mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Härligt sound! Tycker rösten fungerar bra som PF-röst.

..hmmm, kanske det inte är så mycket PF trots allt. Det var mer PF då vi började med låten med det kom liksom av sig  :P

Trummorna ligger lite långt bort, speciellt när låten går igång. Fast breaken hörs + cymbaler.
Så mycket P.F. är det väl inte. Vem är Calle som sjunger, nån här på Kr?
Lustigt att det låter så finskt i det musikaliska uttrycket, vilket inte borde förvåna. Men kan inte låta bli att tro att det är ett medvetet val, eller omedvetet - att det liksom sitter i generna eller nåt. Naturligtvis också musikhistoriskt.
Bra spelat, sjunget, men för mig känns låten som att det här har jag hört massvis av gånger. Utan att få mig att frysa till (gammalt uttryck - frysa till? Men passar bra nu i detta väder. Fast det gör jag ju inte, fryser till alltså. Kanske är det bra ändå då?)

I början finns egentligen inga riktiga trummor, bara bongo-trummor och en virvel med vispar...
Calle ja, han är nog KR-medlem. Mera aktiv i studion än på forumet dock.
Finskt.. det kan jag inte uttala mig om :huh:, jag tycker det låter helt normalt  :D
Jag har en uppfattning att sverige är mera pop och finland mera rock... fast jag kan ju ha fel också  :unsure:

tycker att sången lutar lite åt vänster och kanske något basig

eller så är det jag  :)

tack för pricken  :) kul och få lägga lite gura

mixeriet slipper jag  :) skönt o få höra sen när det är klart.

mvh Ola

Sången ligger nog enligt Cubasens mixer helt i mitten  :unsure:

Basig.... hmmmm. Asti nämnde vid nåt skede på att mina mixar ofta är väldigt diskantiga... har hört det av andra också. Så tänkte jag att "nu ta mej fan". Kanske det blev för mycket av det goda.


// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker att ljudbilden är bra här (inte för diskantrik), men kanske kan basen sänkas ett litet snäpp!
Bra mix och snygga gitarrer! Låten är lite förutsägbar och överraskar mig inte tyvärr...
Men som sagt - snygg prod och mix i mitt tycke!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Skön trygg känsla i denna! Väldigt njutbar!!  :wub: Perfekt "gubbigt" ruffig och laidback  ;) - men här och var lite väl fri i rytmen. Mix och ljud helt OK - möjligen är rösten lite för "ovanpå" mixen.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt, bra lir och sång. Mixen är ok för min del. Imponerad.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Låtar snyggt! Bra låt med, och mixen är i mina öron alldeles utmärkt. På de ställen där du upprepar someone for me, skulle det vara snyggt med någon, eller du, som lägger på en lite wailande stämma bakom dig, bara som en förstärkning av känslan  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nice :P

Jag vill ha körstämma på "more" i anymore. O som redan sagts en aning sur sång någonstans här o där. Men annars är det en himla trevlig sång. Plingis var inne på en bra idé där också tycker jag! Inga direkta fel på mixen, men jag lyssnar på macbook nu så kan inte kommentera så noga på det.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag tycker att ljudbilden är bra här (inte för diskantrik), men kanske kan basen sänkas ett litet snäpp!
Bra mix och snygga gitarrer! Låten är lite förutsägbar och överraskar mig inte tyvärr...
Men som sagt - snygg prod och mix i mitt tycke!
/Asti
Kanske jag ser över basen  :lol:
...det var överraskande
Tack, jag har jobbat en hel del, i synnerhet med trummorna.

Skön trygg känsla i denna! Väldigt njutbar!!  :wub: Perfekt "gubbigt" ruffig och laidback  ;) - men här och var lite väl fri i rytmen. Mix och ljud helt OK - möjligen är rösten lite för "ovanpå" mixen.
Tack för det. Rösten och sången skall ännu fixas

Fin låt, bra lir och sång. Mixen är ok för min del. Imponerad.  :)
/Roffe H
Imponerad, wow  ^_^

Låtar snyggt! Bra låt med, och mixen är i mina öron alldeles utmärkt. På de ställen där du upprepar someone for me, skulle det vara snyggt med någon, eller du, som lägger på en lite wailande stämma bakom dig, bara som en förstärkning av känslan  :)
Tack, väldigt bra idé, den skall jag lägga bakom örat.

Nice :P

Jag vill ha körstämma på "more" i anymore. O som redan sagts en aning sur sång någonstans här o där. Men annars är det en himla trevlig sång. Plingis var inne på en bra idé där också tycker jag! Inga direkta fel på mixen, men jag lyssnar på macbook nu så kan inte kommentera så noga på det.

Calle kommer hem på onsdag efter två veckor i Cuba... jag skall antasta honom med mikrofonen så fort han är tillgänglig. Jag har lyssnat på hans sura sång nu i flere veckor  :lol:.
Nämen på riktigt, sången är ännu, som jag vid når skede nämnde, ännu bara första tagningen. Inte helt slask men småslaskig dock

Tack alla för uppmuntrande kommentarer

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Häftig låt och bra colabbat tycker jag, riktigt snyggt. Om Calle tar i lite mer på de långa vokalerna så skulle man lätt få Freddy Mercury-vibbar, i alla fall jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Håller med Tokai ..fram med trummorna ..i en sån här låt skall trummorna ligga i framkant med sången tycker jag.. Låten kan bli riktigt nice med ny sång (annars bra röst  ;)) o lite mix trix med trummorna.. rock on"


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ny verre 2.3.2014

Förnyad sång + ändrade nivåer mm

[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/SOMEONE_FOR_ME_25-2-2014_1.mp3[/mp3]

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Claes sjunger kalas..  :) Kanske lite essigt ljud.. hörde nästan e sväljning i början av låten .. Trummorna vill ni nog ha såhär lite i bakrunden ?..Som sagt hög klass på låten i sin genre ..coolt colab B)


Utloggad Girly

Bra låt, bra sång...men gurorna...gurorna :wub:
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tsmalmbe

Nu är det lite väl vått där gitarrsolot går an. Basen behöver mera strätt i mellanregistret, den ligger bara och dundrar i bottnet nu, grumlar sig liksom. Sången skulle jag kanske komprimera till lite mera, de-essa och köra lite uppåt med nivån - alternativt se till att ekvalisera bort gitarrerna och röstens kollision då elgitarren och rösten går på tillika. Och så körerna, körerna fattas ju totalt! Ack och ve! Själva låten låter riktigt klassisk skulle jag säga, kanske inte så mycket överraskningar, men nu vet jag inte om denna låt behöver det. Trumfillsen kanske skulle kunna vara lite mera... "mera". Akustiska gitarren spretar också lite fult där den kommer igenom, soundmässigt alltså.

Men väldigt många poäng i balladfestivalen skulle det nog bli.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.