Kontrollrummet

Att sälja en låt eller rättigheter att använda den - behöver tips!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I natt fick jag en vision. Kunde inte sova efter det så jag gick upp för att snickra vidare på visionen. I korthet går visionen ut på att kommersialisera en av mina låtar. Tänkte på parallellen med låten Release me, som användes i en Saab-reklam och fick ett stort genomslag.

Det finns ett företag, vars namn ingår i texten i min låt, efter några små justeringar. Nu passar texten som hand i handske för detta företag. Det som återstår att göra är att sälja in idén och placera den i en "feelgood-reklam" för det aktuella företaget och så att de även kan använda den i reklam, på mässor och i alla andra sammanhang. Säg nu inte att jag fått hybris...  B)

Ni som vet - eller har idéer kring detta - om tycke uppstår mellan ansvarig på marknadsavdelningen och min låt, vad är relevant:
1) ska att sälja rättigheterna att använda låten med budskapet i nya texten och i så fall hur mycket de vill
2) eller ska man ta betalt per gång det används?
Om det 1:a alternativet är aktuellt - är det viktigt att inte stimma?
För det 2:a alternativet, är det viktigt att stimma?
Jag kan dock tänka mig att det 2:a alternativet är svårt att kontrollera när eller hur mycket det spelas på olika mässor och företagspresentationer.

Tacksam för vetande och spånande i sammanhanget!!!
Kanske jag snart får råd med en båtmotor eller varför inte en ny bil!  B)
« Senast ändrad: 21.02.2014, 17:08:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Chansen att företaget vill ha din låt är ungefär en på tiotusen. Detta sagt eftersom jag vet att du inte har levererat någonting tidigare ej heller arbetar för en etablerad reklamfirma eller har släkt som arbetar i företagets marknadsavdelning. Skulle nu ändå företaget anta låten så kanske det bästa vore att skänka den till dom för en chans att få göra nya jinglar för framtiden.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Chansen att företaget vill ha din låt är ungefär en på tiotusen. Detta sagt eftersom jag vet att du inte har levererat någonting tidigare ej heller arbetar för en etablerad reklamfirma eller har släkt som arbetar i företagets marknadsavdelning. Skulle nu ändå företaget anta låten så kanske det bästa vore att skänka den till dom för en chans att få göra nya jinglar för framtiden.

Nej för böfvulen!
Jag jobbar på företaget i fråga. Den som är ansvarig jobbar deltid på måndag ska jag kontakta henne. Arbetar c:a 100 meter från min arbetsplats.

Jag tycker det skulle vara bra med fler eventuella tips på vägen.
En av mina närmare chefer fick 120 000kr för en låt i en ölreklam,
det kan ha varit den här?

« Senast ändrad: 21.02.2014, 22:39:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
HAr ingen erfarenhet men tänker att etablerade artister/låtskrivare bör väl inte sälja rättigheterna mer än till just den reklamfilmen det handlar om.
De vill väl fortsätta att kunna kontrollera var/hur låten används.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jag tror att det bästa du kan göra är ditt alternativ 1. Att helt enkelt sälja låten till dem.
Sen kan du ju alltid sälja in dig som konsult till dem för att få dem att köpa nya sätt på att göra sin reklam attraktiv. (Är du finurlig har du redan sådana idéer på lager när du säljer låten till dem. Du talar inte om det för dem när de kör igång sin första reklamkampanj utan hintar bara att det är ett "koncept" de kan jobba vidare med. VIPS! Så har du en PR-firma igång.  :)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
HAr ingen erfarenhet men tänker att etablerade artister/låtskrivare bör väl inte sälja rättigheterna mer än till just den reklamfilmen det handlar om.
De vill väl fortsätta att kunna kontrollera var/hur låten används.

Låter vettigt, att ge rätten till en reklamfilm. Kanske det ändå är ett alternativ att ge rättigheten att använda till hur många olika sammanhang som helst?
Nån som har erfarenhet eller fler idéer?

Jag tror att det bästa du kan göra är ditt alternativ 1. Att helt enkelt sälja låten till dem.
Sen kan du ju alltid sälja in dig som konsult till dem för att få dem att köpa nya sätt på att göra sin reklam attraktiv. (Är du finurlig har du redan sådana idéer på lager när du säljer låten till dem. Du talar inte om det för dem när de kör igång sin första reklamkampanj utan hintar bara att det är ett "koncept" de kan jobba vidare med. VIPS! Så har du en PR-firma igång.  :)

Funderar på om det är skillnad på att sälja låten, alternativt sälja rätten att använda den... är det samma sak eller en stor skillnad?
Jag tänkte jag ska ge min vision av vissa moment som borde finnas med i en reklamfilm med denna musik men hade inte tänkt konsulta inom PR, hmmm  B)
Företaget har redan en film som påminner om min idé men jag tror inte en reklamfilm blir sämre om den kan förmedla mer glädje i musik och budskap, samtidigt som den förmedlar förtroende och kompetens. Så här har man valt att presentera företaget idag.



« Senast ändrad: 22.02.2014, 12:23:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns det fler som har tips eller idéer hur man bäst hanterar det här?
Har en låt som passar det företag jag arbetar på, som hand i handske och skulle vilja sälja rätten att använda den med en idé om hur den skulle kunna användas i marknadsföring av företaget...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Det är väl snarare reklammakarna du skall bearbeta?!?
En leverantör av IT tjänster har väl ingen anledning att själva befatta sig med inköp av reklamjinglar/rättigheter.

/Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är väl snarare reklammakarna du skall bearbeta?!?
En leverantör av IT tjänster har väl ingen anledning att själva befatta sig med inköp av reklamjinglar/rättigheter.
/Lazarus

Eftersom jag arbetar på företaget i fråga tänker jag att det är bättre att företaget kommer på att det behövs. Sen vet jag förstås inte om företaget kan säga till reklammakarna att "den här låten" ska vara med...?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Känns spontant lite avigt att utgå från musiken när man gör film va? Men det skadar ju inte att försöka. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nyss passerade högsta Sverigechefen genom lokalen så jag växlade några ord med honom och han rundade av med "skicka den så jag kan lyssna".
Så nu är den skickad till honom och en annan av de högre cheferna i Sverige, som jag haft kontakt med flera gånger i samband med musik och att cykla enhjuling. Återstår att se vad denna kvalitetsgranskning leder till...  B)
Här frontar de som de gitarrhjältar de är, på kickoffen i Norge, för två år sen:

« Senast ändrad: 28.02.2014, 13:04:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mötte den ena av Sverige-cheferna (ljusa gitarren) igår då han hade bråttom förbi. Han log och sa att han lyssnat men inte hinner kommentera nu...
Mötte den andra (mörka gitarren/högsta Sverige-chefen) i receptionen i morse, där han talade med två andra. Jag frågade på väg förbi om han lyssnat och han sken upp, släppte de andra med blicken, fokuserade på mig.  :rolleyes: och frågade om jag gjort allt själv - så jag berättade att jag fått hjälp med trummorna men gjort allt annat. Han sa att han inte hunnit kommentera men gillade och kommer lägga den vidare till marknadschefen i Sverige som är den som även har kontakten med ansvarig på "marknad" i Norge. Kul att han såg så positiv och glad ut!  :D
That made my day!
« Senast ändrad: 07.03.2014, 12:43:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad waldorf

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hur gick det?
jag har gjort rätt mycket reklammusik genom åren.
Mestadels så så köper de rätten att använda låten under en viss tid i en kampanj.samt betalar för de områden/länder den används i.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur gick det?
jag har gjort rätt mycket reklammusik genom åren.
Mestadels så så köper de rätten att använda låten under en viss tid i en kampanj.samt betalar för de områden/länder den används i.


Ähh inte blev det något. Det kändes som att de som arbetar på PR lägger ut hela uppdraget till extern firma och här upplevde jag att kopplingen mellan mig som "kreativ" anställd och PR-avdelningen och reklamfilm saknades helt. Man har redan betalt för en reklamfilm för några år sen - that's it.
« Senast ändrad: 22.02.2015, 01:55:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Max!
Det var kul att följa med dina snyggt beskrivna möten med "the Bosses of Sweden", känner igen mig på flere ställen och det var ju synd att ingen nappade... det känns åxå bekant :(

Ge int upp, till slut tittar solen fram! :wub:


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Hur gick det?
jag har gjort rätt mycket reklammusik genom åren.
Mestadels så så köper de rätten att använda låten under en viss tid i en kampanj.samt betalar för de områden/länder den används i.


Ähh inte blev det något. Det kändes som att de som arbetar på PR lägger ut hela uppdraget till extern firma och här upplevde jag att kopplingen mellan mig som "kreativ" anställd och PR-avdelningen och reklamfilm saknades helt. Man har redan betalt för en reklamfilm för några år sen - that's it.

Det är väldigt mycket mer arbete för de som har fått uppdraget att försöka passa in något som inte ingår i deras normala process. Deras normala process är det som möjliggör att de vinner kontraktet och inte deras konkurrent. Krasst krasst.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.