Kontrollrummet

equality - Kobben 2014

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Kobben
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: vispop
LÅTLÄNGD: 04:27
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: 91:an på bas och trummor
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3

Tänkte jag skulle få med några låtar, ett album på svenska, på Spotify. Gamla inspelningar lider i mitt fall av betydande kvalitetsbrister pga undermålig utrustning och undermåliga kunskaper. Här är en inspelning från 2006 där jag bytte ut dåvarande piano mot Alicia Keyes'
Försökt att betvinga en del brister med eq, kompressor och en del annat. Funkar det?
« Senast ändrad: 08.03.2014, 21:18:58 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitfint det här! Tror inte jag hört den förr.
Kvinnoröst/-er i kören kunde möjligen förstärkt, men annars känns det här perfekt.
Fick en svag känsla av lite vasst/diskantigt ljud i trummorna. Riden gick igenom rätt starkt på slutet.
Men inget att fästa sig vid. Pianot, gitarrerna och basen låter super. Bra sång också.
Jag njuter till fullo!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skitfint det här! Tror inte jag hört den förr.
Kvinnoröst/-er i kören kunde möjligen förstärkt, men annars känns det här perfekt.
Fick en svag känsla av lite vasst/diskantigt ljud i trummorna. Riden gick igenom rätt starkt på slutet.
Men inget att fästa sig vid. Pianot, gitarrerna och basen låter super. Bra sång också.
Jag njuter till fullo!
/Asti

Gjordes ju innan KR kom till världen. Tror att Janne (91:an) endast hade brush-kit på en hårdvarusynth när låten gjordes och dess cymbaler lät väl sådär. Tyvärr har jag inget midispår att tillgå. Kanske kan jag tweaka till riden i wav-filen något...? Verkligen kul att du tycker det funkar annars. Tack!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ett väldigt skönt driv i låten. Och oavsett textens innehåll blir jag glad av musiken. Skön sångröst och skönt intelligent pianospel. Jag lyssnar i lurar o tycker mixen går an.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är ett väldigt skönt driv i låten. Och oavsett textens innehåll blir jag glad av musiken. Skön sångröst och skönt intelligent pianospel. Jag lyssnar i lurar o tycker mixen går an.

91:an gör ett kanonjobb med bas o trummor. Lutar nog åt att byta ut vispsettet mot några modernare. Får väl försöka härma Jannes spel så gott det går. Kul att det gillas och för kommentarer.
La upp en ny version med lite andra nivåer på piano och körer. 
« Senast ändrad: 17.02.2014, 00:20:06 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker mycket om din röst - behaglig att lyssna till. Trevlig låt!
Men jag tycker inte att pianot spelar i riktigt samma rum. Allt är längre fram än pianot, som istället är lite vadderat, enligt mitt öra.
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst funkar det. Tycker hela mixen är lite "diskantig" (kanske min lyssning  :unsure:) men kanonbra låt , lir och sång.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har alltid gillat denna visa.

Tycker stereobild och ljudbild överhuvudtaget känns bättre nu, men har ju inte originalet i närheten och kan jämföra. Möjligtvis kan verbet på rösten fifflas med lite (för lång svans?) men det kan man ju ha olika idéer om.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Åh, ett kärt återhörande. Det var väl på Studioforum-tiden man hörde denna senast. Åren går.  :D

Superfint arr på det mesta. Basen kanske är lite väl "på" emellanåt, men det är småsaker. Gött detta!

Det låter lite för mycket live om rummet tycker jag. För högt värde på "mix" på reverbet. Längden är nog bra.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker mycket om din röst - behaglig att lyssna till. Trevlig låt!
Men jag tycker inte att pianot spelar i riktigt samma rum. Allt är längre fram än pianot, som istället är lite vadderat, enligt mitt öra.
/Gurano

Jag vet. Jag skall se över inställningarna på pianot. Tror det ligger nåt rumsreverb från början på pianot och så kommer mitt extra d:o på det. Skall fixa till det. Tackar, tackar.

Visst funkar det. Tycker hela mixen är lite "diskantig" (kanske min lyssning  :unsure:) men kanonbra låt , lir och sång.  :)
/Roffe H

Kul Roffe. Ska kola över mixen. Dety finns en del masterinställningar som jag brukar ha som standard och de funkar inte riktigt här. Eventuellt byta trumsetet som har lite risgrynsdiskant på cymbalerna. Blir svårt att få till det som 91:an lirar nu.

Har alltid gillat denna visa.

Tycker stereobild och ljudbild överhuvudtaget känns bättre nu, men har ju inte originalet i närheten och kan jämföra. Möjligtvis kan verbet på rösten fifflas med lite (för lång svans?) men det kan man ju ha olika idéer om.

Det finns en del att göra med nya mixen ja. Har gått över tilll Sonars egna impulsereverb och är inte helt helt hemma där. Får rota runt lite. Thnx Divid.

Åh, ett kärt återhörande. Det var väl på Studioforum-tiden man hörde denna senast. Åren går.  :D

Superfint arr på det mesta. Basen kanske är lite väl "på" emellanåt, men det är småsaker. Gött detta!

Det låter lite för mycket live om rummet tycker jag. För högt värde på "mix" på reverbet. Längden är nog bra.

Vilket minne du har! Finns ett par toner i basen jag vill tweaka något. Reverbet igen. Yes, gör om gör rätt!   :)

Ping!

Yes! Thanks!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick


Ping!

Yes! Thanks!  :D


Eller öhh, har du lagt upp den plus lite annat!?  :blink: :o :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
AWWW, den är fantastiskt bra, härlig visa, lekfullt arrad och kompad, och grym sång. Visst, kanhända du kan putsa på mixen om ngn tyckte det, men annars är den luftig, klar och fin  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ahhh, en gammal favorit i repris!!    :wub:
Denna ligger med på en gammal cd som jag vårdar ömt med demos från tiden då Studioforumet var var lika trevligt som KR är idag.
Tillsammans med en annan favorit som du komponerat, stigar, vilken absolut måste få komma med på skivan också.

Absolut inget konstruktivt idag. Jag bara diggar.   ;)
Me, Myself & I


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Lång taim nou hiör, och denna låt kommer jag ihåg som en favve från förr och nu låter den ännu proffsigare, kommer att sitta fint på Spoti.
Några små petningar om du har tänkt skruva pån ännu
- pianot har i min smak aningen för mycket reverb, får det att lite smyga ut i ett annat rum än kompet
- pianoliret då.... det tycker jag inte alls om, jag fullständigt älskar det. Härliga riff och rejäla utspelningar över brett register. Du har ju alltid vart bra på tangenterna men nu hör man hur fin utvecklingen varit, WOW!

jo, sen var det ännu stämmorna som har getts väldigt lite speltid, men soundet kunde lite tunnas ut i mellanregistret så att kören inte kommer in med alltför tjockt ljud, volymen e bra.

ha de gott! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
AWWW, den är fantastiskt bra, härlig visa, lekfullt arrad och kompad, och grym sång. Visst, kanhända du kan putsa på mixen om ngn tyckte det, men annars är den luftig, klar och fin  :wub:

:wub: Vilken fin kommentar. Tackar tusenfalt!

Ahhh, en gammal favorit i repris!!    :wub:
Denna ligger med på en gammal cd som jag vårdar ömt med demos från tiden då Studioforumet var var lika trevligt som KR är idag.
Tillsammans med en annan favorit som du komponerat, stigar, vilken absolut måste få komma med på skivan också.

Absolut inget konstruktivt idag. Jag bara diggar.   ;)

Vad roligt att läsa om cd:n! Hoppas på co-labs i framtiden. Tack AK!

Tjou EQ!
Lång taim nou hiör, och denna låt kommer jag ihåg som en favve från förr och nu låter den ännu proffsigare, kommer att sitta fint på Spoti.
Några små petningar om du har tänkt skruva pån ännu
- pianot har i min smak aningen för mycket reverb, får det att lite smyga ut i ett annat rum än kompet
- pianoliret då.... det tycker jag inte alls om, jag fullständigt älskar det. Härliga riff och rejäla utspelningar över brett register. Du har ju alltid vart bra på tangenterna men nu hör man hur fin utvecklingen varit, WOW!

jo, sen var det ännu stämmorna som har getts väldigt lite speltid, men soundet kunde lite tunnas ut i mellanregistret så att kören inte kommer in med alltför tjockt ljud, volymen e bra.

ha de gott! :)

h.   johan

Vilka fina tips om mixen! Hörs att det kommer från ett proffs! Skall absolut se över det du nämner. Tusen tack Mahan!

                                         -----------------------------------

Snärjigt just nu. Hinner inte med musiken. Hoppas kunna lyssna på era alster till helgen i varje fall. Tackar för fina kommentarer! 





'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Bra, den är inte mastrad som andra låtar i samma genre (exempel melissa horn första skivan), det är bitvis nått konstigt med den (reverbet?), men är klart lyssningsbar även befintligt skick.

/Josef


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Me like mucho... Vilka underbara melodier Du får till.. Älskar ju alltid Ditt gitarr- och pianoklink.. Så även denna gång.. Men detta är ju tillika, som låt betraktat, en riktigt skön dänga..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Altsax: Nu är reverbet annorlunda till det bättre hoppas jag. Tack Josef!

hogge: Muchas gracias! Me gustan mucho las tonas de Hoggez también. Que vayas por buen camino compañero!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Har visst missat denna goding.  :) En hit i sin genre.. gitarrmelodin e ju mumma o ch likaså sånginsats.. Fan gottmos e ju bara förnamnet  :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tusen tack Marsall!! Skall försöka få ordning på Svär Inte också. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktigt skön och sommrig lyssning, snyggt arrad och framförd. :)
En skön start på dagen..(Jo jag har jobbat natt och är nyvaken.  :D)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Du sköljer rent alla sinnen med din  ljuvliga musik, jag mår så bra av den här låten! Den inger hopp och glädje :wub:

Feel good-musik at its best, och din sång är så skön, lekfullt piano och skitsnygg gitarr, jag gillar alltihopa!

Den här och "Stigar" är tunga prylar käre musikvän.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Riktigt skön och sommrig lyssning, snyggt arrad och framförd. :)
En skön start på dagen..(Jo jag har jobbat natt och är nyvaken.  :D)
Bockar djupt och lyfter på hatten och tackar även å 91:ans vägnar som lade ner ett stort jobb på trum- och basspel på denna!

Du sköljer rent alla sinnen med din  ljuvliga musik, jag mår så bra av den här låten! Den inger hopp och glädje :wub:

Feel good-musik at its best, och din sång är så skön, lekfullt piano och skitsnygg gitarr, jag gillar alltihopa!

Den här och "Stigar" är tunga prylar käre musikvän.

/Marre

Tack för dina ord Maria!  :wub: Värmde minst lika gott som marssolen. Fanns en period där låtarna kändes "nödvändiga" att göra eller hur man skall uttrycka det. Har inte samma "urge" idag men vore kul att få till en drös på svenska till Spotify och där är som vanligt era synpunkter guld värda. Tack igen Marre!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt skön låt!
Lutar gitarren i mixen väldigt långt åt höger? Har inte tänkt på det förut men hör det nu - tydligast i början.
Ja, det gillar jag inte! Är det någon förändring du gjort medvetet eller har jag blivit knäpp?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kommer inte ihåg riktigt hur det lät från början...men nu låter det bra (inget vasst ljud och så) skön mix, finfint gitarrspel och en härlig bas.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra idé att återvinna gamla låtar, ge dom lite mer fräschör med nya pluggar och så.
Känner nog igen låten från förr. Vissa låtar glömmer man inte
Tycker den låter finemang nu också.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag blir litet överraskad av denna. Den låter mycket annorlunda emot vad det brukar göra.....
Allt du gör låter tydligen bra, eq.... :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice att höra Magnelldyningar lever kvar bland vissa av oss ;)   Allt gott O
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se