Kontrollrummet

Bloodscribe - Faith in Deceit

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LIIKET

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
LÅTNAMN: Faith in Deceit
ARTIST/GRUPP: Bloodscribe
GENRE: Metal
LÅTLÄNGD: 3:58
KOMPOSITÖR: Bloodscribe
PRODUCENT: Anton Eriksson
EV. MEDVERKANDE: Bloodscribe
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

En låt av fem från vår demo. Jag spelar skrik och producent även fast jag inte är speciellt kunnig i området. Inspelad och mixad i replokalen.

Text:
The emptiness approaches.
Winding down the path.
Knows the direction.
Even though it never've been here.
And you've searched.
Lead here by your god.
With the bare moon
As your guiding light.

Now push the button on the belt around your waist.
Explode when circumstances is correct.
Fidelity! My nobel effort honours you.
Get it! You've got faith in deceit.

Can you feel it?
Lay down to slumber.
This time it will
Stay a while and never die away.
Enchanting you
with immortality.
But hey look!
You will never think nor see your jail.

Boom!
Not even a straw of hope is spared.
Your blood is freezing.
Red turns to black.
Boom!
Doomed to walk your path in solitude.
So this is death?
This is you.


Era åsikter?
« Senast ändrad: 08.08.2007, 18:25:36 by LIIKET »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är bra ös i gitarrerna (riffen rockar som faen!), låter som en intelligent text  :D men kan bara höra vissa ord här och var, faktiskt välsjunget. SOlot? Inte Trey men kanske sepultura eller nåt ;)

Slutet är grymt! När sista 10 stroferna sjungs och därefter, rycks man med i vansinnet ;)

Gött jobbat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Helt OK mix. Låter mycket "lokal" över den. Semiproffsigt sound trots allt. Troligen kunde materialet mixas ännu bättre och få det mera proffsigt. Stereobilden är OK, inget störande där vilket alltid är positivt. Gitarrerna är inte helt tight spelade på alla ställen. Riffen är .. vad jag skulle säga garanterat bra, men typiska. Inget out of the ordinary. Låtens uppbyggnad är också mycket trogen sina förebilder.

Överlag har vi ganska lite av den här genren här, men detta är nog en av de bästa insatserna jag hört.

Berätta gärna mer om uppmickningen och mixandet!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad LIIKET

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Tackar! Värmer att det gillas. Intelligent text vet jag inte om man kan kalla det. :P Jag är ingen mästare varken på engelska eller på att uttrycka mig. Uppdaterade #1 med text iaf.

tsmalmbe: Kul att du tycker det låter semiproffsigt iaf. Är trots allt första gången jag gör en riktig inspelning av ett band, och absolut första gången jag spelar in trummor. Vi ville få det att låta som att det verkligen var ett band där som spelade. Livekänsla alltså. Vi körde ingen metronom och gjorde nästan bara en tagning per instrument till varje låt. För otight är aldrig bra men lite lagomt tycker jag är charmigt på något sätt. :P Självklart tycker man olika om det.

Mickningen är väl ganska mycket random. Eftersom jag inte kan något om trummickning så satte jag bara upp mickarna på enklast möjliga sätt. Virvel och pukmickar är riktade mot kanten, kaggmick halvvägs in i hålet och OH-mickar är riktade ifrån varandra(för att undvika fasfel gissade jag?) rakt mot cymbalerna. Vi hade ingen micksladd över så någon sejarmatta blev det inte, och jag är nöjd utan. :P Mickarna var ett paket från JJ-labs för 1300 typ + en sm58 på hi-hat.

Gitarrerna är en ren marshal 4x10 med en sm57 riktad mot kanten av ett element.

Mixningen dåra... En kraftig höjning i diskanten och en kompressor på kaggen för att få till klicket och attacken. Virveln är sänkt vid ~400hz för att den hade för mycket ton. Kompressor där också. Sen skickas alla trumspår ut till en kanal med en limiter och ett reverb. Gitarrerna är inte mixade alls. Sången har bara en kompressor, delay och pyttelite overdrive. Lite sänkt i de översta frekvenserna. Basen är lajnad direkt och har bara smygkorrigerats lite med eq för att inte störa bort kaggen helt.
Sen på masterregeln ligger T-racks och fetar till ljudet med multibandare, eq och limiter. Det är i stora drag vad som är gjort.

Bara för att det inte är så vanligt kanske jag ska nämna att vi använde tracktion 2 också. :P Skönt program om man inte har flera skärmar att jobba med tycker jag. Allt ligger lixom på samma ställe så man slipper dra upp en mixer över hela skärmen varje gång man vill ändra något.

Tack för kommentarer.


Utloggad Osmo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
MUMMA! Känns som en blandning av The Haunted och och kan inte sätta tungan på de, men de är riktigt nice! Bättre blir de åxå om man krämar lite volym och headbangar, inspelningsmässigt är de bättre än va jag någonsin kommer att lyckas med. Ljudbilden är väldigt lik Lamb Of Gods, bra eller dåligt hmm beror på va man gillar för mig är de ett plus.

Nu blire ett plussande å minusande här :)

+ Själv metronomhatare / fast en trevlig pryl att ha ibland
+ Själva ljudet, låter riktigt bra. En mastering från nått pro kan säkert tippa den till "grym status".
+ Arret
+ Sången, sitter smäck
+ gtr soundet skönt

- Virveln, kan själv inte få till en virvel som hjälper låten. Måste alltid EQ'a själv vilket bara aderar brus.

Så totalt en riktigt kompetent låt och inspelning.

Hittade denna snubbe som beskriver på ett humoristiskt sätt att spela in trummor :)
http://noise101.wikidot.com/metal-drum-guide
« Senast ändrad: 17.12.2007, 12:23:59 by Osmo »


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Fan också .!

Dehär gillar jag. riffen fungerar fast de är ganska typiska, sången tilltalar mej och orden är också bra.
Har själv mickat upp mina trummor bara engång och de är ju inte precis lätt, du har lyckats verkligt bra med det.
8+ av mmej iaf.

H. Tommy

P.s kolla vår dead souls låtar här, vårt metal band.