Kontrollrummet

Harmonica mike - Life,a piece of gold

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Life,a piece of gold(A piece of gold-Arbetsnamn)
Artist:Hm
Kompositör:Hm
Text:Hm
Ev,medvärkare:nope
Låtlängd:1.20 förr nu 3.01
Genre:Ballad,country visa eller vad det nu blev
Tillvekningsår:Feb 2014,vidare bearbetning 4 juni
Kuriosa:Jag får uppsöka fiskaffären i sommar..

############################

Tjoho gott folk.
Presenterade denna för ex antal veckor sedan,igår kväll så lirade jag lite och ylade nu tidigt på morgonen till grannarnas förtret.. :ph34r:  :D


Var på denna med en reff och lite mer lir(elgura/pianoelvarianten/bas).
Frågan är vad tycker ni?
Har jag hittat själen i denna?
Sång på första reffen?
Skall jag skippa reffen och bara yla in ett kort stick och åka vidare på de andra delarna?
Mera text,verser eller bra så här?
Vad skall dit vad skall bort mixen etc. - you name it.


Jag är inte riktigt nöjd med texten på ett par ställen,med mer tid så sätter jag det.Lite osammanhängande nu känns det som,mycke mellan raderna på nåt sätt..

Det viktigaste nu är att ni gör som ni brukar,dvs. såga ned Norrlands furan.

Mike
« Senast ändrad: 05.06.2014, 08:00:25 by Harmonica mike »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnat en gång. Kul att få ide på natten och kunna släppa in den i datorn efteråt.
Lite irländskt på något vis, en allsång alla känner igen. Vid 21 eller där gitarrplinket kommer in vid 30 tänkte jag en sväng där alla i församlingen tar i och sjunger något gemensamt, kanske samma melodislinga (men refrängtext) eller en annan melodislinga.

Arbeta gärna vidare på den här idén.
Andra och tredje lyssning var bättre.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo lite Americana Folk-Music är det nog, inga stora svullst grejjer pliis !! ;)
Akke och någon fiddle här och var tror jag gör detta mest rättvist.
.......'Sätter mig ner och väntar på Refrängen' .....  :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härlig sång med fin känsla som vanligt!  :)
Tror du ska behålla det så här lite Bluegrass-aktigt utan stökiga trummor och elbasar...
Ett stick i Am/Em nånting kanske kunde funka..? Vet inte om refräng behövs i den här.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Försöker lyssna i min Android mobil men kan inte öppna filen:(
Verkar funka bättre med mediaspelaren eller vad en del andra använder.
Får försöka när jag har tillgång till min Pc.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vilken mysig helskön låt alltså! Älskar arret, det är super precis som det är  :wub: och din sång såklart, det det enda jag längtar efter är, om du kunde låta någon lägga på en stämma på vissa ställen, tex på slutet when they cry...
I början tänkte jag att en hel manskör hade varit snyggt, sen fick jag av någon anledning tankarna till Brother where art thou, och tänkte att en stämma kunde vara snyggt...men till sist visste jag varken ut eller in, men något kanske skulle kunna göras  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gott stuk med 6/8 och snygg melodi. Bra lir och pipan super som alltid. Kör på!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
A piece of gold..

Max:
Irländskt,precis vad jag också tänkte.Lite "pubkörer" på ett tänkt reff/stick kan bli fräckt.Tempot kanske är något högt för mitt spretiga ackelir och text...
Jag hör ibland musik då jag vaknar ur en dröm,för det mesta så faller det i glömska innan jag kommer till skott.Denna nynnade jag in snabbt då jag tyckte att den kanske har nåt..Vi får se om jag kan göra nåt vettigt av detta.

Bjurte:
Folks,ja det går ju också..Oki,inga stråkmattor  :D

Peter:
Thanx man.Ja då kör jag på det här då,acke,fela å lite piano så får vi se var vi skall lägga förstärkningen  :)

Zebben:
Trist,köp en xperia z jag har en sådan och de telefonerna är perfa :D

Carina:
Tack för de fina orden,då behåller jag den med ett enkelt arr.Jorå,det går att klämma in körer och stämmor i denna.Fixar sticket så får vi se..Jag kanske får låna lite stämma av dig om det behövs..?  :wub:
Jag jobbar lite til så får vi se vad som kommer ut..

EQ Micke:
Thanx man.Jag donar vidare.

#####################

Tack för kommentarerna alla,det värmer gott.Liten idé det här som jag skall försöka förvalta till nåt större..

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jobba vidare, jättefin idé och lir. Kanske en refräng skulle passa?  :unsure: Lite åt Molly Malone hållet..."a live a live oh".  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Guldpriset har ju sjunkit värde, men den här, a piece of gold, den låtens värde kommer helt säkert att stiga. Bara du jobbar på och slutför den. Tycker det har varit mycket jättebra skisser, idéer men inte så mycket färdiga låtar från dig.
Bra sång som alltid - även mitt i natten.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håller med alla, bra låt. Måste den ha fler delar egentligen?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
A piece of gold..

Kul att ni tycker till alla,det värmer och inspirerar.

Roffe:
Thanx man,ja jag har en reff nu.Skriver text och funderar på det sista..låten är ju en cfg runda men reffen blev en bm7-9,f#9, em, g,,sedan så tröck jag in några grejer på pianot under cfg rundan,coolt eller helknasigt - vi får se :)

Staffan:
Ja mina idér finns på ritbordet som skisser och utkast.Tanken är att en producent tar tag i den färdigställande biten.
Den kreativa biten ger mig mest,finliret tar för lång tid då jag måste nöta in alla finurligheter - den enkla förklaringen.

Håkan:
Tack,Håkan.Ja vi får se när jag får denna i hamn..Jag fick sänka tempot lite och lira om.Har skrivit och spelat in en reff,som jag skall köra två svängar.I övrigt så blir den ganska lik verren i trådhuvudet.Lite mer sammanhängande text också..Men jag avvaktar med att lägga upp den tills allt sitter.Jag har texten kvar..

BJURTE:
Jag har stråkar på reffen,förlåt


######################

Tack alla för kommentarerna,det värmer gott här i Norr..Fast vi har fått vår två månader för tidigt,uppochnedvända världen typ.Vi brukar ha tjugo-trettio minus och skoteroverall nu,men glider runt i kortärmat och två plus :)

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar nu med.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Max:
Tack,jag har jobbat lite men körde fast på texten så det tar nån dag innan jag lägger upp tagning två..Nu har jag reff,två svängar..Rätt coolt tycker jag  :D
Tragglar med acken också,för att få till rytmiken och flytet på versen hå hå ja ja..

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Gillar Din röst som satan... Du låter alltid som någon man väckt ur ett whiskeyrus och bara tvingat till att ta ton  :lol:
Jobba vidare, människa.. Låten har stor potential. Detta kommer att bli skiiiitbra....
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Klockrent gitarrspel o sång.. Trummisen måste va mer bestämd låter bakis"o loj :D.. Kan betona puka bara o mer bestämd taktfast pang pang!  ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har medvetet låtit bli att kommentera i avvaktan på version två men nu när jag lyssnar igen så upplever jag att låten är färdig liksom - lite konstiga ljud i slutet men i övrigt rätt så perfekt faktiskt. Känslan finns med hela vägen - voicen är dunderbra - gitarrspelet funkar etc.
Flytta till färdiga blir min dom!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
A piece of gold..

Hogge:
Thanx man.Ja det är ju inte blues det här,så det glädjer att du gillar det..Jag har jobbat lite,men har text kvar att skriva å lite gura puts..Förhoppningsvis har jag den till veckan.Du skulle höra min röst idag då jag drack en liten STOR virre igår,nu är det Tom Waits som gäller :)

Marsall:
Ja trummorna är ju mer en styrning för tempot å gura spelet än bra tänk,det går nog att dona lite där cajon kanske..Pukor är ju också en idé..

Eddi:
Ja jag misstänkte nästan att du väntade på verre två  :) Jag har en reff nu som jag tvekade till men mina polare skrek rätt ut då jag tänkte skrota det,så jag böjer mig för övermakten och kör reffen två svängar.
Lite probs med att få acken snyggt lirad på versen,då ackorden byter snabbt,,Skall lira mot fet virvel så jag känner rytmen tydligare då går det lättare.
Det glädjer mig att du tycker om den så här,men ta fram sågen till veckan då du hör reffen..Jag har bara lite ackeputs å text kvar,samt en tight basgång på reffen.Så liiite till skall denna få :)

##############################

Tack för kommentarerna alla,det värmer och inspirerar mig..Mera kommer..

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKickade Fågeln till morsan och hon tyckte mycket om den.

Tycker det låter mer visa än country eller blues det här. Mycket fint utkast! Ska försöka följa utvecklingen även om jag inte är inloggat så mycket för tillfället!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
A piece of gold..

Per:
Ja den låten(Fågeln) blev inte så tokig.Jag har en nyare version av den med en fantastisk gitarr signerat djonas..
Men livet kom emellan så jag har en ordentlig inmix kvar av det..Lite vårpyssel på den typ..
Halar upp den då mixen sitter.
Denna då:
Tack,det värmer.Jag har donat en del med reff och lir men jag har inte texten klar,så jag väntar tills jag har nåt vettigt.
Liret sitter dock,och det är ju 99 procent av jobbet :)

############

Tack för kommentaren

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det ser ut som det är dags då för version två av denna låt.

Mycket tacksam om ni skriver vad ni tycker,jag har mina funderingar vilket finns att läsa i trådhuvudet..

SÅGA!

Mike


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Den har visst förändrats! Minns inte riktigt hur den lät innan, men nåt har hänt :)
Den är fortfarande jätteskön, bra att den fortfarande är rätt enkel och själen finns där! Är det en fiol/ngt stråk som spelar? Den skulle jag önska fick vara lite "gnissligare/mer folkmusikfiolig" :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det är en jättefin låt! Snyggt med den plockande elguran och pianot som
kommer in med rätt styrka och intensitet. Fiolen tycker jag är för mycket "på"
och är bitvis för stark i volym. Håller också med Plinka om ljudet på den.
Sköna harmonier i refrängen, så den tycker jag du ska behålla.
I andra refrängen tycker jag fiolen skulle vara mer återhållsam och kanske hellre
entoniga stråkar i bakgrunden där. Tycker det funkar att ha första refrängen utan sång.
Sången är som alltid super. Men personligen hade jag nog haft mindre reverb och en lite
varmare ton på den. Svårt att uppfatta texten mellan ca 25 - 35 sekunder...
Upplever lite "pumpande" sång. Använder du mycket compression/limiter?
Tänkte också på att instrumenten, bl.a. fiolen, kunde panoreras ut lite mer, så att
det inte var så mycket som konkurrerade om platsen i mitten.
Lite funderingar från ett regnigt Småland.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jag sågar det som kan låta stråke. Är inte heller bekväm med det den spelar, gillar inte de underfundiga melodislingorna

Då är jag ärlig och jag tror mig veta att du uppskattar min ärlighet!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se,snabba svar det gillar vi  :wub:

Carina:
Japp det en fela.Halion sonic2 står för soundet och jag lirade på keys..Skall se om jag kan ratta fram det du menar,eller kolla med nån som har en bättre plugg..Kul att du gillade den.Tänkte förstärka den med stämsång,har en tjej på Gång..Annars hade du gärna fått vara med på denna..Backar hon ur så.. :wub:

Peter:
Bra tips som alltid Peter,super tack för det.Jag kör den en mix sväng till..Kollar på stråket/panoreringen också..Texten ja,blarr på just den biten du reagerade på,det kommer en verre till med kvinnlig fägring också framöver..Fixar texten då..Ja det är ju "fulmastrat" så det kan vara för hårt tryck på sången,checkar det.

Max:
Bra om nån sågar också,det är ju liksom vitsen med forumet.Jag skall kika på Astis/Carinas tips att förenkla stråket och försöka få tag i ett bättre sound överlag på felan..Personligen så gillar jag hur den går släpigt mot takten,nästan dansar fram..Den behöver ju inte gå så där på reffsången,det håller jag helt med om.Enklare är nog melodin för att lyfta fram sången,det skall dit en till röst har jag tänkt..Ligger i förhandling :)

#########################

Tack för kommentarerna alla,nu drar munspelslirarn ut i skogen några dagar med bärs å grillat å elgura med batteridriven stärkare :)


Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKriver kort: bar sjunget, det låter sorgligt... och din stämma tolkar texten jättebra.

En av dina absolut bästa! Harmoniske hämnaren.
« Senast ändrad: 05.06.2014, 19:54:47 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En fin låt, men jag håller med max om "stråken"
sedan tycker jag att det är lite för mycket delay på sången precis i början
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä jag stör mig verkligen inte på stråket - visst det kan vara skarpare och bättre men det är inget som drar ner låten anser jag. 5 toppluvor av 5 möjliga.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se..

Per:
Den tackar jag för Per,jag tycker också att låten har nåt..Jag ska jobba lite till har jag tänkt men ser den som nästan klar.

G:
Stråket,ja jag skall försöka fixa till nåt så får vi se.Ljudet i första hand,samt liret på reffen med sången..
Tack för tyck å tips

Eddi:
Kul Eddi att du gillade denna.Ska se om jag kan dona lite med soundet på stråket,kanske byta mot cello och nån av grabbarnas kanonpluggar..
Skall dit med en kvinnlig stämma mot min också,tror det lyfter rejält då.

########################

Det var väl alla då..Idag har vi nästan 30 plusgrader i Boden och stuglivet är fantastiskt.
Tur man köpte massor med sån däringa maltvara igår  :rolleyes:

Nu åter mot skogen,tack för kommentarerna boys

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kommer inte heller riktigt ihåg hur den lät från början, detta är def. inte sämre (bra m.a.o.) Lugnt och fint, gillar dina stämmor. Stråkarna stör inte mig.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kommer inte heller riktigt ihåg hur den lät från början, detta är def. inte sämre (bra m.a.o.) Lugnt och fint, gillar dina stämmor. Stråkarna stör inte mig.  :)
/Roffe H
Thanx Roffe, jag skall lirka in lite kvinnlig fägring i denna  så får vi se  hur det blir..


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Har inte hört tidigare versioner
Bra låt - snyggt ljud - härlig början!
trummor och gitarrer och sång förstås är topp
gillar dock inte ljudet på "fiolen" tycker också att det är för mycket reverb på den
skulle föreslå en slide eller steel gtr istället
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Biken:
Thanx man.Jag ska dona lite med felan,håller med om att den fick lite för mycke rumsklang..Vidare så är det ju Cubase Halionsonic2 och det finns ju bättre grejer..
Slide/steel kan ju också gå,men det fixar nog inte jag.

Tack för kommentaren Stefan

Mike


Utloggad Airikr

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Den här lär rulla runt hos mig mer än en gång, helt klart risk för privat sommarplåga!
Gillar de Irländska tendenserna, din "sargade" röst och stämmorna.
Med en riktig fela hade det antagligen suttit ännu bättre.
Det skulle vara kul med en live-variant, krogstök, hellre-än-bra-allsång och allt det där...

Tjo!  :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Den här lär rulla runt hos mig mer än en gång, helt klart risk för privat sommarplåga!
Gillar de Irländska tendenserna, din "sargade" röst och stämmorna.
Med en riktig fela hade det antagligen suttit ännu bättre.
Det skulle vara kul med en live-variant, krogstök, hellre-än-bra-allsång och allt det där...

Tjo!  :D

Tack Erik  :) Kul att du gillade denna.Felan ja..Jag har lite känningar inom kommunala musikskolan.Skulle vara kul och höra vad en violinist skulle kunna göra med den här..
Intressant idé..Skall se om jag kommer till skott efter sommaren.

Stort tack för kommentaren.

Mike