Kontrollrummet

Rattlesnake - the frozen shore

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker pianoversionen var bättre. Nog bara det lugna mittpartiet i orkesterversionen som ger nåt intryck på mig.

Ska lyssna på pianot igen nu.

Edit: Tycker nog att arret med piano återger innehållet bättre än orkestern, men det hörs att du lagt en hel del tid på vissa partier på slutet och även i början (och förstås i mitten). Men jag hör direkt på förstfiolens nedgång (ca 8 noter in tror jag) att det är samplingar. Är väl lite skadad.

För övrigt, mina horn från SM låter groteskt artificiella, ska tanka ned en midi och se hur de tänkt sig mixen. Annars aldeles rätt klang.
« Senast ändrad: 20.06.2014, 12:51:25 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cellons på och av är värt att arbeta med. Tänker på hur det låter om nån drar cellostråke i orkester. Tänker mig en successiv volymökning.
Lurigt svårt det där med att skapa orkestrala verk. Mycket arbete krävs förstår jag. Ditt verk är bra - ändå lyser vissa förväntade volymförändringar med sin frånvaro, även, som exempel, på blås här och där och då pukorna kommer in - tänker på att det saknas en avancerad attack och decay-hantering på varenda instrument. Jag tror jag kräver för mycket.

Glad Midsommar!
« Senast ändrad: 20.06.2014, 13:11:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Väldigt Fint! Inspirerande att se, vad du gjort av pianoversionen.

Tycker att du har fått till det här med harmonierna väldigt bra och att det går fram och tillbaka i olika lager och vågor.
Men: Tempot är lite för snabbt. Och tempot är för midiaktigt. Det saknas dessa korta pauser och små ritardandon här och där, som riktiga(icke-midi) musiker brukar göra. Och klockspelet i början skulle jag vilja ha med lite längre. Kanske skulle du även kunna avsluta med klockspel för att återknyta slutet med början.

www.alatarmusic.com


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Efter att ha lyssnat på orkesterversionen och även pianoversionen på nytt,
måste jag säga att jag föredrar helt klart den ursprungliga - pianoversionen!
Orkesterversionen saknar dynamiken som pianoversionen har och jag tycker
att de "atonala" tonerna inte heller passar in så bra där. Instrumenten klingar
inte ut naturligt. Det blir inte samma spänning och närvarokänsla som i p-versionen.
Annars tycker jag arret/orkestreringen är fint i orkesterversionen.
Pianoversionen är riktigt, riktigt bra och förmedlar den kalla, vemodiga känslan på
ett bättre sätt. Cellon på slutet är jättefin! Vad är det för plugg?
/Asti
« Senast ändrad: 21.06.2014, 18:53:21 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hmm...har lyssnat på bägge nu, och min slutsats är att än så länge vinner pianoversionen för att den låter mer naturtrogen, den orkestrala skulle vinna om de samplade ljuden kändes mer äkta än de gör nu. Om du fick till bättre samplingar på det orkestrala så skulle den versionen slå allt :P

Väldigt snyggt hur som helst, och som sagt, den orkestrala versionen har en enorm potential.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg komposition!
Fina teman som elegant glider in och ut
Från den isiga stilla stranden till utbrott som förebådar islossning
Slutdelen fick mej att tänka på Emmardale farm - en TV serie som gick way back - Vet inte om det är det engelska hornet
Lyssnar i lurar - kanske kunde det vara lite mer stereobreddat?
Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten