Kontrollrummet

Marsall & equality - Svär inte, Marsallhjälpen är här!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej!
Lite test med nya synthen Omnisphere i huvudrollen. Kan väl utvecklas mer musikaliskt och tacksam för tips eller medverkan. Hur som helst lite kul ljud kan man kanske tycka?


LÅTNAMN: Om ni svär
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: svärmusik
LÅTLÄNGD: 01:30
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: späktrasånick
INSPELNINGSÅR: iår
FORMAT: mp3

12/2: Ny version (mindre hackigt?)

15/2: iPhone-länk:https://app.box.com/s/94cpqw8otb0h9hl3xzcy

22/2 Ny version med Marsall på sång!
« Senast ändrad: 22.02.2014, 10:49:46 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker enbart att ljud-hackandet är obekvämt för öronen. Men bara en lyssning så vi får se hur andra upplever det.
Kanske skulle det göra stor skillnad i upplevelsen om det var större fokus på trummornas stabilitet (upp i volym) och hackandet hade avsevärt lägre volym?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tacks Max! Jo lite hackigt är det nog. Skall nog dämpa transienterna på synten och renodla basliret.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Gillar sånt här sväng och lir.
Kanske om du gav synten lite rum och la ackord som klingar ut ovanpå detta så skulle det inte upplevas som hackigt.
Är alla instrument Omnisphere?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ackeguran hamnar mer rätt hos mig,men det är alltid kul att testa nåt nytt.Lite hackigt rytmiskt ja,men coolt lirat.

Tre mössor kan jag väl gräva fram i vinterkylan,en till om det blir lite mindre halkigt - ursäkta hackigt menar jag.. :D

Rock on Micke

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fräcka ljud, men lite jobbigt i längden med de "avhuggna" synthljuden...
Gillar särskilt spel och harmonier mellan ca 40 - 60 sekunder!
Snygg bas!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Struttigt va ordet.. :blink:
Men ändå lite ballt.. som ett tufft intro eller brejjk mitt i en låt skulle det sitta mums.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag håller med övriga, det är rätt ballt, men lite jobbigt i längden. Tror som Bjurte att det skulle passa bra som ett brejk mitt i. Basen är cool  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
zzeb: Tjena moss! Gjorde som du sa och skapade lite rum. Ackord vet jag inte precis... Minskade även på syntens transienter. Trummorna är nåt funklir från Addictive Drums. Basen är Trilian vilket liksom Omnisphere är från Spectrasonics.
Tack för lyss!
Harmonika Micke: Gott att se dig här igen! Tre mössor i vintern är inte illa! Tack för dom. Det är minsann inte hackmat. Får väl göra som Nad Sylvan, be Hacket lira bas. Och det går ju inte av för hackor!  :D
Asti: Kul att du ser(hör) ljusglimtar i hackandet! Får försöka utveckla den vidare. Tack för comments!
bjurte: Jo det kanske skall vara som ett brejk. Bra idé! Kul att du tycker ballt ändå! Tack!  :)
Plinka: Även du störs av hackspetten. Jo men strax efter du kommenterade ligger en ny version uppe som förhoppnings ska vara mindre jobbig men man vet aldrig...  :o :mellow: :)

Ny version! Tack för tips!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Coolt !!!  :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Funk-jazzigt värre - du har alltså börjat öva inför festivalen hör jag. Lite hackigt som sagt och ett avsaknande av ett tema men sköna ljud och bra groove.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag får det inte att gå ihop riktigt, väldigt stökigt men framför allt - det svänger inte, tycker jag.
Känns som ett sånt där mellanparti innan det öser loss, innan det öppnar upp sig.
Tror det skulle vara bättre om trummorna spelar mer ett stadigt komp än som nu mest breaks, trummorna skulle kunna binda ihop den hackiga rytmen hos synthen.
Men har förstått att Omnisphere har grymma ljud. Har man inte samplat ett brinnande piano också?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
pxm: Tack mannen!  :)
Eddi: Funk-jazzigt låter kul. Inte mycket till tema men "tände till" när jag skrollade igenom alla pre-sets (inte klar än, puh!) Tack för lyssning och kommentar.
Tokai: Lite delade meningar om ev sväng tydligen. Passar kanske bättre som mellanparti, break eller intro. Ska kolla trummorna och pröva mer "rak" kurs. Jo, jag läste nåt om brinnande piano nånstans, vidare utveckling av Hendrix brinnande Fender? Tackar för comments!
« Senast ändrad: 12.02.2014, 18:57:44 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Klar förbättring! Riktigt fräckt nu  ;) :D
Plinkar på en låt...


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inga å ä ö i filnamnet e du snäll  :D Går inte att lyssna via iOS nu  :(


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fy på dig angående åäöÅÄÖ! Internets alla teckentabeller är fortfarande inte överens vid tolkning av dessa.

Tror du har hittat en mycket bättre mix nu. Annars är det mina öron som kan ta det bättre.
Det är rytmik i stycket men för mig är det också ett mellanparti som kommer innan musikerna drar igång flytet och groovet i den låten. Flytet och groovet ligger inte i det här partiet utan är underbart förlösande då det kommer tillbaka efter detta. Hmm...
« Senast ändrad: 13.02.2014, 07:34:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
När man, som jag, har begränsade resurser vad det gäller tillgången till the World Wide Web, så kastar man sig över vissa favoriter.. Där finns ju Du... Älskar ju Ditt knäppande på den akustiska gitarren.. Och vad får man höra? EQ goes Kraftwerk..  :P

Visst. Jag föredrar Ditt vackra och stämningsfulla gitarrspel, men skamligt får jag också erkänna att jag gillar synthar (I KOMBINATION med rivigare distgitarrer).. Men om jag ska gilla synthar så ska de spelas såhär.. Jag gillar ju det... Såg att nån tyckte det mest var irriterande.. Well.. For me it's not...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har lyssnat några gånger nu och tycker det är riktigt häftigt!
Svänger fint och basen är suverän! Störs inte längre av den "hackiga" synthen.
Första gången jag hörde låten fick jag en liten vib av Emerson, Lake & Palmer.
Har för mig att dom på ett album jag hade använde sig av ett liknande synthljud.
Bra och spännande musik!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Klar förbättring! Riktigt fräckt nu  ;) :D

Tack för att du ville lyssna igen!  :)

Inga å ä ö i filnamnet e du snäll  :D Går inte att lyssna via iOS nu  :(

Du missade inget viktigt.  :D Slängde upp en alternativ länk som funkar i min iPhone.

Fy på dig angående åäöÅÄÖ! Internets alla teckentabeller är fortfarande inte överens vid tolkning av dessa.

Tror du har hittat en mycket bättre mix nu. Annars är det mina öron som kan ta det bättre.
Det är rytmik i stycket men för mig är det också ett mellanparti som kommer innan musikerna drar igång flytet och groovet i den låten. Flytet och groovet ligger inte i det här partiet utan är underbart förlösande då det kommer tillbaka efter detta. Hmm...

Fy på Apple vill jag säga. Hur dumt hanterar de inte musikfiler ö h t med sitt styvmoderliga iTunes bla? Bara det borde egentligen varit tillräckligt för mig för att välja ett annat mobiltelefonmärke. Sen finns det ju, tro't eller ej, bokstäver som används utanför det stora landet i väster.
Jo, erkänner bristen på groove eller just att det skulle förlösas på nåt sätt. Tack för återhörande.

När man, som jag, har begränsade resurser vad det gäller tillgången till the World Wide Web, så kastar man sig över vissa favoriter.. Där finns ju Du... Älskar ju Ditt knäppande på den akustiska gitarren.. Och vad får man höra? EQ goes Kraftwerk..  :P

Visst. Jag föredrar Ditt vackra och stämningsfulla gitarrspel, men skamligt får jag också erkänna att jag gillar synthar (I KOMBINATION med rivigare distgitarrer).. Men om jag ska gilla synthar så ska de spelas såhär.. Jag gillar ju det... Såg att nån tyckte det mest var irriterande.. Well.. For me it's not...

Tack Hogge! Håller med om att combon med elguror är välfunnen. Detta är ju ganska rudimentärt stycke. Kul att du like. Följer dina grejor med spänning likaledes. Shine on!

Har lyssnat några gånger nu och tycker det är riktigt häftigt!
Svänger fint och basen är suverän! Störs inte längre av den "hackiga" synthen.
Första gången jag hörde låten fick jag en liten vib av Emerson, Lake & Palmer.
Har för mig att dom på ett album jag hade använde sig av ett liknande synthljud.
Bra och spännande musik!
/Asti


Tack för återlyssning! Borde väl göra nåt vettigare av denna men svårt när inspirationen (om någon) lagt sig. ELP lyssnade jag mycket på. (Pictures at an exhibition, Lucky Man...) Tack för liknelsen och positivt omdöme!


« Senast ändrad: 15.02.2014, 18:17:42 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Unreleased Tension vore ett bra namn :)  Det har svängpotential helt klart (gillar hackandet) men som tidigare sagts, lite av ett mellanparti - låten borde få chansen att "bre ut sig".

Får denna i huvudet av någon anledning  :blink:



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Schyssta harmonier i uppgången, tycker det är riktigt läckert, men behöver utvecklas.  :) Funkar det bra med nya prylarna?  :)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jo visst hackkigt håller med  men ganska Coolt en liten stund.. :) En galen tjatig sångare som upprepar nåt helt ovidkommande fras skulle hotta den ännu galnare.. Jag gillar det galna jag"


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HasseFX: "Unreleased tension" - Mitt i prick!  :D OK, får försöka få ordning på den med något mer förlösande parti. Kommer ihåg den där Knackslåten... Gillar bas-trumsamspelet (så nånting, skulle man få till det!). Blir liksom en helt annan låt under gitarrsolot.  :) Tack f ö för tips om Omnisphere och Alchemy i en annan tråd!
Clemens: Utveckling är ordet. Har bara hunnit flukta på Omnisvär och den verkar ball.
Funderar på Alchemy också!  :D Novation Impulse fjunkar bra och datorn känns lite stabilare nu efter uppdatering av firmeware till SSD-diskarna och nyflashat BIOS.
Marsall:  Apselut, galet=bra. Du får gärna gala på denna om du vill!  :)

Tack för lyss även om ej nyss!
« Senast ändrad: 19.02.2014, 22:55:16 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter coolt. Rytmiskt och infallsrikt.

Riktigt underhållande lyssning..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar Per! Kul!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Marsall lade på sång! Thnx mannen!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Marsall lade på sång! Thnx mannen!  :D

Kul och galet i en bra kombination. Men jag undrar vilka som går upp på dansgolvet då den här spelas...  :)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Max! Jag skall nog upp och försöka headbanga till denna nästa gång jag lyssnar utan lurar.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Marsall lade på sång! Thnx mannen!  :D

Kul och galet i en bra kombination. Men jag undrar vilka som går upp på dansgolvet då den här spelas...  :)
Tack Max! Jag skall nog upp och försöka headbanga till denna nästa gång jag lyssnar utan lurar.  :)

Fasen att jag inte tänkte på det när jag hörde orginallåten .. :o  :D ...  Det va juh..Tur att jag passade på att köpa 3-pack H-sladd till nya"lurarna :D

Och tack för jag fick va med på din helt galet braiiga låt.  :wub: 


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Basen o Marsall är behållningen här riktigt bra men den hackiga synten sabbar allt...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har lyssnat några gånger nu - hmm faller mig inte riktigt på läppen. För hackig ... som några varit inne på. Det ni gör gör ni bra men jag lyssnar nästan alltid i hörlurar nuförtiden och allt är för mycket upinmyface liksom - men det är ju bara en smaksak det :D

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Att det gick att sjunga till denna??!  :lol: Underbart jobb Marsall  :)
Marsall lade på sång! Thnx mannen!  :D

Kul och galet i en bra kombination. Men jag undrar vilka som går upp på dansgolvet då den här spelas...  :)
Tack Max! Jag skall nog upp och försöka headbanga till denna nästa gång jag lyssnar utan lurar.  :)

Fasen att jag inte tänkte på det när jag hörde orginallåten .. :o  :D ...  Det va juh..Tur att jag passade på att köpa 3-pack H-sladd till nya"lurarna :D

Och tack för jag fick va med på din helt galet braiiga låt.  :wub: 

Jag tror det skulle vara skitkul att dansa hack-dans till denna, iklädd robott-catsuit...  ^_^
Plinkar på en låt...