Kontrollrummet

Hur behandlar jag mitt kontrollrum?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
En vädjan till alla studiobyggarproffs kommer här i hopp om att få lite vägledning kring hur jag ska göra det här..

Jag har nyligen kommit över en källarlokal på knappa 10 kvm. Ritningen finns på följande länk: http://forum.studio.se/index.php/topic/105080-hjaelp-med-akustikbehandling-av-kontrollrum/.
I ritningen finns en felskrivning, den längre (övre i ritningen) väggen ska vara 357 cm och inte 248 cm. Samtliga väggar är i betong, förutom den som gränsar till WC (175cm) som är i gips. Jag har även lagt in ett laminatparkettgolv och har en soffa med cirkamåtten 165 cm x 90 cm x 90 cm (B x H x D) längs vägg 357 cm. Mixplats har jag valt att placera på motsatt sida, d.v.s. längs vägg 248 cm.

Jag står nu i valet av hur jag ska akustikbehandla rummet. Jag har viss begränsad budget men har förstått att det är en god idé att satsa lite extra på hörnen. Funderar därför på att köpa 2 st Varitune V-6 från Svanå (60 x 60 cm) och placera dessa i hörnen längs vägg 248 cm, d.v.s. vid mixplats. Är dock osäker på hur dessa ska avstämmas (Kan jag göra detta själv?) samt om de kanske ska placeras på motsatt vägg istället, d.v.s. på vardera sida om soffan (vägg 357 cm)? Spontant tänker jag därefter behandla övrig väggyta framför mixplats (vägg 248 cm) i form av hemmagjorda absorbentskivor. Hur detta görs på bästa sätt och vilket material som är att föredra är jag lite osäker på men det lutar åt träramar fyllda med sten/glasull med tyg utanpå. Är detta optimalt eller borde jag göra på annat sätt? Bör hela vägg 248 cm täckas med absorbenter eller ska jag enbart täcka en del av ytan? Tanken är sedan att trycka in mina KRK VXT 6-monitorer (på golvstativ) in i dessa absorbenter.
Därefter planerar jag att "sänka taket" i form av ett moln som byggs på liknande sätt som absorbenterna framför mixplats. Är dock osäker på hur omfattande detta tak ska vara? Bör det gå från vägg till vägg eller räcker det att det täcker ytan ovanför monitorerna och i så fall lämnar ytan ovanför basfällorna i hörnen? Bör jag bygga dessa på annat sätt, av annat material?
I nästa steg tänkte jag plocka bort första reflektionerna genom spegelmetoden. Detta gör jag återigen med egenbyggda absorbenter av sten/glasull. Är skumgummi i detta fall en bättre idé och hur tjocka bör dessa i så fall vara?
Slutligen är tanken att även behandla väggytan ovanför soffan (längs vägg 357 cm). Hur detta ska göras är jag också lite osäker på men spontana tanken är återigen med egenbyggda absorbenter.

I ett bygge enligt ovan lämnas ett hörn fritt (mellan vägg 308 cm och 357 cm), vilket jag antar kan vara ett problem. Bör jag göra något åt denna yta eller räcker det att sätta in en bokhylla alternativt skjuta in soffan ända in till väggen? Räknas även "hörnet" på soffans andra sida (längs vägg 357 cm) som ett hörn även fast denna sida leder vidare i en mindre "korridor" om ca 110 cm. Hur bör jag behandla denna yta?

Tack på förhand!!

Mvh,
Johan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Enkelt tips är att köra på mineral/glasull rakt äver i början. Excellenta basfällor för hörn får du ju om du ställer hela balar i hörnen, kvar i sin plast. De tar hand om allt lågt frekvensmässigt när du känner dig fram.

Placera din lyssningposition och behandla sedan med glasull i ramar som du säger. Spegelmetoden där du helt enkelt tänker dig att någon drar runt en spegel längst alla ytor i rummet funkar bra, inklusive taket. ÖVerallt där du ser en monitor sätter du ull. Om du söker i forumet här bör min tråd dyka upp där det finns lite bilder i ämnet :)


Storleken är nog typ 55x1015 cm på varje absorbent. Min centerabsorbent är två skivor stor, alltså på väggen jag glor in i vid mixposition.

Molnet är två stycken med lite luft mellan. Sidorna gjorde jag två skivor stora. Diffusor och basfällor bak, samt hörnabsorbenter med tvärställd skiva med lite löst spill bakom framtill.

hör av dig med mer frågor :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad JohanK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil