Kontrollrummet

Eddi - Get Out

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tja vad anses om detta experiment - vad kan bli bättre - typ? :wacko:

Ny version utan omsjungning mer intresserad av vad ni tycker om formatet?

Ok efter mycket klagomål på min stackars acke så har jag nu normaliserat den. Alltså inga effekter egentligen utom reverb och så har jag dragit en hel del i EQ.reglarna. Betänk att det är en 70-tals acke som jag fick från min granne Carola -77 ca. efter ett stormigt förhållande typ och efter det att hon tågluffat halva jorden runt och blivit rånad i Madrid så tyckte hon att jag skulle ha den här acken :D När Larsson testade den så gillade han ljudet det var "följsamt mjukt" som han sa.

Det mest spännande är ändå att ingen listat ut formatet på låten som är helt snodd från en mycket modern låt.

Ok så här är det det finns en låt av Avicii som har avlyssnats på Spotify över 200.000.000 ggr och jag tänkte att jag snor hans idé om upplägg så får vi se om den blir en storlyssnare på KR och nu är det väl 14 typ :lol: Men det blir säkert fler. JAG GÖR INGET MER MED DEN HÄR LÅTEN UTAN SKJUTER ÖVER DEN TILL FÄRDIGA BARA - TJOFF. Oj nu skrek jag visst det var inte meningen :wub:

Gav upp från ackekritiken och la om med SM58 och ja det låter väl trevligare?

Edit: Har försökt filtrera som Avicii men kan inte lista ut hur han gör - nån som vet?
« Senast ändrad: 04.03.2014, 02:15:17 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra början ... ljudet funkar som startljud och sen när det tog slut (synd att det gjorde)  kommer låten igång med trummor och dylika .. sångslinga klockren förresten .. jobba på  :)
Denna skall ini kaklet..  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Soundet från en eller flera gitarrer är murrigt (diskantfattigt) kanske överstyrt, som från en äldre inspelning 60-talet och även sången skulle kunna komma från den tiden. Då är det bara att fortsätta på det spåret.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra början ... ljudet funkar som startljud och sen när det tog slut (synd att det gjorde)  kommer låten igång med trummor och dylika .. sångslinga klockren förresten .. jobba på  :)
Denna skall ini kaklet..  ;)
Kul att du gillar Marsall. Det finns en fortsättning men inte riktigt som du beskriver den. Behöver sjunga om känner jag också.

Soundet från en eller flera gitarrer är murrigt (diskantfattigt) kanske överstyrt, som från en äldre inspelning 60-talet och även sången skulle kunna komma från den tiden. Då är det bara att fortsätta på det spåret.
Det här är ett riktigt kul inlägg som jag tänker återkomma till senare i utvecklingen av låten.  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo denna har ett gott retrodriv. Tycker att guran/gurorna är för instängda/burkiga.
Fortsätt med denna - vill gärna höra fortsättningen.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Instängt 60talsljud kan ju funka, men inte burk/rumsljud kanske, men annars är det en intressant start! O precis när det tog slut väntade jag mig att det skulle braka igång, ash :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Väldigt old-school, som det heter nuförtiden.
Låter nice, som ett gammalt kassetband du hittat på vinden.   :)
Tråkigt det tog slut så snabbt, jag lyssnar gärna längre..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Burkigt som sagt, men fortsätt så klart!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Äntligen, som Gert brukar uttrycka sig..
Länge sedan vi fick höra en EDDIPOP... B)
Bra låt och melodi, men guran lät inge vidare inspelad.. Burkig och vass/skränig på samma gång.. :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo denna har ett gott retrodriv. Tycker att guran/gurorna är för instängda/burkiga.
Fortsätt med denna - vill gärna höra fortsättningen.
/G
Ok jag har fått lite perspektiv alla klagar på guran - den är inspelad med B1:an och det passar den inte för tror jag kommer att testa med SM58. Du uppfattar retro som andra hm... det var ju inte meningen.
Tack för tyck Gurano :D

Instängt 60talsljud kan ju funka, men inte burk/rumsljud kanske, men annars är det en intressant start! O precis när det tog slut väntade jag mig att det skulle braka igång, ash :P

Du upplever detsamma 60-tal alltså - ok får lägga om eller tweaka guran. Tack för tyck Tiger :D

Väldigt old-school, som det heter nuförtiden.
Låter nice, som ett gammalt kassetband du hittat på vinden.   :)
Tråkigt det tog slut så snabbt, jag lyssnar gärna längre..
Roligt att du gillar  - kassettsband :lol:
Tack för tyck Mixuz :D

Burkigt som sagt, men fortsätt så klart!  :)
/Roffe H
Så klart - tack för tyck Roffe :D

Äntligen, som Gert brukar uttrycka sig..
Länge sedan vi fick höra en EDDIPOP... B)
Bra låt och melodi, men guran lät inge vidare inspelad.. Burkig och vass/skränig på samma gång.. :huh:
Äntligen ramlade ordet POP in precis var jag siktade - guran ÄR bra det är dina öron som är dåliga - närrå får fundera på det där. Tack för tyck Bjurten :D

Nu finns alltså en HEL version i första posten. Min undran är om formatet är ok?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja hur var tanken med gitarrinspelningen, ska det referera till 60-talet?
Annars får du se över inställningarna på signalvägarna för gitarr via mic.
Pumpa på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag tycker guran e cool även ljudet som start..Sen när det smäller igång då blir det back to realityljud..Det var det jag menade i mitt 1 a inlägg :).. ähh kanske så du menade också .. iaf ..ini kaklet ...pop on" :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja hur var tanken med gitarrinspelningen, ska det referera till 60-talet?
Annars får du se över inställningarna på signalvägarna för gitarr via mic.
Pumpa på!
Fixat så gott jag kan :lol:

Jag tycker guran e cool även ljudet som start..Sen när det smäller igång då blir det back to realityljud..Det var det jag menade i mitt 1 a inlägg :).. ähh kanske så du menade också .. iaf ..ini kaklet ...pop on" :D
In i kaklet nu Marsall tack för återkommande synpunkter :D

Ny version:
Ok efter mycket klagomål på min stackars acke så har jag nu normaliserat den. Alltså inga effekter egentligen utom reverb och så har jag dragit en hel del i EQ.reglarna. Betänk att det är en 70-tals acke som jag fick från min granne Carola -77 ca. efter ett stormigt förhållande typ och efter det att hon tågluffat halva jorden runt och blivit rånad i Madrid så tyckte hon att jag skulle ha den här acken :D När Larsson testade den så gillade han ljudet det var "följsamt mjukt" som han sa.

Det mest spännande är ändå att ingen listat ut formatet på låten som är helt snodd från en mycket modern låt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Listat ut formatet...
Jag kan inte mycket om det moderna så jag hade kunnat gissa att vissa idéer kommer från "kontrollets" låt "Angela" men det som är format är väl troligen något med hur basen kommer in...?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Listat ut formatet...
Jag kan inte mycket om det moderna så jag hade kunnat gissa att vissa idéer kommer från "kontrollets" låt "Angela" men det som är format är väl troligen något med hur basen kommer in...?
Ja nu finns det ju ingen bas men en variant av bastrumma och det är väl det du menar och det är rätt det är helsnott.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok så här är det det finns en låt av Avicii som har avlyssnats på Spotify över 200.000.000 ggr och jag tänkte att jag snor hans idé om upplägg så får vi se om den blir en storlyssnare på KR och nu är det väl 14 typ :lol: Men det blir säkert fler. JAG GÖR INGET MER MED DEN HÄR LÅTEN UTAN SKJUTER ÖVER DEN TILL FÄRDIGA BARA - TJOFF. Oj nu skrek jag visst det var inte meningen :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter Dylan - fast lite sämre poesi ;)

Helt okej.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul låt! Hade föredragit en "stummare", hårdare baskagge med mer tyngd i stället
för den här som låter lite Don Partridge one-man-band!
Skulle du inte kunna lägga en bas som kommer in ungefär samtidigt med synthen/orgeln
för att få ytterligare drag i de partierna..? Och kanske även lite mer trummor där...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter Dylan - fast lite sämre poesi ;)

Helt okej.
Ok kul referens Dylan, poesin var nog inte så mycket att hänga i julgranen nä-
Tack för lyss och tyck Div :D

Kul låt! Hade föredragit en "stummare", hårdare baskagge med mer tyngd i stället
för den här som låter lite Don Partridge one-man-band!
Skulle du inte kunna lägga en bas som kommer in ungefär samtidigt med synthen/orgeln
för att få ytterligare drag i de partierna..? Och kanske även lite mer trummor där...
/Asti
Jodå det skulle jag kunna men det får vara bra så här. Det hela gällde ett experiment där jag stal ett upplägg för att se om det triggade något, men jag inser nu att det handlar om mer än upplägg, bra ljud på gura och bra röst och bra text t.ex. men Tack för tyck Asti :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EDDI!
Detta är en riktigt glad popparlåt som man blir på gott humör vid lyssning.
Tycker nog åxå att Carolas acke trots sin långa komplicerade färd runt klotet låter alltför muddig, föreslår att du tar ut den ur påsen och lirar på nytt :P
Näemen lite skruva med EQ:t så blir guran åxå gladare, tycker den e värt det.
Arret gillas med det snyggt galoperande syntliret. Syntdelen blev dock lite enformig och jag satt och väntade på att guraliraren och sångaren skulle dyka upp och kanske dra lite chorus med stämmor för att krydda på lite till. Bra låt som med lite mer "tålamod" kunde bli ännu fler snäpp bättre....  tror jag :D


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gitarren låter väl sådär, men mycket bra låt och din sång är kalas och lyfter hela alstret! Något synthljud kanske lite störande högt, men skit i det, nu var den visst färdig och det ska den få vara  :D
Drivet i låten är skönt!
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Är den färdig, så är den! Mycket bättre än när jag först lyssnade.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gitarren låter väl sådär, men mycket bra låt och din sång är kalas och lyfter hela alstret! Något synthljud kanske lite störande högt, men skit i det, nu var den visst färdig och det ska den få vara  :D
Drivet i låten är skönt!

Kul att du gillar låten men jag ger upp för trycket och lirar in acken med SM58 istället med förhoppningsvis bättre ljud - nu kanske det blev lite otajt istället hm...
Tack för tyck Plinka :D

Är den färdig, så är den! Mycket bättre än när jag först lyssnade.  :)
/Roffe H
Allt har väl tre steg typ hoppas nya gurainspelning blir bra bättre bäst... tack för tyck Roffe.
« Senast ändrad: 04.03.2014, 09:56:37 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såja nu hör jag en bas i mitt huvud som kan tillföra. Vill du ha en levererad?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Riktigt bra idé att koppa Avicci Eddi!   :D    Tycker också att du lyckats helt ok men jag har några förslag på förbättringar(?). 
Efter drygt 100mil i bil med 5 ungar under 15 som krävde att få lyssna på Mix Megapol, NRJ och dylikt anser jag mig att ha lite koll
på musikinriktningen i fråga.    :wacko:

Först så minska ner på reverb på gitarr och bastrumma.  Den senare låter dessutom för akustisk. Mer lågfrekvens.
Trummorna vid 58s låter en smula för speedade.  Skulle vilja ha mer nyanserat spel där.
Syntharna låter 80-tal tycker jag men det kanske funkar. 

Jag ska lyssna lite mer.  Återkommer!  :)    /Fuzz
« Senast ändrad: 04.03.2014, 09:03:15 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjou EDDI!
Detta är en riktigt glad popparlåt som man blir på gott humör vid lyssning.
Tycker nog åxå att Carolas acke trots sin långa komplicerade färd runt klotet låter alltför muddig, föreslår att du tar ut den ur påsen och lirar på nytt :P
Näemen lite skruva med EQ:t så blir guran åxå gladare, tycker den e värt det.
Arret gillas med det snyggt galoperande syntliret. Syntdelen blev dock lite enformig och jag satt och väntade på att guraliraren och sångaren skulle dyka upp och kanske dra lite chorus med stämmor för att krydda på lite till. Bra låt som med lite mer "tålamod" kunde bli ännu fler snäpp bättre....  tror jag :D


h.    johan
Oj missade att svara på ditt inlägg Johan. Jepp nu har jag tagit ut acken igen och dragit den framför SM58 som helt klar ger mer rättvisa än B1 - märkligt. Anledningen till det långa synthspelet är att det är det i originalet, kul att du lyssnat och uppskattat popen Mahan :D
« Senast ändrad: 05.03.2014, 10:20:16 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gitarren låter väl sådär, men mycket bra låt och din sång är kalas och lyfter hela alstret! Något synthljud kanske lite störande högt, men skit i det, nu var den visst färdig och det ska den få vara  :D
Drivet i låten är skönt!

Kul att du gillar låten men jag ger upp för trycket och lirar in acken med SM58 istället med förhoppningsvis bättre ljud - nu kanske det blev lite otajt istället hm...
Tack för tyck Plinka :D


Skönt det  :P Den är snart i hamn!

Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Såja nu hör jag en bas i mitt huvud som kan tillföra. Vill du ha en levererad?
Absolut inte :P Då blir herr Avicii sur det ska inte vara med nån bas på denna här.

Riktigt bra idé att koppa Avicci Eddi!   :D    Tycker också att du lyckats helt ok men jag har några förslag på förbättringar(?). 
Efter drygt 100mil i bil med 5 ungar under 15 som krävde att få lyssna på Mix Megapol, NRJ och dylikt anser jag mig att ha lite koll
på musikinriktningen i fråga.    :wacko:

Först så minska ner på reverb på gitarr och bastrumma.  Den senare låter dessutom för akustisk. Mer lågfrekvens.
Trummorna vid 58s låter en smula för speedade.  Skulle vilja ha mer nyanserat spel där.
Syntharna låter 80-tal tycker jag men det kanske funkar. 

Jag ska lyssna lite mer.  Återkommer!  :)    /Fuzz
Låter som ett bra sätt att få koll på trenden :)
Tack för lyss och tyck Fuzzen :D

Gitarren låter väl sådär, men mycket bra låt och din sång är kalas och lyfter hela alstret! Något synthljud kanske lite störande högt, men skit i det, nu var den visst färdig och det ska den få vara  :D
Drivet i låten är skönt!

Kul att du gillar låten men jag ger upp för trycket och lirar in acken med SM58 istället med förhoppningsvis bättre ljud - nu kanske det blev lite otajt istället hm...
Tack för tyck Plinka :D


Skönt det  :P Den är snart i hamn!


Den är förtöjd redan - tack för återkommande lyss o tyck Plinka :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Bra sång Eddi..
Som låt betraktat så tycker jag att gitarrdelen (inledningsvis) låter lite som om Du står i ett trapphus, eller replokal, och bara kör in låten i ensam mick... Men vad vet jag om sånt?

Jag gillade också den "techno-delen"..

Lite jobb vad gäller arrangemang och ljudbild så blir det bra detta..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez