Kontrollrummet

Mapping

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Hej,
Jag har ett Roland HD-3 trumset som jag försöker få att lira med DrumKit i Logic pro X.
Jag kör även AD-Drums och där är det inga problem då du enkelt kan skapa dina egna maps i programmet.
I DrumKit kan man välja GM Och VDrum men inget av dem triggar ljuden till rätt trumma.

Finns det något enkelt sätt att fixa detta i Logic?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Midi learn borde finnas i pluggen? Då väljer man trumma i pluggen, klickar midi learn och sedan slår man på den pad man vill mappa till.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
I nya Logic Pro X finns en trumplugg Drummer el. Drumkit eller vad den nu kallas. Öppnar man pluggen finns en flik där man kan välja GM eller VDrum. Detta är de enda inställningarna jag hittar i själva pluggen. Oavsett vilken av de 2 man väljer så triggas fel trumma till mitt Roland HD-3. Kick och snare är på rätt plats men slår jag på HH så låter en puka. I AD-Drums är det enkelt att ändra detta men i Logics egna plugg får jag inte till det.

Ber om ursäkt om jag är otydlig och förvirrad ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Går det inte ens att välja vilken note ljuden i trumpluggen ska trigga på? Ställ i så fall in så att dom triggar på samma note som din respektive pads skickar ut.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om du inte får till det i pluggen: Har själv en HD-1 bl.a. och i den kan man inte ändra midinoter som padsen skickar ut. Kanske har Roland lagt till denna funktion i HD-3? Alltså att du styr från trumsetet vilken not som ska spelas.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Om du inte får till det i pluggen: Har själv en HD-1 bl.a. och i den kan man inte ändra midinoter som padsen skickar ut. Kanske har Roland lagt till denna funktion i HD-3? Alltså att du styr från trumsetet vilken not som ska spelas.
Japp det stämmer, den funktionen finns i HD-3. I AD-Drums finns det färdiga maps för div olika trumset, Roland & Alesis osv. där finns också en färdig map som heter GM. Nu har jag ändrat noterna i HD-3 så de passar med mappen GM i AD-Drums, funkar klockrent.
MEN när jag öppnar Drummer i Logic och laddar deras map GM så triggar den fortfarande inte rätt, bättre men inte rätt. Trodde att GM & GM var samma samma men tji fick jag :/.


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Jo det funkar!!! Hade fel nr. på HH i Trumsetet. Tack för hjälpen :).


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ryggdunk för att kontrollrummet är så bra att ha!   :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google