Kontrollrummet

Roffe H - Blues i vredesmod (vrede)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Blues i vredesmod
ARTIST/MEDVERKAN/KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: Blues/Jazz
LÅTLÄNGD: 2:43
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Lägger upp den som ett sista försök  :unsure: att få låten tuffare och skitigare och utan filt  :lol:. Har varit svårt att hitta bra trummor och gitarrer. Halvpensionären är nog bättre på soft jazz. Kan nog inte bättre än så här.  :wacko: Tack i alla fall för uppmuntran och alla goda råd.  :)


BLUES I VREDESMOD

När jag växte upp, sa man mig så här
en örfil eller hurring, så kanske du lär
Att lära vett och hut, tar ingen skada av.
Jag fatta aldrig vad jag gjort för allt stryk man gav
Jag sitter här och skrålar – en blues i vredesmod.

När jag känner emotion, har jag ingen etikett.
jag hamnar i konflikt, förlorar allt mitt vett
Är jag rädd eller ledsen, det spelar ingen roll,
jag blir ond och grym, som ett retat gammalt troll.
Så jag sitter här och skrålar – en blues i vredesmod.

Refr. Att vända andra kinden till - är nå´t som inte går.
Nä, ge tillbaks och slå på käften, är det enda jag förstår.
Jag vill ha respekt - när jag går omkring  på stan.
Så passa dig nu noga  -  tame´fan.

saxsolo

Att känna massa känslor, är bara till besvär.
Fy för den lede - jag är alltid sur och tvär .
Jag är lättretad och snarstucken, härsken och fet.
Om jag svingat ett par bägare, blir jag extra het!
Så jag sitter här och skrålar - en blues i vredesmod.

Våld och respekt hör ihop på nåt sätt
Hör nu på och lyssna, din förkrympta sprätt
Respekt är ingen gåva, det e´ sån’t man bara tar
Så fick jag lära mig leva i alla min da´r.
Så jag sitter här och skrålar - en blues i vredesmod.

Refr. Att vända andra kinden till ….
« Senast ändrad: 05.02.2014, 15:14:06 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ny version här under. Samma komp etc. men andra trummor, som jag tror passar bättre till låten. Har inte ägnat mig åt mixning ännu, lägger upp i förhoppning om att få synpunkter på just trummorna.  :)
/Roffe H

Tar bort denna äldre version, lägger in den senaste i trådhuvudet.
« Senast ändrad: 02.02.2014, 15:50:13 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bluesen gungar bra och saxsolot är suveränt...
Jag gillar din röst.. :)
En skön blues och det är spännande att följa
den här sviten om dödssynderna..Måste säga att
du jobbar snabbt, Roffe - och det blir bra resultat också... :wub:


mvh

Edit; lyssnar på den nya versionen nu och den  låter bättre och är
nog enklare att lyssna till,  tycker jag..... :)
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nja, jag tycker nog att här är trummor o komp för struttigt glatt till den texten o melodin. Jag skulle ha valt ett mkt rakare trumkomp, typ Charlie Watts Honky Tonk Women kanske. Grundtempot borde vara aningen långsammare också.  B)

Kul att få gnälla för en gångs skull.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nja, jag tycker nog att här är trummor o komp för struttigt glatt till den texten o melodin. Jag skulle ha valt ett mkt rakare trumkomp, typ Charlie Watts Honky Tonk Women kanske. Grundtempot borde vara aningen långsammare också.  B)

Kul att få gnälla för en gångs skull.  B)

Du får så gärna gnälla...det är ju det som för oss vidare i utvecklingen.  :) Har svårt att hitta rätt trummor, de flesta  ligger just åt jazzhållet. Har försökt med ett mindre struttigt trumset. Tempot tror jag inte jag ändrar på, tycker själv att det passar.

Här kommer version tre för jämförelse.  :unsure: Version 1, ligger fortfarande högst upp i tråden.
Roffe H

version 2:[mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/s/kjnlxl0tmjpohty/Blues%20i%20vredesmod%20140128.mp3?dl=1&token_hash=AAHgwomADYaF_uQum4TYvvXYfFG4DIqIzt_O0gm7r-otjw[/mp3]

version 3: [mp3=200,20,0,left]https://dl.dropboxusercontent.com/s/o01t5rr8yr0fqey/Blues%20i%20vredesmod%20140129.mp3?dl=1&token_hash=AAFYuHF85sZ_gqvFJ-ckcG6kcRcUptpI_-1uZonGLizeHg [/mp3]
« Senast ändrad: 29.01.2014, 21:15:22 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ver 3 låter luftigare och bäst. Sången och saxsolot kommer fram mer också.....
Fin ljudbild och bra mixat...
Detta är en bra Blues. Jag tycker du skall behålla tempot.....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Bra Roffe. Gött att få höra äkta blås.
Kanske en distad gitarr hjälper till att få soundet lite skitigare.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra driv. Du arbetar snabbt men texterna kanske du hade på plats tidigare?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kan tycka att sången blir lite för forserad, att den inte riktigt hänger med lixom, kanske hänger ihop med att trummorna nog skulle må bäst av  halvtempo tror jag,blir lite för glättigt för resterande tunggung-blues ! :)
Annars som vanligt, gillar att lyssna på dina saxar..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
pxm, zzeb, MaxB och bjurte.
Tack för era kommentarer och tips, skall ta till mig.  :) Får fundera lite till på tempo och trummor.
I vårt gamla "gubbrockband" (vi höll på i över 20 år och spelade på småfester och pubar) försökte vi göra en inspelning om just dödssynder, men vi blev aldrig klara. Så texterna är från 2000, men jag fick lov att skriva om en del, men visst, grunden fanns där.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Du ligger i när du jobbar :-) som några andra nämnt så sjunger du vredesmod och ilska och texten passar bra till detta men musiken känns nästan lite glädjefull och hoppig - blir lite motsägelse till din vrede....
Du har fått de förslag som dyker upp hos mig: tempo ner, skitig gitarr med några bluesfills. Skulle vara lite tyngre trummor oxå tror jag.

Du måste bli arg..... Eller?

/Palm

PS. Hade inte gjort det bättre själv Ds


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Spottar du ur dig låtar hehe :P

Jag tyckte inte det  var något större fel på virveln i den första versionen faktiskt, den andra var bara struttig o märklig. Version 3, tja någonstans mitt emellan?

Fungerar fint o sållar sig bra till de andra låtarna i serien!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för respons palm och tigersoul och alla andra...alltid uppfriskande med tips och idéer.  :)
Har jobbat på i helgen. Den senaste versionen ligger nu i trådhuvudet. Har förhoppningsvis tagit till mig av allt som skrivits. Lägre tempo ny sång (argare och skitigare) samt lite saxfills i verserna.  :o
/Roffe H
« Senast ändrad: 02.02.2014, 15:47:55 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra! Jättefint saxspel och sång och bra text! Lite småsaker:
Någon nämnde att det lät lite snällt och vissa delar kunde kanske varit lite "tuffare".
Gitarren låter som en snäll Tele, men kunde varit en distad, lite skitigare.
Trummorna kunde också kunna varit lite mer tyngd i, mer tryck...
Saxen låter lite närmre än övrigt...kanske lite mer reverb på den..?
Du är väldigt produktiv fastän du bara är "halvpensionär"!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Väldigt lik Cornelis "Lasse liten blues"?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Underbar! Tempot ska du ha kvar!! Det du i så fall kan göra är väl att få den lite skitigare/rivigare, och ev även på sången  :D
Kan inte mycket om trummor, så överlåter dom kommentarerna åt" proffsen" ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil

Låter bra! Jättefint saxspel och sång och bra text! Lite småsaker:
Någon nämnde att det lät lite snällt och vissa delar kunde kanske varit lite "tuffare".
Gitarren låter som en snäll Tele, men kunde varit en distad, lite skitigare.
Trummorna kunde också kunna varit lite mer tyngd i, mer tryck...
Saxen låter lite närmre än övrigt...kanske lite mer reverb på den..?
Du är väldigt produktiv fastän du bara är "halvpensionär"!  :)
/Asti


Har lyssnat på dina kloka ord men är inget vidare bra på distade gitarrer och tuffa trummor, bättre  på soft jazz. Jag är ju halvpensionär ju!  :lol: Har i alla fall försökt!

Väldigt lik Cornelis "Lasse liten blues"?

Svårt med blues som ju har så få toner att "spela på", om det är likt så var det iaf. inget medvetet, jag gick enbart på en ilsken känsla. :)

Underbar! Tempot ska du ha kvar!! Det du i så fall kan göra är väl att få den lite skitigare/rivigare, och ev även på sången  :D
Kan inte mycket om trummor, så överlåter dom kommentarerna åt" proffsen" ;)

Tack Plinka, som jag skrev vet jag inte heller så mycket om tuffa trummor etc, men jag har försökt att "skita ner" den lite till nu.  :unsure:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej

Denna version blev enligt mitt tycke mycket bättre. Nu var du ovh låten lite vredsna *hm*

/Palm


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Svänger bra i vredesmod :)

Ljudbilden låter inte så kul dock i mina öron. Nästan så att trummorna har en tjock filt över sig och de andra instrumenten har en tunn filt över sig medan sången är öppen. Öppna det andra oxå så blir det kanon (Jag har lyssnat på versionen i trådhuvudet - hoppas att det var rätt verre?)
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej

Denna version blev enligt mitt tycke mycket bättre. Nu var du ovh låten lite vredsna *hm*

/Palm

Visst blev det vresigare.  :lol:

Svänger bra i vredesmod :)

Ljudbilden låter inte så kul dock i mina öron. Nästan så att trummorna har en tjock filt över sig och de andra instrumenten har en tunn filt över sig medan sången är öppen. Öppna det andra oxå så blir det kanon (Jag har lyssnat på versionen i trådhuvudet - hoppas att det var rätt verre?)
/Gurano

Tack Gurano, visst är det verren högst i tråden.  Nu ligger den allra senaste där istället för den dova. Jag har lyft på täcket nu...blir man "mixdöv" eller vad?  :wacko: Borde ha hört detta, men är det tillräckligt?
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Gurano, visst är det verren högst i tråden.  Nu ligger den allra senaste där istället för den dova. Jag har lyft på täcket nu...blir man "mixdöv" eller vad?  :wacko: Borde ha hört detta, men är det tillräckligt?
Absolut mycket mycket bättre mix nu! Snart framme i mål ... enligt mitt öra då :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst, jag kör på den. Tack Gurano.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej
jag har inte hört dom andra versionerna så kan inte jämföra. Men här låter bra. Svängigt och kanske för glatt (i förhållande till texten) som nån tyckte. Kanske för att sväng ger positiva signaler?
Ibland är sången inte riktigt med i tempot liksom, känns som att den borde driva på mer. Men du sjunger med skön stämma, och den går bra in i ljudbilden. Slutet kunde kanske varit bättre


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej
jag har inte hört dom andra versionerna så kan inte jämföra. Men här låter bra. Svängigt och kanske för glatt (i förhållande till texten) som nån tyckte. Kanske för att sväng ger positiva signaler?
Ibland är sången inte riktigt med i tempot liksom, känns som att den borde driva på mer. Men du sjunger med skön stämma, och den går bra in i ljudbilden. Slutet kunde kanske varit bättre

Tack för lyssning Tokai. Alltid svårt att få till en bra avslutning i BIAB , har inte kommit på riktigt hur man gör.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)