Kontrollrummet

Marsall & Gurano - Tillsammans (Nu med Gurano"på synt )

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Som sagt lekte fram en låt i min nya Daw  Fl studio.. Och ny dator e det ju också.. :)
hur låter det? tar gärna emot mix o tips och ris o allehanda!


Tillsammans:

jag kan ge dig andra saker
jag kan ge dig mig själv
Bara du håller dig vaken När jag ger av mig (x2).....När jag ger av mig...... När jag ger av mig....

Tillsammans som vi alltid gjort Tillsammans som vi alltid gjort x2
Vi kanske inte kan...Bestiga dom högsta av berg
Men vi kan! Tillsammans som vi alltid gjort Tillsammans som vi alltid gjort x2
Sväva på moln..Bara vi 2

Jag kan ge dig andra saker
Jag kan göra det fint
Bara du håller dig vaken När jag ger av mig (x2)     när jag ger av mig....När jag ger av mig

Tillsammans som vi alltid gjort.......

Sväva på Moln..... sväva på moln......... Bara vi 2


« Senast ändrad: 08.02.2014, 17:26:12 by Marsall »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön ljudbild, verkligt schyst låt också. Sången och harmisarna är helhäftiga, härligt "mysko" på nå´t sätt.  :) Brukar inte ge mig på att kommentera det "tekniska", men virveln känns lite stark i refrängen. Slutet är kanoners.  B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Bäst att hon håller sej vaken ;) Sköna gitarrer och harmisar. Jag är ju själv inte någon mixkung tycker virveln är lite för hård, skulle göra sej bättre med lite mer plate reverb kanske.

Bygger FL Studio bara på loopar eller finns det mjukvaruinstrument synstar med i paketet?


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Roffe!!  :D  Jag testar som en galning allt som bjuds i Fl ... Skall kolla virveln ..Tack för tips


Tack zzeb! Jo jag testar som sagt hej villt i Fl studio Dawen.. OCH det är som vilken Daw som helst!..Mycket gosaker o testa..Skall kolla virveln o prova ditt tips om reverbet  :)

Tack så länge,,



Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fruity Loops ??
Aningens udda val av DAW för en Gitarr-rockare, eller ??
Trodde det bara var Hus-maffiosos och AviCii DJ:wanabees som körde den !!
Men jag har inga erfarenheter och är väl som vanligt ute slirar.. :D
Tycker du lyckats fixa en riktigt spännande låt här, lite fix här och det kan bli riktigt bra..
Trummorna lite ner och ges lite Rev./Rum har nämts.
Slutsången "Sväva på Moln..." komprimera stenhårt.. och ett långt psykedeliskt delay på det utdragna Moooooln. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fruity Loops ??
Aningens udda val av DAW för en Gitarr-rockare, eller ??
Trodde det bara var Hus-maffiosos och AviCii DJ:wanabees som körde den !!
Men jag har inga erfarenheter och är väl som vanligt ute slirar.. :D
Tycker du lyckats fixa en riktigt spännande låt här, lite fix här och det kan bli riktigt bra..
Trummorna lite ner och ges lite Rev./Rum har nämts.
Slutsången "Sväva på Moln..." komprimera stenhårt.. och ett långt psykedeliskt delay på det utdragna Moooooln. B)
Inget ont om FL - jag använder den hela tiden och den är strålande :D
Har tidigare använt både reaper och cubase och FL kan mäta sig riktigt bra!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Apsolut inte menat att 'snacka ner' FL..
Trodde bara att det var mer inriktat åt House och sånt som DJ:s sysslar med..
Är det gratis eller ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Apsolut inte menat att 'snacka ner' FL..
Trodde bara att det var mer inriktat åt House och sånt som DJ:s sysslar med..
Är det gratis eller ??
inte gratis men inte särskilt dyrt - finns olika nivåer beroende på vad man vill ha med s.a.s
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Fruity Loops ??
Aningens udda val av DAW för en Gitarr-rockare, eller ??
Trodde det bara var Hus-maffiosos och AviCii DJ:wanabees som körde den !!
Men jag har inga erfarenheter och är väl som vanligt ute slirar.. :D
Tycker du lyckats fixa en riktigt spännande låt här, lite fix här och det kan bli riktigt bra..
Trummorna lite ner och ges lite Rev./Rum har nämts.
Slutsången "Sväva på Moln..." komprimera stenhårt.. och ett långt psykedeliskt delay på det utdragna Moooooln. B)

Tack Bjurte!  :D för spännande och tyck... Valde denna för att jag e lite fruity  :D Nädå hörde faktiskt med Gitarrvirtuosen Gurano lite i smyg han kör ju fl.. :lol:.. Börjar gilla den mer o mer ..lite annat upplägg än min gamla reaper..Men skall nog kunna lära mig denna  bra till slut.. Skall testa dina tips om kompritionen i slutklämmen ..psykedeliskt delay på nån fras ..Klarar jag nog ej att få till..Men lägger den i minnet så framtiden kanske..
Min fl version gick på typ 3500 papp..


Tack Gurano! för Fl tipset.. :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Bjurte!  :D för spännande och tyck... Valde denna för att jag e lite fruity  :D Nädå hörde faktiskt med Gitarrvirtuosen Gurano lite i smyg han kör ju fl.. :lol:.. Börjar gilla den mer o mer ..lite annat upplägg än min gamla reaper..Men skall nog kunna lära mig denna  bra till slut.. Skall testa dina tips om kompritionen i slutklämmen ..psykedeliskt delay på nån fras ..Klarar jag nog ej att få till..Men lägger den i minnet så framtiden kanske..
Min fl version gick på typ 3500 papp..

Tack Gurano! för Fl tipset.. :D
Tja om man ska vara ärlig så sa jag till dig att du skulle tänka över det 2 ggr för den är annorlunda andra dawar :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillar när refrängen kommer in, lite överraskande och det är bra. Är förtjust i lite udda melodier och harmiser som bekant, så även detta.
Det där lite skruvade ackordet i versen påminner om en låt med en grupp som kallades  "Att som", som jag spelade in i Malmö  på 80-talet. Bekant?
Kul låt, och synth vore också bra. Fl studio är nog bra de me.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fräck låt! Gillar speciellt harmonierna och den distade gitarren!
Sången känns lite hög i mixen i partierna "Tillsammans som vi alltid gjort" och "Sväva på moln".
Kanske kunde du ha lite mer reverb på sången och trummorna...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Gillar när refrängen kommer in, lite överraskande och det är bra. Är förtjust i lite udda melodier och harmiser som bekant, så även detta.
Det där lite skruvade ackordet i versen påminner om en låt med en grupp som kallades  "Att som", som jag spelade in i Malmö  på 80-talet. Bekant?
Kul låt, och synth vore också bra. Fl studio är nog bra de me.

Tack Tokai ! :D Jo jag älskar också det lite aviga o udda,,Dina skruvar e ju jag lite fan"till som du vet..Har inte lyssnat/känner inte till, ATT SOM" Men det måste jag lyssna in mig på  :)..Alltså e det din gamla grupp? Skoj!!
Synth e nog på väg...Får nog filerna snart.. :D

Fräck låt! Gillar speciellt harmonierna och den distade gitarren!
Sången känns lite hög i mixen i partierna "Tillsammans som vi alltid gjort" och "Sväva på moln".
Kanske kunde du ha lite mer reverb på sången och trummorna...
/Asti

Tack Asti! :D Roligt att du gillar harmisarna o flangerguran...Som sagt jag testar vilt allt möjligt..i nya dawen :)
Har nu sänkt Sången o reverbat lite på dina förslag..Hoppas det blev bättre ?


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Har nu också fixat trummorna lite bättre ..plate reverbat virveln o o lite andra delar i setet.. Hoppas det vart till det bättre?

Edit: Har även grofsat till basen lite :D
Edit2..Glömde bort att jag även gjort ett försök att hårdkomprimera avslutningensången  ...sväva på moln..."  ;)
« Senast ändrad: 06.02.2014, 19:14:19 by Marsall »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låten blir bättre ju mer man lyssnar på den. Men lite jobbig diskant här och var, kan inte precisera just nu. Guranos synth är rätt diskret måste jag säga.
Ang "Att som" - detta kultband från Malmö (Dede, som var med i bandet, är medlem här på KR - men tämligen frånvarande) - spelade jag in i vår "legendariska" studio WidNils, sedemera Startrack - jag var alltså tekniker sas men inte medlem.
« Senast ändrad: 08.02.2014, 20:22:46 by Tokai »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tokai: har själv ingen lyssning just nu (har inte hört mixen) men min tanke med synthen var just att hålla den på det subtila planet
/Gurano
« Senast ändrad: 08.02.2014, 01:10:07 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Gurans syntar ger en ny dimension till låten. Lyfter fram det skruvade:) Bra!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Tokai! :D för din återkoppling.. kom gärna tillbaks ang diskant,, ..(För nu testar jag prylarna i Fl o det kan nog bli lite rörigt med ljudet här o där.. :)
Har nu även lyssnat lite på ATT SOM.. Trevlig ny bekantskap var dom..t,o,m en synt kunde jag ana där.Nice!..Blev lite nostalgisk på någe sätt när jag lyssnade också..Gick mycket på konsert på den tiden o det var mycket liknande som spelades....Tack!! :)

Tack Zeb! :D För din återkoppling..Ja jag tycker också det blev riktigt skön inramning med Guranos synt!


Edit! Höjde synten några snäpp till nu ..because i love it!

« Senast ändrad: 08.02.2014, 17:23:20 by Marsall »