Kontrollrummet

Midikeyboard - letar ett lite bättre.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Dags att byta keyboard nu. Har en synt med vanliga synttangenter och ett digitalpiano som är för stort. Tanken är att jag ska klara mig med ett lite bättre keyboard istället för dubbla keys. Något slags mellanvägt tangentbord, typ M-audio Axiom eller liknande. (Vill jag spela piano så gör jag det på riktigt i vardagsrummet.)

Kravspec:
61 tangenter känns lagom. Fler får inte plats på skrivbordet och färre blir för få för vettigt pianospel.
Det får gärna finnas reglare att styra diverse parametrar med.
Bör ansluta via USB.
Mellanvägda tangenter.

Ni som har prylar som stämmer in på detta, skriv gärna här vad ni gillar och inte gillar med er utrustning. Ni andra får gärna skriva om er utrustning också. (Det gör ni ju ändå)  :D

(Om nån vill byta bort något som passar på beskrivningen mot en Yamaha CS1x så är jag öppen för förslag också, men ta det via PM i så fall.)


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej...

Går i samma funderingar som du.... Jag är inte nöjd med mitt midi. Jag tror jag har snöat in på Novation 61:a. Dyr men ävligt skön i tgt. Inte lika tung som ett "riktigt" tgtbord men ändå mer känsla än mitt plastiga Roland XP 10. Tror detta kommer att landa hos mig inom snar framtid.

Skall bli kul att höra andras funderingar. Utrustningen spelar en viss roll för själva känslan - min fundering :-)

/Palm


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har ett nytt Novation Impulse 61. Semivägda tangenter och möjlighet att styra Sonar via kontrollerna. Aftertouch, pitch bend och mod wheel saknades på mitt gamla Clavinova. Det har blivit roligare med synthar. Saknar inte de extra 27 tangeneterna ännu. emusic var billigare än tysken. 
« Senast ändrad: 31.01.2014, 18:50:52 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Har ett Roland A500Pro till datorn hemma. Tangenterna verkar vara lite för hårda och okänsliga, speciellt de svarta. Jag använder det flera gånger i veckan. Jag har även andra äldre keyboards som har mycket mer känsla i sig. Jag trodde man skulle vänja sig med tangenterna. Köp något annat istället!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bra tråd!

Jag går också i samma tankar, är så evinnerligt trött på mitt JJLabs KS61A (så köp inte ett sånt). Vill också ha ett med reglar och rattar (typ åtta av varje) och med semivägt tangentbord. Semivägt är det perfekta mellantinget. Lagom trögt för att kunna spela piano på ett vettigt sätt men samtidigt tillräckligt "fladdrigt" för att kunna köra percussionspel på t.ex orgelljud eller clavinet.

Novation Impulse 61 verkar ju väldigt intressant, nån som har erfarenheter av den? Drivisar, känsla, kontroller mm?

« Senast ändrad: 31.01.2014, 22:03:00 by jonnerstone »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
M-audio Axiom är väl ett fullvärdigt alternativ till Novation.  Valde den senare för att det "snackade" bättre med Sonar än M-Audio som i sin tur lär funka bättre med Cubase.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag hade tidigare ett CME med 88 vägda tangenter, men det var för stort och klumpigt för mig.
Nu kör jag på ett gammalt Roland 49 tangenters, som börjar krångla.
Det där Novation ser intressant ut! Verkar lagom stort.
Tyvärr har jag inte testat vare sig Axiom eller Novation....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Musikaffärsbesök nu efter lunch. Lutar åt novation. Får se hur det känns....


Utloggad otto70

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Jag har ett Axiom pro till salu, pris: bud. Finns i Stockholm Västerhaninge.
http://www.m-audio.com/products/en_us/AxiomPro61.html

Ska skaffa Axiom Air 25 av utrymmesskäl.

Mvh Otto





Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Blev ett Axiom 61. Det var den jag gillade tangenterna bäst på. Novation har en dyrare modell än Impulse också, men tyckte det blev lite dyrt. Samtidigt som Axiomens keyboard kändes skönare.

Test hemma kvarstår.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Blev ett Axiom 61. Det var den jag gillade tangenterna bäst på. Novation har en dyrare modell än Impulse också, men tyckte det blev lite dyrt. Samtidigt som Axiomens keyboard kändes skönare.

Test hemma kvarstår.

Okej, delge resultat när dina första intryck lagt sig.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har haft 1a generationens Axiom 61 och jag gillar den skarpt. Enkel att ställa om velocity känsligheten vilket jag uppskattar. Ställer om mellan pianolir och Moog bas utan anslagskänsla på enkelt sätt. Bra med alla reglar. Kör man Reason är tex rattar i combinatorn direktmappade så det är bara att ratta rätt upp och ned. Najs. Min 61a har bara 8 trumpads, jag skulle vilja ha 12 eller 16...

Låter bra. Gillar det du säger ang. velocityn. Det är bl.a det som får mig att vilja kräkas på min JJLabs KS61A, anslagskänsligheten suger pung. Plus att fadern (1) och dom fyra rattarna har vad man skulle kunna kalla för random funktionalitet, ibland och ibland inte  <_<


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Finns det något vettigt som tillverkas idag? Det finns en del ok med hammer action. Framför allt yamaha och fatar. Fatar suger dock firmware på. Men för
syntar har jag inte hittat något vettigt på många år. Inget som kommer i närheten av mitt Roland A70 i alla fall.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Blev ett Axiom 61. Det var den jag gillade tangenterna bäst på. Novation har en dyrare modell än Impulse också, men tyckte det blev lite dyrt. Samtidigt som Axiomens keyboard kändes skönare.

Test hemma kvarstår.

Hej hej ....

Hur går testet? Var Axiomen skönare än den dyrare Novationen oxå. Har testat den dyrare hos en bekant och den kändes riktigt bra. Har inte fått möjlighet att känna på Axiom (det finns några olika eller?). Går det att sätta ord på vad som kändes skönare?

/Palm


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ni som är duktiga på keyboard/piano - känner ni er begränsade med ett 61-tangenters klaviatur?
Själv är jag inget vidare och klarar mig hyfsat än så länge med ett 49-tangenters...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ni som är duktiga på keyboard/piano - känner ni er begränsade med ett 61-tangenters klaviatur?
Själv är jag inget vidare och klarar mig hyfsat än så länge med ett 49-tangenters...

I inspelningssituation tycker jag att man klarar sig mer än väl på 61 tangenter. Dom flesta keyboards har ju också transponeringsknappar lättillgängliga så man kan transponera "on the fly".
Men när man har fest eller annat och man vill ha lite allsång då funkar det inte. Därför har jag även ett elpiano. Detta går ju också att koppla via midi till datorn om man vill spela in ett riktigt pianostycke. Men för dom flesta ändamål räcker 61 tangenter mer än väl. 49 tycker jag själv är i snålaste laget och blir lite begränsande.


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Till min plastiga musik spelat pekfingervalsen passar mitt (kommer inte ens ihåg modell) keyboard ypperligt.
Snäppet bättre än att att spela med strömbrytare. Velocity vad är det ;)
Dags att uppgradera?
Tack för bra tips!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Blev ett Axiom 61. Det var den jag gillade tangenterna bäst på. Novation har en dyrare modell än Impulse också, men tyckte det blev lite dyrt. Samtidigt som Axiomens keyboard kändes skönare.

Test hemma kvarstår.

Nyfiken nu!

Kan man få ett expertutlåtande?

Känslan, funktionerna mm  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tangenterna är riktigt bra faktiskt. Mitt emellan synt och piano. Halvvägda alltså. Jag sålde av digitalpianot också, men tror absolut att jag klarar mig med detta även för pianospel.

Använder ju Reaper som DAW och där finns ett enkelt sätt att skapa kortkommandon för i stort sett alla funktioner i programmet, så nu har jag kopplat en del till knappar på keyboardet. Tex:

Start
Stop
Sätta aktuellt spår i inspelningsläge
Record
Välja spår, upp eller ner i tracklistan

(Funkar säkert lika lätt i andra DAW att göra genvägar också.)

Man kan gå andra hållet också och programmera ifrån Axiom och bestämma vad den ska styra och lagra det i patchar i keyboardet. Så jag planerar att göra en patch för Minimoog-klonen jag har och styra många av rattarna i pluggen och kanske göra en mall i papp och klippa ut som jag kan lägga över Axiomets knappar. Kan bli hur kul som helst.

Kände på Novations modeller också, även den dyrare, men gillade tangenterna på Axiom bättre. Fanns iofs fler funktioner på Novation, men jag tror jag kommer klara mig mer än väl med det jag nu har.

Slutsats: Mycket för pengarna. Rekommenderas.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tangenterna är riktigt bra faktiskt. Mitt emellan synt och piano. Halvvägda alltså. Jag sålde av digitalpianot också, men tror absolut att jag klarar mig med detta även för pianospel.

Använder ju Reaper som DAW och där finns ett enkelt sätt att skapa kortkommandon för i stort sett alla funktioner i programmet, så nu har jag kopplat en del till knappar på keyboardet. Tex:

Start
Stop
Sätta aktuellt spår i inspelningsläge
Record
Välja spår, upp eller ner i tracklistan

(Funkar säkert lika lätt i andra DAW att göra genvägar också.)

Man kan gå andra hållet också och programmera ifrån Axiom och bestämma vad den ska styra och lagra det i patchar i keyboardet. Så jag planerar att göra en patch för Minimoog-klonen jag har och styra många av rattarna i pluggen och kanske göra en mall i papp och klippa ut som jag kan lägga över Axiomets knappar. Kan bli hur kul som helst.

Kände på Novations modeller också, även den dyrare, men gillade tangenterna på Axiom bättre. Fanns iofs fler funktioner på Novation, men jag tror jag kommer klara mig mer än väl med det jag nu har.

Slutsats: Mycket för pengarna. Rekommenderas.

Okej tack. Glömde att du kör Reaper. Axiom har ju HyperControl som automatiskt mappar alla dom vanligaste funktionerna så som transport, faders, solo, mute mm i alla dom vanligaste DAW och pluggarna. Tyvärr dock inte för Reaper. Men dock för Cubase, är lite nyfiken hur bra detta funkar.
Novation har en liknande funktion men med tillhörande GUI till datorn som heter AutoMap vilket lockar lite mer.
Nu på NAMM så visade även Behringer upp ett nytt midikeyboard som heter Motör 61 (japp med ett ö)
Med ungefär samma funktioner och runt samma prisklass som Axiom och Impulse fast med motoriserade reglar. Så nu står det mellan dessa tre. Behringer finns dock inte i butik än verkar det som. Fan va de ska va svårt. Pengarna finns (tack STIM  :D) men inte beslutet  :unsure:
« Senast ändrad: 12.02.2014, 15:05:19 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tangenterna är riktigt bra faktiskt. Mitt emellan synt och piano. Halvvägda alltså. Jag sålde av digitalpianot också, men tror absolut att jag klarar mig med detta även för pianospel.

Använder ju Reaper som DAW och där finns ett enkelt sätt att skapa kortkommandon för i stort sett alla funktioner i programmet, så nu har jag kopplat en del till knappar på keyboardet. Tex:

Start
Stop
Sätta aktuellt spår i inspelningsläge
Record
Välja spår, upp eller ner i tracklistan

(Funkar säkert lika lätt i andra DAW att göra genvägar också.)

Man kan gå andra hållet också och programmera ifrån Axiom och bestämma vad den ska styra och lagra det i patchar i keyboardet. Så jag planerar att göra en patch för Minimoog-klonen jag har och styra många av rattarna i pluggen och kanske göra en mall i papp och klippa ut som jag kan lägga över Axiomets knappar. Kan bli hur kul som helst.

Kände på Novations modeller också, även den dyrare, men gillade tangenterna på Axiom bättre. Fanns iofs fler funktioner på Novation, men jag tror jag kommer klara mig mer än väl med det jag nu har.

Slutsats: Mycket för pengarna. Rekommenderas.

Okej tack. Glömde att du kör Reaper. Axiom har ju HyperControl som automatiskt mappar alla dom vanligaste funktionerna så som transport, faders, solo, mute mm i alla dom vanligaste DAW och pluggarna. Tyvärr dock inte för Reaper. Men dock för Cubase, är lite nyfiken hur bra detta funkar.
Novation har en liknande funktion men med tillhörande GUI till datorn som heter AutoMap vilket lockar lite mer.
Nu på NAMM så visade även Behringer upp ett nytt midikeyboard som heter Motör 61 (japp med ett ö)
Med ungefär samma funktioner och runt samma prisklass som Axiom och Impulse fast med motoriserade reglar. Så nu står det mellan dessa tre. Behringer finns dock inte i butik än verkar det som. Fan va de ska va svårt. Pengarna finns (tack STIM  :D) men inte beslutet  :unsure:

Är inne på min andra M-audio, denna gång Axiom 61. Skön klaviatur som funkar för både för synthspel och piano. Använder mest skjutreglagen. Man assignar lätt genom midilearn Använde start, stop och övrigt ett tag men tycker att det är smidigare med  kortkommandon på tangentbordet. Plug&Play, funkar för mig  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag är allra mest glad över att slippa digitalpianots 45 kg.  :o


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tangenterna är riktigt bra faktiskt. Mitt emellan synt och piano. Halvvägda alltså. Jag sålde av digitalpianot också, men tror absolut att jag klarar mig med detta även för pianospel.

Använder ju Reaper som DAW och där finns ett enkelt sätt att skapa kortkommandon för i stort sett alla funktioner i programmet, så nu har jag kopplat en del till knappar på keyboardet. Tex:

Start
Stop
Sätta aktuellt spår i inspelningsläge
Record
Välja spår, upp eller ner i tracklistan

(Funkar säkert lika lätt i andra DAW att göra genvägar också.)

Man kan gå andra hållet också och programmera ifrån Axiom och bestämma vad den ska styra och lagra det i patchar i keyboardet. Så jag planerar att göra en patch för Minimoog-klonen jag har och styra många av rattarna i pluggen och kanske göra en mall i papp och klippa ut som jag kan lägga över Axiomets knappar. Kan bli hur kul som helst.

Kände på Novations modeller också, även den dyrare, men gillade tangenterna på Axiom bättre. Fanns iofs fler funktioner på Novation, men jag tror jag kommer klara mig mer än väl med det jag nu har.

Slutsats: Mycket för pengarna. Rekommenderas.

Okej tack. Glömde att du kör Reaper. Axiom har ju HyperControl som automatiskt mappar alla dom vanligaste funktionerna så som transport, faders, solo, mute mm i alla dom vanligaste DAW och pluggarna. Tyvärr dock inte för Reaper. Men dock för Cubase, är lite nyfiken hur bra detta funkar.
Novation har en liknande funktion men med tillhörande GUI till datorn som heter AutoMap vilket lockar lite mer.
Nu på NAMM så visade även Behringer upp ett nytt midikeyboard som heter Motör 61 (japp med ett ö)
Med ungefär samma funktioner och runt samma prisklass som Axiom och Impulse fast med motoriserade reglar. Så nu står det mellan dessa tre. Behringer finns dock inte i butik än verkar det som. Fan va de ska va svårt. Pengarna finns (tack STIM  :D) men inte beslutet  :unsure:

Är inne på min andra M-audio, denna gång Axiom 61. Skön klaviatur som funkar för både för synthspel och piano. Använder mest skjutreglagen. Man assignar lätt genom midilearn Använde start, stop och övrigt ett tag men tycker att det är smidigare med  kortkommandon på tangentbordet. Plug&Play, funkar för mig  :D

Jag vill kunna asigna så mycket som möjligt så man kan rulla in tangentbordet under studiobordet när det inte används. Gött att endast använda midikontroller och mus.
Lutar dock lite mer åt Novation tack vare deras AutoMap, men måste provspela först. Tänkte vänta tills Motör finns hos Deluxe så man kan prova alla tre vid samma tillfälle, motoriserade reglar är kanske mer en gimmick med onekligen rätt kul :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det dyrare Novation-keyboardet hade en fiffig detalj att den kommunicerar båda vägar. Alltså den kan ta emot vad en ratt har för värde och visa det. Rattarna har alltså ledbelysning nertill och visar värdet med dessa.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tangenterna är riktigt bra faktiskt. Mitt emellan synt och piano. Halvvägda alltså. Jag sålde av digitalpianot också, men tror absolut att jag klarar mig med detta även för pianospel.

Använder ju Reaper som DAW och där finns ett enkelt sätt att skapa kortkommandon för i stort sett alla funktioner i programmet, så nu har jag kopplat en del till knappar på keyboardet. Tex:

Start
Stop
Sätta aktuellt spår i inspelningsläge
Record
Välja spår, upp eller ner i tracklistan

(Funkar säkert lika lätt i andra DAW att göra genvägar också.)

Man kan gå andra hållet också och programmera ifrån Axiom och bestämma vad den ska styra och lagra det i patchar i keyboardet. Så jag planerar att göra en patch för Minimoog-klonen jag har och styra många av rattarna i pluggen och kanske göra en mall i papp och klippa ut som jag kan lägga över Axiomets knappar. Kan bli hur kul som helst.

Kände på Novations modeller också, även den dyrare, men gillade tangenterna på Axiom bättre. Fanns iofs fler funktioner på Novation, men jag tror jag kommer klara mig mer än väl med det jag nu har.

Slutsats: Mycket för pengarna. Rekommenderas.

Okej tack. Glömde att du kör Reaper. Axiom har ju HyperControl som automatiskt mappar alla dom vanligaste funktionerna så som transport, faders, solo, mute mm i alla dom vanligaste DAW och pluggarna. Tyvärr dock inte för Reaper. Men dock för Cubase, är lite nyfiken hur bra detta funkar.
Novation har en liknande funktion men med tillhörande GUI till datorn som heter AutoMap vilket lockar lite mer.
Nu på NAMM så visade även Behringer upp ett nytt midikeyboard som heter Motör 61 (japp med ett ö)
Med ungefär samma funktioner och runt samma prisklass som Axiom och Impulse fast med motoriserade reglar. Så nu står det mellan dessa tre. Behringer finns dock inte i butik än verkar det som. Fan va de ska va svårt. Pengarna finns (tack STIM  :D) men inte beslutet  :unsure:

Är inne på min andra M-audio, denna gång Axiom 61. Skön klaviatur som funkar för både för synthspel och piano. Använder mest skjutreglagen. Man assignar lätt genom midilearn Använde start, stop och övrigt ett tag men tycker att det är smidigare med  kortkommandon på tangentbordet. Plug&Play, funkar för mig  :D

Jag vill kunna asigna så mycket som möjligt så man kan rulla in tangentbordet under studiobordet när det inte används. Gött att endast använda midikontroller och mus.
Lutar dock lite mer åt Novation tack vare deras AutoMap, men måste provspela först. Tänkte vänta tills Motör finns hos Deluxe så man kan prova alla tre vid samma tillfälle, motoriserade reglar är kanske mer en gimmick med onekligen rätt kul :)

Ja, kan ju vara kul, men för mig funkade det inte utan tangentbord eftersom man rätt som det är skall skicka ett mail, kolla FB osv så tangetbordet är kvar.  :rolleyes:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag har ett Axiom pro till salu, pris: bud. Finns i Stockholm Västerhaninge.
http://www.m-audio.com/products/en_us/AxiomPro61.html

Ska skaffa Axiom Air 25 av utrymmesskäl.

Mvh Otto

Hej Otto!

Har du Axiomen kvar? Skulle passa min vita musikmöbel  :D






Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Rent funktionsmässigt lutar det mer och mer åt en Novation då Automap4 verkar jäkligt smidigt

Funkar även till Reaper  :)



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Automap funkade bra med Sonar också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rent funktionsmässigt lutar det mer och mer åt en Novation då Automap4 verkar jäkligt smidigt

Funkar även till Reaper  :)



Är hopplös på att göra marknadsundersökningar. Orkar inte, utan jag gick enbart på tangenterna egentligen. Blir kul att höra din recention av vad du än väljer sedan.  :)