Kontrollrummet

Digitaltrummor och synt med ett midiinterface. Går det?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har ett midiproblem.

Vill kunna spela in midi i datorn med både digitaltrummor och synt. (Inte samtidig iofs.) Spelar jag på synten så skickas midisignaler på Midi out. Digitaltrummorna är inkopplade på Midi in på synten och då kommer midisignal ut från Midi through på synten. Behöver alltså koppla om varje gång jag byter mellan trummor och keyboard.

Trummodulen har midi in och out/through. (midi out kopplat till midi in på synten)
Synten har midi in, out och through. (ej usb) (midi out resp. through är kopplat till datorn)
Mitt midiinterface har en midi in och en midi out. (spelar inte upp något ljud med synt resp. trummor så jag använder enbart midi in)

Mitt masterkeyboard som jag inte använder just nu har alla möjliga tänkbara midifunktioner och där fick jag till det med en midi merge-funktion.

Någon som har en idé om gratislösning. Nuvarande möblering gillar inte att jag använder masterkeyboardet.

Möjlig lösning som innebär att gå till affären:
* Köpa nytt midikeyboard som har usb alternativt köpa ett till midiinterface



Kanske krångligt formulerat men hoppas nån kan hjälpa till.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Två midi källor, en midi in i datorn... lutar åt en midi merge iallafall. Finns ju små mergeboxar att tjacka.
På den tiden jag hade hårdvarusyntar och ville ha mer än en midi in i PC'n körde jag med ett Creative Platinum ljudkort parallellt med mitt asio ljudkort. Funkade bra då för 10 år sedan, körde asio drivisar för ljudet men hade M-audio alt. Creative att välja på som midi in. Billig lösning kan ju alltså vara att klämma in ett gammalt utrangerat Creative kort i datorn för midi. Om det är en PC alltså.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mig fungerar det att ha en midisladd ut från digitaltrummorna och en annan sladd från synt. Om den ena är påslagen och kopplad till datorn då jag startar sequenser-programmet fungerar den i Cubase. Då jag on-the-fly kopplar den andra fungerar det att använda den. Alltså inte samtidigt men i samma session. Bara flytta en sladd.

Men det är väl så du har det idag - flyttar en sladd och du vill slippa koppla om, båda källorna ska fungera?
« Senast ändrad: 26.01.2014, 23:58:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja ett till midiinterface för ett par hundringar funkar ju. Hade varit skönt att slippa fler prylar. Och skifta kabel är inte ett alternativ.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Midi är tänkt att kopplas i en slinga! Midi-out på första instrumentet till Midi-in på nästa instrument och så vidare. För att sluta slingan kopplas Midi-out på sista instrumentet till Midi-in på första instrumentet.
Alla instrument spelas samtidigt och i varje instrument låter det ljud som spelas av samtliga instrument.
(Midi trough är en inställning där Midi in kopplas direkt till Midi out utan att instrumentet lägger till något i Midi-slingan. Instrumentet är passivt)

Som jag ser det kan du antingen koppla om slingan för varje spelning om du spelar på ett instrument i taget. Eller så kan du ändra inställningen på Midi interfacet till Midi-trough, på det instrument du för tillfället inte använder.

Att det ska vara så svårt? Men så har jag ju ett försprång som datakomm.ingenjör från 70-talet.  :D
« Senast ändrad: 27.01.2014, 01:01:52 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Nejnejnej  :blink:

MIDI ut går från klaviatur, MIDI in går till syntdelen, MIDI thru speglar det som kommer in på MIDI in.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Nejnejnej  :blink:

MIDI ut går från klaviatur, MIDI in går till syntdelen, MIDI thru speglar det som kommer in på MIDI in.

Nejnejnej!

Detta inlägg är helt om bakfoten! Kolla din handbok/manual! Här fungerar inte intuition. Kolla fakta!

Det fungerar som jag sa i mitt förra inlägg.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Det finns två sätt att koppla samman enheter. Seriellt eller parallellt.

Midi är seriellt. Precis som slingnät eller token-ring!

Inte som multidrop, ethernet eller USB! (Vilka alla är parallellt kopplade)


Midi tillåter 16 kanaler. Varje instrument måste spela i sin egen kanal och varje instrument i Midi-slingan måste vara inställt på att återspela respektive kanal med respektive instrument. Vad som egentligen skickas i Midi är en text-fil som talar om när en ton ska spelas, tonhöjd och  med diverse ytterligare parametrar.

Vad som alltid är ett problem i datakommunikationssystem är det endast får finnas en "klocka"/taktgivare. För att en Midi-slinga ska fungera ska endast ett instrument tala om när respektive tidspuls startar. Den brukar kallas för Master eller liknande. De andra måste vara inställda som Slave eller liknande.

Den enklaste slingan är naturligtvis endast 2 instrument. De kopplas ihop med Midi-out mot Midi-in i båda enheterna. Men om det är 3 eller fler enheter i slingan växer komplexiteten. Då måste ovanstående uppfyllas för att det hela ska fungera.

Det är ju inte för intet man genomgått tre års utbildning för att få dylika system att fungera!  :lol:
« Senast ändrad: 27.01.2014, 01:45:31 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Nejnejnej  :blink:

MIDI ut går från klaviatur, MIDI in går till syntdelen, MIDI thru speglar det som kommer in på MIDI in.

Nejnejnej!

Detta inlägg är helt om bakfoten! Kolla din handbok/manual! Här fungerar inte intuition. Kolla fakta!

Det fungerar som jag sa i mitt förra inlägg.

Nej, du har förväxlat portarna. Se vad MIDI-specifikationen säger:

http://www.midi.org/techspecs/electrispec.php


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Troligen kan trumburken merga också om du kopplar keyboardet till midi in på trumburken och får ut både trummor och keyboard på out/through-utgången.
/Hagis


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
MIDI ut går från klaviatur, MIDI in går till syntdelen, MIDI thru speglar det som kommer in på MIDI in.

Jepp. Så långt är jag med och får det att funka så också.

Läste nånstans att det i billigare syntar skickas Midi in-signalen ibland till Midi out då Midi through saknas. Detta skulle jag alltså vilja göra eftersom jag bara har en Midi in till datorn.

Tror jag struntar i allt detta och skaffar ett usb-keyboard istället. Då kan jag ju dessutom jamma med kidsen på keys och trummor samtidigt eftersom det då blir helt olika midiinterface.

Nån som vill köpa en Yamaha CS1x och ett Roland A-90?  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Troligen kan trumburken merga också om du kopplar keyboardet till midi in på trumburken och får ut både trummor och keyboard på out/through-utgången.
/Hagis
Ah, att jag inte tänkte på det. Måste prova.

Det är en Alesis DM4


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Citat från: Wernborg
Läste nånstans att det i billigare syntar skickas Midi in-signalen ibland till Midi out då Midi through saknas. Detta skulle jag alltså vilja göra eftersom jag bara har en Midi in till datorn.

Om du har en sådan MIDI-in-till-ut ska det finnas en merge-funktion inbyggd, som kan kombinera två MIDI-strömmar (från in resp. imbyggda klaviatur etc till en MIDI-ström). En enklare variant är "soft-thru" då man kan koppla om utgången mellan out och thru.

Ström = stream