När jag såg MaxB:s tråd sitt studiobygge, och hans textillösningar för dämpning, inspirerade det mig att starta denna tråd!
Jag har insett att jag inte är den enda här som varken kan eller vill jobba ihop en förmögenhet för att ha råd bygga sin studio, utan man vill ju hellre ha sin tid till att NJUTA av den och skapa musik!
Så jag hoppas att vi alla kan inspirera varandra till smarta, funktionella och billiga lösningar på de utmaningar vi får när vi bygger vår älskade studio, så posta gärna dina idéer och lösningar här

Själv hade jag min lilla hemmastudio hemma i huset för några år sedan, i ett arbetsrum, men upptäckte ganska snart att det är klurigt när man har familj, då vi stör varandra hela tiden...men jag bor ju på landet med ganska mycket mark...
...så vi kom över en ful och halvröten gammal byssja/arbetsbod på hjul, som vi köpte för några tusenlappar av en vän, och den fixade vi till så den blev tät och funktionell. Det är väl max 15 m2, och det kanske inte verkar så tiny, om man inte vet att jag bara utnyttjar halva baracken som studio -i den andra halvan har jag min supersmart-inredda syateljé! Så studion är verkligen tiny, men jag älskar att vara där, det är min frizon, och jag tänker ofta, att om jag var ensamstående skulle jag hellre bo i en sån där än i en lägenhet!
Nackdelen med byssja: Det är ett platt tak, och när det regnar kan man inte göra audioinspelningar, det blir för mycket ljudstörningar.
Stor fördel med byssja: Superlätt och billigt att hålla uppvärmd.
Min smartlösning till dämpning: Jag vet att man kan lägga MYCKET pengar på dämpningsmaterial och diffusorer, men själv har jag klätt väggar och golv med de filtmattor som Bauhaus kallar konstgräs, och är superbilligt! Tar mycket fler och djupare frekvenser än bara tyg. Dessutom har jag bakom det på flera ställen ett lager mineralull, samt draperier framför för syns skull.
Så här:

Samt ett litet bildkollage från min lilla studio Moonlight: