Forum > Färdiga produktioner
MaxB - Det är dig jag vill ha
MaxB:
--- Citat från: Wernborg skrivet 23.01.2014, 19:42:49 ---Kanske en sån där mikskärm vore nåt istället. Som man fäster på stativet.
--- Slut citat ---
Jag har fått för mig att det egentligen ska vara bakom sångaren (framför mikrofonen liksom), inte bakom mikrofonen...? :unsure:
Tokai:
--- Citat från: MaxB skrivet 23.01.2014, 19:40:47 ---
--- Citat från: Tokai skrivet 23.01.2014, 19:03:15 ---Utan att lyssna och bara titta på bilden kan jag nog säga att skynket inte tar bort låga frekvenser utan mer isåfall högre mellanregister.
Om gitarren låter tunn beror det på annat. Space tycker s-ljuden försvinner, vilket stärker mina tankar.
Men det är rätt mycket rumsljud, som är rätt ok ändå, men bättre om det är lite mer dämpad (kontrollerat) Ett tjockt tuntäcke bakom sångmiken i ett hörn brukar funka bra.
Schysst låt.
--- Slut citat ---
Jag har skurit på gitarren med eq, ganska hårt, så det är lätt att ta fram kropp igen. Om textilen tar bort s-ljuden kan det vara relevant att ha det där då jag sätter sång.
Du skrev: "Ett tjockt tuntäcke bakom sångmiken"
Menar du: "duntäcke" eller "tontäcke", kanske båda delarna? :lol:
--- Slut citat ---
sorry duntäcke med ett sånt där överdrag för att det ska snyggare ut, ja sånt som man sover i. Har ett i hörnet där jag sjunger. Paul White i Sound on sound (tidskriften) nämner detta ofta. Poor man´s akustiska fix.
Tokai:
--- Citat från: Wernborg skrivet 23.01.2014, 19:42:49 ---Kanske en sån där mikskärm vore nåt istället. Som man fäster på stativet.
--- Slut citat ---
Har själv tänkt på det, men nån här på forumet, minns inte vem, rapporterade om elaka resonanser tillbaka från skärmen till miken, tror det var Håkan Nilsson, han har tydligen testat det.
ynot:
fägringarna på ackorden är underbart fina
hoppas tjejen var är det med
Tony
Håkan Nilsson:
Det var jag som fick fult ljud med en micscreen från Thomann. Det blev en sorts kamfiltereffekt. I ett sånt trärum som du har där tror jag inte alls på en micscreen. Det man alltid vill undvika är ju sk "early reflections", men hur bra skärmen än är, sE´s skärmar är säkert bättre än Thomanns, så måste ju skärmen ge ett visst litet eko som studsar in på baksidan av micken. O skärmen är ju oftast formad nästan som en enreflektor som samlar alla de små ekona till baksidan av micmembranet… DSe väggar man har sitter ju längre bort än skärmen. Ser man bilder från fina studiosar så har de aldrig micscreenar…. Borkastade pengar tror jag.
Man kan dämpa ett hörn med täcken, sen ställer man sig med ryggen mot det dämpade hörnet och sjunger ut i rummet med micken framför sig. Då blir det minst med ekon in i micken.
Fin låt, jag tyckte det fanns vissa likheter i sången som den Roffe brukar bjuda på…?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida