Kontrollrummet

MaxB - Det är dig jag vill ha

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:                Det Är Dig Jag Vill Ha
ARTIST/GRUPP:         MaxB
GENRE:                    Kärleksvisa
LÅTLÄNGD:               noll koll
KOMPOSITÖR:           MaxB
PRODUCENT:             MaxB
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:        2014 (jag skrev den 1985)
FORMAT:                  mp3

Har testat gitarr och sång i nya studiorummet med textil upphängd för att ännu mer dämpa rummets närvaro.
Har jag tagit bort för mycket kropp (låga frekvenser) från gitarren och / eller sången? Gitarren (som nog är lite ostämd) är inspelad med Studio Projects B1. Först använde jag B1:an även till sången men då jag sen testade Röde NT1, så valde jag att sjunga om hela låten i den. Ja, det är ju inte så fruktansvärt spännande låtval men jag ville prova den igen. Jag gjorde låten sommaren 1985 och den var en kärleksförklaring till en tjej jag nyligen träffat, som sen åkte från Stockholm en hel månad, innan hon kom tillbaka.

Edit 2014-01-24
Eq:at tillbaka kropp i gitarr och lagt lite reverb på sången.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DetArDigJagVillHa_20140124.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 19.07.2014, 18:35:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Detta låter mycket bra så här även om jag skulle föredragigt litet mer botten i gitarren.....
Är imponerad av solot du visslar.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, gitarren är bottenlös  :lol:.
Om jag jämför med Winter Comes så tycker ja s-ljuden låter bättre nu. Ken det bero på duken du hängt upp?

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Vet inte riktigt hur det lät innan med detta borde ju bli bättre än utan textil iaf  :D Ser lite provisoriskt ut...
Men låten är ju himla fin i alla fall!
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt Max. Sången och stämmorna är schysta (och visslingen, impad) Gitarren skulle du kanske lira om eller ändra ljudet på. Kanske bredda med två gitarrer som spelar lite olika. En mycket fin kärleksförklaring.  :) Fattar inte att hon stack iväg så där...  :rolleyes:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Detta låter mycket bra så här även om jag skulle föredragigt litet mer botten i gitarren.....
Är imponerad av solot du visslar.... :)

Ska bli mer botten, skar för kraftigt vid första försöket.

Fyfan , ser riktigt schysst ut nu :)

Det är super-nice! Sat och spelade trummor till reggae från Kanada i eftermiddags - cool!

Jo, gitarren är bottenlös  :lol:. Om jag jämför med Winter Comes så tycker ja s-ljuden låter bättre nu. Ken det bero på duken du hängt upp?

"Den bottenlösa gitarren" ska få mer botten. S-ljuden hmm som sagt har inte mycket koll själv. Kanske tyget, kanske att jag inte pressade mic-preampen lika hårt?

Vet inte riktigt hur det lät innan med detta borde ju bli bättre än utan textil iaf  :D Ser lite provisoriskt ut... Men låten är ju himla fin i alla fall!

Får se om jag noterar nån skillnad med eller utan textil, fortsätter experimentera.

Snyggt Max. Sången och stämmorna är schysta (och visslingen, impad) Gitarren skulle du kanske lira om eller ändra ljudet på. Kanske bredda med två gitarrer som spelar lite olika. En mycket fin kärleksförklaring.  :) Fattar inte att hon stack iväg så där...  :rolleyes:

Inte helt nöjd själv heller med gitarren men det är bl.a. för att den är lite ostämd och att låten är lite för snabb mot originalet. Bredda eller komplettera med gitarr, får se. Tanken nu var att testa akustiken i rummet med naken torr gitarr och torr sång (har dock lite widener: "Voxengo stereo touch" som jag gillar, på båda)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Utan att lyssna och bara titta på bilden kan jag nog säga att skynket inte tar bort låga frekvenser utan mer isåfall högre mellanregister.
Om gitarren låter tunn beror det på annat.
Space tycker s-ljuden försvinner, vilket stärker mina tankar.
Men det är rätt mycket rumsljud, som är rätt ok ändå, men bättre om det är lite mer dämpad (kontrollerat) Ett tjockt tuntäcke bakom sångmiken i ett hörn brukar funka bra.
Schysst låt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Utan att lyssna och bara titta på bilden kan jag nog säga att skynket inte tar bort låga frekvenser utan mer isåfall högre mellanregister.
Om gitarren låter tunn beror det på annat. Space tycker s-ljuden försvinner, vilket stärker mina tankar.
Men det är rätt mycket rumsljud, som är rätt ok ändå, men bättre om det är lite mer dämpad (kontrollerat) Ett tjockt tuntäcke bakom sångmiken i ett hörn brukar funka bra.
Schysst låt.

Jag har skurit på gitarren med eq, ganska hårt, så det är lätt att ta fram kropp igen. Om textilen tar bort s-ljuden kan det vara relevant att ha det där då jag sätter sång.
Du skrev: "Ett tjockt tuntäcke bakom sångmiken"
Menar du: "duntäcke" eller "tontäcke", kanske båda delarna?  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kanske en sån där mikskärm vore nåt istället. Som man fäster på stativet.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanske en sån där mikskärm vore nåt istället. Som man fäster på stativet.

Jag har fått för mig att det egentligen ska vara bakom sångaren (framför mikrofonen liksom), inte bakom mikrofonen...?  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Utan att lyssna och bara titta på bilden kan jag nog säga att skynket inte tar bort låga frekvenser utan mer isåfall högre mellanregister.
Om gitarren låter tunn beror det på annat. Space tycker s-ljuden försvinner, vilket stärker mina tankar.
Men det är rätt mycket rumsljud, som är rätt ok ändå, men bättre om det är lite mer dämpad (kontrollerat) Ett tjockt tuntäcke bakom sångmiken i ett hörn brukar funka bra.
Schysst låt.

Jag har skurit på gitarren med eq, ganska hårt, så det är lätt att ta fram kropp igen. Om textilen tar bort s-ljuden kan det vara relevant att ha det där då jag sätter sång.
Du skrev: "Ett tjockt tuntäcke bakom sångmiken"
Menar du: "duntäcke" eller "tontäcke", kanske båda delarna?  :lol:

sorry duntäcke med ett sånt där överdrag för att det ska snyggare ut, ja sånt som man sover i. Har ett i hörnet där jag sjunger. Paul White i Sound on sound (tidskriften) nämner detta ofta. Poor man´s akustiska fix.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kanske en sån där mikskärm vore nåt istället. Som man fäster på stativet.

Har själv tänkt på det, men nån här på forumet, minns inte vem, rapporterade om elaka resonanser tillbaka från skärmen till miken, tror det var Håkan Nilsson, han har tydligen testat det.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fägringarna på ackorden är underbart fina

hoppas tjejen var är det med

Tony
att leva är att dö


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det var jag som fick fult ljud med en micscreen från Thomann. Det blev en sorts kamfiltereffekt. I ett sånt trärum som du har där tror jag inte alls på en micscreen. Det man alltid vill undvika är ju sk "early reflections", men hur bra skärmen än är, sE´s skärmar är säkert bättre än Thomanns, så måste ju skärmen ge ett visst litet eko som studsar in på baksidan av micken. O skärmen är ju oftast formad nästan som en enreflektor som samlar alla de små ekona till baksidan av micmembranet… DSe väggar man har sitter ju längre bort än skärmen. Ser man bilder från fina studiosar så har de aldrig micscreenar…. Borkastade pengar tror jag.
Man kan dämpa ett hörn med täcken, sen ställer man sig med ryggen mot det dämpade hörnet och sjunger ut i rummet med micken framför sig. Då blir det minst med ekon in i micken.

Fin låt, jag tyckte det fanns vissa likheter i sången som den Roffe brukar bjuda på…?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kanske en sån där mikskärm vore nåt istället. Som man fäster på stativet.

Jag har fått för mig att det egentligen ska vara bakom sångaren (framför mikrofonen liksom), inte bakom mikrofonen...?  :unsure:

Det hade jag också. Rent logiskt borde det vara skärmat/dämpat bakom sångaren i mitt huvud. Med en riktad mick som tar upp sångaren och all ambience bakom sångaren. Men ioförsig, kan man dämpa sången med en skäm framför så dämpar man väl reflektionerna från alla håll. Billigare med en liten :P framför än en stor bakom kanske 

Intressant med sneda väggar i studion, jag har också snedtak, från kattvind till 4 meters höjd och stora odämpade ytor. Man skulle kunna tro att det ekar och har sig akustiskt men det gör det inte. Få parallella ytor som skapa resonanser gissar jag. Du hade en låt inspelad utan tyget upphängt och den lät också bra. Tror inte du behöver svepa in studion för ljudets skull. Mattor och någon möbel brukar vara bra.
« Senast ändrad: 24.01.2014, 23:50:56 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Edit 2014-01-24
Eq:at tillbaka kropp i gitarr och lagt lite reverb på sången.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_DetArDigJagVillHa_20140124.mp3[/mp3]

sorry duntäcke med ett sånt där överdrag för att det ska snyggare ut, ja sånt som man sover i. Har ett i hörnet där jag sjunger. Paul White i Sound on sound (tidskriften) nämner detta ofta. Poor man´s akustiska fix.

Får se om det behövs, jag testar lite till med och utan det ena eller andra.

fägringarna på ackorden är underbart fina
hoppas tjejen var är det med

Klassisk ackordsföljd som passade bra här. Ja, hon e fin, har faktiskt varit tillsammans sen den sommaren vi träffades :wub:
Men hon tycker låten är patetiskt...  B)

Det var jag som fick fult ljud med en micscreen från Thomann. Det blev en sorts kamfiltereffekt. I ett sånt trärum som du har där tror jag inte alls på en micscreen. Det man alltid vill undvika är ju sk "early reflections", men hur bra skärmen än är, sE´s skärmar är säkert bättre än Thomanns, så måste ju skärmen ge ett visst litet eko som studsar in på baksidan av micken. O skärmen är ju oftast formad nästan som en enreflektor som samlar alla de små ekona till baksidan av micmembranet… DSe väggar man har sitter ju längre bort än skärmen. Ser man bilder från fina studiosar så har de aldrig micscreenar…. Borkastade pengar tror jag.
Man kan dämpa ett hörn med täcken, sen ställer man sig med ryggen mot det dämpade hörnet och sjunger ut i rummet med micken framför sig. Då blir det minst med ekon in i micken.
Fin låt, jag tyckte det fanns vissa likheter i sången som den Roffe brukar bjuda på…?

Ja, jag köper inte en sån där grej inte. Tror också rummet är bra som det är, eventuellt med lite hjälp av någon textil någonstans.
Roffes och min röst kanske påminner lite om varandra. Han och jag har hittills inte sjungit duett kom jag på...

Rent logiskt borde det vara skärmat/dämpat bakom sångaren. Med en riktad mick som tar upp sångaren och all ambience bakom sångaren. Men ioförsig, kan man dämpa sången med en skäm framför så dämpar man väl reflektionerna från alla håll. Billigare med en lite framför än en stor bakom kanske  :)
Intressant med sneda väggar i studion, jag har också snedtak, från kattvind till 4 meters höjd och stora odämpade ytor. Man skulle kunna tro att det ekar och har sig akustiskt men det gör det inte. Få parallella ytor som skapa resonanser gissar jag. Du hade en låt inspelad utan tyget upphängt och den lät också bra. Tror inte du behöver svepa in studion för ljudets skull. Mattor och någon möbel brukar vara bra.

Tror också det räcker med det jag har till hands. Kul med den inspiration och tid jag har den här veckan! Experimenterar med lite olika saker.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnade tidigare och tyckte då sången lät lite "instängd" och gitarren för diskantrik.
Nu låter både sång och gitarr bättre!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Första fraserna i nya sången. Nja. Vissa fraser senare låter mkt bättre o naturligare. Jag tror du sjunger aningens för snällt. När du sjunger "vaknar men saknar" strax före visslingen låter det mycket bättre.. Lite åt det hållet skulle jag vilja ha det även i lugnare partierna. Själv tycker jag att just den biten med hur snällt/attackigt man ska sjunga är det allra svåraste, svårare än att både hålla pitch och tajthet. Skitsvårt. Här låter det bitvis som att du sjunger till ett litet barn som håller på att somna. Du kan mkt bättre om du bara nöter på så låten känns som att du sjungit den i många år.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hittade den här som nu flyttats till Färdiga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google