Forum > Demolåtar
Plinka, palm & pxm cover av "Wonderful World" ver. 11
equality:
Inte helt klar över vad ni är ute efter. Mycket gillas (Plinkas sång, trummor, basspel) en del ogillas (gitarrsolot, ostämd bas och gitarr). Vill ni ha det experimentellt är det svårt att säga vad som skall ändras, förutom ostämdheten då. Mycket av storheten i denna låt är ju den (skenbart) enkla melodin och texten. Tycker en del av det går förlorat i denna version men spännande att lyssna på ändå.
pxm:
Mmmmmmmm, basen är midifil och gitarren stämmer perfekt......Det jag kan göra är att plocka bort 7;an från dom7 ackorden och spela vanliga maj istället. Då går ackordets dissonanta ton bort....Fast då kommer det att låta mer som en visa än jazz....Funderar på att lira om gitarrsolot så fort mitt magsår läkt något men ju mer jag lyssnar på det tycker jag om det.....
Plinkas sång är suverän och meningen är att göra en skalad cover där sången står i centrum.....Hur göra för att få fram den mer ?????? Enbart basen och Bongo´s kanske tillsammans med vox spåren ?????
mvh
palm:
Detta ÄR spännande....
En klart annorlunda cover...men det är ett otroligt spännande försök som når (för mig nästan) ända fram.
1a Plinka - du vet redan.... din sång :-)
1b Dina färgningar på inledningen och vers 1 är riktigt spännande och annorlunda i mina öron (vet dock inte hur org. går säkert) Kan man tighta till dem? Skall lyssna igen! Skulle kunna tightas till lite mer. Du säger din gitarr är stämd, du bender inte när du tar vissa ackord/figurer, för något låter konstigt?
2. Plocka inte bort....lägg till någon tung pad (som fyller lite) inte i början men efter ett tag!
3. Ge bas ännu mer kick, fortfarande för tunn
4. Plocka bort (läs byt ut) trummorna på ditt solo (för mig blir de bara konstiga) MEN jag förstår kanske inte din tanke!?
5. Snälla fortsätt experimentera för det leder till utveckling! Ditt eget förslag med perkussion istället för trummor är kanske inte helt fel - ytterligare en spännande tanke!
Mkt spännande!
/Palm
pxm:
Har försökt följa alla dina råd , palm....
Kan dock inte lägga om gitarren (magsår) men ackorden skulle ändå låta likadant, så,,, :)
Men version 10 är nu uppe i trådhuvudet....
Hur låter det nu ???? :)
mvh
equality:
Konstigt, tyckte guran var ett elpiano i början.
Förlåt, mina öron måste ha varit rostiga men vid 1:10 och 1:14 låter gitarren verkligen ostämd.
Men basen kan ju inte vara det! När hjärnan lagt det åt sidan hör jag verkligen små läckra finesser som i röstsynthen till höger vid 2:50 med jättesnygg nedgång. Dissonansackorden tycker jag funkar utmärkt. Tycker det sparsmakade arret är helt rätt. Skulle väl valt ett annat synthljud men det är jag det.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida