Kontrollrummet

Roffe H / Jocke - Ensam ikväll -

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Ensam ikväll
ARTIST/ KOMPOSITÖR/MEDVERKANDE: Jocke/Roffe H
GENRE: Poppig jazz eller något…
LÅTLÄNGD: 3:50
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

--------------------------------------------------------------------------------------

Ett samarbete mellan Jocke och Roffe H. Jocke står för allt komp, gitarrsolo samt musiken, Roffe för sång, kör, sax och text.
Låten handlar om en väldigt ensam och missbelåten snubbe som sitter och gnölar och längtar bort.
Jag tror att tjejen har dumpat honom eller något ännu värre? Inget självupplevt, bara fiktion. Fantasin får tala.
/Roffe H och Jocke

Ensam ikväll

Sitter ensam ikväll, precis som igår
På ett sjaskigt motell, det har satt sina spår.
Att vara själv är inte samma sak,
som ensamhet, med bitter eftersmak.

Gardinen på sned, precis som igår
Orkar inte mer, den ser ut som jag mår.
Tycker synd om mig själv, då herr Ågren gör entré.
Han är tyst och blek och vill så gärna vara med.

Å´ flaskan är tom, precis som igår.
Den ger inga svar, läker inga sår.
Från väggen intill hörs musik och sång.
Är det konstigt att man längtar bort nå´n gång?


text: Roffe H / musik: Jocke



« Senast ändrad: 13.01.2014, 13:25:14 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Trevlig trudelutt. Lyssnar fn i lurar konsumentmodellen. Saxen låter ganska pålagd på det andra o som att den har ett eget rum o sound, eller på musikanska: reverb o eq tycks båda skilja sig från det övriga.

Annars var det trevligt, möjligen känns vampen lite tjatig efter en stund men då får jag krysta lite med kritiken :p

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
J-kl-r vad Jocke jazzar till det med guran här.... :wub: :wub:
Så skulle jag också vilja kunna lira alltså !!!!
Bra låt ni har, ett stick som brytar av vampen vore kanske på sin plats ???
Så behövs saxen mixas litet bättre....
Förutom det, en topplåt ni har på G här , killar !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Varför kommer en cymbalcrash in efter varje takt??? Ganska irriterande minst sagt. Låter som om nåt har hakat upp sig.
Fixa det så återkommer jag. Gillar gitarrspel och sax men blir rätt så störd att jag inte orkar lyssna mer.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Behagligt, lugnt flow och ett snyggt tema i låten!
Bra sång och text, men jag tycker det är för mycket reverb på sången.
Håller med Tokai om att det även är lite för mycket cymbalcrashar....
Fixa trumspel och att alla spelar/sjunger i samma rum, så blir det här
en högst angenäm lyssning!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Håller med Asti, med lite fix på trummor och reverb/mix så blir det en helskön låt  :) Snyggt gitarrlir och snygg sånginsats!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tyckte det var en ganska behaglig lyssning tills jag började läsa och där sägs att det är för mycket reverb på sången - det tycker inte jag - där påpekas att saxen ligger påklistrad och borde mixas om - nja va nä (jobblurar nu men inget jag upplevde) - att det kraschas för mycket och där håller jag med.
Sedan det kanske skulle kunna passa med ett stick men det finns en hel del variationer i det här så det tycker jag håller.
Kul att höra Jocke lira igen och bra var det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo trummorna är väl inte det ultimata jazz-kitet, men annars låter det fint, kanske att det blir lite enahanda i längden så
det där tjöötet om stick, håller jag med om.
Småstads-jazz från Jazzgubbarna.. mysigt.. :) 
« Senast ändrad: 19.12.2013, 13:15:03 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla på KR för era kloka synpunkter. Vi lyssnar,lär och jobbar vidare. Ska försöka få till det på nåt sätt till slut.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hansson de Wolfe United på något sätt!
Det är nog bland annat din röst som sätter den atmosfären.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag är väl inte riktigt tillbaka i musikant-kostymen men att mixa lite gammalt material var riktigt kul. Det ska säkert gå att få ordning på det här vad det lider. :) Tack för lyssning och synpunkter! :)

Trevlig trudelutt. Lyssnar fn i lurar konsumentmodellen. Saxen låter ganska pålagd på det andra o som att den har ett eget rum o sound, eller på musikanska: reverb o eq tycks båda skilja sig från det övriga.

Annars var det trevligt, möjligen känns vampen lite tjatig efter en stund men då får jag krysta lite med kritiken :p



Tack Tigern! :) Kan hålla med om att det blir en aning mycket upprepning men den är ju inte så lång så det känns som att det funkar iaf.^^ Att det är olika rum stämmer bra - saxen och sången är i Roffes rum...  :rolleyes:  :P


J-kl-r vad Jocke jazzar till det med guran här.... :wub: :wub:
Så skulle jag också vilja kunna lira alltså !!!!
Bra låt ni har, ett stick som brytar av vampen vore kanske på sin plats ???
Så behövs saxen mixas litet bättre....
Förutom det, en topplåt ni har på G här , killar !!!!

mvh

Tack Johan! :)

Roligt att du gillar! :) När inspirationen rinner till är allt lätt. Nu är det faktiskt rätt "tyst" och det här är faktiskt det som blev över när Roffe och jag lekte med "Stjärnan" i somras. Undrar just om den kan snurra fler varv nu? ;)

Varför kommer en cymbalcrash in efter varje takt??? Ganska irriterande minst sagt. Låter som om nåt har hakat upp sig.
Fixa det så återkommer jag. Gillar gitarrspel och sax men blir rätt så störd att jag inte orkar lyssna mer.

Kul att du gillar sax o gitarr - tack! :) Hade jag vetat att du var så känslig hade jag naturligtvis jobbat igenom den lite mer för att skona dig - inte vill man att någon ska må dåligt... ;) Grunden hade en lite annan inramning från början och det stämmer säkert bra att det krävs lite mer jobb för att det ska funka. Tack för tyck! :)

Behagligt, lugnt flow och ett snyggt tema i låten!
Bra sång och text, men jag tycker det är för mycket reverb på sången.
Håller med Tokai om att det även är lite för mycket cymbalcrashar....
Fixa trumspel och att alla spelar/sjunger i samma rum, så blir det här
en högst angenäm lyssning!  :)
/Asti

Tack Asti! :)

Du har alltid vänliga och sakliga kommentarer och din uppskattning värmer. Vi ska jobba vidare med detaljerna så hoppas jag det kan bli riktigt angenämt! :)

Håller med Asti, med lite fix på trummor och reverb/mix så blir det en helskön låt  :) Snyggt gitarrlir och snygg sånginsats!

Tack Plinka! :) Vi får putsa vidare på det här så blir det nog som det brukar - rätt bra - haha...  :rolleyes:  :P

Jag tyckte det var en ganska behaglig lyssning tills jag började läsa och där sägs att det är för mycket reverb på sången - det tycker inte jag - där påpekas att saxen ligger påklistrad och borde mixas om - nja va nä (jobblurar nu men inget jag upplevde) - att det kraschas för mycket och där håller jag med.
Sedan det kanske skulle kunna passa med ett stick men det finns en hel del variationer i det här så det tycker jag håller.
Kul att höra Jocke lira igen och bra var det.

Tack för din uppskattning Eddi ! :)

Ja, trummorna behöver softas till. Det var ett helt annat uppslag innan Roffe satte klorna i den... ;) Ska ta och jobba igenom den en dag när inspirationen rinner till... så det kan bli vilket år som helst!  :rolleyes:  :lol:


Jo trummorna är väl inte det ultimata jazz-kitet, men annars låter det fint, kanske att det blir lite enahanda i längden så
det där tjöötet om stick, håller jag med om.
Småstads-jazz från Jazzgubbarna.. mysigt.. :) 

Gott att du har det mysigt Björn! :)

Enahanda kanske är ok på en kort låt? Vet inte om jag precis kommer på något som jag är nu men trummorna ska jag ta hand om - lovar! ;) Småstads-jazz? Mmm... Roffe bor i storstan och jag på landet... det kanske blir som någon slags medelvärde? ;)

Tack för dina tankar! :)

Hansson de Wolfe United på något sätt!
Det är nog bland annat din röst som sätter den atmosfären.

Det var ingen dålig komplimang - tack Max! :)

Ja, Roffe låter precis lagom bakis här och det blir en speciell atmosfär kring hans sång! Dystert - fi f*n...  :rolleyes:   :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön tillbakalutande soft o lovely jazz... :wub: Diggar det monotona behövs inget mera ..kan få va 5 min för mig om så vill eran bästa hittills  ;)..
Roligt att höra att du e lite på banan iaf Jocke.. Har saknat dina inlägg o comments sen jag vart medlem.Men tar det  B) så keep on rockin framledes...jazz on" gubbs  :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skrattar, ja det lär ju vara olika rum nu men jag tänkte ju mer då på rummen i mixen genom reverb o delay etc :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänker på Svante Thuresson när jag hör din fina sångröst. Dansant mellow. Här kastas man mellan ytterligheterna. Detta gör gott. Stark melodi och fin saxhook. Fina solon. Bra jobbat gubbs!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst är Jocke en kul  B) kille! Tack alla för tyck och gillande.   :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Otroligt snygga saxfigurer, bra sång, och mixen av musikbädden låter bra. Sång lite högt mixad, saxen mycket högt mixad.

Gitarrsolo låter bra. Kanske man kunde tänka sig lite ridefills och vispar, något som bryter av, eller ännu hellre en taktänding.

Sången bra, OM man får önska petitesser är det att vibratot kunde varieras. Skön röst, bra vibrato, så bra att det nästan blir som en pålagd effekt. Så lite mer dynamiskt användande kanske, liksom lite mer variation i sånguttrycket, lite hesvisksång etc.

Texten är riktigt skön också.

Kommer bli riktigt bra. Heja!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skön tillbakalutande soft o lovely jazz... :wub: Diggar det monotona behövs inget mera ..kan få va 5 min för mig om så vill eran bästa hittills  ;)..
Roligt att höra att du e lite på banan iaf Jocke.. Har saknat dina inlägg o comments sen jag vart medlem.Men tar det  B) så keep on rockin framledes...jazz on" gubbs  :)

Alltid trevligt att få uppskattning - tack! :) Det tar nog lite mer tid att hitta tillbaka till inspirationen men det kommer... ;)

Skrattar, ja det lär ju vara olika rum nu men jag tänkte ju mer då på rummen i mixen genom reverb o delay etc :P


Förstod precis vad du menade ...  :rolleyes:  :lol:

Tänker på Svante Thuresson när jag hör din fina sångröst. Dansant mellow. Här kastas man mellan ytterligheterna. Detta gör gott. Stark melodi och fin saxhook. Fina solon. Bra jobbat gubbs!

Tack Eq! :)

Otroligt snygga saxfigurer, bra sång, och mixen av musikbädden låter bra. Sång lite högt mixad, saxen mycket högt mixad.

Gitarrsolo låter bra. Kanske man kunde tänka sig lite ridefills och vispar, något som bryter av, eller ännu hellre en taktänding.

Sången bra, OM man får önska petitesser är det att vibratot kunde varieras. Skön röst, bra vibrato, så bra att det nästan blir som en pålagd effekt. Så lite mer dynamiskt användande kanske, liksom lite mer variation i sånguttrycket, lite hesvisksång etc.

Texten är riktigt skön också.

Kommer bli riktigt bra. Heja!

Tack för uppskattning och handfasta tips Emu! :)

Visst är Jocke en kul  B) kille! Tack alla för tyck och gillande.   :)
/Roffe H

Tack Roffe! :)

Kommer att ta tag i detta igen på nyåret. Ska samla ihop alla bra tips och kommentarer och få ordning på det här! Tack så länge alla - återkommer! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jocke har jobbat med att mixa om låten från den ursprungliga bakgrunden, enligt de tips och råd vi fått. Mindre reverb etc. Men nu tror jag inte vi "orkar mer" (just nu) som det sjungs i låten. Har också lagt till texten så man både kan lyssna och läsa "eländet".  :o
/Roffe H
« Senast ändrad: 13.01.2014, 13:47:26 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke har jobbat med att mixa om låten från den ursprungliga bakgrunden, enligt de tips och råd vi fått. Mindre reverb etc. Men nu tror jag inte vi "orkar mer" (just nu) som det sjungs i låten. Har också lagt till texten så man både kan lyssna och läsa "eländet".  :o
/Roffe H

Ja, det blev en dyster historia det här Roffe!  :rolleyes:  :P Alltid kul att jobba med dig! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1