Kontrollrummet

jonnerstone - Bipolar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo gott folk!

Hamnade i en mental svacka häromdagen och bröt ihop totalt i köket. När sådana här tillfällen inträffar så brukar det hjälpa att göra musik av eländet, bara man man biter ihop och klarar av att starta upp studion. Man vet aldrig vad det blir av det, utan man bara kör på i blindo och låter det som sker få ske. Det kan bli allt från undergångstechno till sommarballader.
Så jag satte mig igårkväll/natt och ut kom det här. En halv låt typ.
Idag känns det redan bättre och jag lyssnade på "skiten" och tyckte det lät rätt så mystrevligt. Fast nu är ju själva incitamentet till låten mer eller mindre borta och jag undrar av er, ska man fortsätta på detta eller ska man lägga det till handlingarna, det har ju ändå fyllt sitt syfte redan. Men om det är en låt som kanske har nåt som e värt att avsluta så är det kanske dumt.
Vad säger du/ni?
Om det är värt att fortsätta på, så tar jag tacksamt mot förslag på hur man ska gå vidare. Struktur/arr/prodd mm

Detta är mixat "on the fly" så det finns nog en hel del övrigt att önska på den biten....tar givetvis mot förslag på den biten också om det nu är så att det är värt att fortsätta.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Bipolar.mp3[/mp3]

Texten so far:

Do you feel anything, anything at all except your pain
I just want to hold you close, in my arms and wipe away the stain 

Lalalala..... 

Come now and cry with me, I will collect the tears and we can water the flowers
And they will grow you see, and they will last for years and not just by the hours

And you fall no more   


Ha de gött i skitvädret!

Micke


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej på dig...

Trist att du inte känner dig i form - men bra att musiken hjälper dig upp på i sadeln igen. Tror finnarna har rätt ....läste på fejan idag att Musik är bättre för hälsan än idrott. Musiken aktiverar och stimulerar fler delar i hjärnan....konstigt..... behöver inte jag en massa års utbildning för att berätta. Men det smäller nog högre när några finländska hjärnforskare säger det :-)

Denna låt passar mig som handsken. Lagom mkt pop och sköna vändningar på basen. Om du vill kan detta bli en riktigt bra popdänga. Klart annorlunda refr...eller b-tema vad du nu vill kalla det. Men det blev en läcker övergång. Gillar A och B delen men la la la la  hade jag tagit bort eller jobbat om till text. Kanske skulle det till en gitarr och tuffa till det.

Finns en bra grund att jobba vidare med - tycker jag!

/Palm


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det är jättebra och ett skönt bevis på att en catchy/"glad" melodi kan uttrycka svår smärta. Fortsätt med denna! Tycker du tar dig fram lekfullt lätt med rytmer och melodier men hörde aldrig att du sjöng "Ha de gött i skitvädret!".
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lägg det bakom dig och se framåt sådana här depplåtar finns det tolv på dussinet av.




















Äh du vet ju att det är bra annars skulle du aldrig lägga upp det. Jäkligt snyggt rimmat måste jag säga extrapoäng för det och för ditt sätt att autotuna det hela det låter bra alltihop.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Texten är lite lovande
men smurf poppen funkar inte för mig (det enda ord jag kom på)

men när man känner sig skit så gör man

att fått /kämpat  sig till förmånen att göra musik
kan fan vara räddningen

sedan hur musiken låter kan ju vara irrelevant

kramar från brunnen
Tony
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
playern knastrade något helt fantabulastiskt tyvärr här. Men det gick ju att urskilja lite musik iallafall.

Jag tror du kan dra det mote erasure, och skivan chorus och "i say i say isay".

Vince Clark som rattar syntharna där är ju mästare att klä glada melodier i sorgsna soundscapes, och sorgsnare melodier i barnkammare-plingplong ala speldosa.

Jag tror detta skulle kunna vara en väg för detta alster. Jag tycker du skall fortsätta, för melodierna finns där helt klart!

Skrik till om du vill ha lite input!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar japan-popen stilen och det känns som den är bipolar bland annat för att musiken är glad-pop men texten raka motsatsen.
Gillar synten som förlängning till sångtonen och sänker den (efter 37 sekunder).

Eftersom det var känslan den dagen som fångade texten och melodin, skulle en fortsättning kunna vara raka motsatsen på ett eller flera sätt.
Dels, om du idag är en positiv typ, skulle fortsättningen textmässigt kunna vara en positiv utveckling efter föregående, dels (om du är mer konstnärligt lagd eller fortsatt bipolar) skulle det kunna vara en positiv text men musiken ändras till mer deppig eller destruktiv...  Använd halvtakter för att gå ner till den musikaliska känslan?

Absolut behålla delen med: Lalalala.....
Det är sånt som är catchy och fastnar.

Tycker absolut du ska fortsätta med den. En musikvideo skulle kunna visa vilka miljöer som helst som det här passar till, Bil i neonfylld tunnel ett håglöst par i ett mörkt kök, anything goes!
« Senast ändrad: 11.01.2014, 12:04:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Längesedan jag hörde nåt från dig Jonner..

Jag tycker det låter bra.Låten är okej,kanske in med nån elgura för att komma från det snortighta casiostuket  :D
Skojar där,det är grymt lirat.Jag gillar också övergångarna mellan delarna,riktigt snyggt.
Däremot så gillar jag inte autotunern,varför kör du med det? Vad jag minns så har du en säker pipa,och surar inte med sången.Som effekt,njäe säger jag då det är ett rätt uttjatat och välanvänt tema.

Kämpa på Micke.Att tillåta sig att känna av dalarna,gör också att man får leva på topparna och slipper leva sitt liv som en gråsten..

Mike


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Hej på dig...

Trist att du inte känner dig i form - men bra att musiken hjälper dig upp på i sadeln igen. Tror finnarna har rätt ....läste på fejan idag att Musik är bättre för hälsan än idrott. Musiken aktiverar och stimulerar fler delar i hjärnan....konstigt..... behöver inte jag en massa års utbildning för att berätta. Men det smäller nog högre när några finländska hjärnforskare säger det :-)

Denna låt passar mig som handsken. Lagom mkt pop och sköna vändningar på basen. Om du vill kan detta bli en riktigt bra popdänga. Klart annorlunda refr...eller b-tema vad du nu vill kalla det. Men det blev en läcker övergång. Gillar A och B delen men la la la la  hade jag tagit bort eller jobbat om till text. Kanske skulle det till en gitarr och tuffa till det.

Finns en bra grund att jobba vidare med - tycker jag!

/Palm


Hej!

Musik är bra medicin, helt klart!
Jag gillar lalala-delen, den ger låten enligt mig ett konstigt kluvet intryck, så den kommer stanna, dock kommer den kanske inte att komma in redan där den gör nu. Det får framtiden utvisa när och om det blir en fortsättning.
Kul att det gillas i övrigt.
Själv känner jag mig fortfarande lite villrådig till hela skapelsen.

Tack

Jag tycker det är jättebra och ett skönt bevis på att en catchy/"glad" melodi kan uttrycka svår smärta. Fortsätt med denna! Tycker du tar dig fram lekfullt lätt med rytmer och melodier men hörde aldrig att du sjöng "Ha de gött i skitvädret!".

 :D

Ja det blir lite befriande med kontrasterna.
Detta är ju dock inte alls min typ av musikstil, det bara blev så här. Så jag vet inte riktigt hur man ska fortsätta utan att tappa "trovärdigheten"
Ja ja vi får vällan se vad som händer.

Kul att det lilla uppskattades  :)

Lägg det bakom dig och se framåt sådana här depplåtar finns det tolv på dussinet av.

Äh du vet ju att det är bra annars skulle du aldrig lägga upp det. Jäkligt snyggt rimmat måste jag säga extrapoäng för det och för ditt sätt att autotuna det hela det låter bra alltihop.

Det var just det att jag inte visste om det var bra som fick mig att lägga upp det. Inte min genre riktigt. Så rimmen funkar, kul,  har inte tänkt på det, dom bara kom  :)
Du hör en Autotune? De e märkligt, det finns ingen sådan inlagd. Jag har gjort en del omtagningar på leaden dock och punchat in mig själv, så det kanske låter märkligt på nåt ställe?
Men jag solade leaden och lyssnade igenom och jag hör inget som låter konstigt.
Ja ja, det spelar mindre roll.

Tack för lyss!

Texten är lite lovande
men smurf poppen funkar inte för mig (det enda ord jag kom på)

men när man känner sig skit så gör man

att fått /kämpat  sig till förmånen att göra musik
kan fan vara räddningen

sedan hur musiken låter kan ju vara irrelevant

kramar från brunnen
Tony

Smurfpop, ett så bra ord som något  :D
Håller med dig, det är inte direkt min bakgata heller, men va fan gör man  :)
Musiken har räddat mig många gånger....väldigt många gånger  :mellow:

Tack för att du tog dig tid  :)

playern knastrade något helt fantabulastiskt tyvärr här. Men det gick ju att urskilja lite musik iallafall.

Jag tror du kan dra det mote erasure, och skivan chorus och "i say i say isay".

Vince Clark som rattar syntharna där är ju mästare att klä glada melodier i sorgsna soundscapes, och sorgsnare melodier i barnkammare-plingplong ala speldosa.

Jag tror detta skulle kunna vara en väg för detta alster. Jag tycker du skall fortsätta, för melodierna finns där helt klart!

Skrik till om du vill ha lite input!

TILL

Gillar japan-popen stilen och det känns som den är bipolar bland annat för att musiken är glad-pop men texten raka motsatsen.
Gillar synten som förlängning till sångtonen och sänker den (efter 37 sekunder).

Eftersom det var känslan den dagen som fångade texten och melodin, skulle en fortsättning kunna vara raka motsatsen på ett eller flera sätt.
Dels, om du idag är en positiv typ, skulle fortsättningen textmässigt kunna vara en positiv utveckling efter föregående, dels (om du är mer konstnärligt lagd eller fortsatt bipolar) skulle det kunna vara en positiv text men musiken ändras till mer deppig eller destruktiv...  Använd halvtakter för att gå ner till den musikaliska känslan?

Absolut behålla delen med: Lalalala.....
Det är sånt som är catchy och fastnar.

Tycker absolut du ska fortsätta med den. En musikvideo skulle kunna visa vilka miljöer som helst som det här passar till, Bil i neonfylld tunnel ett håglöst par i ett mörkt kök, anything goes!

Trevligt att det gillas.
"Synthen" vid 37s är ingen synth, det är min röst väldigt hårt skuren i diskanten och sen lite dist och chorus på det.
Ja, kontrasterna mellan musik och text tycker jag också är lite intressant. Kul idéer där. Funderar på om EMU skulle vara sugen på att ta över stafettpinnen, men han har tyvärr fullt upp med att mixa chrome just nu  :(
Annars tror jag det hade kunnat bli rätt effektfullt om låten, från där den slutar nu, mer och mer hade fått glida över, in i hans ljudvärld med tunga och mörka ljudlandskap och beats och som du säger samtidigt dra texten mot det mer förlösande.
Lalala-delen stannar helt klart  :D

Tack för tyck

Längesedan jag hörde nåt från dig Jonner..

Jag tycker det låter bra.Låten är okej,kanske in med nån elgura för att komma från det snortighta casiostuket  :D
Skojar där,det är grymt lirat.Jag gillar också övergångarna mellan delarna,riktigt snyggt.
Däremot så gillar jag inte autotunern,varför kör du med det? Vad jag minns så har du en säker pipa,och surar inte med sången.Som effekt,njäe säger jag då det är ett rätt uttjatat och välanvänt tema.

Kämpa på Micke.Att tillåta sig att känna av dalarna,gör också att man får leva på topparna och slipper leva sitt liv som en gråsten..

Mike

Det är inte så ofta jag har tid att göra musik helt till mig själv, utan det blir mest musikskapande till andra projekt. Dom få gånger jag dock gör det så brukar jag sällan posta det här, men denna kände jag att jag ville ha lite respons på.

Ja, fortsättningen lär nog innehålla gitarr av nåt slag.
Du hör också en autotuner. Var? Det finns ingen pitchkorrigering alls på leaden, däremot som jag skrev på Eddis inlägg så har jag gjort en del omtagningar och punch-ins så det är ju möjligt att det finns nån konstig skarv någonstans, men jag har lyssnat igenom leaden och hör inget knas. Ge mig gärna en tidsangivelse så jag kan kolla upp det.

Jag gillar inte mina dalar. Dom kommer så jäkla fort helt utan förvarning och slår till mig som värsta släggan. Det kan inträffa var som helst. Men som tur är så brukar dom oftast inte vara mer än ett par dagar.

Tack för lyssning



Micke


« Senast ändrad: 11.01.2014, 14:49:30 by jonnerstone »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar det här, har alltid varit svag för positiva melodier/nedstämda, sorgeliga osv... texter.
Det ena förstärker det andra och bildar på nåt sätt en ny utgångspunkt.
Låter lite som McCartneys plojlåtarfrån 70-talet, lätta, skenbart improviserade.
La, la la är kul. Får mig att tänka på nån låt med Alice Babs där hon dubbar sig själv med nån slags eko.
Får mig också att tänka på Picasso: "Jag söker inte. Jag finner". Alltså, jag tar vad som finns och gör nåt av det, t. ex konst.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Musik låter chip - riktigt bra sådan.
Texten låter emo - säkert också bra sådan. :)

Har inga användbara åsikter att komma med, men jag ser pacman skutta omkring. Och jag tror att det är något bra :)

Gör klart!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag trorjag skrivit det förut i något sammanhang; -jag har haft förmånen att sitta vid spakarna och spela in herr Jonnerstone när han sjunger, och vid något tillfälle så kollade jag kanalstrippen om det inte var så att autotuner var påslaget i logic, -men icke.

HAtten av för en helt makalös röstkontroll helt enkelt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snygg produktion alltså!  :D Intressant krock, jag skulle själv aldrig komma på att kombinera den texten med en så poppig och glad melodi och musik, men väldigt smart, för då fungerar det säkert bättre rent terapeutiskt för dig. Det är ju lätt, när man är nere, att man gräver ner sig ännu djupare om man verkligen frossar i eländet. Det är precis som att du här bara ruskar av dig alltihopa och så är det borta. MaxB:s idé var också lite spännande, man undrar hur den fortsättningen skulle bli?
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jonner - The Human A-Tuner....  :D
Tycker det låter både spännande och popigt, klar värt att jobba färdig..
« Senast ändrad: 13.01.2014, 12:12:32 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker om låten i sin helhet, ändra inte för mycket. Basen påminner om Mc Cartney när han var på lekfullt humör (som någon skrev), la-la-la delen ska du definitivt behålla. Go on!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)